[AR] [VD] hoe laat je een ''zwaar'' paard dat nou doen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Bojangles

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 19:28

Dan heb jij wel een hele modder modder vette shet

LadyMadonna

Re: [VD] hoe laat je een ''zwaar'' paard dat nou doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 21:50

Ik snap uberhaubt het woord simpel in dit topic niet.
Owh wacht ja!
Vrijheidsdressuur is SIMPEL!!!!! Goh, dan doe ik het al jaren verkeerd denk ik

Tmara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-05 11:17

wat hebben al die mensen het is ook alleen maar een goed bedoelde vraag ben ook nog maar 16 bij het minste of geringste woordje dat ik 'fout'' gebruik krijg ik al commentaar heb ik toch ook niet om gevraagt, en t laatste wat ik van VD vind is makkelijk hoor.. dus als je in dit topic iets kwijt wilt alsjeblieft..enkel hulp en dus GEEN commentaar
Laatst bijgewerkt door Tmara op 23-12-05 11:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Tmara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-05 11:25

in ieder geval van de ongeveer 17 mensen die hebben gereageert @Summertje bedankt

LadyMadonna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 12:53

Nata, waarom ik zo reageer is dat er mensen zijn die serieus met hun paard bezig zijn, en er een paar jaar training in hebben zitten om te bereiken wat ze nu kunnen. Ik wordt er dan een beetje moe van dat er soms zo ontzettend makkelijk over gedacht wordt. "ah, dat leren we hem ff" en ja, er zijn oefeningen die redelijk simpel zijn (verschilt ook nog per paard).
Waar ik me ook aan stoor is dat veel meiden van jou leeftijd gelijk over steigeren beginnen, terwijl er zoveel meer is. Als je echt vrijheidsdressuur wilt doen tenminste.
Ik krijg daar altijd een eng gevoel bij. Ze leren hun paard steigeren, enkel om stoer te doen tegenover hun vriendinnen, en staan 2 mnd later hier van owhjee, nu steigert ie ook als het niet moet, en nu? Tja, dat zijn duidelijke voorbeelden van niet goed nadenken en niet goed aanleren. En helaas komt dat met name voor bij meiden in jou leeftijdsgroep (en jonger)

Tmara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-05 19:59

ik ben dan denkl ik een van de verstandige want ik vind dat eerlijk gezecht meer eng dan stoer.. ik vind het leuker om een paard ana te leren op commando naar je toe te komen of back up op commando enz. enz. ik hoef en wil mijnpaard niet als mijn assecoires (srry als ik het verkeerd typ) gebruiken ik wil VD vooral gebruiken om de band tussen mij en mijn paard sterker te maken...

OemmiejO

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 23:19

runningkawa schreef:
pipi langkous bellen

Ja, lijkt mij ook de meest practische oplossing

Tmara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-05 00:40

oh haha ik lach me rot ....nee sry toch niet

tessyke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-05 01:05

nata_4_life schreef:
oh haha ik lach me rot ....nee sry toch niet

tjee...als we zelfs niet meer mogen lachen

Tmara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-05 01:10

jwel maar ik word niet serieus genomen en om het dan zo te doen...ben ook niet met de naam einstein geboren

tessyke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-05 01:33

je hebt het gewoon in het begin niet goed uitgelegt
daarna kom je met de uitleg op de proppen dat je bijna een halve boek hebt uitgeprint.
en dan kom je hier nog eens vragen hoe je hem laat steigeren

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-05 12:17

Nata 4 life, dit is ff heel offtopic, maar ik kan niet pmen en mailen naar een hotmail voor het antwoord op jouw vragen, mail me even op: saskia@dogwalkers.nl

LadyMadonna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-05 22:59

nata_4_life schreef:
ik ben dan denkl ik een van de verstandige want ik vind dat eerlijk gezecht meer eng dan stoer.. ik vind het leuker om een paard ana te leren op commando naar je toe te komen of back up op commando enz. enz. ik hoef en wil mijnpaard niet als mijn assecoires (srry als ik het verkeerd typ) gebruiken ik wil VD vooral gebruiken om de band tussen mij en mijn paard sterker te maken...

Je zegt dat je vind dat je niet serieus genomen wordt, maar in bovenstaand stukje spreek je jezelf nogal tegen....
Je vind het eng om hem te leren steigeren, en toch vraag je hoe het moet? Dat volg ik even niet

Tmara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-05 23:02

never mind....kan je een topic niet laten verwijderen..pff weet je laat maar ik kijk wel gewoon nii mir

LadyMadonna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-05 23:06

neemt iemand je serieus (anders zou ik de vraag niet stellen) en dan begin je over ik kijk wel gewoon niet meer...
Je kan toch gewoon antwoord op mijn vraag geven? Of klopte het van het eng vinden misschien toch niet helemaal?

snowdon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 19:26

stef schreef:
Nata, waarom ik zo reageer is dat er mensen zijn die serieus met hun paard bezig zijn, en er een paar jaar training in hebben zitten om te bereiken wat ze nu kunnen. Ik wordt er dan een beetje moe van dat er soms zo ontzettend makkelijk over gedacht wordt. "ah, dat leren we hem ff" en ja, er zijn oefeningen die redelijk simpel zijn (verschilt ook nog per paard).

Ik zie je dit elke keer weer als reactie geven in dit soort topics... Ik heb erg veel respect voor je, voor hoever je je pony's hebt kunnen trainen in VD hoor. Maar je reageert zo overdreven.. Kijk eens naar het dressuur, de western en de mensport... Ook daar wordt vaak zat makkelijk over gedacht en zijn er zat mensen/jongeren die hun paard een onderdeel leren en over sommige dingen wat simpel denken wellicht. Maar diezelfde mensen vinden het nog steeds heel erg knap dat anderen veel hoger niveau halen en op een wellicht betere manier trainen.

Dus als iemand ergens makkelijk over lijkt te denken om het zijn of haar pony/paard aan te leren, wilt dat niet zeggen dat de gevorderden afgeschreven worden als dat hun het ook makkelijk hadden.

Hmmz het blijkt maar weer moeilijk te omschrijven zijn, maar ik doe in elk geval een poging. Probeer je er niet zo druk over te maken, men wilt oa jouw echt niet verbeteren of je prestaties neerhalen.

nata_4_life: ik vergeef je maar dat je geen enkel idee hebt van het gewicht van een paard Maar het is een zwaarder/groter paard lichamelijk gezien even gemakkelijk aan te leren als een kleiner paard als je het op de juiste manier aanpakt. Voor de juiste manier, verwijs ik je door naar de echte kenners.

Wat ik nog wel kwijt wilde aan je is dat een 'zwaarder' paard, vaak een koudbloed, over het algemeen een wat 'stugger' karakter hebben en iets minder reageren dan wellicht verwacht.

Tmara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-05 20:09

@snowdon- Thnx voor je reactie..ja haha ik ben zelf nogal een klein meisje (vooral dun) dus voor mij gezien vind ik dat zwaar maar in eider gevaal heel erg bedankt

Tmara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-05 20:32

hier mag een slotje op

LadyMadonna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 21:10

snowdon, het zal me een zorg zijn of er mensen beter zijn dan mij (die zijn er nl genoeg)
Waar het me om gaat is dat ze eerst hier vragen hoe ze steigeren aanleren, en 2 mnd later staan te janken dat het he-le-maal fout is gegaan.
Natuurlijk heb je dat ook in andere takken. Zo reageerde ik laatst ook op een topic waar iemand voor het eersy western reed, maar wel gelijk met een shank snaffle...
Tja, dan denk ik redelijk hetzelfde

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 16:05

Sorry dat ik zo reageer, maar ik vind ook dat er nogal wat lui zijn die hun paard kunstjes leren en dan maar doen of ze de wijsheid in pacht hebben.
Daar wordt hierboven al op gewezen en dat vind ik terecht.

Maar er zijn nog steeds vele wegen die naar rome leiden.
Sorry, mijn eerste kunstje was (na poot geven) steigeren. Ik was 17. Paard was 1,70. En nooit misgegaan hoor. Ach, er is weleens een pony op mijn voet gaan staan bij eerste keer zitten. En ik heb wel eens een schop onder mijn kont gehad, gratis "pas"

Als je gewoon rijdt, val je der toch ook weleens af?

Iemand die met VD wil beginnen hoeft niet gelijk afgebrand te worden, ook niet als de vraag wat onhandig gesteld wordt. Het is toch mooi dat nu de beginners advies kunnen vragen aan meer ervaren VDers?
Ik had daar geen mogelijkheid voor hoor.

LadyMadonna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 16:19

iemand die met vd begint hoeft idd niet gelijk af gebrand te worden, alleen ik heb altijd mijn bedenkingen als het gelijk over steigeren gaat

viola

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 18:07

Ik (en stef denk ik ook) bedoel het ook helemaal niet als afbranden van deze beginner. Maar we zitten hier op een forum waar je vaak niet weet tegen wie je praat en dan kan advies geven over steigeren 'gevaarlijk' zijn.
De manier van vraagstellen kwam op mij niet echt over alsof de TS weet waar ze mee bezig is en ook in het profiel is niks te vinden over deze persoon. Dan ga ik haar geen advies geven hoe ze het steigeren moet aanleren, maar dat ze eerst maar wat verder basis info moet zoeken.

Tmara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-05 20:19

@viola..dan eerst ff t hele topic lezen

viola

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 10:27

Ik heb toch echt het hele topic gelezen hoor, maar je komt pas na een paar berichten met het feit dat je al wél meer info heb verzameld. Als je alles nu meteen in je eerste bericht duidelijk had verteld en had duidelijk gemaakt dat je weet waar je mee bezig ben dan had je waarschijnlijk wat andere reacties gehad.

LadyMadonna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 11:00

tja maarja, wanneer weet je waar je mee bezig bent? Ik ook niet altijd, en dan probeer ik eens wat om te zien of het werkt. Maar ik bedenk wel altijd eerst of een bepaalde methode iets voor mijn paardje is, en ik zelf ook uberhaubt achter de methode sta (dus niet om elk been een touw en maar trekken zodat ie gaat liggen