[AR] Mennen jullie met het Achenbach principe???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ik men met het Achenbach systeem

ja
32 (68%)
neen
15 (31%)

Totaal aantal stemmen: 47

jantina

Re: [AR] Mennen jullie met het Achenbach principe???

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 14:04

Ik rijd ook met antislip teugels, maar vind ze hardstikke prettig, zowel met blote handen als met handschoenen en ook met het achenbach vind ik het niet lastig. Leren leidsel glijd misschien iets makkelijker tussen de vingers door, maar je moet je hand ook niet te stevig dichtknijpen Knipoog

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 20:27

Maar als ik mijn hand helemaal open doe, dan gaat het ook niet van harte. En zo gaat het ook goed Lachen

Waarom ik niet met leren leidsels rijdt? Omdat die vaak veel te breed zijn voor mijn handen. We hebben wel leren leidsels voor enkelspan, maar als ik daar een half uurtje mee rijdt, gaan me handen echt heel zeer doen, ze zijn veel te breed. Als je dan leren leidsels moet hebben in kleine maat, ben je alsnog een godsvermogen kwijt. En het is niet verplicht achenbach te rijden, zo gaat het ook.

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 20:30

Ik rij ook op de jan-boeren fluitjes manier. Gewoon met een leidsel in elke hand. Ik heb het zo geleerd van een echte praktijkman. Ook wel eens geoefend met Achenbach maar ik vond dat erg lastig. Het is maar net wat je gewend bent en wat je aangeleerd is.

Renate1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 20:47

Bar schreef:
Ik rij ook op de jan-boeren fluitjes manier. Gewoon met een leidsel in elke hand. Ik heb het zo geleerd van een echte praktijkman. Ook wel eens geoefend met Achenbach maar ik vond dat erg lastig. Het is maar net wat je gewend bent en wat je aangeleerd is.

Volgens mij hebben wij de zelfde praktijkman Knipoog Haha! , maar voor mij geldt inderdaad precies hetzelfde.

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 06:49

ik rij ook altijd met achenbach. ik heb jaren met JBF gereden en een tijdje terug mijn koetsiersbewijs gehaald waarbij ik dus moest achenbachen.
ik gebruik het zowel in de dressuur als in de marathon. hoewel dat verkorten voor een bocht rechts en die gekke greepjes voor het keertwenden er tegenwoordig steeds vaker bij in schieten.

liesbet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-05 09:48

ik ben al blij dat jullie ook problemen hebben met het (niet) glijden van de leidsels door de vingers (ik dacht dat dat een beginnersprobleem was), en ik heb nog veel oefening nodig voor het Achenbach systeem, ik moet nog veel te veel nadenken bij wat ik wil doen... maar ja oefening baart kunst...

tinkert_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 11:59

ik reed altijd op zijn boerenfluitjes
maar na de menlessen gevolgt te hebben en mijn koetsiersbewijs gehaald te hebben
rijd altijd ik nu altijd achenbach
ik weet en wil niet meer anders meer
ik gebruik het overal in de dressuur de marathon en vaardigheid
gewoon een gewoonte

Aline4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 12:04

Hoi,

Ik men met achenbach, buiten meestal met 1 hand en in de bak dressuurhouding. Toch heb ik ook de ervaring dat je wanneer je de leidsels vast houdt zoals je zou doen wanneer je erop zit, je meer gevoel met de mond hebt. Ik ben dus ook langzaam aan het overstappen. In de hindernissen rijd ik tweehandig en als ik meerspan rijd (meer dan 2) ook.

Ik zweer bij leren leidsels. Die kun je gewoon iets bij laten snijden als ze te breed zijn trouwens.
Ik heb ook antisliplijdsels gehad en ik hoef ze niet meer. Ik vind het scherp in de hand en dat rubber slijt er al best snel af. Nee, doe mij maar leer.

Groetjes,

Aline

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 12:29

Ik rijd onze hackney's in principe niet volgens Achenbach, bij hackney's werkt dat voor geen meter. Je krijgt er geen front op, en ik ken ook geen enkele hackneyrijder die Achenbach rijdt. Alleen met tandem grijp ik nog terug op het Achenbach systeem.

mriekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 12:57

Albert schreef:
Ook in de dressuur en met achenbach systeem leg je lussen voor de wending.

Klopt wat je zegt Ja maar het zijn vooral de lussen bij het 2handig systeem die ik nog verder onder de knie moet krijgen.
Bij het achenbach lukt mij dat beter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 23:45

Als ik men, altijd Achenbach, ook met Lange-Lijnen werk, gebruik ik t Achenbach. Ben begonnen met JBF, heb paard ook zo beleerd, maar heb Achenbach geleerd van een vriendin, en geperfectioneerd op de lessen voor koetsiersbewijs. Ik blijk dat toch handiger in het gebruik te vinden. Ik wijk alleen wel af bij mijn rechterhand met vasthouden van de zweep, ik heb nl mijn pink onder de leidsel, want dan heb ik de zweep wat beter vast.

ramboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 10:59

ik vindt de berbruikhouding het handigst als ik een volte als ik naar links of rechts wil ga ik in de dressuurhouding Bloos

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 11:00

neem aan dat je de gebruikshouding bedoelt?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 17:13

Ìk men buiten volgens achenbach systeem, maar in de dressuur mennen wij met tweehandig.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 18:31

Mijn hemel hoe weet men toch altijd weer zulke oude topics terug te vinden terwijl er veel recentere over het onderwerp zijn...

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 19:50

Topic is ruim 3 jaar oud, slotje lijkt mij duidelijk.