[AR] [VD] Wedstrijdje?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Zie jij wat in vrijheidsdressuur-wedstrijden?

Ja
Geen stemmen
Nee
Geen stemmen
Ik weet het niet
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 0

Anoniem

Re: [VD] Wedstrijdje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 16:47

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 17:19

Zo ben ik even naar de pony's is er al weer volop gebrainstormd.

Ik denk dat de kleine kunstjes moeilijk worden. Daar zijn er zo veel van te verzinnen dat het moeilijk zal worden voor die allemaal een goede score lijst samen te stellen. En ze zijn niet te vergelijken.
De kleine kunstjes kan je denk ik beter alleen voor de kur houden.

Maar de duitse lijst mag van mij wel zeker uitgebreid worden. De buiging mag er van mij zeker bij en 'op het blok'.
De berggeit weet ik niet, dan zou je de spagaat (zo noem ik het even, de benen juist ver uit elkaar) er ook bij moeten doen.

Dan over de verschillende leid posities: Daarvan ben ik het niet zo met de duitse regels eens. Ik vind dat je zelf de positie moet kiezen waarin het het beste gaat en die laten zien. Dan mag je bijvoorbeeld het kunstje 3 keer laten zien en mag je zelf weten of je dat met verschillende leidposities doet of steeds dezelfde. De beste uitvoering telt dan. Daarbij uitgaant van dat hoe fijner de hulp hoe beter uiteraard en dat heeft ook al met de positie te maken.

Over het samenvoegen van bepaalde oefeningen en de punten telleng daarvan ga ik nog even nadenken en eerst even je eerste vertaalde stukje lezen.

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 17:42

O ja, wat ik ook nog vragen wilde. Je schreef dat het vooral uitgaat van de circusdressuur. Hebben ze ze het dan ook ergens over het "los longeren". Daar kan je natuurlijk ook het één en ander mee doen wat voor mij ook onder de vrijheidsdressuur valt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 17:46

Ik weet niet of ik het specifiek met die Duitse posities eens ben, maar het streven vind ik wel goed, je geeft namelijkde deelnemer de kans om een steeds verder gaande verfijning te laten zien.

Naast het paard het compliment vragen is simpel omdat je paard dan veel van je houding af kan kijken. Vanaf de rug kan je paard je niet meer zien, wat het vragen moeilijker maakt maar tegelijkertijd is er wel lichamelijk contact. Van achter het paard een oefening oproepen is het moeilijkst, omdat je dat en geen lichamelijk contact hebt en niet zichtbaar bent. Drie keer een compliment naast schouder punten geven vind ik dan toch een beetje jammer. Liever inderdaad een naast de schouder en een verfijning, of alleen een naast de schouder. Natuurlijk krijg je dan wel meteen een giga puntenverschil tussen iemand die het zowel naast de schouder als van achter het paard kan laten zien (namelijk het dubbele aantal punten), maar dat vind ik ook terecht. Wedstrijden moeten je stimuleren om steeds beter te worden en deze verfijning is een nobel streven.

Ik ben het dus met de Duitsers eens dat verfijning beloond moet worden. Tegelijkertijd is het compliment zowel links als rechts maken ook een verfijning - moet die kans dan ook geboden worden of met bonuspunten beloond worden? Je kunt namelijk niet iemand alle drie de posities laten doen in zowel links als rechts - vier keer een compliment vragen in vijf minuten is wat mij betreft echt het maximale wat je je paard mag vragen.

Verder moeten we niet vergeten dat regels die nu opgesteld worden, over 10 jaar met zeer ervaren trainers ook nog geldig moeten zijn. Als de eerste keren niemand meer dan 1 positie in het compliment kan laten zien, dan zij het zo en kan de beste uitvoering alsnog winnen. Er komen vanzelf meer posities beschikbaar als je specifiek hiervoor gaat trainen en aandacht gaat besteden aan deze verfijning.

En ja, het los longeren kan in de kur. Daar krijg je voor leuke extra's zoals oefeningen uit de hogeschool, maar ook de circusdressuur bonuspunten. De deelcompetities gaan echt sec over de techniek, correctheid en verfijning bij het kunstje, niet om de aankleding eromheen. Tussen de verschillende uitvoeringen/herhalingen van de kunstjes moet het paard minstens 10 seconden braaf stil staan. Hoeft niet, maar dat kost je weer punten (zie de vertaling van de duitse regels). Longeren komt daar dus niet aan bod, in de kur wel.

Pattypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 18:02

hallo
dit lijkt me een heel erg leuk idee!
kan wel zelf niet meedoen lijkt me (denk niet dat eigenaren van verzorgpony dit willen)
maar zou wel erg graag als dit is mee willen komen helpen enz. als dat nodig is

Maroush

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 18:05

Citaat:
Naast het paard het compliment vragen is simpel omdat je paard dan veel van je houding af kan kijken. Vanaf de rug kan je paard je niet meer zien, wat het vragen moeilijker maakt maar tegelijkertijd is er wel lichamelijk contact. Van achter het paard een oefening oproepen is het moeilijkst, omdat je dat en geen lichamelijk contact hebt en niet zichtbaar bent. Drie keer een compliment naast schouder punten geven vind ik dan toch een beetje jammer. Liever inderdaad een naast de schouder en een verfijning, of alleen een naast de schouder. Natuurlijk krijg je dan wel meteen een giga puntenverschil tussen iemand die het zowel naast de schouder als van achter het paard kan laten zien (namelijk het dubbele aantal punten), maar dat vind ik ook terecht. Wedstrijden moeten je stimuleren om steeds beter te worden en deze verfijning is een nobel streven.

Dan zie ik eigenlijk nog steeds liever 1 perfect compliment, dan 2 matige ... Is het geen idee om elk volgende compliment voor bijv de helft van de punten te doen ofzo ? Dan blijft het aantal extra punten iig een beetje beperkt ...
Verder helemaal mee eens dat wedstrijden je moeten stimuleren om alles nog beter te krijgen

Leuk trouwens dat je al een stuk op je site hebt staan. Moet nu weg, maar ga het zo meteen ff lezen

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 18:13

Ik snap wat je bedoelt met de verfijning en daar ben ik het met je eens. Maar ik bedoel eigenlijk dat je wel vanuit 3 posities een compliment kan laten zien wat net aan is, maar één perfect compliment vind ik beter. En kan je je paard een goed compliment laten doen vanaf 100 meter afstand dan heeft het niet veel zin om het ook te laten zien als jij een 'makkelijke' positie inneemt.

Ik ben meer voor kwaliteit dan kwantiteit. En zou willen voorkomen dat mensen zoveel mogelijk dingen gaan leren die allemaal 'net niet' zijn en dan toch veel punten kunnen krijgen.

Ik heb de punten nog niet helemaal bekeken, maar zou zorgen dat de balans in de punten zo ligt dat perfectie zwaarder telt dan de verschillende variaties.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 19:36

Maar is een perfect compliment wel beter dan drie complimenten vanuit verschillende (moeilijkere!) posities als de problemen daarbij zijn dat het paard zijn balans moeilijk vasthoudt en te vroeg opspringt? Doordat hij uberhaupt op een wijzende hulp van drie meter afstand in het compliment ging, laat hij al zien dat hij ontzettend ver doorgetraind is. Ik vind een compliment van 3 meter afstand dat er wat wankel in zit beter misschien zelfs wel knapper van het paard dan een compliment dat naast zijn schouder wordt gevraagd en perfect gaat. Juist door extreme posities te kiezen laat de trainer duidelijk zien dat hij ook echt naar perfectie streeft.

Maar ik zie wel wat in het voorstel om 1 hoofduitvoering volledig te punten (dus 40 p in geval van het compliment) en vervolgens 3 varianten toe te staan die elk de helft van de punten krijgen, dus 20 elk. Die ruimte van 3 vrije keuze kun je dan ook besluiten op te vullen met een herhaling van een mindere uitvoering om die weer op punten te krijgen. De jury schrijft voor alle vier de oefeningen mee, van de hoofduitvoering naast de schouder krijg je 40 punten aangezien dit toch echt onomstotelijk de basis is van het compliment, hoe je dat ook getraind hebt, en voor de rest krijg je steeds maximaal +20. Je hebt de meeste punten dus binnen door de basis perfect te doen of moet al minstens twee perfecte vermoeilijke versies laten zien om dat te evenaren.

Je kunt dan wel kiezen uit meer variaties voor de vermoeilijking dan bij de Duitse versie (daar is het twee andere posities, hier is het twee andere posities maar ook naar links en naar rechts) zodat je meer keuzevrijheid hebt als trainer binnen en je dus niet op 3 meter afstand moet staan om die laatste punten binnen te halen. Het is ook je eigen verantwoordelijkheid of je voor verbetering van een vorige oefening gaat, of nieuwe standjes er tegenaan gooit. Ook al kies je het laatste in de hoop om zoveel mogelijk punten binnen te sprokkelen, dan betekent dat dat je thuis in elk geval al zoveel getraind hebt dat je paard die varianten ook echt beheerst. En dat is ook iets wat van mij gepunt mag worden.

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 20:17

xyzutu2 schreef:
Maar ik zie wel wat in het voorstel om 1 hoofduitvoering volledig te punten (dus 40 p in geval van het compliment) en vervolgens 3 varianten toe te staan die elk de helft van de punten krijgen, dus 20 elk. Die ruimte van 3 vrije keuze kun je dan ook besluiten op te vullen met een herhaling van een mindere uitvoering om die weer op punten te krijgen. De jury schrijft voor alle vier de oefeningen mee, van de hoofduitvoering naast de schouder krijg je 40 punten aangezien dit toch echt onomstotelijk de basis is van het compliment, hoe je dat ook getraind hebt, en voor de rest krijg je steeds maximaal +20. Je hebt de meeste punten dus binnen door de basis perfect te doen of moet al minstens twee perfecte vermoeilijke versies laten zien om dat te evenaren.

Hier zie ik ook zeker wat in. Dan gaat het voornamelijk om de basis en kan je in de andere twee pogingen of nog twee keer een perfecte basis uitvoering laten zien of wat meer risico nemen en iets extra's laten zien wat misschien nog niet helemaal perfect is.
Zo speelt de perfecte basisuitvoering toch flink mee in de punten waardoor die zeker goed moet zitten.

Citaat:
Het is ook je eigen verantwoordelijkheid of je voor verbetering van een vorige oefening gaat, of nieuwe standjes er tegenaan gooit

Dit vind ik ook een goeie. Vrijheidsdressuur gaat tenslotte ook om de vrijheid van paard en mens en om het aanpassingsvermogen van de mens aan zijn paard. Dan moet er ook een beetje ruimte zijn om te laten zien dat jij de richting kiest die het beste bij je paard past, en kan laten zien dat je weet hoe ver je kan gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 20:30

Even checken of we nog steeds op een lijn zitten: maximaal 4 uitvoeringen waarvan de eerste de basisoefening naast de schouder is en je de rest naar eigen inzicht mag uitvoeren. Je kunt er voor kiezen om de basis 3 keer te herhalen of 3 variaties te laten zien, maar alleen voor nieuwe variaties krijg je weer nieuwe punten (20 ipv 40). Als je een oefening (basis of variatie) herhaalt, dan is dat alleen om het puntental voor die ene oefening wat te verbeteren. Je krijg er echter niet opnieuw punten voor.

Dat is namelijk de andere kant van de medaille: Iemand die 4 perfecte compliments in de basishouding laat zien mag in mijn ogen niet net zoveel punten krijgen als iemand die dezelfde oefening in vier perfecte variaties laat zien. Herhaling is dus alleen om je oude punten te vervangen (of niet, als de tweede uitvoering minder is), niet om nieuwe punten te scoren. Een perfecte basisoefening is geweldig, maar er is meer en dat moeten deze proeven ook stimuleren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 20:34

Ik lees het opnieuw en het is volgens mij nog steeds niet helemaal duidelijk..

Voorbeeld dus van de punten die je kunt krijgen:
- Perfecte Basisoefening + 3 perfecte variaties = 40+20+20+20=100 punten
- Perfecte Basisoefening + 3 herhalingen van die basisoefening = 40 punten

Je hoeft niet te laten zien hoe goed je op een lijn zit met je paard door 4 keer de basisoefening te laten zien. Als je echt op een lijn zit, doe je die basisoefening 1 keer naar kunnen en stop je er dan mee. Dat is namelijk ook een mogelijkheid, je hoeft die 4 namelijk helemaal niet vol te maken.

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 20:45

Ja ik denk dat dat idd wel de goede manier is.

Maar zijn drie extra variaties nodig of kunnen we het bij 2 houden. het moet ook niet te langsradig worden zeg maar. (tjee wat is het moeilijk te schrijven wat je ongeveer denkt terwijl je zelf nog niet helemaal weet hoe je het precies denkt)

Maroush

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 21:22

xyzutu2 schreef:
Ik lees het opnieuw en het is volgens mij nog steeds niet helemaal duidelijk..

Voorbeeld dus van de punten die je kunt krijgen:
- Perfecte Basisoefening + 3 perfecte variaties = 40+20+20+20=100 punten
- Perfecte Basisoefening + 3 herhalingen van die basisoefening = 40 punten

Je hoeft niet te laten zien hoe goed je op een lijn zit met je paard door 4 keer de basisoefening te laten zien. Als je echt op een lijn zit, doe je die basisoefening 1 keer naar kunnen en stop je er dan mee. Dat is namelijk ook een mogelijkheid, je hoeft die 4 namelijk helemaal niet vol te maken.

Ja zoiets bedoelde ik ook ... Op deze manier wordt je wel extra beloond voor extra moeilijkheid, maar blijft de basis toch het belangrijkst. Aan de ene kant is het dan ook leuk dat mensen gemotiveerd worden om iets moeilijkers te proberen, maar aan de andere kant misschien ook wel weer (wat een nadeel kan zijn) dat mensen een andere variant erbij gaan doen, terwijl ze daar gewoon nog niet aan toe zijn, om zo toch nog wat puntjes te krijgen.
Wat viola zegt vind ik dan wel een idee nog, om het te beperken naar 2 extra varianten ... dan tellen die toch weer iets minder zwaar, waar ik eigenlijk wel voor ben.

En andere mogelijkheid zou dan nog zijn om wel gewoon bonuspunten toe te kennen voor een moeilijkere oefening, maar dat je maar 1 oefening mag uitvoeren. Dan kan je dus zelf kiezen ... ga ik voor de basisoefening voor 30 punten max. of voor de moeilijkere variant voor 40 punten max. ? Dan denk ik dat mensen - ik iig wel - nog wat meer zullen proberen om het kunstje perfect te krijgen. Aan de andere kant is het dan weer jammer dat je wel minder gestimuleerd wordt om die moeilijkere dingen ook echt te gaan leren ...

Topic loopt wel érrug goed trouwens !!!

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 21:40

als het in de buurt van Schiedam is (lees: max. 10-15 minuten met de trailer) dan doen Banjer en ik zeker mee, als het van de grond komt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 23:13

Okee, dit schiet lekker op.

Dan hebben we dus als deelcompetities:

-Buigen (diep, klassiek en verschillende posities)
-Compliment (links, rechts en verschillende posities
-Knielen (verschillende posities)
-Op het plateau (basis = voorbenen, 20 punten voor ook 4 benen, 10 punten voor jambette + kleine kunstjes op plateau (maximaal 4 x 10)
-Liggen (links, rechts, dood, rechtop en verschillende posities)
-Zitten (links, rechts, verschillende posities, vanuit zitten weer gaan liggen, vanuit stand direct gaan zitten)
-Spaanse pas (polka, verschillende posities)
-Steigeren (verschillende posities)

8 is een mooi aantal denk ik, vooral omdat elke deelcompetitie 5 minuten mag duren. Dan kunnen de beginnende paarden meedoen met de kleine kunstjes die toch iets duidelijker beoordeelbaar worden doordat de basis het op het plateau staan is, een lichamelijk kunstje dat 40 punten op mag leveren. Nog ideeen?

Maroush

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 08:17

Zo is het wel goed denk ik. We moeten alleen dan nog wel ff duidelijk bepalen welke nou voor 40 en welke voor 20 punten zijn.
Bijvoorbeeld bij het buigen ... is dan de diepe of de klassieke buiging voor 40 punten ?
En dood liggen is bij jou plat liggen toch ?

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 09:12

is er ook de mogelijkheid om "buiten mededinging" mee te doen met een wedstrijdje? want van bovengenoemde onderdelen beheerst Banjer het zitten niet, op het blok niet.. en op vreemd terrein weet ik ook niet of ze bv. het liggen wel uit zou voeren...

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 09:32

Maar je hoeft niet alle kunstjes uit te voeren. Je kan per kunstje apart inschrijven.

Ik vind trouwens voor de kur wat in de duitse regels stond dat je 5 van de 6 (?) kunstjes uit de deelcompetities moet uitvoeren wel een beetje veel.
Liggen is toch een best gevorderde oefening en alsje paardje nog niet kan liggen kan hij vaak ook niet zitten dus mis je al twee kunstjes en kan je dus niet meedoen. Of als je besluit het steigeren niet te leren moet je persé al het andere wel beheersen.
Daar moeten we nog even over nadenken denk ik. Nu hebben wij ook wel meer deelcompetities dus kan de regel wel wat soepeler.
Laatst bijgewerkt door viola op 10-09-05 10:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Maroush

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 10:16

Daar ben ik het ook mee eens ... een minimum van bijv. 3 deelcompetities zou ik eigenlijk beter vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 10:40

Bij de strengere Duitse vdwedstrijden heb je 6 deelcompetities (compliment, knielen, liggen, zitten, sp en steigeren) en daarvan moeten er 5 terugkomen in de kur. Ook moet je aan minimaal 1 deelcompetitie meegedaan hebben om aan de kur mee te kunnen doen. Dat is natuurlijk allemaal om de kwaliteit te bewaken en dat is zeker niet verkeerd.

5 op de 8 oefeningen verplicht stellen is dus al een versoepeling.

Wij hebben nu echter 8 deelcompetities (het plateau en het buigen erbij), dus ik denk dat zeker 3 oefeningen uit de deelcompetities die terug moeten komen in de kur geen probleem moeten zijn, toch? Ik bedoel, je moet toch wat laten zien aan kunstjes aangezien je daarvoor ook punten scoort, met alleen 8 keer de buiging maken red je het niet echt. Paarden die nog niet heel erg veel verschillende kunstjes beheersen kunnen dan het op het plateau staan, buigen en Spaanse pas laten zien (ik noem maar wat). Wat we ons moeten afvragen is of de kwaliteit van de kur beter wordt als je minder deeloefeningen verplicht stelt. Bovendien vormen deze verplichte onderdelen ook een extra aansporing om de oefeningen beter aan te leren: als je in Dld minder dan x van de 5 verplichte oefeningen beneden peil uitvoert, wordt je gedisqualificeerd / uitgesloten van plaatsing. Dat klinkt heel streng, maar het is eigenlijk ook wel logisch: ook al schrijf je je niet in voor de deelcompetitie Compliment, ook in de kur worden daar nog dezelfde eisen aan gesteld (alleen wegen ze veel minder zwaar). Je kunt dan echt niet aankomen met een compliment dat je dan in de kur wel met de hand ondersteunt, gewoon omdat de eisen van de deelcompetities minder zwaar wegen.

Tegelijkertijd denk ik dat als we de verplichte oefeningen op 3 stellen, we ook het minimum aantal deelcompetitie-deelnames van 1 naar 3 moeten verhogen. In Dld moet je dus aan 1 deelcompetitie meedoen, maar minstens 5 deelcompetitieoefeningen op niveau in de kur zetten. Wij hoeven er al maar 3 te laten zien. Als je dan ook nog zegt dat je maar aan 1 deelcompetitie mee hoeft te doen, dan loop je het risico dat mensen alleen het plateau doen en vervolgens direct door gaan naar de kur. Als je toch 3 oefeningen in de kur verplicht stelt, dan mag je van mij daar ook meteen de deelcompetities van meedoen. Zo krijg je daar ook wat meer deelname en die zullen we zeker in het begin wel nodig hebben.

Dus mijn voorstel is: deelname aan minimaal 3 deelcompetities om aan de kur mee te mogen doen, in de kur moet je minimaal 3 deelcompetitie-oefeningen laten zien waarvan 2 een voldoende scoren (zo kan je paard er nog 1 door stress verknallen, maar weten we in elk geval dat de oefening wel bestaat (heb je namelijk net in de deelcompetitie gedaan). Si?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 10-09-05 10:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 10:46

@ Banjer: Buiten meedinging meedoen hoeft niet, aangezien je zelf mag weten voor welke deelcompetities je je inschrijft! Als je pony alleen kan buigen, dan kun je gewoon aan die oefening meedoen en ook gewoon winnen van paarden die veel meer kennen en ook aan andere deelcompetities meedoen.

Ik denk trouwens wel dat we het zo moeten doen dat een deelcompetitie alleen als wedstrijd geldt als er minimaal 3 deelnemers voor zijn. Als er maar 1 of 2 combinaties het knielen willen doen dan gaat die rubriek wel gewoon open en mogen de mensen hun kunstje laten zien, maar is dat gewoon zodat ze eens hun oefening beoordeeld zien om te kijken waar ze nog aan kunnen werken.

Trouwens nog even 2 regels uit Duitsland waar ik het wel mee eens ben:
- Voedselbeloningen zijn tijdens de proef toegestaan - maar mogen niet als lokkend voer ingezet worden.
- Zweephulpen, aantikken met de hand en teugel/halsterhulpen zijn toegestaan, maar niet ondersteunende of optillende handen en ondersteunende en optillende beenlonges
Beide regels zijn logisch aangezien het doel is om te laten zien hoe goed je paard zijn oefeningen geleerd heeft - en niet om te laten zien hoe graag hij achter een snoepje aan gaat / hoe gewillig hij zijn verstand op nul zet en op je hand leunt zodat jij het kunstje kunt doen (bot gezegd ).

Maroush

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 12:18

Helemaal mee eens Minimaal 3 deelwedstrijden (dan komen er wrs toch meer mensen die echt graag VD'en en niet toevallig een paard hebben dat een beetje een buiging kan) en ook minimaal 3 onderdelen in de kur. Die 2 Duitse regels zijn idd ook niet meer dan logisch vind ik.
Het enige wat ik jammer vind ... Maroush kan iig voorlopig niet meer doen dan de kleine kunstjes, de DA heeft gezegd dat ze 50% kans heeft om weer goed te gaan lopen, maar het zal toch wel een zwak punt blijven denk ik. Zowel meedoen aan de deelwedstrijden als aan de kur, gaat dan dus nooit lukken ... ben het met de regels helemaal eens verder, maar zou er toch niet iets bij kunnen worden bedacht dat je met kleine kunstjes op de een of andere manier ook mee kunt doen ? Al denk ik zelf dat dat ook wel lastig zou worden ...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 12:31

Maroush kun je gewoon inschrijven voor de deeloefening op het plateau. Dan kun je haar kleine kunstjes laten zien en toch meedoen. Je bent pas verplicht om je voor 3 deeloefeningen in te schrijven als je mee wilt doen aan de kur. Ook mensen die maar 1 oefening kennen maar die wel prefect beheersen moeten namelijk mee kunnen doen.

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 12:46

Helemaal mee eens. 3 van de deelkunstjes moet een redelijk getraind paard wel kunnen, maar hoef je ook nog geen super paard voor hebben.

Maroush

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 19:45

Dan vind ik het helemaal super ! Het wordt nog wat die VD-wedstrijden