[AR] [NH] onhandelbaar jong paard

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jimbo

Re: onhandelbaar jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 19:20

Dat paard is echt heel dominant aan het worden (of is het al).
Als je het paard echt de baas niet meer blijft zou ik het tegen de eigenaren zeggen.
ik zou zeggen stoppen omdat het veelstegevaarlijk wordt, straks loopt dat paard echt letterlijk over je heen, en met dat gewicht ben je zomaar gekraakt (niet fysio manier)

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 19:28

sorrie hoor Dutske....................... maar je bleert dat je het zelf ook sneu vind dat ze al zo jong wat moet doen........ maar je gaat er WEL opzitten en dan zeggen "ja maar dat moet van de eigenaren" imo koeienscheit!

Dit jonkie heeft nu al geleerd dat het vele malen sterker is...... ga je alleen maar meer problemen mee krijgen.

Maaien doen ze niet uit lompigheid maar door beenstanden.

Zoek er iemand bij die je kan helpen, desnoods de boer op de hoek

Duhelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-05 19:34

héhé
maar ik ben echt niet van plan om op te geven.
ik vind dat ieder paard geschikt is om simpele buitenritjes te maken op een gewone trens.
zelfs al heeft ze geen zin.
ik ga ook wel proberen dressuurmatig, maar als dat echt niet werkt is dat voor mij geen probleem.
maar ze moet onder het zadel mee kunnen naar buiten, en ze moet respect hebben voor ons.
ook al staat ze maar in de wei, als ik de ander paarden wil pakken moet ik haar kunnen halsteren en vastbinden, en opzij duwen wanneer nodig.

KiWiko: ik zou ook graag mijn verzorgpaarden houden.ik heb een vrij goede relatie met de eigenaar, alleen wil hij dat ze ingereden worden.
ik word er ook voor betaald, en dat is ook een leuke aanvulling.
en van het werk dat ze moet doen wordt ze niet slechter.
ik vraag ook geen rijtechnische hulp, maar wel bij het respectprobleem.
laat ik ht zo stellen: de eigenaar wil dat ik ermee bezig ben, daarvoor wordt ik betaald.
of ik er nu opzit onder hang, of pipi langkous speel, zal hem een zorg wezen, als de paarden maar beter worden.
de fries is een vrij braaf paard, loopt mee aan het halster
die neem ik regelmatig mee te voet of als handpaard, of eens naar de piste kennismaking met balkjes etc.
de boulonnais is aan de hand niet mee te nemen, dus geen wandelingen, geen kennismaking met vreemde dingen = geen verbeteriing.
hget enige dat ik dan kan doen is erop gaan zitten en ze zo vreemde dingen laten zien, want een andere uitweg zie ik helaas niet.

ik weet ook wel dat ze maaien uit beenstanden hoor, zo achterlijk ben ik nu ook niet.
ik wilde gewoon zeggen dat ze van lichamelijke gebreken niks heeft, behalve dat ze licht maait en ongelooflijk lomp is, beter zo?

de boer om de hoek zal er ook niks mee kunnen, want ze heeft voor niemand respect!

Whild

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 21:53

Dutske, als ik jouw verhaal zo lees, zit je in hetzelfde soort schuitje als ik. Mijn verzorgFries is ook 2,5 de eigenaar wil het liefst beginnen met voorspannen maar dit heb ik hem uit het hoofd kunnen praten. Jelle zal wel beleerd worden als hij de 3 heeft gepasseerd.
Veel mensen hebben opgegeven omdat hij zo gevaarlijk was in de omgang. Ik heb geen ervaring met jonge paarden maar ik heb hem nooit opgegeven, sinds de dag dat hij was geboren.

Wat ik met Jelle heb doorgemaakt, had voor ons allebei heel slecht kunnen aflopen. Maar ik bén met hem blijven wandelen, zonder eigenlijk in te zien hoe gevaarlijk het was. Achteraf ben ik er ontzettend blij mee want hij heeft in ieder geval een beetje meer respect voor mij dan wie dan ook omdat ik de enige ben die er mee bezig is.

De eigenaar laat hem naar de wei draven, danwelniet galloperen, laat hem vaak binnen staan en heeft hem nooit wat geleerd.

Ik ben vaak jankend over straat gegaan omdat ik dacht dat het nooit goed zal komen.
Maar je MOET erin blijven geloven. Niet half, helemaal. Bij dit soort paarden kun je je 100 % geven, of stoppen. Er zit niks tussen.

Geloof me, die van mij heeft er ook een handje aan om zich te draaien en te schoppen, of in je rug steigeren en aanvallen met de mond open, maar ik heb hem aan de hand, zo vaak als ik kan.

Ik krijg geen medewerking van de eigenaar, hij wil niks nieuws aanschaffen, hij wil niet veranderen. Ik wéet hoe rot het kan voelen.

Zeg eens, heb je toegang tot een ronde paddock of kun je misschien iets ronds afzetten?
Ik zeg niet dat je het moet doen, want je moet echt wéten waar je aan begint; maar een join-up zou misschien een oplossing kunnen zijn.
Ik heb het eenmaal met Jelle gedaan en het werkte super, maar het kan helaas niet meer door de modder.
Doe het echter asjeblieft NIET alleen; als het zoeentje is als Jelle, ZAL ze naar je slaan en ze zal misschien aanvallen op het moment dat jij met je rug ernaartoe gaat staan.

Het belangrijkste van de join-up is dat je hem afmaakt. In feite is alles in het werken met een zo'n soort paard, belangrijk dat je het afmaakt.
Dat heb ik nu wel geleerd, na 2,5 jaar.

Ik wens je veel sterkte en succes, als je wil mag je pb'en.

groetjes

Duhelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-05 22:08

van die ronde paddock:
normaal gezien gingen ze een stuk volgooien met houtbrokjes, zodat ze in de winter de wei niet vertrapten.
dat is nog altijd niet gebeurd
ik ga wel een dezer dagen een paddock afzetten
ik had gedacht aan 16 meter doorsnede
dan kan ik die ook gebruiken om de paarden te longeren.
nu is het helaas wel iets te nat, maargoed.

ik weet wel dat ze me niet zomaar zal aanvallen.
ze reageert op iets dat ik vraag
in de piste de vorige keer ook
ik stuurde ze weg, en dan kwam ze me aanvallen
maar eenmaal dat ik niet meer deed om op te jagen kwam ze knuffelen, en liep ze ook zo weer de trailer in, etc.
het is eigenlijk simpel een reactie op een vraag
helaas de verkeerde reactie

een join-up durf ik niet aan.
ten eerste omdat ik er totaal geen ervaring in heb, en ik weet dat er bij haar op het minste teken zal moeten gereageerd worden
en ten tweede omdat ik gewoon niet sterk genoeg sta.
ik ben ook niet van plan om op te geven
ik ben zeker, eenmaal ze me vertrouwd en wil werken, het een super paard zal zijn
en ik heb 2 opties, ofwel sla ik ze compleet verrot, en zal ze ofwel doorslaan en helemaal gevaarlijk worden, ofwel geeft ze dan op, en werkt ze, maar zonder plezier.
ofwel probeer ik het op een andere manier.

nu sta ik tegenover de 2 de manier ook wel wat huiverig, want ik heb er geen ervaring mee, en de kleinste fout zal me keihard afgestraft te worden.
en ik ga ook heel erg men best moeten doen om niet naar de zweep te grijpen.
(ik weet het, het is niet goed, maar totnutoe had ik goede resultaten met de andere paarden door duidelijk te zijn, door te belonen waar nodig, maar ook door regelmatig een tik met de zweep, beide werken goed en met plezier, maar bij pascalien werkt het gewoon niet)

bibi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 13:35

Hey,

Nou dit gedrag komt me wel een beetje bekend voor. Bij ons op stal staat ook zo'n paard, ze is inmiddels 3.5 jaar en is met 3 jaar beleerd voor de kar. Ze heeft als jaarling een tijd in een opfok gelopen en dat is niet helemaal goed gegaan, ze was zwaar ondervoed, sindsdien geen respect meer en dan net als bij jou, gewoon over je heen lopen zelf als je met je zweep staat!!{dus lotte het kan dus zeker wel dat een paard over je heen loopt met zweep!} ze rent dwars door de omheining heen, het maakt er echt allemaal niet uit. Nou moet eerlijk toegeven dat ik zelf nog nooit zo'n paard heb gezien die zo weinig respect heeft...Ben die mensen een beetje aan het helpen, maar ze is al eens dwars over me heen gerend, maar dan ook echt. Stond in de bak ze is zo over me heen gerend en kon nog net mijn hoofd beschermen, maar overal kneusingen en blauwe plekken. Sinds dat voorval let ik dubbel zo goed op!! Longeren gaat nu prima, maar eerst idd ook dat verhaal op je aflopen en doorlopen en bokken etc. Dat heb ik er inmiddels tussen uit omdat ik met dubbele lijnen longeer dan gaat het goed. Maar zodra ik dan even wil proberen los te werken gaat ze dwars door de omheining heen, dus ik weet hoe vervelend het is als je zo'n paard hebt en op een gegeven moment weet je niet meer wat je moet. Dus of het met de leeftijd te maken weet ik niet, als je je paard nu nog een jaar op het land zet heb je kans dat het dus nog erger wordt. Denk dat je met dit soort paarden wel met ze bezig moet blijven en niet " weg" moet zetten dan wordt het denk ik alleen maar erger. Toch denk ik wel dat je iemand erbij moet zoeken die hier ervaring mee heeft, want voor je het weet gaat het echt een keer fout!! en zeker zo'n paard als die over je heen dendert!!!
Succes er in ieder geval mee!

LindyH

Re: onhandelbaar jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 16:41

Ik had ook die problemen met mijn 3,5 jarige paard, maar ik ben nu weer heel actief en consequent bezig met grondwerk (volgens Hempfling, maar andere kan i.m.o net zo goed), en ik zie nu, na 3 dagen, al enorm verschil. Hij loopt nu keurig mee terwijl dat eerst altijd met bijten en stijgeren gepaard ging. Ik heb ook de fout gemaakt dat ik steeds dacht: ach, hij is nog zo jong, en hij moet al zo hard werken, ik moet niet zo streng zijn. Maar dan pakken ze je juist!

Bij NH boots je het gedrag in de kudde na, en in de kudde lopen paarden van alle leeftijden. Ook paarden van 1 jaar moeten zich aan de kudderegels houden! Respect voor zijn leider moet ieder paard hebben, van welke leeftijd dan ook!

Het is vervelend dat je paard op zo'n jonge leeftijd al zo hard moet werken. Omdat je daar niet achter staat is het misschien beter om het paard niet meer te rijden. Je kunt niet consequent zijn als je er niet achter staat wat je doet.

Duhelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-05 22:46

erg hard moet ze niet werken hoor.
ik kruip er nu en dan wel eesn op, maar ik ga geen vol uur draven of galoperen
het enige dat ik vraag is dat ze de richting instapt dat ik wil, en dan maximum een toertje van een halfuurtje...

het nadeel bij haar is
in de kudde als ze zich niet aan de regels houdt wordt ze afgestraft (weggejaagd, en desnoods weggeschopt)
ik kan haar wel wegjagen, maar op het moment dat ze terugwerkt (dus de leiding probeert over te nemen), en ze begint te "vechten" sta ik daar als meisje machteloos tegen...

ik heb vandaag wel wat vooruitgang geboekt
bij het uit de wei halen, touw rond de neus, en gewoon los laten hangen
op het moment dat ze wilde gaan grazen een goede snok aangegeven.
ze heeft netjes naast me gelopen tot aan de stal
*laat ik maar niet vertellen dat ze 5 seconden later me omgeduwd heeft en de stal evenvlug weer uit was , heb ze daarna wel netjes in achteruit terug binnen gezetn,, dan was ze wel braaf*

LindyH

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 23:00

Rondjes stappen is voor een 2,5-jarig paard zwaar werk. Misschien niet lichamelijk, maar zeker wel geestelijk.
En het gaat er niet om of dat wel of niet zou moeten, want dat heb je nu eenmaal te accepteren in jouw situatie. Wat ik zeggen wil, is dat áls je er niet 100%achter staat, je het ook niet moet doen, want dan kun je niet consequent zijn en dat gaat ten koste van je relatie met je paard. Hij merkt dat je twijfelt, en dat moet je in de dagelijkse omgang bekopen.

Duhelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-05 23:03

oh, op die manier.
ietsje verkeerd geinterpreteerd
ik heb wel zo een beetje het ding van
ze vragen me iets wat me niet totaal aanstaat, maar ik kan niet anders dan het te doen, dan zet ik me ook goed in.
ik vind hte ook veel te jong om nu al te rijden, maar ze willen perse dat ik eropkruip, dan doe ik het ook direct zoals het moet.
en ik geef ook niet toe omdat ze nog zo jong is, want die fouten leer je later veel moeilijker af
ik pas het werk gewoon aan aan het paard, in zover het mogelijk is...

johnnie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 22:21

dutske schreef:
leeftijd: 2.5 gepasseerd (voor ik heel bokt over me krijg: ze werkt nauwelijks: ze heeft enkele keren voor de koets gestaan (korte stapritjes), en onder het zadel zijn het korte stapritjes en kwestie van links en rechts erop zetten. Ook niet mijn keus om er nu al op te zitten, maar de eigenaars willen het zo, helaas.
ik heb er misschien 3 keer opgezeten,ik weeg amper 60 kilo, en het paard zelf is een boulonnais (trekpaard) )

-half jaar aan het werk, van begin deze zomer, met aan het werk bedoel ik dus, gewennen aan tuig, en enge dingen (plastiekzakken die zwaaien etc.) zadel op en af, eens erop zitten, niet dat ze al een uur moet draven en galoperen.

-grondwerk: dat is het net, ik kan ze niet van me wegsturen want ze komt me gewoon platlopen.

normaal geen gebreken, ze maait ietwat naar buiten met haar voorbenen, maar dat is een gevolg van haar lompheid.

edit: marcs: heb ik al geprobeert: ze beet eens, tik tegen haar neus, haarreactie, ze beet weer, ik heb ze een opdonder gegeven, had nog 2 dagen pijn aan men hand. Mevrouw kwam knuffelen.
ze is verschrikkelijk lomp en ongevoelig, ze is nu de laatste tijd bezig de omheining aan het slopen (met stroom op! )

Heerlijk paardje

Duhelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-05 23:46

vind je
het is wel eens iets anders dan die paardjes die direct luisteren, maar toch
ik ging er deze week eens wat mee werken, maar het is er niet van gekomen.
maandag en dinsdag moeten werken, en woensdag is het beginnen vriezen, dan was de wei te gladdig.
en gister begon het te sneeuwen, vandaag ook nog altijd.
de weg is een spiegel.
misschien dat ik zondag eens kan beginnen werken ermee, als het wat gedooid is.
dus hoe pak ik dit nu aan?
in de wei luistert ze op halster, dus stap-halt gaat goed.
op het erf al iets minder, en op de weg is het een totale ramp.

johnnie

Re: [NH] onhandelbaar jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 00:49

Een goede en liefdevolle verzorging, begrip en geduld zijn ingredienten Dutske die veel sneller als je liefhebt, werken bij een paard.

Als ik je vraag en antwoorden lees breek me het water enigzins.

Een goede verstandhouding met je paard bouw je op door rustig en weldoordacht met je paard te trainen. Hier op Bokt worden handvatten voor je aangereikt door mensen die weten waar ze mee bezig zijn en ik had nu graag van je gehoord of je bereid bent te luisteren. Zo ja, dan gaan we elke vraagstelling van je hier apart beantwoorden.

Juist je nerveuze instelling maakt de relatie tussen jouw en je paard er zeker niet beter op. Rust is een eerste vereiste. Dat het paard je omloopt is een goed teken, hij zegt hiermee dat hij geen respect voor je heeft en respect moet je verdienen. Eerst dan krijgt een paard interesse aan je.

Duhelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-05 02:11

ik ben bereid te luisteren
in feite ben ik bereid om alles te proberen met dit paard.
ze is heel lief, en er zit toch wel iets in, het is misschien wel een trekpaard, maar op dressuurvlak zit er toch redelijk wat potentieel in, en ik zoudat graag er wel willen uithalen.
maar zoals we nu bezig zijn krijg ik er net niks uit.

johnnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 12:09

Dutske dat is fijn en ook verstandig

Enkele maanden geleden zat ik met een zelfde probleem, en ook ik ben te raadde gegaan bij mensen en systemen die weten hoe te handelen.

Op de eerste plaats dient het paard respect voor je te krijgen en te verdienen en andersom natuurlijk. Het kan uiteraard de bedoeling niet zijn dat je paard je omverloopt. Een paard is altijd vergevingsgezind mits je je houding aanpast en communiceert met je paard in begrijpbare taal en dat is lichaamstaal.

Je ontvangt wat je geeft is een uitspraak die heel toepasbaar is.

Respect verdien je van een paard indien je je opsteld als leider. Een paard heeft iemand nodig die betrouwbaar is en blijft. Even over het bevattingsvermogen van een paard. Deze heeft veel eerder door wat je wilt en dat komt omdat een paard naar je kijkt en prakties direct je bedoelingen doorheeft. Nu gaan we juist dat doen wat een paard niet van je verwacht en dat is de wei inlopen met een glimlach op je gezicht met totaal geen aandacht voor het paard. In feite is het paard er niet je wilt hem niet zien en loopt ergens heen en bekijkt het paard nog niet eens. Totaal negeren dus. Ook niet stiekum kijken want dan ziet het paard weer een roofdier in je.

Je begint zeer kortstondig hiermee. Loopt niet in de richting van je paard maar juist de andere kant op en focus je op een of ander voorwerp. Bekijk dit en loop gewoon van het paard af de wei weer uit. Wacht een 15 minuten niet in het zicht van het paard en loop weer op de zelfde manier de wei in en uit. Je gedachten moeten niet op het paard gericht zijn. Al naar gelang word het paard verrast door het feit dat je niets voor hebt en na een tijdje word je paard rustiger en komt toch richting jouw kant op. Je moet kunnen beoordelen waarom het paard in je geintereseerd is, is dat om je omver te lopen of omdat hij in je geintereseerd is. Dit kun je zien aan de stand van de oren en aan zijn hoofd. Een ontspannen paard laat zijn hoofd zakken en loopt rustig jouw richting op. Ik zou dit een paard keer negeren en omdraaien de wei uit.

Is het paard rustig als hij je ziet en rustig blijft staan of rustig naar je toekomt zou je hem bv een wortel kunnen geven, en laat het hierbij en draai je rustig om altijd met een blij gezicht en loop rustig de wei uit. Niet aaien of een klopje niets van dat.

Je zult zien dat na een dag van dit volhouden je paard ineens jouw als een prettige persoon gaat zien.
Ik laat het hier even bij dus totaal negeren en niet aankijken
Op tijd weglopen en ook niet stiekum gluren. Wil het paard geen aanstalten maken je omver te lopen loop dan rustig verder.

Doelstelling: het paard moet aandacht voor je krijgen en begin met een minuut, en bouw dit al naar gelang met een minuut uit.

Niet overhaastig zijn en ook niet kwaad worden als het paard je niet ziet staan. Een paard ziet van heel ver de blik in je ogen dus weet ook in welke stemming je verkeerd hetgeen je door lichaamstaal uitstraalt.

We horen het wel hoe dit lukt en niet wanhopen als het niet lukt in een paar uur of binnen een dag.
Zet je verslag maar hier neer en je zult goede reacties blijven krijgen.

Verder adviseer ik je de gratis dvd op www.parelli.nl te bestellen . Succes

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 15:30

Dat is dus de Parelli-manier. Zelf zweer ik bij de Klaus Hempfling-manier. Ben er een week geleden mee begonnen en heb nu al ongelooflijke resultaten.

Ik kan hier niet de hele methode uit gaan leggen, daarvoor moet je het boek maar lezen, maar hier een paar speerpunten:

- Je paard moet je volgen zonder dat je druk hoeft uit te oefenen op het halster.
- Je paard moet afstand houden. In principe heb je geen fysiek contact met het paard, ook niet via een touw of zweep oid.
- Het geeft het paard innerlijke rust als de verhoudingen duidelijk zijn.
- Je paard mag absoluut niet aan je knabbelen of schuren. Daarmee bevestig je je eigen status als paal, als iets waar het paard geen rekening mee hoeft te houden. Knuffelen is in het begin ook uit den boze.

Ga niet zomaar deze dingen toepassen zonder meer achtergrondinformatie. Je moet je een methode eerst 'eigen' maken voordat je het op het paard toepast. Het paard reageert namelijk altijd anders dan je verwacht en dan moet je wel creatief maar in de geest van de methode kunnen handelen. Dit geldt volgens mij voor alle methodes.

Adviezen hier op Bokt zijn goed bedoeld maar gebruik ze alleen om te bepalen welke methode je het meest aanstaat. Lees de boeken, bekijk de video's en ga vervolgens met je paard op les bij iemand die ervaring heeft met die methode.

Dat klinkt allemaal heel moeilijk, maar als je nou voor jezelf stelt dat je morgen een methode kiest, daar een week over gaat lezen etc, en volgende week gaat lessen, dan ben je over twee weken van je probleem af. Echt waar.

Succes!

Duhelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-05 15:39

Lindy: zoals al gezegd zijn lessen hier vrij moeilijk aan te raken. boeken heb ik al opgezocht in de bib, maar daar hebben ze niks.
ikzelf heb geen geld genoeg om dure boeken en dvd's te kopen, en de eigenaar gelooft beetje in een harde aanpak (bv onder het zadel wil hij niet dat ik met een trens rij, maar wel met de stang, wat ik dus vertik. ik hang er liever een slof aan dat ik kan aannemen wanneer het echt nodig is, dan met de stang dat je constant die hefboom hebt, ook al heb je gewoon contact)

ivm met het negeren in de wei:
is het beter om de andere 2 op stal te zetten, of mogen ze gewoon samen los?
het is dus geen probleem om ze te vangen ofzo, ze komt altijd mooi afgelopen als ik roep, samen met de 2 andere.
ze loopt me nu niet meer echt omver; maar dat is omdat ik haar al wat doorheb, en op tijd opzij stap
dus gewoon de wei ingaan, en negeren? ook als ze komt opdringen (bv met haar neus duwen, of zelfs erger?) of moet ik me dan omdraaien en de wei uitlopen?

johnnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 15:54

Niets mis mee met Ferdinant Hempfling want de basisprincipes zijn vrijwel gelijk. Het gaat om het gevoel dat je bij de NH methode moet hebben. Das individueel. Ik koos voor Parelli en niet voor Hempfling. En ook ik had binnen een week resultaat. Ik zie mijn paard als partner waarbij ik idd bepaalde grenzen heb gesteld.
Duidelijk zijn in doen en laten is een van de belangrijkste criteria. Lees, kijk, vraag en vergelijk en doe dat waarbij je jezelf het prettigste bij voelt.

Een fijne zoektocht toegewenst en veel plezier met je paard.

cissy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 14:55

Dutske, bij welke Nederlandse plaats zit jij het dichtsbij? ik ken iemand in limburg die veel aan NH doet die jou wel kan helpen.

Duhelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-06 20:24

*denkt* ik ben heel slecht in aardrijkskunde.
ik woon in roeselare, west-vlaanderen.
mijn broer vermeld hier Sluis.

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 23:17

Dutske ik zie een paar keer voorbij komen dat je op tijd opzij stapt of wegloopt zodat ze je niet kan raken, hiermee heb je voor haar dus eigenlijk al bevestigd dat zij de dienst uit maakt.
Zij komt, jij gaat opzij, terwijl het andersom zou moeten gaan.

Met vastzetten zou je eens een paar keer kunnen oefenen op omgaan, zoals hierboven gezegd zien paarden aan jouw lichaamstaal al wat jij wil, als jij dus aan komt lopen en wil dat zij opzij gaat zou ze al om moeten vliegen.

Ik heb 1zelfde soort verhaal in mijn profiel staan, de bonte, zit serieus geen kwaad in maar wou gewoon door alles heen zijn zin hebben, mee trekken, door je heen walsen, boven je steigeren, had hem geloof ik anderhalf uur en toen besloot hij in de trailer te steigeren omdat hij niet achteruit wou.
Maar of hij net zo erg was als de jouwe weet ik niet, toen hij aan wou vallen tijdens het longeren had hij zoveel respect voor de zweep dat die er tussen houden genoeg was, je moest hem alleen niet laten zakken

Hij is dan wel 4, maar heb hem aan een behoorlijk kort lijntje gehouden, alles wat goed was uitbundig geprezen, alles wat fout was flink afgestraft, niks geen knuffel om het goed te maken, op zijn kop gegeven en doorgegaan met waar ik mee bezig was.

Succes met alle tips die je gekregen hebt, en wat hierboven staat over 100% echt willen en er achter staan zou ik nog even over nadenken, of al je twijfels opzij zetten over het te vroeg aan het werk en iig respect vragen en anders toch maar afstand nemen voordat je straks zelf in het ziekenhuis ligt.

Duhelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-06 23:29

wel, vanmiddag ging ik ze binnenhalen om te voederen
en de belg en fries kwamen rustig op me afgelopen
pascalien bleef wat achter, en kwam daarna in volle galop af, oortjes vooruit en gaan met die banaan
toen ze 20 meter van me af was riep ik rustig hoo
en ze ging netjes over in draf.
ik bleef staan waar ik stond, maar ze liep net dicht genoeg om me toch een ferme duw te kunnen geven, en stopte 2 meter achter mij, draaide zich om om te knuffelen.
toen ze mij een duw gaf heb ik een terug gegeven, maar mijn duw kwam veel zachter aan dan de hare

opzij gaan is niet zon groot probleem
als ze aangebonden staan kan ik haar achterhand doen draaien
als ze gewoon los in de wei staat kan ik ze achteruit zitten door gewoon met men wijsvinger tegen haar borst te duwen.
maar andere dingen, bv halster aan of af doen, kun je haar hoofd niet stil houden.
voetjes geven doet ze niet bij mij (bij de eigenaar wel, maar die kan haar tegenhouden, als ze mbij mij maait gooit ze me gewoon heen en weer )

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 23:32

Ok dan, omdat er in je eerste post staat dat ze niet voor je opzij gaat dacht ik dat je het zo bedoelde.

Met Beer heb ik ook weleens owow gedacht, maar dat is mijn eigen paard en dan heb je toch meer mogelijkheden dan als het je verzorgpaard is.

Duhelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-06 23:39

met opzij gaan bedoel ik eigenlijk in het algemeen.
als ze ergens naartoe wil, en ik sta zo dat ze een meter zou moeten uitwijken loopt ze me liever omver dan opzij gaan.
ook als ik ertussen loop, en moet passeren,l lukt het me maar half om ze te draaien.
maar ik kan ze wel draaien als ze vaststaan voor voeren.
ofwel is het aangeleerd, ofwel is ze zo slim dat ze doorheeft als ze niet opzij gaat kan ik haar niet voederen
tis ook te zien van moment tot moment.
en of er eten in de buurt is of niet

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 23:44

Ik heb tijdens het wandelen of andere dingen waarbij Beer me ook weleens opzij wou duwen of over me heen wou denderen ook heel vaak gewoon keihard HALLOOOOO dat ben ik geroepen

Moet zeggen dat het verbazend goed werkte, hij zag die blijkbaar niet aankomen