[AR] [AR]Pony naast de fiets, lijkt me zo gevaarlijk...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

CKdamour

Re: [AR]Pony naast de fiets, lijkt me zo gevaarlijk...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 19:29

Bij mij ging het helemaal mis. Als hij gras ziet stopt hij ineens. Als we zachtjes gaan draven gaat hij galloperen en rent me zo voorbij.

Ik doe het voorlopig niet meer.

Lorraine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 20:32

Haj Mensen Ik denk eigelijk dat het ook erg gevaarlijk is,je paard kan dan wel heel tam zijn maar altijd schrikken van dingen in het verkeer mijn verzorpony delphi schrikt b.v erg van grote voertuigen. Ook als je paard schrikt kan je niet opzei dan heb je hem vast.Normaal vind ik namelijk dat je een halve meter naast je paard moet fietsen als iemand anders je paard vast hebt voor de veiligheid.

Heefd iemand toch nog wat tips voor dit gebruik?

eroslover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 20:55

Ben het wel een beetje met Delphipony eens het kan erg gevaarlijk zijn hij kan de kant van de fiets op springen zodat jij valt en hij er vandoor klettert en dat lijkt me nou niet echt de bedoeling

Lorraine_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 20:57

Marisja ik wou je even zeggen:Ik ben super blij voor je dat een van je dromen is uitgekomen en je bent een van deperfecte paardenverzorgers!! Ik wens je heel vele plezier en wij grooeine nooid uit elkaar zie je snel!Kusjes mii

Lorraine_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 21:01

Delphipony schreef:
Lieve Miesik wou je even zeggen:Ik ben super blij voor je dat een van je dromen is uitgekomen en je bent een van deperfecte paardenverzorgers!! Ik wens je heel vele plezier en wij grooeine nooid uit elkaar zie je snel!Kusjes mii

Echwel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 21:06

even on topic blijven aub

Linda_Fleur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 21:32

Ik fiets sinds een week ook regelmatig met Jeebie. Is echt heerlijk voor wat extra beweging. Zo wordt hij ook lekker mak in het verkeer en kan hij ook eindelijk eens dat buikje eraf werken. Ook goed om zijn hoeven uit te harden en conditie opbouwen. Longeren met 2,5 jaar vind ik toch best zwaar maar lange stukken naast de fiets gaat geweldig.
Ik doe wel altijd een hoofdstelletje in, anders zijn die grassprietjes inderdaad wel heel interessant.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 00:00

Ik fietste tijdens het inrijden dagelijks met mn jonge pony. Met mn paard zou ik het niet zomaar doen. Dat is een heel ander karakter, maar met mijn pony is het net zo safe als ernaast lopen.

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 15:46

Ik fiets ook veel met mijn tinker van 2,5.

Hij is heel braaf naast de fiets, al heb ik wel al de hengstenketting eraan als ik met hem op stap ben.

Ik heb het fietsen wel heel rustig opgebouwd, hem eraan laten wennen. Op die manier leerde hij dat hij niet tegen de fiets aan mag lopen, dat hij netjes rustig moet draven en dat hij niet ineens stil mag gaan staan.

Werkt prima.

Overigens moet je zelf wel goed je balans kunnen houden met fietsen en met 1 hand kunnen sturen.

Het enige irritante van mijn tink nog weleens doet, is proberen om in het stuur van de fiets te bijten (ook al weet hij dat het niet mag).

IloveKelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 20:49

Wij deden het ook met het veulen vanaf 2 maanden oud want dan moest hij mee bij het rijden en hij wou in de buurt van zijn moeder blijven. Later ging hij soms in galop en dan moest je best hard trekken en soms trok ie je mee bijna

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 21:07

IloveKelly schreef:
Wij deden het ook met het veulen vanaf 2 maanden oud want dan moest hij mee bij het rijden en hij wou in de buurt van zijn moeder blijven. Later ging hij soms in galop en dan moest je best hard trekken en soms trok ie je mee bijna

Een veulen van 2 maanden meenemen aan de fiets? Hoe gevaarlijk kun je bezig wezen, en de gewrichten van zo'n pony verkl*ten

Ptries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 13:14

Met Jerai deed ik het vroeger nog weleens. Met Patty zou ik het denk ik niet durven, of het moest echt over boerenweggetjes zonder verkeer zijn.

fourth

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 20:34

Ik heb 't weleens gedaan, maar dan alleen op rustige polderwegen én op zondag zodat er geen enge trekkers langskomen. Gewoon met een bitje in, heb je net wat meer controle. En het halstertouw voor de zekerheid alvast korter opknopen, mocht er wat gebeuren, dan is de kans kleiner dat ie 'r op gaat staan oid.
Tis een beetje link wel ergens, de gevolgen zijn niet te overzien als zo'n beest opeens jouw kant opspringt...

tessyke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 22:55

mischien met een hele kleine shet zou ik het doen maar nooit met een groter paard hoor
als er dan een ongeluk gebeurt...

AntheaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 17:08

ik heb het ook wel eens gedaan met mijn pony. Bij ons in kielwindeweer is het nooit zo druk en mijn pony is ook niet bang voor verkeer enzow.
Ligt ook een beetje aan wat voor soort paard je hebt als ie rustig is kan het wel hoor

elibeest

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 17:22

Met mijn kleine hengstje fiets ik ook regelmatig. Die is nergens van onder de indruk, ja van andere paarden... maar daar doe ik wel altijd t hoofdstelletje in met een ketting door de bitringen en t touw kort vast (ongeveer op de musketon).

Heb speciaal een hele oude niet te grote fiest daar zaten handremmen op, en daar heeft mijn vader ook een terugtraprem opgezet. Dit doen we zo al een jaar of 15 en hij vindt t geweldig.

Als ik een poosje niet gefietst heb met m en ik doe zijn hoofdstel om en kom op t erf en hij ziet mijn fiets staan dan is ie al helemaal enthousiast... dan moet ik in t voorbijrennen nog proberen op mijn fiets te springen anders vertrekt ie zonder mij

Tess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-05 20:18

Hmm, ik denk er nog eens even over, het blijft toch een waagstuk en ik vertrouw mijn pony toch nog niet voor 100%.
Eerst maar weer eens flink aan de stipte gehoorzaamheid werken. Bedankt voor jullie reacties .

PDI

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 22:55

hey hey,

ik fietste eerder ook met mijn pony, maar die was heel makkelijk.. Ik deed al van alles met hem en hij vond alles prima. En dus deed ik een poging. Hij deed het prima. Ik deed wel altijd zijn hoofdstel in en dan het halstertouw als een kinketting door de bitringen heen, zo heb je net iets meer te vertellen als hij van plan is weg te springen.

Ik heb nu een paard, en met haar zalk nooit fietsen, ik weet gewoon dat ik er dan onder lig

Ik denk dat je gewoon moet kijken hoe jij denkt dat je paardje op zoiets nieuws reageerd. Maar een ding als je pony t leuk vind en makkelijk is dan is t maar wat handig! Hoef je zelf haast niet te werken, je laat je pony gewoon trekken

RRteam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 13:01

ik fiets om de dag met mij pony stap draf galop hij luistert prima en alles kan gevaarlijk zijn ook als je naast je pony/paard loopt kan die schriken en jou kant op springen

ik heb wel altijd een deken singel op
voor het geval als die gaat kan ik hem daar paken
hij is me in de jaar dat ik hem heb maar 1 keer van door gegaan en toen heb ik de singel gepakt en maar laten rennen toen had die dus in de gate dat die niet van me af kwam en nu vind die het geweldig

LittleKathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 16:50

Ik doe het ook wel eens, okay ik ga niet langs een drukke weg ofzo. Maar als je zo gaat denken is alles gevaarlijk met paarden, ik doe het omdat er een vertrouwensband is tussen mij en mijn pony en er respect is. Ik zou het niet doen met van die lompe beesten die over je heen walsen...

Deau

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 22:23

Ik fiets ook vaak met Klaartje. Ze vind het super leuk. En scheelt mij veel tijd. Even snel poetsen, hoofdstel om, peesjes om, hengstenketting om en fietsen maar. En niet eerst mijzelf in kleding hijzen enzo. Gaat super goed. Klaar reageert goed op stemhulp!

jacqueline

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 11:14

tessyke schreef:
mischien met een hele kleine shet zou ik het doen maar nooit met een groter paard hoor
als er dan een ongeluk gebeurt...

Nou ik wil dat eigenlijk ook in het voorjaar gaan doen, maar toch lijkt ook dat me eng, ben zo bang dat ze aan de kant springt en dan in de spaken ofzo komt.
Het lijkt me juist voor een shet de ideale bewegingsmogelijkheid voor conditie training als ze niet voor de wagen ofzo lopen.

Woest

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 17:44

een vriendin van mij deed dat ook met haar schetlander en haar hond
ze dat met de
GO CAR (als ik het juist schrijf)
dat "wanna be auto" voor kleine kinderen
alleen zij had een volwassen maat... en dan wordt je niet "omgetrokken" maar heb je tot je shet het kent af en toen arm pijn...

Equira

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 17:57

Ik fietste vroeger ook altijd met de pony's. Ja, wat er al aangedragen wordt, een ongeluk zit in een klein hoekje. Het kan net zo goed gebeuren dat je pony je omver trekt als je loopt, dat je je enkel breekt en dan loopt ie alsnog los. Ook kun je er af vallen tijdens een buitenrit, kan ie er ook vandoor zonder jou. Je moet niet overal wat in gaan zoeken vind ik, dan kun je je pony maar beter op stal laten staan en zelfs daar kan vanalles gebeuren. Pré is wel dat je pony goed aan de stemhulpen staat. Ho is echt ho!!!! En persoonlijk vind ik het niet zo slim om met een dusdanig lang touw te gaan fietsen dat je pony achter je fiets langs kan lopen. Ik weet trouwens niet of ik met mijn huidige paard zou gaan fietsen. Die is namelijk nogal rillerig en die heb ik zo op mijn bagagedrager zitten denk ik. Dus afhankelijk van het karakter en de opvoeding van je pony.

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 00:13

allerbelangrijkste is absolute gehoorzaamheid/volgzaamheid aan de lijn!!

ponys die baasjes meesleuren naar gras of over erf kunnen niet met diegene aan een fiets.verkeersmak is ook erg belangrijk.

al mijn ponys kunnen aan een los touwtje keurig naast mij blijven en reageren perfect op stem..

uiteraard kunnen ze opzij springen,dat is een risico van fietsen.doen je remmen het op de fiets?

met de hand waarmee je je pony/paard vasthoudt ook nooit je stuur pakken.je hand blijft in de lucht.