[VD]hoe leer je een paard het steigeren af?

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
speedylover
Berichten: 1182
Geregistreerd: 20-07-04
Woonplaats: Tuk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 13:17

2.5, is de leeftijd dat je kunt beginnen met vrijheidsdressuur, cassidy.

ik denk dat de beste manier is om het afte leren: normaal beloon je een paard als ze steigeren op commando, i.p.v. te belonen, straf je ze nu een beetje, niet erg met meppen ofzo, ze zullen het wel raar vinden, maar ik denk dat dat de beste manier is.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 13:20

Het ergste wat je bij de opvoeding van een paard kunt doen, of ueberhaupt met het behandelen van paarden, is een aanwijzing of correctie geven, die niet aankomt. Ik wil hier met opzet het woord straf niet gebruiken. Zorg ervoor dat de correctie aankomt, en dan liever een tikje te streng dan te zacht. Het ene paard heeft voldoende aan het woord: "nee", de ander moet wel degelijk een schop onder zijn waarde derriere krijgen.

Dat bedoelde ik ook met het ingrijpen in mijn eerdere bericht. Soms moet je zo hard zijn dat je dat niet kunt, of ook echt niet wilt.

Onthou: zachte heelmeesters maken stinkende wonden.

corlieske
Berichten: 28
Geregistreerd: 29-12-05

Re: [VD]hoe leer je een paard het steigeren af?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-05 13:23

hallo dat kunnen jullie ook normaal zeggen hoor.
waarom denk je dat ik hulp vraag?
ik hou super veel van paarden en nu weet ik dat ik fout zit dus
zal ik er zeker wat aan doen om het de pony,s zo goed mogenlijk
naar hun zin te hebben..

speedylover
Berichten: 1182
Geregistreerd: 20-07-04
Woonplaats: Tuk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 13:23

ik bedoel, het paard raakt strax in de war. eerst word ie beloond voor het steigeren en dan gestrafd, dus dat moet je niet meteen hard aanpakken. dan raakt dat arme beest toch helemaal in de war! wat zou jij doen, je hebt iets aangeleerd, je word er voor beloond, altijd al. en nu vind je het leuk, en krijg je een dikke mep of trap, telkens als je het doet. ik zou dan behoorlijk in de war raken!

speedylover
Berichten: 1182
Geregistreerd: 20-07-04
Woonplaats: Tuk

Re: [VD]hoe leer je een paard het steigeren af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 13:25

corlieske schreef:
;( hallo dat kunnen jullie ook normaal zeggen hoor.
waarom denk je dat ik hulp vraag?
ik hou super veel van paarden en nu weet ik dat ik fout zit dus
zal ik er zeker wat aan doen om het de pony,s zo goed mogenlijk
naar hun zin te hebben..


daarom, niet meteen gaaf meppen of schreeuwen, maar rustig weer afleren. kleine strafjes beginnen, klein tikje op schouder KLEIN TIKJE!! of een hard woord gebruiken bijvoorbeel EE!! snapje?? ik zou nooit iets hards doen zoals mep geven of trap verkopen als ze dat doen.
beest raakt er alleen maar in de war van!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: [VD]hoe leer je een paard het steigeren af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 13:27

corlieske schreef:
ik hou super veel van paarden en nu weet ik dat ik fout zit dus zal ik er zeker wat aan doen om het de pony,s zo goed mogenlijk naar hun zin te hebben..


Ik hoop dat er door anderen twee keer word nagedacht en dat ze leren van jouw fout, en al helemaal niet aan steigeren beginnen. Ik heb niets tegen vrijheidsdressuur, maar sla dat stukje over.

corlieske
Berichten: 28
Geregistreerd: 29-12-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-05 13:39

is het dan ook fout wat ik doe met het veulen als ik bvb. op blok doe?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 13:41

Is het fout al je een kind in een fabriek laat werken?

Een veulen kan zich maar maximaal 5 minuten concentreren. Een jaarling misschien een kwartier.

Laat ze nog lekker baby zijn. Jij hoefde met 6 jaar toch ook nog niet te werken ?

Amable

Berichten: 9681
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Eindhoven

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 17:25

Leer hem de basis, netjes meelopen aan een touwtje, hoefjes uitkrabben, vaststaan enz. En verder lekker in de wei laten lopen. Een jong paard kan je nou eenmaal nog niet zoveel mee doen.

Je moet hem nu niet gaan straffen voor het steigeren, geen kleine correctie, geen grote. Je moet hem belonen voor het op de grond blijven. En vooral geen kans geven om te steigeren. Dus met meelopen niet een kwartier met een vriendin gaan staan kletsen. Nu ervoor straffen is niet logisch en daardoor kan je paardje nog harder in protest komen.

randalinpony
Berichten: 6935
Geregistreerd: 14-11-05

Re: [VD]hoe leer je een paard het steigeren af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 21:43

Een jong dier eerst wat aanleren en dan met alle geweld afleren lijkt me sowieso de perfecte manier om al zijn vertrouwen in de mensheid de grond in te stampen.
En als Amables manier niet werkt, zou ik hem maar eens een tijdje helemaal met rust laten. Lekker in de weide laten.

Dé manier om hem op de grond te houden is overigens hem voorwaarts houden. Dus zie je aankomen dat hij wil gaan steigeren, geef dan een duidelijk commando 'Stap' of beter nog 'Draf'(Als hij dat kan) en neem hem onmiddelijk mee. NIET aan het hoofd trekken, lokt steigeren juist uit. Beter is met zijn tweeen, zodat een van jullie hem van achteren aan kan drijven.

hyperkind

Berichten: 286
Geregistreerd: 14-10-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 15:55

ik verzorg samen met corlieske die pony's. en als ze het niet wouden, zouden ze het nooit doen !! dit is nou typisch bokt, jullie gaan steeds maar door over 1 ding !! als jullie zo beginnen, laat dan maar lekker zitten joh !! we zoeken het zelf wel uit met die pony's !! en trouwens, ze doen het alleen bij het steigeren. verder lopen ze ons gewoon achterna, overal waar we heen gaan.

corlieske
Berichten: 28
Geregistreerd: 29-12-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-06 15:57

en ik heb het ook aan mijn moeder gevraagd,, en die zij trouwens dat als ik het commando niet geef en hij stijgert toch dat het niet erg is want in het wild steigeren de veulens ook wanneer ze zelf willen

Liberte
Berichten: 5345
Geregistreerd: 12-10-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 15:58

ik vind dat het je eigen schuld is, moest je maar dat niet aanleren

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 16:02

hyperkind schreef:
ik verzorg samen met corlieske die pony's. en als ze het niet wouden, zouden ze het nooit doen !! dit is nou typisch bokt, jullie gaan steeds maar door over 1 ding !! als jullie zo beginnen, laat dan maar lekker zitten joh !! we zoeken het zelf wel uit met die pony's !! en trouwens, ze doen het alleen bij het steigeren. verder lopen ze ons gewoon achterna, overal waar we heen gaan.


Op je teentjes getrapt? Dacht je het nou echt beter te weten? Vooral zo doorgaan. Ik hoop dat het ooit nog een keertje tot je doordringt waar jullie mee bezig zijn...

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 16:09

corlieske schreef:
en ik heb het ook aan mijn moeder gevraagd,, en die zij trouwens dat als ik het commando niet geef en hij stijgert toch dat het niet erg is want in het wild steigeren de veulens ook wanneer ze zelf willen


Ik vraag me af hoeveel ervaring je moeder met paarden heeft. Iedere reactie die wij van een paard zien doet een paard in de natuur ook. Oefeningen in de dressuur komen uit de natuur, een paard loopt namelijk ook zijwaarts, draait pirouettes, loopt de passage. Het enige verschil dat wij doen is dat wij het paard leren de oefeningen te laten zien als wij dat willen.

Het probleem met paarden is dat ze geleerde oefeningen op een gegeven moment te pas en te onpas gaan laten zien. Dat is met changeren van de ene naar de andere galop alleen maar lastig, en kost
je bij een wedstrijd hoogstens een plaats of een paar punten. Een steigerend paard kost je in het ergste geval alleen maar je leven. Als hij steigerd, achteroverklapt en je onder hem begraaft. Snap jij dat verschil? Kan je moeder dat snappen? wil jij veranwoordelijk zijn voor de dood van een ander? dan moeten jullie vooral zo doorgaan.

steigeren op commando hoort niet thuis in de vrijheidsdressuur...

Urielle

Berichten: 50084
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 16:16

corlieske schreef:
en ik heb het ook aan mijn moeder gevraagd,, en die zij trouwens dat als ik het commando niet geef en hij stijgert toch dat het niet erg is want in het wild steigeren de veulens ook wanneer ze zelf willen


In het wild staat er geen mens onder gelukkig.
Het zijn pony's dus die zullen hoogstwaarschijnlijk gebruikt worden als rijpony voor kinderen straks. Op die manier krijg je dus die rouwadvertenties in de krant...

corlieske
Berichten: 28
Geregistreerd: 29-12-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-06 16:17

maar dat is wel raar want bij Ons uit het dorp en in omstreken leren ze de paarden ook steigeren op commando.
zelfs in een boekje wat ik heb staat steigeren op commando dat dat bij vrijheidsdressuur hoort, zelfs mijn moeder heeft dat met d'r welsh gedaan, en nog wel met meer paarden.
en in heel veel boekjes staat ook niet dat je het niet met een veulen mag doen. dus vraagje?? niet boos bedoelt hoor, maar waar halen jullie het uit dan? of gewoon logisch nadenken??
mijn moeder heeft veel ervaring met rijden ze heeft zelf 5 paarden gehad in de loop der jaren en rijd nu nogsteeds.

maar ik bedoel als veulens in het wild steigeren moet dat dus ook slecht voor hun botten en gewrichten zijn, net zo slecht als dat je het je veulen aanleert toch?

_Nancy_

Berichten: 2164
Geregistreerd: 01-07-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 16:32

Als ik die reactie van jou moeder zo hoor, kan ik me niet voorstellen dat zij jarenlange ervaring heeft met paarden, maargoed daar gaat het nu niet om. Het gaat hier niet om het steigeren (al vind ik het niet echt slim van jullie), maar om het feit dat jullie aan het 'werk' gaan met een veulen, en die zijn daar gewoon nog niet klaar voor! En niet alleen lichamelijk, maar vooral geestelijk. Op dit moment is wandelen, borstelen en leren vaststaan meer dan zat.

Purtje
Berichten: 277
Geregistreerd: 29-05-04
Woonplaats: Ridderkerk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 16:34

een veulen die zelf steigertis idd anders dan wanneer je het aanleert. Als je iets aanleert laat je dat veulen telkens op comando steigeren. Waardoor hij dat veel vaker doet dan hij normaal zelf zou doen. Daarom is het ook slecht. Een daarbij komt dat dit ook problemen op kan leveren bij het zadelmak maken of met wandelen. Laat die jonge beesten met rust. Laat ze opgroeien en begin nou niet aan deze onzin.

corlieske
Berichten: 28
Geregistreerd: 29-12-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-06 17:54

OkeY.. bedankt heaa nu weet ik tenminste wat ik kan doen met haar en wat niet :d
en het meeste wat ik met haar doe is gewoon borstelen en lekker wandelen en zo..

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 17:57

In heel veel boekjes staat dat je het niet met een veulen moet doen zeg je... Waarom doe je het dan?

spoekie

Berichten: 2407
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Den bosch

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 18:32

stef schreef:
In heel veel boekjes staat dat je het niet met een veulen moet doen zeg je... Waarom doe je het dan?


Nee, ze zegt juist dat het er niet in staat...

Anouka

Berichten: 35
Geregistreerd: 03-07-05
Woonplaats: Duiven

Re: [VD]hoe leer je een paard het steigeren af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 18:36

Ben het volledig met Cassidy en Navidad en de rest eens! Bezint eer ge begint, als jullie 1 van mijn pony's hadden verzorgt waren jullie allang vertrokken. Het afleren van steigeren zal moeilijk zijn, als het al lukt. Enkeltje paardenmarkt en eindigen in de frikandellen lijkt mij. Zeg dit niet om je af te kraken, maar ook om je te behoeden voor je eigen veiligheid!!!
Stel: je loopt de wei in pony's beginnen te steigeren als je bij ze bent en ze raken je, wat dan??? Lig je daar in de wei in de hoop dat ze je zo snel mogelijk vinden. Voor het zelfde geld draaien ze dan ook nog de kont toe en beginnen ze te trappen.
Lees je in over jonge paarden, over de opvoeding e.d. houdt het bij gewone basis dingen en niet van die dingen die je niet alleen kan.

Maaik
Berichten: 5681
Geregistreerd: 05-01-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 18:49

Het steigeren afleren gaan SUPER moeilijk worden!
Zowiezo vind ik het echt ontzettend dom dat jullie het aangeleerd hebben! Ik Doe ook met mijn shetlander aan vrijheidsdressuur, en ik kan hem vertrouwen. Hij maakt geen misbruik van de oefeningen. Dus heb de beslissing genomen dat hij ook steigeren gaat leren.
Nu kan die ook schoppen en dat is ook een niet al te veilige oefening, kwa misbruik, maar ik heb er eerst 20x goed over nagedacht! En dat ga ik ook met het steigeren doen.
Je moet je paard 100%(!!!!!) kunnen vertrouwen dat hij er geen misbruik van gaat maken. Als je al 1% twijfelt?? NIET DOEN!! Dat zeg ik nu voor de eventuele andere dingen die je wil gaan aanleren, maar ga dat absoluut niet doen op een veulen! Laat dat beesje gewoon lekker in de wei staan, of zoals al gezegd is de basis dingen. Meelopen, stilstaan etc. En anders doet je met dat veulen dat die dingen gaat appoteren, maar laat hem iig gewoon niet buigen ofzoiets.
Is lichaamelijk maar ook geestelijk nog niet goed voor dat beesje. Wel geld bij het appoteren, het te lang!! Maximaal 10 min per dag zeg maar.

Om weer terug te komen op het afleren.. Zoals ik al zei word dat hééél moeilijk. Wat je het beste kan doen ik mijn ogen. Is gewoon er mee kappen en het ook niet meer op commando laten doen.
Als die toch wil steigeren met een strenge stem hem corrigeren en als die dan blijft staan hem belonen. Dus VOORDAT(!!) hij wil gaan stijgeren en jij voelt het al aankomen, als die dan al 'zo'n beweging maakt met zijn hoofd om omhoog te gaan corrigeren met je stem, zware strenge stem. Als die dan niet gaat steigeren hem belonen.
Dat gewoon volhouden. Probeer je paard voor te zijn.

Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel en er iets mee doet.

corlieske
Berichten: 28
Geregistreerd: 29-12-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-06 19:14

ja ik begrijp je en ik zal er iets mee doen:D