Ik groom bij een tandem welshjes. In het begin ging het niet zo hard en namen we alle hindernissen van buitenaf. Dus hele lange lijnen. Dan hoef je eigenlijk nooit de kar om te zetten (ik spring eigenlijk niet maar kan hem iets om trekken/glijen).
Met verkennen loop je met de menner mee en bepalen jullie de lijnen (al heeft de menner de uiteindelijke beslissing). En het wegtraject moet verkent worden.
Voor de dressuur de pony's klaar maken en inspannen. Tijdens de dressuur zit je in je nette pakje achterop en lees je de proef voor.
Daarna omkleden en de pony's klaarmaken voor de marathon. Je moet zorgen voor je stopwatch, veterinaire papieren, starttijdenformulier en evt. het boekje met de hindernissen/traject.
Als we in het A gestart zijn hou ik de tussentijden in de gaten en natuurlijk de route. Erg belangrijk dat je geen strafpunten door de tijd oploopt. Bij de start/finish wordt door de jury de tijd opgeschreven en die moet je direct controleren.
Bij de veterinair laat je de papieren invullen.
In de hindernisssen geef ik rustig de richting aan. Twijfel ik dan hou ik gelijk mijn mond. Ondertussen kijk ik alvast naar de volgende poort. Je moet zelf een manier vinden waarop jij en de menner elkaar begrijpen. Wij zeggen vaak 2e poort links bijv. of helemaal om, gebroken lijn. Erg belangrijk om niet in paniek te raken als er iets niet lukt. En als de menner begint te mopperen mag je die best op zijn kop geven. Eerst finishen daarna mag je zeuren.
Na de laatste hindernis weer direct op de tijd letten want ook in het E-traject mag je niet te vroeg binnenkomen. Vaak gaan wij dan stappen en dat kan soms erg langzaam, maar je moet wel in een lijn naar de finish stappen. Bij de finish de tijd laten noteren
Weer naar de veterinair en laten noteren en het formulier inleveren.
Daarna nog vaardigheid dus weer omkleden. Je moet in je nette pakje met bruine handschoenen achterop zitten en mag niets doen of zeggen. Maar voor de zekerheid heb ik hem toch ook verkend en in noodgevallen kan ik dan misschien iets fluisteren.
En dan pony's verzorgen en daarna lekker even ontspannen.
Ik vind het nog steeds een heel gedoe, al die formulieren etc. Maar je moet gewoon rustig en zonder verwachtingen beginnen. Misschien kan je een keer met een ervaren iemand mee rijden zodat je dit hele verhaal in het echt kan meemaken. Dan vallen de muntjes misschien.
Bij ons heb je ook oefenmarathons en dan kan je alvast met de stopwatch oefenen.
Wij maken altijd een rekentabel waar we voor het A-traject de tijd per km hebben staan. En natuurlijk de minimale en maximale aankomsttijd.
Aan de kar heb ik hangbanden zodat ik verder kan hangen zonder aan een steun te hangen. Als je dat doet en er komt een scherpe wending de andere kant op, dan ga je vliegen.
Omdat bij de menner niet zo stevig zit ivm met een handicap heeft ze een touwtje im haar middel die ik op erg hobbelige stukken vasthoudt. Ze kan zich namelijk niet goed met haar benen schrap zetten.