[AR] Hoe vervoeren marathonwagentje?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

viola

Re: [AR] Hoe vervoeren marathonwagentje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 12:12

Die kunnen er bij mij (en bij de meeste wagens geloof ik) gewoon af en los mee.

muildier

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 12:28

ok dat is dan iets om rekening mee te houden
bedankt

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 20:49

polly2 schreef:
Onze marathonwagen voor onze Fries is 125 breed en paste precies in de anderhalfpaards van een kennis (weijer).
Nu hebben we een oprijwagentje en gaan we met twee auto's.

Let op: je mag in je paardentrailer GEEN andere dingen vervoeren dan een paard (dus geen schapen, geen koeien, maar ook geen fietsen of koetsen!).
Ik wist dit ook niet, maar een vriend van ons is in Apledoorn aangehouden tijdens een controle en hij had hooi en stro in zijn trailer.
Hij kreeg een vette boete (tot zijn grote verontwaardiging) en moest ter plekke iemand bellen die kwam met een andere aanhangwagen om het hooi en stro op te halen!

Later die week bleek de politie van Apeldoorn ook bij de vuilstort mensen opgewacht te hebben met paardentrailers met rotzooi voor de stort er in. Ze zijn allemaal bekeurd.

Uitleg: de trailer is goedgekeurd en vrijgegeven voor het verkeer voor het vervoer van paarden (en eventueel ezels). Alle andere zaken zijn dus verboden in je trailer te vervoeren.

Ik weet wel dat we bij ons op het werk onze trailer apart hebben moeten laten registreren voor vervoer van rundvee (naast paarden) en dat er met de ventilatie iets is aangepast. Het moest goedgekeurd worden door de RWD!

Wij hebben eerlijk gezegd maling aan deze regels....we vervoeren ook hooi en stro in onze trailer en soms verhuizen we eens wat spullen...
en voorheen ook onze marathonwagen. Maar ik wilde jullie bij deze even informeren over deze wet en de gevolgen die het kan hebben.
Achterlijk toch?

Het is inderdaad zo dat je trailer voor alle andere vee dan paarden en ezels apart gekeurd moet worden, maar je mag de trailer gewoon als aanhangwagen voor alles wat je maar wilt vervoeren gebruiken.
Mits laadvermogen, E rijbewijs, maximale treklast auto enz....

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 20:57

De bak van de meeste Pick-ups zijn te smal; er past geen marathonwagen in.
Uitzondering: VW transporter met bak of grote Amerikaanse Pickup, maar die mogen niet zo veel trekken.
Wij gaan ook altijd met twee auto's op pad.
Een trailer met een plek voor de marathonwagen voorop is niet handig; neem je de kar niet mee heb je een evenwicht probleem, of met de marathonwagen er op een enorme druk op de kogel en dat is ook niet handig zo'n steigerende auto.

tinkert_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 21:09

wij rijden 2 keer
ik heb geen beschikking over een aanhanger
of een tweede trailer
dus we rijden eerst met de kar achter aan de trekhaak met een speciale caravan ophanging
ik weet niet of het mag maar we zijn nooit aangehouden
je moet iets hihi want mijn kar past niet in de trailer
en dan rijden we terug op d-jee op te halen met de trailer
en als we heel ver moeten rijden (niet op texel) dus op de snelweg dan kan mijn kar met de menvereniging mee op de oplegger
en rijden we zelf met de trailer

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 21:20

Albert schreef:
De bak van de meeste Pick-ups zijn te smal; er past geen marathonwagen in.
Uitzondering: VW transporter met bak of grote Amerikaanse Pickup, maar die mogen niet zo veel trekken.
Wij gaan ook altijd met twee auto's op pad.
Een trailer met een plek voor de marathonwagen voorop is niet handig; neem je de kar niet mee heb je een evenwicht probleem, of met de marathonwagen er op een enorme druk op de kogel en dat is ook niet handig zo'n steigerende auto.

Op mijn Chevrolet S10 past onze wagen precies!
Die mag 1815 kg trekken...

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 21:22

tinkert_tje schreef:
dus we rijden eerst met de kar achter aan de trekhaak met een speciale caravan ophanging

Als je de kar vervoert rechtstreeks aan de trekhaak moet je wel langzamer rijden dan je met een aanhanger zou doen; marathonwagens zijn niet uitgelijnd op hoge snelheden. Met massieve wielen kan je niet rechtstreeks aan de trekhaak rijden! Dan tril je het rubber los van de wielen.

tinkert_tje schreef:

Dat mag; mits de verlichting in orde is. Het is dan gewoon een aanhangwagen. Losse lichtbalk met kentekenplaat en rijden.

tinkert_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 21:35

Albert schreef:
tinkert_tje schreef:

Als je de kar vervoert rechtstreeks aan de trekhaak moet je wel langzamer rijden dan je met een aanhanger zou doen; marathonwagens zijn niet uitgelijnd op hoge snelheden. Met massieve wielen kan je niet rechtstreeks aan de trekhaak rijden! Dan tril je het rubber los van de wielen.

tinkert_tje schreef:

Dat mag; mits de verlichting in orde is. Het is dan gewoon een aanhangwagen. Losse lichtbalk met kentekenplaat en rijden.

ja dat klopt we kunnen dan niet harder rijden dan 80 kilometer per uur
(hard zat dus)
maar we gebruiken dit dus alleen hier in de omgeving (texel) wat net te ver is om te rijden
mijn man heeft er een ijzeren V aan gelast zodat hij wat stabieler is
die bevestig je zo aan de kar super systeem
en ja de verlichting is oke daar moet je inderdaad goed op letten

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 21:43

Citaat:
(hard zat dus)
Mijn man heeft er een ijzeren V aan gelast zodat hij wat stabieler is

Zo hard!!! ik zou dat niet durven. Het pleit wel voor je kar

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 21:49

onze marathonwagen staat in een kleine vrachtwagen/veewagen. de wagen past erin samen met 1 paard. (bij vzpaarden)
maar als ik heel eerlijk ben heb ik de boel er nog niet in zien staan aangezien ze al 2,5 jaar niet meer op wedstrijd zijn geweest en ik rijd er pas 2 jaar...
en als de marathonwagen niet meegaat passen er volgens mij gewoon 2 of 3 paarden in.

tinkert_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 21:55

Albert schreef:
Citaat:
(hard zat dus)
Mijn man heeft er een ijzeren V aan gelast zodat hij wat stabieler is

Zo hard!!! ik zou dat niet durven. Het pleit wel voor je kar

haha ja we hebben in het begin geprobeerd zonder die V eraan dat werkte dus echt niet dan konden we niet harder dan 50
want begon hij al te slingeren
nu met dit systeem werkt het super
handig zo'n handige man hihihihi

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 07:43

wij hadden dat eerst ook zo maar volgens papa mocht het eigenlijk niet omdat de wagen geen oploprem heeft. (ofzoiets)

Albert, mijn ervaring is dat de meeste marathonwagens wel op een pickup passen. ik durf zo geen merken te noemen maar alleen bij onze club ken ik zo al 3 mensen die een pickup met kar erop hebben. die mogen ook nog wel wat trekken want die rijdt met tweespan grote paarden.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 10:38

Dat ze er mee rijden wil niet zeggen dat ze het ook mogen trekken

Wij hebben een aanhanger aan de trailer, die schuiven we in balken die onder de trailer zijn gelast en ijzeren spanners gaan van het einde schuin naar de bovenkant van de trailer.
Aan de voorkant hebben we een loodblok wat demontabel is. Zonder aanhanger met kar rijden we zonder loodblok.
Dit werkt overigens niet met mijn 800 kg. zware Tinker. Die gaat achterop de stang zitten en dan komt er veel te veel gewicht aan de achterkant. Met het andere paard gaat het wel. Met mijn bus rijdt het ook een stuk prettiger dan met de stationwagen, daarvan zit de trekhaak hoger waardoor de trailer al wat meer naar achteren helt.
We hebben ook een platte wagen waar we de kar op mee kunnen nemen. Gaan er twee paarden in de trailer of gaat mijn Tinker mee dan rijden we met de platte wagen apart. Onze marathonwagen past trouwens ook precies in de trailer maar dan past er geen paard meer bij, zelfs geen mini-Shet

Laatst zag ik iemand die zijn kar achter de tractor had gehangen, ook een aparte combinatie

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 10:47

Percy, heb je daar toevallig een foto van??

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 10:51

Nee, nog steeds niet Ik vergeet die elke keer te maken, zal het binnenkort eens doen maar aangezien Parcival de komende wedstrijden gaat lopen zal het wel even duren voor de marathonwagen weer achter de trailer komt.

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 10:51

oke, ik heb geduld Ben er overigens wel errug benieuwd naar.

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 20:14

Wij hebben zelf geen trailer bij de paarden, maar wel een pplegger. Die is speciaal gemaakt voor een normale, flinke kar. Er passen als het goed is net 2 kleine ponykarretjes op.
Iemand anders heeft een 2-paards trailer, en daar kunnen 2 pony's in. Dus dan doen we aan een soort van carpool :-D

Diegene met die trailer doet het ook wel eens zo:
Hij zet zijn shetlander er overdwars in, en dan het marathonwagentje past er nog acher