[AR] [NH] filmpje van grondwerk

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

bleuke

Re: [NH] filmpje van grondwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 14:27

Kennen jullie het boek van Inge Teblick over grondwerk met paarden? Ik ben er heel enthousiast over. Een paar van haar artikels kan je lezen op haar website www.ingeteblick.be

Ze maakt ook gebruik van verschillende theorieën, o.a. clickertraining. Dat gecombineerd met de 'klassiekers' zoals leiden aan een touw, loswerken...

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 18:48

Paulatjuh schreef:
@bokkiej als je geen verstand van NH heb moet je hier ook niet reageren

Ik heb ook helemaal geen verstand van NH, maar ga toch reageren .
Ik vindt het er namelijk zo mooi uitzien, het straalt zoveel respect en wederzijds
vertrouwen uit. Dit trekt mij veel meer dan een piaffe en passage, wat ik er dus niet uit vindt zien,
sorry als ik nu mensen beledig . Ga vooral zo door met je paardje,
ik weet zeker dat ik ook nog weleens aan de parelli ga, nog ff sparen .

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-05 09:34

bedankt Mas, je moet er zeker voor gaan!
Je krijgt met grondwerk zoveel terug van je paard, je voelt echt dat je paard respect heeft. En dat geef je ook als je dat voelt. Dan blijf ik niet doorwerken, maar dan krijgt ze een aaitje en is het goed.
Ik snap niet dat sommige mensen NH zien als tijdsverspil voor goeroes zoals mijn vriend het noemt. Voor hem is paardrijden op het paard, niet ernaast...

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 23:54

Als ik eerlijk ben vind ik dit filmpje geweldig!! ik ben zelf een groot fan van NH maar volg ook niet echt een bepaalde techniek ofzo. Ik doe eigenlijk vooral grondwerk zoals volgen, achterwaarts, stoppen en draaien op afstand. enz. enz. Nu kan ik er ook helemaal los opzitten, zonder dat me dat beangstigd, of dat ik me zorgen maak. voor ik met NH begon was dat totaal niet zo. Vind het geweldig te zien hoe het wederzijds respect en het vertrouwen enorm is gegroeid tussen ons sinds ik het doe. Het enige wat mij zo tegenstaat ( niet aan NH zelf ) is dat zoveel mensen er heel onnozel op reageren. Ze denken dat het inderdaad een soort goeroe gedoe is, wat uiteindelijk nergens op slaat. Die mensen noem ik: prestatiegerichte snobben ( sorry als ik ni mensen beledig ) Ik vind juist dat zelfs NH bij mij het rijden heeft bevorderd. we begrijpen en respecteren elkaar beter.

Maar nog steeds heb ik geen zin om een echte methode te gaan volgen zoals clickertraining ofzo. Ik vind wat ik voor mezelf nu bereikt heb goed genoeg, en oefen nog een beetje door met wijken en dat soort dingen, maar in principe ben ik heel tevreden met de innerlijke band van vertrouwen en respect die ik nu bereikt heb met mijn paard.

sorry voor mijn lange verhaal, maar wilde het even kwijt aan mensen die er NIET stom over doen die heb ik hier in mijn buurt nogal weinig.

gaaf filmpje astragirl!! mijn complimenten. Ik heb wel een vraagje: als ik en mijn paard achterwaarts gaan, sta ik voor hem en gaat HIJ achterwaarts. Hij doet dit goed en zonder problemen te maken. Maar als ik naast hem achteruit loop, zoals jij hier doet, draait hij zich om hoe kan ik dit oplossen? en hoe heb jijzelf dit bereikt?

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-05 09:42

Ben het met je eens Rowygo.
Je vraag is eigenlijk aan astragirl maar mag ik hem ook beantwoorden? Om het omdraaien tegen te gaan met het achterwaarts gaan moet je je paardje naast de bakrand zetten, zodat hij alleen voorwaarts en achterwaarts kan. (ene kant van hem is dus de bakrand, andere kant ben jij) En dan naar achteren met druk op neus of borst of niks (net wat je paardje al kan). Ik hoop dat je m'n uitleg snap, maar zo kan hij iig niet meer wegdraaien.

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-05 09:48

Okée! nu snap ik het, dankjewel! geeftniet dat jij hm antwoord ipv Astragril maar echt gaaf man, ik ga het eens proberen! hopen dat het lukt, laat ik nog wel weten.

Is er op HK al een NH topic? zo niet, laten we die starten

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-05 09:52

RoWyGo schreef:
Okée! nu snap ik het, dankjewel! geeftniet dat jij hm antwoord ipv Astragril maar echt gaaf man, ik ga het eens proberen! hopen dat het lukt, laat ik nog wel weten.

Is er op HK al een NH topic? zo niet, laten we die starten

Goed idee! Start jij hem? Lijkt me erg leuk om erover te kletsen op HK

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 18:30

Ziet er heel goed en ontspannen uit!

En mensen die geïnteresseerd zijn, kom inderdaad eens op het inmiddels gestarte NH topic in de huiskamer

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 16:18

Ik vind het erg knap hoor wat jullie met jullie paardjes doen! Ik snap eerlijk gezegd het verschil niet tussen grondwerk en nh maar ik ben blond! Mijn verzorghaflinger luistert al niet als je tegen de borst aantikt en dan zegt: "Terug" erg he?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 16:24

Paulatjuh schreef:
Ben het met je eens Rowygo.
Je vraag is eigenlijk aan astragirl maar mag ik hem ook beantwoorden? Om het omdraaien tegen te gaan met het achterwaarts gaan moet je je paardje naast de bakrand zetten, zodat hij alleen voorwaarts en achterwaarts kan. (ene kant van hem is dus de bakrand, andere kant ben jij) En dan naar achteren met druk op neus of borst of niks (net wat je paardje al kan). Ik hoop dat je m'n uitleg snap, maar zo kan hij iig niet meer wegdraaien.

Ik denk trouwens ook zit in het verschil in leidpositie. Als je voor het paard staat neem je de dominante leidpositie in. Als je er naast gaat staan geef je het paard meer ruimte voor eigen inbreng, om zich bijvoorbeeld om te draaien. Ik vind het verhaal over de leidposities erg goed uitgelegd in het boek van Hempfling

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 16:25

pricilia schreef:
Ik vind het erg knap hoor wat jullie met jullie paardjes doen! Ik snap eerlijk gezegd het verschil niet tussen grondwerk en nh maar ik ben blond! Mijn verzorghaflinger luistert al niet als je tegen de borst aantikt en dan zegt: "Terug" erg he?

Grondwerk is een onderdeel van NH

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 16:36

Owke. Is er ook een site over NH? Zo niet zouden jullie misschien het een en ander kunen uitleggen

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 16:40

Er zijn veel verschillende sites

Voor een overzicht kun je kijken op naturalhorsemanship.pagina.nl

Eigenlijk komt het er bij alle methodes van natural horsemanship op neer dat je oefeningen doet om in 'paardentaal' met je paard te communiceren. Bij achterwaarts gaan dat je signalen geeft die je paard meteen begrijpt omdat paarden onderling dat ook zo doen

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 16:42

Oke bedankt..

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 16:44

Zou ik er nog met me paardje aan kunne beginen? Ze is 6 jaar.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 16:46

Je paard hoeft het niet te leren, want die kan het al. Degene die anders met je paard moet leren omgaan ben jij. Dus ben jij te oud om wat bij te kunnen leren?

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 16:56

Nee ik ben 13 jaar.. bijna 14 en je bent nooit te oud om wat te leren toch? Ik heb altijd op een manege gereden dus altijd met hoofdstel, zadel, stalhalster, gewoon tou, zweepjes enz. Toen ik na 1 jaar rijervaring me verzorgpony(pricilia) kreeg ben ik is een keer zonder zadel gaan rijden dat vond ik echt geweldig en ik vond het zelfs nog fijner ook! Daarna ben ik ook is een keer gaan proberen om helemaal zonder zadel en hoofdstel te rijden alleen maar met halster en touw.. dat was ook heel leuk! Ik wil dan ook graag NH leren.. iemand tips? Ik zou het echt heel erg graag willen doen om ten eerste vriendelijke over te komen tegenover me paardje.. en ten tweede Ik het gewoon graag wil!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 17:01

Er zijn cursussen voor te volgen, maar die zijn duur. Je kunt ook stukje bij beetje alles zelf bij elkaar puzzelen door de nodige fora te bezoeken, of te gaan kijken bij demonstraties en oefendagen.

Kijk anders even hier: www.naturalhorsemanship.nl

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 17:09

Zouden jullie misschien kunnen vertellen waar ik het beste mee kan beginnen dus wat voor oefeningen is het best zou kunnen doen?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 17:15

Om te beginnen kun je jezelf aanleren je paard niet meer aan een kort touwtje mee te nemen, maar minstens een meter lijn tussen jou en je paard te laten. Niet trekken om iets gedaan te krijgen, altijd druk weg van het halster op momenten dat je na druk te houden en het paard naar je toe komt, je laat de druk dan accuut varen alsof je je hebt verbrand aan het touw.

Pat Parelli heeft meerdere stappen/ spellen die je met je paard kunt doen. Hij begint met stap 1, dat heet " the friendly game" . Daar moet je je paard overal kunnen aanraken en hij moet het accepteren. Dat betekend ook dat je in zijn mond zijn tandvlees moet kunnen masseren, dat je aan de oren mag zitten, of bijv. onder de staart. Vooral onder de staart is het heel gevoelig, en de paarden zullen het je kwalijk nemen als je te hardhandig bent.
Overigens lijkt het me voor de TS wat fijner als je een eigen topic hierover begint.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 12-07-05 17:32, in het totaal 1 keer bewerkt

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 17:17

Oke.. ze volgt me als een hondje zonder dat ik in verbinding ben met haar.. Ik ga is proberen die stap 1. Maar hoet moet dat maseren dan? En is er een site van: Pat Parelli ?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 17:59

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 18:01

Het masseren is meer een rhytmisch aaien....en leer jezelf af om je paard door klopjes te belonen, kriebel hem liever, dat vindt hij fijner.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 18:19

Oke

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-05 09:52

Ja, sorry , ben even uit de runnin geweest. De tip voor achterwaarts is een hele goeie! Bij mij snapt As direct als ik zelf achteruit stap, is het achterwaarts, stap ik zijdelings op haar toe, is het draaien. Ik kom zeker een kijkje nemen op het forum!