[AR] zijn er mensen die bitloos mennen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

tinkert_tje

Re: [AR] zijn er mensen die bitloos mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 17:57

cindysponys schreef:
Nog even vergeten te zeggen.
Ik rijdt lekker recreatief, ben eigenlijk nog niet van plan te gaan trainen voor dressuur.

Tinkert_tje:
Onverantwoord vind ik een beetje kort door de bocht. Ik vind het pas onverantwoord als je er niet over nagedacht hebt. Ik heb dat wel en misschien moet je zelf ook even denken voordat je zo'n sterke mening vormt. Alles heeft twee kanten.

nou ja das mijn mening en zover ik weet mag je ook niet bitloos starten in de marathon
maar zoals ik al zei ik ben benieuwd hoe mensen hier verder ervaringen mee hebben
maar mijn keus van rijden zou het niet wezen

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 18:31

Nee maar ik ben ook niet van plan te starten in de marathon, lang niet. Ik ben nog een groentje, in het mennen. Ik rijd recreatief. En nu ben ik ook in het land bezig met een heel klein beetje dressuur. En ik ben van plan als ik het hoofdstel hier heb, om er ook mee te gaan mennen af en toe.

Het verhaal over het bitloos rijden gaat alleen als je met dat hoofdstel (NHC) en op die manier van rijden (met dubbele teugels) rijdt. Dus niet met een touwhalster. Maar het werkt wel zowat het zelfde onder het zadel.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 19:07

Bitloos rijden ohz. is minder gevaarlijk dan bitloos rijden aangespannen. Behalve je bit heb je ohz nog veel meer hulpen én zijn de gevolgen veel beter te overzien dan met een wagen.

En je maakt wel een hele kromme vergelijking; Het ohz. rijden op de weg en het in een weiland rijden met de wagen. Wat iemand in zijn eigen weide doet, interesseert me he-le-maal niets. Als hij/zij verongelukt is dat zijn eigen schuld. Maar als jij je op openbaar terrein bevind, zijn er nog veel mensen die schade kunnen krijgen doordat jij bitloos leuker vindt, terwijl je hier gewoon wat minder mee te vertellen hebt..

Wedstrijden rijden zonder bit is zowel ohz. als aangespannen niet toegestaan.

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 20:50

Ik weet dat je bitloos op geen enkele manier mag starten. Dat geeft niet voor mij want ik rijd nu geen wedstrijden. En daarom ga ik het bitloos rijden ook in de weide doen, aangespannen.

Ik ken ook een andere pony. Ik heb er zelf een tijdje opgereden omdat het meisje van wie de pony was er problemen mee had. Met bit liep ze echt niet lekker, ik had er niks over te zeggen, ze liep de hele weg druk te doen, met haar hoofd te schudden etc. Nu rijden we haar bitloos. En dat heeft alle controle van de wereld. En daarbij doe ik het dus niet omdat ik het leuk vind. Die merrie is gewoon niet te rijden met bit.

Ik zie het niet als vergelijking, OHZ over de weg en aangespannen in de weide. Ik vind het alleen verantwoord van mijzelf dat ik het in de weide ga doen. Het kan inderdaad OHZ wel minder gevaarlijk zijn. Maar ik wil het gaan proberen, omdat het me lijkt dat je er meer hulpen mee kunt geven. Met een bit, kun je aangespannen:
Aan twee kanten inhouden
Aan een van beide kanten inhouden
Spelen op het bit (knijpen, trillingen geven)
En verder kun je dan nog zweep- en stemhulpen geven. Daar houd het dan wel zo'n beetje mee op.

Maar ik mis dus de been- en zithulpen, wat ik niet zo lekker vind bij een wending. Ook vind ik dat je niet onafhankelijk van elkaar kunt inhouden/verzamelen en sturen. Daarom lijkt het me wel een uitdaging om dit hoofdstel ook eens met aangespannen rijden te proberen. Proberen kan altijd. En ik heb altijd al gezegd dat ik echt niet zo maar de weg ermee uit ga.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 20:55

Je kunt wel degelijk verzamelen en sturen tegelijk. Als dit niet mogelijk was geweest bestond de klasse 3 en 4 proef niet uit (bijna) alleen maar verzamelde of uitgestrekte draf.
Verzameling moet komen door hooguit enkele ophoudingen, maar daarna moet het paard zo afgericht zijn dat het daar blijft lopen en niet constant die ophoudingen nodig heeft.

Wat voor meer hulpen wil jij dan geven met een bitloos hoofdstel? Dan het ho, links, rechts?

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 20:56

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 20:58

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 22:09

ik vind het echt enorm onverantwoord om zonder bit te gaan mennen. bij het aangespannen rijden is het enige contact wat je hebt met de mond. dat is je stuur, je rem je alles. ohz heb je je benen, je zit, je kan aan je pony zitten.

ik ben 1 keer op hol gegaan aangespannen en de gevolgen zijn in 1 x zo ontzettend groot. springt jou paard opzij voor een auto gaat je kar er tegen aan, zo ook bij een kind op de stoep.

ontopic: Martien van Veen vertelde me net dat hij wel eens bitloos begint. dus slepen aan het halster en daarna met een bitje met de sperriem, door de bit ringen en terug over de neus, als het ware een hackemore nabootsen. dit om jonge paarden te laten wennen aan het stuur en ze toch zacht in de mond te houden. hij spant echter nooit in zonder bit oid en gaat nooit de straat op, omdat het onverantwoord is zegt hij.
het lijkt mij wel dat hij iemand is die er wel degelijk verstand van heeft...

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 10:03

Ik zou het echt nooit doen. Ten eerste vind ik het te gevaarlijk en ten tweede wil ik ooit wedstrijden starten, dan zou je aard dus helemaal opnieuw moeten wennen aan het mennen met bit. Teveel rompslomp vind ik.

En wat is de reden dat je bitloos wilt mennen. Bitloos is echt niet vriendelijker als met een zacht bit mennen hoor. Er word wel geroepen dat bitloos mennen vriendelijker is dan met een bit rijden maar dat valt heele rg tegen.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 12:47

smurf schreef:
ik vind een leren bitje voor een paard not done, een paard is immers vegetarisch, die stop je toch geen stuk van een ander beest in z'n mond???

sommige paarden, vooral jonge beesten lopen er anders behoorlijk fijn mee ik vind leer wel een goede oplossing voor paarden die nog heel fijn in de mond zijn, daar kan geen bitje tegenop.

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 15:17

Auto's hebben wij niet in de wei. En ik zeg ook niet dat je sturen en verzamelen niet tegelijk kunt. Maar met het hoofdstel waar ik dan mee rijd, rijd je met dubbele teugels. En dan kun je die hulpen dus helemaal apart geven. Op een manier die ik makkelijk vind. En als hij er 1x per 14 dagen mee loopt, is er niets aan de hand, lijkt mij. Want met rijden onder het zadel (ik rijd er dan niet meer op, ik ben te groot) en mennen over de weg krijgt hij gewoon een normaal bit in, hoor. Dus is het niet zo dat het een probleem wordt als hij later weer een bit in krijgt.

Verder weet ik echt precies waar ik aan begin, ik weet precies hoe het hoofdstel werkt.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 17:07

Ik zou zeggen: succes!!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 22:16

Charos schreef:
@ Smurf, ment HC dan ook? Heb alleen nog maar rijfoto's van hem gezien.

Luna voor de kar:

Afbeelding

en Arabella onder het zadel:

Afbeelding

en zoonlief van 3½:

Afbeelding

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 00:42

Leuke foto's maar geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om zo de weg op te gaan in het drukke Nederland.
Het meest gewaagde wat ik doe is de Shet mennen met een gewoon watertrensje maar met dat diertje kan dat ook.
Met de anderen zou ik hopeloos verloren zijn en ik zie het nut er niet van in.

Als weggebruiker heb je niet alleen de verantwoording over jezelf, je medepassagiers en je paard maar ook over de mede-weggebruiker. Ik rij liever met zachte hand met een stang dan bitloos met alle risico's van dien. Mijn eigen paarden rij ik met stang voor de wagen en met een trensje o.h.z. maar in het laatste geval heb ik directer contact met het paard en ik heb mijn zit.

Ik heb er geen enkele behoefte aan om mede-weggebruikers of ons gezin onnodig in gevaar te brengen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 10:03

Percy schreef:
Leuke foto's maar geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om zo de weg op te gaan in het drukke Nederland.

Goh, die heb ik nog nooit gehoord. 'Ja, maar bij júllie....'
Hint: we hebben hier geen fietspaden of vluchtstroken en rijden óók over de provinciale wegen.

Welnu ik stapte in NL ook zonder enig probleem op met een leidtouw om de grote kop van Morrie de toen nog Grote Boze Noriker

Citaat:
Het meest gewaagde wat ik doe is de Shet mennen met een gewoon watertrensje maar met dat diertje kan dat ook.
Met de anderen zou ik hopeloos verloren zijn en ik zie het nut er niet van in.

Euh.... paardvriendelijker

Citaat:
Als weggebruiker heb je niet alleen de verantwoording over jezelf, je medepassagiers en je paard maar ook over de mede-weggebruiker. Ik rij liever met zachte hand met een stang dan bitloos met alle risico's van dien. Mijn eigen paarden rij ik met stang voor de wagen en met een trensje o.h.z. maar in het laatste geval heb ik directer contact met het paard en ik heb mijn zit.

Ik heb er geen enkele behoefte aan om mede-weggebruikers of ons gezin onnodig in gevaar te brengen.

Tuurlijk. Zo zijn er altijd redenen om iets níet te hoeven doen. 'Ik wíl helemaal niet zonder opstapje op mijn paard kunnen stappen, want dat is niet goed voor zijn rug.'
Tuurlijk.

Dan doe je het toch gewoon niet. Tis net als met hoefijzerloos. Tíg reden waarom piloten het niet willen of waarom zíj het niet kunnen. Prima, maar páárden kunnen het beslist wel. Is een kwestie van vaardigheid en beleren.
Ik maak úrenlange buitenritten met veel galop op de halsring. Ook langs de snelweg, over de provinciale weg, door dorpen, door landbouwverkeer, langs agressieve honden, met crossbrommers etc.
Kijk dat jíj het je niet kan voorstellen wil niet zeggen dat het niet kán.
Dat jíj het gevaarlijk víndt wil niet zeggen dat het dit voor iedereen ís.

Er kan met paarden véél meer dan hoofdstroom-perceptie bevatten kan. Ja, uiteraard met mitsen en maren én de wil om het wél te doen. Waar een wil is, is nl een weg.
Voor mij is die wil de behoefte om paardgericht met onze paarden om te gaan. Als je een andere motivering hebt om paard te rijden... prima. Leg echter jouw beperkte perceptie niet op aan een ander.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 10:07

Tuurlijk iedereen heeft zijn eigen mening. Maar je kan ook paardgericht bezig zijn zonder zoveel risico's te nemen. Wat ik neem aan dat je het met me eens bent dat als er iets mis gaat onderweg je een groter riciso loopt dan dat je met de orginele optoming rijd om eht zo maar even te noemen

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 10:19

Ik ben uitermate paardvriendelijk maar wel met stang

Over hoefijzers of niet hadden we het hier niet, die discussie loopt ergens anders al en is hier volledig offtopic en wie legt er nu zijn perceptie op aan een ander?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 11:53

karoliena schreef:
Tuurlijk iedereen heeft zijn eigen mening. Maar je kan ook paardgericht bezig zijn zonder zoveel risico's te nemen. Wat ik neem aan dat je het met me eens bent dat als er iets mis gaat onderweg je een groter riciso loopt dan dat je met de orginele optoming rijd om eht zo maar even te noemen

Nee, ben het niet met je eens. Op dít paard is dit een érg fijne en veilige manier om te rijden.

Wat is de originele optoming eigenlijk? Het bit is pas bedacht toen men de paarden voor de kar zette. Dat waren twee-assers met vast dissel dus het paard mocht geen bochten nemen. De Hittieten reden al met bitten die nu noch in de verzendcatalogi staan en dát was voor gebruik op het slagveld.
De numidische cavalerie was dé succesfctor gedurende de hele periode van de punische oorlogen en die reed met een wollen halsring...

Ik leg verder niemand mijn perceptie op Percy; goed lezen! Ik schrijf dat je niet tegen een ander moet roepen dat 'het' niet kán omdat jij het niet zíet. Daar staat nergens dat jij iets moet. Ik ga echt niet zeggen dat iemand bitloos moet gaan rijden omdat het maar de vraag is of díe dat kan of ooit zal kunnen. Dat 'het' kan staat echter buiten kijf.
Ik ken ook mensen die zelfs de halsring kunnen thuislaten; ík kan dat echter niet en zie dat ook niet in het verschiet. Het kán echter wel.

Voor een goed begrip: ik raad NIEMAND aan om bitloos te gaan mennen of rijden of ijzerloos te gaan als die niet weet wat hij/zij aan begint. Die halsring is ook voor ons geen doél maar een middel.
Voorbereiding is het begin en einde bij paardrijden; dan kom je er ook onder gecontroleerde omstandigheden achter wat wel/niet tot de mogelijkheden behoort.
Zo hebben wij een oudere merrie die haar leven lang de littekens vande serreta op de neusrug zal houden; die zal nooit buiten de veilige omgeving van ons eigen land betrouwbaar op de halsring te rijden zijn. Zij kan die vrijheid niet aan. Die rijden we dus op een bitlessbridle.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 14:23

Ik zou in Nederland nooit het risico nemen om bitloos te gaan mennen. Zelfs met bit is het vaak een gevaarlijke situatie. niet zozeer vanwege je eigen paard en aanspanning maar de onvoorspelbaarheid van het andere verkeer.

De meeste verkeersdeelnemers in Nederland hebben geen idee hoe een paard kan reageren. Daarnaast is het hier veel drukker in het verkeer.

Een bit is altijd eigenlijk nog je laatste noodrem die je hebt in panieksituaties. Je zult maar een auto hebben die je inhaalt en je snijdt. Dan is het toch wel een veilig idee dat je een bit inhebt om een noodstop te maken. Is niet fijn voor het paard maar werkt eigenlijk altijd effectief.

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 19:54

Ik ben het compleet met Huertecilla eens. Als je maar weet waar je aan begint. En ook ik wil het hoofdstel gebruiken om te proberen een bepaald doel te bereiken. Niet dat het doel is: hoe overleef ik het zonder bit.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 23:19

karuna schreef:
Een bit is altijd eigenlijk nog je laatste noodrem die je hebt in panieksituaties.

Onzin.
De 'rem' is de bereidheid van het paard te stoppen. Een paard in paniek stopt zéker niet op een bit, maar gaat er juist hárder van vluchten.
De reden van het met bit rijden zit in het hoofd van de ruiter; de behoefte aan het idee van controle. Controle die je met een andere manier van met je paard omgaan zonder bit zeker zo goed hebt.
De traditionele manier van stadsmensdenken gaat echter op het spoor van dwingen zitten terwijl dat voor de beroepsclaustrofoob-met-achtervolgingswaanzin; het paard bepaald niet de meest effectieve aanpak is.

Blijft dat zolang je de begrippen 'open deur' en 'alles los' mbt paardrijden niet in je mentale pakket verankerd hebt, zowel het dwangloos rijden op zich als het uitleggen ervan hopeloos is.

De halsring en de TTEAM methode hiermee echter zijn voor vrijwel iedereen en elk paard héél zinvol. Geen doel maar een middel. Gewoon onder gecontroleerde omstandigheden een paar reuzenstappen voorwaards maken en buiten als wijzer mens met de optoming van je keuze verder rijden.

Onder de streep: zijn er mensen die bitloos mennen? Ja die zijn er en er zijn prima optomingen die zeer goed werken. Op www.bitlessbridle.com staan zelfs speciale menhoofdtellen.

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 07:40

Huertecilla schreef:
karuna schreef:
Een bit is altijd eigenlijk nog je laatste noodrem die je hebt in panieksituaties.

Onzin.
De 'rem' is de bereidheid van het paard te stoppen.

en als je paard niet bereid is om te stoppen, is het bit het perfecte middel om hem daartoe te dwingen.
als je altijd maar moet vertrouwen op de goedwil van je paard gaan er nog een hoop ongelukken gebeuren. jij mag mij het eerste paard aanwijzen wat het altijd met zijn baasje eens is.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 08:56

Inderdaad ik gebruik het bit nouwelijks tijdens het mennen of met andere dingen. Maar als hij niet wil stoppen reageert hij wel op het bit maar op de stem niet meer.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 09:30

laura2span schreef:
Huertecilla schreef:
karuna schreef:

Onzin.
De 'rem' is de bereidheid van het paard te stoppen.

en als je paard niet bereid is om te stoppen, is het bit het perfecte middel om hem daartoe te dwingen.

'Dwingen'

Jij kan een paard niet dwingen: als een paard écht niet wil heb jij het nakijken.

Er is echter een brede zone waarin jij een paard meer pijn kan doen dan dat het paard gemotiveerd is om niet aan de pijn gehoor te geven

Citaat:
als je altijd maar moet vertrouwen op de goedwil van je paard

Dat hoef je ook niet te doen. Jij bent slimmer dan jouw paard en jouw paard is slim genoeg om dat te begrijpen. Als je dat aan kan tonen....
en paard heeft vooral behoefte aan veiligheid en wíl graag 'luisteren'. Zelfs een dominante zenuwachtige merrie zoals mij Arabella leunt graag op rustgevend leiderschap en vertrouwt op míj. Hierdoor kan ik op háár vertrouwen.
Ik rij haar met halsring door wat ook voor NL druk verkeer is. Ik ga ook met haar boodschappen doen op het voor NL zelfs érg drukke en chaotische industrieterrein. Dan vertrouwt zij op míj.
Ook nachtritten van punt naar punt, dus dwarsveldend door het terrein, over dode bomen, greppels etc.: reken maar dat jíj dan op je paard moet vertrouwen, want jij ziet niet wat zij ziet.

Citaat:
jij mag mij het eerste paard aanwijzen wat het altijd met zijn baasje eens is.

Eens zij en leiderschap volgen zijn twee. Wat dat laatste betreft: zie fotos.

Ik begrijp dat hoofdstroom-ruiters dit niet zien of zelfs maar nastreven; zij willen paardrijden/mennen en het paard moet gewoon doen wat zij willen.
Prima; die groep zal het nooit, willen, begrijpen waar dit punt over gaat. Die ruiters moeten het ook helemaal niet gaan proberen.

Als je echt verder wil sámen met je paard, moet je anders leren communiceren dan met dwang; lós laten. Samenwerken gaat niet lukken zolang jij met een dwangmiddel klaar staat.
Een paard kan perfect paard zijn; veel beter dan wij. Wij zijn slimmer. De ideale rolverdeling is dat jij navigeert en het paard loopt. Jij beslist waarheen en via welke route, het paard bepaald het hoe, waar het de pootjes neerzet.

Lees mijn onderschrift

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 13:37

HC ik denk dat je nu een verkeerde voorstelling geeft van wat ik schrijf. Ik rij Connor op basis van goede afspraken. Hij gaat voor me door het vuur. Er is zeker geen sprake van dwang oid.

Alleen als hij in paniek raakt en eigenlijk dol aan de haal wil gaan, kan misschien de druk/pijn die hij in zijn mond voelt misschien net die extra seconde aan je geven om goed in te grijpen.

Ik rij met een bokkenbit met latex in de mildste stan dvan de teugel. hij is super gevoelig in de mond. maar ik weet wel dat als hij er vandoor schiet ik het bit als echte noodrem kan gebruiken.