[AR] Mendurance? (men-endurance)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Arabendu

Re: [AR] Mendurance? (men-endurance)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 18:56

Faas schreef:
Hey dat is goed nieuws Barbara. Zijn er ook locaties bekend? Of meer waar de intentie heerst om er een te houden?

Er is een lijst met potentiële organisatoren en die zijn mij (en dus ook hun lokatie) bekend. Echter om niet op de zaken vooruit te lopen en de werkgroep de rust en de kans te geven om dit goed op poten te zetten kan ik daar geen uitspraken over doen.

Nog even een paar maandjes geduld dus.

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 19:15

Hmmm, je weet ook wel wat je van me vraagt. Geduld heb ik niet echt . Maar uiteraard heb je helemaal gelijk. Niet te ver vooruit en t.z.t. zien we het wel. Thanks.

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 19:18

@muildier: begin gewoon met stapritten. Bouw dat uit met drafsessies, uiteindelijk ook wat galopsessies. Op www.fit-2-continue.com staat heel veel informatie over hoe je de training kunt beginnen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 18:45

Als je met een 2-wieler rijdt moet je wel met 1 ding rekening houden: je paard trekt niet alleen de kar, maar draagt hem (deels) ook. Hoe licht een 2-wieler ook is, er rust altijd óók gewicht op de schoft van het paard. Omdat er maar 2 wielen onder de kar zitten.

whoopylover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-05 22:46

Maar stel nou dat je de sulky net iets "uit" balans plaatst. Dat de sulky het paard omhoog "duwt"...dan zou het toch niet zo uitmaken? (zal eens berekenen hoe het met het evenwicht zit, ik als natuurkundige)

whoopylover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-05 21:11

Heb je voor mendurance je menbewijs nodig? Of mag je dit zonder doen?

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 21:34

whoopylover schreef:
Maar stel nou dat je de sulky net iets "uit" balans plaatst. Dat de sulky het paard omhoog "duwt"...dan zou het toch niet zo uitmaken? (zal eens berekenen hoe het met het evenwicht zit, ik als natuurkundige)

lijkt me niet fijn voor je paard, dan kan je nog beter de druk op zijn rug hebben dan onder zijn buik. Maar daarom rij je met een 2wieler ook met lichtogen en niet met brancardbeugels, dan voelen ze die schokken niet zo.

je koetsiersbewijs is verplicht op sommige gebieden op de veluwe, als je daar over heen moet zul je het toch moeten hebben. Anders kan het zonder.

whoopylover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-05 22:03

laura2span schreef:
lijkt me niet fijn voor je paard, dan kan je nog beter de druk op zijn rug hebben dan onder zijn buik. Maar daarom rij je met een 2wieler ook met lichtogen en niet met brancardbeugels, dan voelen ze die schokken niet zo.

je koetsiersbewijs is verplicht op sommige gebieden op de veluwe, als je daar over heen moet zul je het toch moeten hebben. Anders kan het zonder.

Ik snap niet echt waarom op zn rug fijner zou zijn dan op zn buik (of ben ik dan heel dom?)
En waarom voelen ze met lichtogen de schokken minder dan met brancardbeugels?

Oke, fijn dat het zonder kan al wil ik m in de toekomst wel gewoon gaan halen denk ik, lijkt me wel zo fijn (dan kan ik ook in die gebieden rijden )

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 22:27

lichtogen zijn veel groter dan brancard beugels. In lichtogen hebben je burrys wat speling terwijl ze in brancardbeugels als het ware opgesloten zitten. (les 2 van het koetsiersbewijs ).

het lijkt mij tenminste dat je paard de druk op zijn rug minder erg vind dan op zijn buik, zijn rug is veel verder ontwikkeld. Zijn rug is veel sterker en daarbij zijn de kussens op de rug dikker en breder dan de singel onder zijn buik.

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 07:26

whoopylover schreef:
Heb je voor mendurance je menbewijs nodig? Of mag je dit zonder doen?

Heb je niet nodig.

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 07:27

Zou over dat menbewijs nog even nadenken. Ik zie dat (en het ruiterbewijs) nog wel eens verdwijnen. Menlessen is iets anders natuurlijk.

Ik vind het in ieder geval pure geldklopperij dat hele bewijs. Voor de verzekering hoef je het niet te doen want met een WA-verzekering ben je evengoed verzekerd.

muildier

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 09:03

Zoals ik hier in de vele topics gelezen heb komt er toch veel info aan bod in zo'n cursus. Het ruterbewijs was voor mij een makkie en denk nu achter af....overbodig. Maar met een aanspaning over de weg is toch heel wat anders.

misschien kun je eens topics nalezen met de voor-tegens van het koetsiers bewijs...

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 10:00

Ik heb dat gedaan. Maar ik zie meer heil in menlessen. Maar dat is mijn persoonlijke mening hoor.

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 10:05

ik heb het koetsiersbewijs gehaald nadat ik al 4 jaar mende. Ik heb er best veel van opgestoken en ga zeker een stuk veiliger op pad. Tuurlijk komt er ook onzin in voor (antieke koetsen) die in mijn ogen niet boeiend zijn maar ik raad het zeker voor beginnende menners aan. Ik zie het eerder verplicht worden dan afgeschaft, maar daar ropen ze nu ook al 4 jaar over.
Ik krijg nu ook menlessen maar puur dressuurmatig, daar schiet je op de weg weinig mee op.

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 10:16

als het verplicht zou worden dan zie ik het wel. MAar vooralsnog begin ik er niet aan. Misschien als ik een aantal menlessen gehad heb en weet dat dit mijn nieuwe verslaving zou zijn, dan ben ik bereid overal in te investeren. Alhoewel ik het met dit dan nog niet weet. Maar datzelfde heb ik met het E-rijbewijs. In deze vorm grote nonsens. In een andere vorm gegoten (want ik geloof wel in een vorm van controle daarop) zou het meer tot zijn recht komen. Tot dan ga ik geen 800 euro betalen.

Maar nogmaals. Dat is puur hoe ik er nu over denk.

muildier

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 17:29

Mag er tijdens de mendurance gereden worden met een km teller en hartslag meter?

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 13:01

Dat mag Muildier. Ik rij de endurance ook met GPS en hartslagmeter. Dan zal een km teller op je wagen geen probleem zijn.

whoopylover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-05 13:05

Ik heb mijn stoute schoenen aangetrokken en het KNHS gemailt met de volgende vraag:

"Komt er ooit een tak die het mennen en endurance combineert?"

Daarop kreeg ik het volgende antwoord:

"Er zijn inmiddels al wat experimenten geweest met men(n)endurance (verschillende benamingen worden gebruikt). Er zijn een aantal wedstrijden geweest vanuit de endurance onder het zadel waarbij aanspanningen in een aparte rubriek deelnemen en er zijn een aantal aparte endurance ritten geweest voor aanspanningen. Tot een officiële tak van wedstrijdsport is het nog niet gekomen, maar er zijn plannen. Deze plannen worden uitgewerkt door leden van de KNHS en een paar verenigingen. Vorig jaar zijn ritten verreden in Noord-Holland, op de Veluwe en in Oost-Gelderland. Ik denk doordat u het woord "mendurance" gebruikt, dat U de rit in Kootwijkerbroek waarschijnlijk wel kent. Omdat de tak van paardensport niet officieel bestaat, is de KNHS daar nauwelijks bij betrokken. Als wij echter vanuit een bij de KNHS aangesloten vereniging een voorzet krijgen, b.v. een vraagprogramma voor een men-endurance wedstrijd in 2006, dan willen we graag in samenwerking met het Mendistrict waartoe die vereniging behoort, daar onze medewerking aan geven."

Nu nog een vereniging zoeken die een vraagprogramma wil maken