[AR] [LO] waarbij oppassen met dubbele longe?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 16:11

Het was een reactie hierop:
Margreet schreef:
Een paard wordt ook niet "aan de stem" geboren is het niet?

Het is duidelijk dat we verschillend denken over hoe je een paard opvoed
Ik voed mijn paard op dat hij met mij werkt, en door mijn stem en lichaamshulpen doet wat ik zeg.
Daar heb ik geen zweep bij nodig.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 16:13

stalechwel schreef:
@lauss
welke cowboyfilm heb je zitten kijken dat je ook met je leidsels impuls kunt geven?
dit is bijna een van de stomste dingen die je met mennen kunt doen
en mennen zonder zweep gaat echt niet.
hooguit rechtdoor op straat maaar verder niet
je vraagt hier om advies
als je het toch allemaal beter weet val anderen dan niet lastig

aan de anderen sorry dit moest mij even van t hart

Ik men zelf ook regelmatig, dus om me dan zo aan te vallen vind ik wat overdreven
Stuur jij je paard naar links en rechts met de zweep?
Ik men wel met zweep, maar niet altijd. En die keren zonder overleef ik ook

Ik vraag om advies waar ik bij moet oppassen wanneer ik met dubbele lijnen longeer, niet of ik een zweep erbij moet pakken of niet

Maar goed, daar wil ik ook wel over in discussie gaan..Maar dan wel op een normale manier

Margreet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 16:21

Lauss schreef:
Ik voed mijn paard op dat hij met mij werkt, en door mijn stem en lichaamshulpen doet wat ik zeg.

Het is ook duidelijk dat we verschillend denken over hoe je een zweep gebruikt.

Je vraagt waar je op moet letten? Nou, zweepgebruik is dus duidelijk een aandachtspunt!

Een klets met de leidsels/lijnen geeft tegelijkertijd een ophouding in de mond, hele tegenstrijdige hulp dus eigenlijk. We hebben niet allemaal een brave tinker die wel wat kan hebben en je tegenstrijdigheden vergeeft...

mariz

Re: [LO] waarbij oppassen met dubbele longe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 16:31

een zweep is er vooral om je paard goed voorwaarts te houden, en vooral belangerijk dat hij/zij niet naar binnen valt! de zweep word inderdaad zoals iemand al zei als aanwijs-middel gebruikt.

persoonelijk vind 30 minuten longeren best wel lang!, vooral intensief met de dubbele longe, vergeet niet dat je op een wat kleine volte aan het werk bent.

waar je op moet passen met het longeren? dat je niet in de touwen verstrikt raakt

Echwel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 16:35

over penny meisjes gesproken

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 16:35

Margreet schreef:
Lauss schreef:

Het is ook duidelijk dat we verschillend denken over hoe je een zweep gebruikt.

Je vraagt waar je op moet letten? Nou, zweepgebruik is dus duidelijk een aandachtspunt!

Een klets met de leidsels/lijnen geeft tegelijkertijd een ophouding in de mond, hele tegenstrijdige hulp dus eigenlijk. We hebben niet allemaal een brave tinker die wel wat kan hebben en je tegenstrijdigheden vergeeft...

Zoals gezegd werd, een zweep wordt gebruikt om hem naar buiten te "drijven" en om hem voorwaarts te houden. Dat doe ik al met mijn handen en stem, dus daarvoor heb ik hem niet nodig.

Een "klets" met de leidsels, daarvoor hoef ik niet eerst een ophouding te maken hoor. Als je de leidsels iets laat vieren, en dan "uithaalt", komt die "klets" ook aan Dan laat je hem dus losser, en trek ik hem niet in zijn mond.

En ik zeg ook niet dat iedereen zo'n brave tinker heeft, maar waarom is een zweep dan zo belangrijk als ik die wel een heb?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 16:36

stalechwel schreef:
over penny meisjes gesproken

Van dit soort opmerkingen kan ik ZO balen he!
Ik probeer het allemaal goed te doen, hou t netjes etc, en dan krijg ik naar mn kop geslingerd dat alles in "mijn wereldje" idealistisch is en niks fout kan gaan.
Als je niks zinnigs hebt te zeggen hou dan gewoon je mond?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 16:40

Wat is er trouwens zo Penny-meisjes-achtig aan een paard dat doodsbang is voor een zweep?

Margreet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 16:43

Oh, dus als jij iets vast hebt en iemand zwiept aan het andere uiteinde, dan voel je dat niet? En je verbreekt je constante aanleuning niet? Knap, ik doe het je niet na.

Echwel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 16:46

het gaat erom dat mensen met meer ervaring je advies willen geven
en daar heb je constant een weerwoord op
als je je bv in het mennen zou verdiepen weet je dat een klets met leidsels echt NOOIT mag
ga er dan niet tegen in alsof je de wijsheid in pacht hebt

Margreet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 16:47

Ik kan niet eens mennen

gianlucka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 16:51

Ik weet natuurlijk zelf ook niet alles
Ik wil ook helemaal niemand aanvallen ofzo
Maar ik heb les gehad in het longeren met dubbele lijnen van iemand die daarin ook clinics geeft enzo. En ik heb ook geleerd om zonder zweep te longeren.

Margreet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 16:53

Ik heb het kunstje afgekeken van Lammert Haanstra, dat is toch wel de "longeergoeroe" van Nederland en die pakt er écht wel een zweep bij!

Maar lekker doen waar je je prettig bij voelt hoor, maar dan ook niet piepen als het niet werkt natuurlijk

gianlucka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 16:55

Margreet schreef:
Maar lekker doen waar je je prettig bij voelt hoor, maar dan ook niet piepen als het niet werkt natuurlijk

Mij hoor je niet hoor! Bij mij werkt het echt prima zonder zweep

Sees

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 17:34

Ik doe het ook altijd zonder zweep, mijn paard reageert PRIMA zonder, die valt niet naar binnen en kan ik met stemcommando of lichaamstaal (toch handig dat free stylen) laten versnellen of langzamer laten lopen, lijkt me toch ook dat jullie dat kunnen, ik ben vast niet de enige die dit bewerkstelligd heeft met zijn paard?

Stalechwel, wie ben jij om het niveau van de TS te beoordelen? Wat longeren betreft heeft ze misschien 'minder' ervaring maar wat mennen betreft, daar weet jij helemaal niks van. En nee ik ken de TS niet dus niet van die domme vriendjespolitiek antwoorden...

TS waar je op moet letten is dat je snel en adequaat reageert, zowel als je paard naar binnen als naar buiten valt, moet je hem corrigeren, zorg wel dat je hem goed 'recht' blijft houden. Je kunt hem met de dubbele longe namelijk makkelijk scheef gaan trekken. En inderdaad ik vind 30 minuten aan de dubbele longe ook meer dan genoeg, overigens werk ik hem wel altijd los aan een losse longe en uitstappen ook.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 19:33

stalechwel schreef:
het gaat erom dat mensen met meer ervaring je advies willen geven
en daar heb je constant een weerwoord op
als je je bv in het mennen zou verdiepen weet je dat een klets met leidsels echt NOOIT mag
ga er dan niet tegen in alsof je de wijsheid in pacht hebt

Het is helemaal niet mijn bedoeling geweest om overal eeen weerwoord op te geven. Ik plaats dit topic om reacties te krijgen, en ik ben er blij om dat die er gekomen zijn.
Ik men wel, maar ben geen ervaren menner. Degene die me het geleerd heeft (een ervaren menner, die al zeker 50 jaar ment) heeft me dit niet verteld, ik zal het hem zeker vragen!

Ik ga er niet tegenin alsof ik wijsheid in pacht heb, ik ga alleen de discussie aan, met de dingen die ik heb geleerd.
Tuurlijk kunnen die fout zijn, maar ik zie het nut er niet van in om de zweep te gebruiken, als het zonder net zo goed gaat..

@Margreet: Lammers Haanstra heeft stukken meer ervaring met paarden dan ik. Mijn (verzorg)pony is doodsbang voor de zweep, en in de tijd dat ik hem verzorg ben ik daar onwijs veel mee aan het oefenen geweest. Jammer genoeg is hij nog steeds niet over zijn angst heen.
Ik blijf met hem oefenen, maar niet terwijl we ook met wat anders aan het oefenen zijn.

als ik constant een longeerzweep heb wanneer ik longeer, ben ik bang dat hij longeren gaat koppelen aan angst.
ik wil hem hier eerst mee vertrouwd laten worden, en eventueel, wanneer hij met longeren wat meer ervaren is (en ik ook!!), zal ik hem mits dat nodig is met de zweep gaan longeren.

Over het, niet piepen wanneer het niet werkt..Volgens mij heb ik in mijn eerste bericht gezet dat hij het onwijs goed doet. Dus tot nu toe heeft "mijn brave tinker" geen zweep nodig

@gianlucka: dat lijkt me dus echt onwijs gaaf. Jammer genoeg worden er bij ons in de buurt vrijwel nooit clinics gegeven, laat staan in het longeren met dubbele lijnen (eerder in dressuur oid).

@sees: paco reageerd ook super op mijn stem, en ook hij valt niet naar binnen.

Bedankt voor de tip van het rechthouden, daar heb ik zeker wat aan. Ik heb de neiging om te snel mijn binnenlijn te strak te nemen..Ik zal er zeker meer op gaan letten!
Ik heb nu begrepen dat de 30 minuten te lang zijn, ik zal het de volgende keer korter doen!

Kan ik daarna evt nog wel "aan de lange lijnen" gaan werken, of moet ik dat een keer apart doen, en niet gelijk daarna?

manie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 23:49

Lauss schreef:
Een "klets" met de leidsels, daarvoor hoef ik niet eerst een ophouding te maken hoor. Als je de leidsels iets laat vieren, en dan "uithaalt", komt die "klets" ook aan Dan laat je hem dus losser, en trek ik hem niet in zijn mond.

En ik zeg ook niet dat iedereen zo'n brave tinker heeft, maar waarom is een zweep dan zo belangrijk als ik die wel een heb?

Op deze manier men je duidelijk zonder enige vorm van aanleuning. Op een rustig bospaadje hoeft dit geen probleem te zijn, maar op straat lijkt het mij niet erg verstandig. Je het gewoon geen contact met je paard (dat heb je zowiezo weinig met mennen, maar als je de leidsels losgooi al helemaal niet).

Verder gebruik je een zweep o.a. om je paard in een wending te laten buigen of om uitzwaaien met de achterhand te voorkomen. Eigenlijk net als dat je met je been doet onder het zadel.

Ik denk dus dat het verstandig is je paardje met veel liefde en geduld te leren wennen aan een zweep (als aanwijsstokje zeg maar). Je zult hier uiteindelijk heel veel profijt van hebben.

Succes

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 08:59

Belangrijk met het longeren met dubbele teugel is de gelijke aanleuning op beide teugels, en dan met name ook op de buitenteugel. Vaak is de aanleuning of het gevoel ervoor niet constant als de buitenteugel achter de pony/het paard loopt. Beter is over de rug.

Wat betreft zweepgebruik, een zweep heb je nodig in het verkeer, en een zweep is niet alleen om te drijven maar ook voor belonen! mijn hackney's krijgen regelmatig een belonende aai met de zweep over de kont.

En verder, je komt bij mij uit de buurt, ik ben in de loop van de afgelopen jaren naar diverse clinics geweest. Kwestie van opletten, en ook de moeite ervoor nemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 09:11

Neonlight schreef:
Belangrijk met het longeren met dubbele teugel is de gelijke aanleuning op beide teugels, en dan met name ook op de buitenteugel. Vaak is de aanleuning of het gevoel ervoor niet constant als de buitenteugel achter de pony/het paard loopt. Beter is over de rug.

Wat betreft zweepgebruik, een zweep heb je nodig in het verkeer, en een zweep is niet alleen om te drijven maar ook voor belonen! mijn hackney's krijgen regelmatig een belonende aai met de zweep over de kont.

En verder, je komt bij mij uit de buurt, ik ben in de loop van de afgelopen jaren naar diverse clinics geweest. Kwestie van opletten, en ook de moeite ervoor nemen.

Ik zal er op letten!
Zoals ik al zei, ik men ook mét zweep, maar niet altijd

Ik zou naar een clinic willen mét eigen paard, aangezien je dan toch het beste kan bekijken hoe hij hier en daar op reageerd. Helaas heb ik geen trailer tot beschikking, dus verder dan 10 km wordt al wat lastiger..

bedankt voor de tips!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 09:13

manie schreef:
Op deze manier men je duidelijk zonder enige vorm van aanleuning. Op een rustig bospaadje hoeft dit geen probleem te zijn, maar op straat lijkt het mij niet erg verstandig. Je het gewoon geen contact met je paard (dat heb je zowiezo weinig met mennen, maar als je de leidsels losgooi al helemaal niet).

[..]

Ik denk dus dat het verstandig is je paardje met veel liefde en geduld te leren wennen aan een zweep (als aanwijsstokje zeg maar). Je zult hier uiteindelijk heel veel profijt van hebben.

Succes

In principe rijden wij ook alleen maar op rustige bospaadjes

We blijven oefenen met de zweep, hij zal ooit wel begrijpen dat het ding niet gevaarlijk is..

Bedankt!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 11:30

Met eigen paard naar een clinic willen zal lastig zijn, of je moet zelf het initiatief nemen en er zelf eentje organiseren, dat kan natuurlijk ook. Meestal zijn de paarden die ervoor gebruikt worden van de organiserende vereniging.

LittleKathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 16:54

De zweet is in feite je been, maar het ene paard reageert beter op je stem dan het andere. Op school zeggen ze dat je altijd een zweep moet gebruiken om het ook op te vangen als die bv naar binnen valt.
Verder moet je er ook op letten bij van hand veranderen dat je paard niet wegschiet e dat de buitenste longe niet te laag/hoog hangt. Als je het voor de eerste keer doet zou ik een helper erbij nemen

gianlucka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 17:01

manonnetjoe schreef:
De zweet is in feite je been, maar het ene paard reageert beter op je stem dan het andere. Op school zeggen ze dat je altijd een zweep moet gebruiken om het ook op te vangen als die bv naar binnen valt.
Verder moet je er ook op letten bij van hand veranderen dat je paard niet wegschiet e dat de buitenste longe niet te laag/hoog hangt. Als je het voor de eerste keer doet zou ik een helper erbij nemen

Beetje off topic....

Jij zegt dat je altijd een zweep moet gebruiken om het ook op te vangen als ie naar binnen valt. Maar ik rij western en daar rijden we nooit met zweep wij vangen het naar binnen vallen op met de benen en de teugels. En nee dan trekken we niet (we rijden met losse teugels) maar wel leggen dan de binnen teugel aan de hals en doen de binnenhand iets hoger en de buitenhand iets en lager en een stukje van de hals af. En dan het binnenbeen erbij en dat werkt prima, daar heb je toch niet persé een zweep voor nodig?

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 18:34

gianlucka schreef:
En dan het binnenbeen erbij en dat werkt prima, daar heb je toch niet persé een zweep voor nodig?

Wel als je op de grond staat en aan het longeren bent (want daar hebben we hier over)

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 20:37

Tenzij hij nooit naar binnen valt, maar juist meer over de buitenschouder?