@ Debo, ik ben het volledig met je eens dat er verschillende methodes naast elkaar bestaan om hetzelfde kunstje te bereiken: mijn hele boek draait erom om al die methodes eens naast elkaar op een rijtje te zetten zodat elke trainer voor zich kan kiezen! Maar keuzevrijheid en domme keuzes sluiten elkaar niet uit. Natuurlijk ben ik ook veel liever adviezen aan het geven van hoe het wel moet, vandaar de website en het boek. Dit topic ben ik ook voornamelijk begonnen toen ik op Bokt een link zag voor clinics/cursussen waar paarden de Spaanse pas leerden door de voorbenen naar voren te trekken. Dat is gewoon echt gevaarlijk aangezien je je paard niet leert om gewoon in jouw hand te rusten, maar om het been vervolgens actief uit te slaan. Het resultaat is een paard dat blijft maaien en klauwen zodra je iets voorover buigt.
Als ervaren vrijheidsdressuurtrainer weet jij toch ook wel het verschil tussen het been naar voren strekken door de hoefsmid/fysio, en voor de Spaanse pas? In het eerste geval leert het paard niets anders dan dat hij zijn been in de handen van de smid moet leggen, die het vervolgens in allerlei richtingen beweegt. In het tweede geval leer je je paard door deze hands-on methode zijn hoef voortaan zelf uit te slaan naar voren zodra jij naar voren buigt en naar de hoef wijst. Het eerste is passief volgen, het tweede is actief leren uitslaan, maar dan op een erg ongelukkig gekozen manier. Ik schat dat zo'n 99% van de fysiotherapeuten en hoefsmeden erg ongelukkig gaat worden als hun paarden geleerd hebben om zelfstandig een voorbeen naar voren te schoppen als dat met de hand naar voren bewogen wordt.
Natuurlijk zijn er paarden bij wie het herhaald aantikken van een voorbeen niet tot resultaat heeft dat het been naar voren gestrekt wordt. Maar dan zijn er andere, betere methodes om je paard dit te leren. Je kunt hem leren om met de knie je zweep te toucheren. Je kunt direct vanuit de stap gaan werken en van daaruit het been optillen leren, en meer. Het probleem is niet dat er niet genoeg methodes zijn, maar dat veel mensen gewoon absoluut niet stilstaan bij wat ze hun paard eigenlijk in detail aan het leren zijn, en wat voor gevolgen dat kan gaan hebben. Als iemand het verschil in werking en gevolgen van een been toucheren en een been handmatig optillen niet begrijpt, dan is het niet meer dan logisch dat deze persoon ook niet in kan zien dat de resultaten van beide methodes anders zullen zijn, en misschien ook zeer ongewenste bijwerkingen zal hebben. Maar als je mensen gaat trainen in het beleren van paarden, dan moet je toch wel enig inzicht hebben in wat je je leerlingen precies qua methodes gaat overbrengen?
Als ervaren trainer kun je als je dat wilt wel eens 'sjoemelen' met methodes, omdat je precies weet hoe ze wl en niet werken, je je paard kent en je inmiddels genoeg ervaring met verschillende paarden hebt opgedaan om in te kunnen schatten hoe ze gaan reageren. Een heel intelligent paard zou ik het been handmatig naar voren trekken ook absoluut niet aanleren, gewoon omdat juist zo'n paard daarvoor te snel leert en ook te snel dingen eromheen leert die jij niet bedoelt, bijvoorbeeld dat voorover buigen de hulp voor uitslaan in. Maar misschien heb je een wat trager lerend paard waarbij alle andere methodes hebben gefaald (waag ik te betwijfelen), dan zou je het eens kunnen proberen. Maar dat zijn toch niet de basisvaardigheden die je een leerling/cursist aanleert als les 1?