Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
pricilia schreef:Ja, ze speelt de baas en ik kan eigenlijk niks meer beginne. (ze staat wel alleen)
marietjeB schreef:Je kunt niet met ieder paard zomaar een joinup doen als je niet weet wat je doet moet.
Cadish schreef:Mag ik iedereen die het nou in zijn hoofd gaat halen om zoiets te doen er even op wijzen om dit niet te doen zoals het in Heartland wordt beschreven?
Het is allemaal wel leuk en aardig als je het met behulp van Heartland gaat doen, maar wat je moet doen als het fout gaat staat er niet in. Zoek iemand die er ervaring mee heeft en die je erbij kan helpen, en ga het niet op eigen houtje doen, want voor je het weet gaat het fout en weet je niet wat je moet doen.
irenedrex schreef:Ik heb ruim een maand op een ranch gewerkt in Canada, waar ik ook oefende met groundwork.
Over Join-up wil ik zeggen dat wij het vooral gebruikte voor jonge paarden die nog niet met mensen in aanraking waren geweest en dus niet automatisch naar je toe kwamen. Je oefende net zo lang tot je naar ze toe kom lopen en ze niet voor je weg liepen, en later zelfs dat ze naar jou kwamen lopen en je verder kon gaan met bijv gewenning van halster touw ect. (dit is
niet een kwestie van 1 keer maar dagen werk.)
Wat gebeurt er met jou paardje als je haar los laat (in een bak/roundpen)? Ga zelf in het midden staan, komt ze naar je toe ? Als ze naar je toe komt, moet je haar niet wegsturen , ze doet immers niets fout en komt juist bij je. Je kunt beginnen met oefeningetjes, spelletjes ect (zoals haar overal aanraken, vragen halster om te doen)
Komt ze niet naar je toe dan zou je haar door middel van de join-up techniek bij je weg kunnen sturen en haar laten werken, (rond laten draven galoperen, keren) tot dat ze aangeeft wel naar jou te willen luiteren en voor je te willen werken (denk aan het oor, hoofd en kauwen).Dan kun je verder gaan.
Maar op papier is het moeilijk uitleggen, mijn uitleg is ook absoluut niet goed, ik zou je net als vele voor mij aanraden eens een curcus tedoen, demo te bezoeken, of begeleiding vinden,'
succes !
Maroush schreef:Ook een duidelijke uitleg, maar waarom wordt het dan meestal gedaan dat na een join up het paard naar binnen mag komen en je 'moet' volgen ?