Ik heb even een berichtje van mezelf opgezocht uit een ander topic
viewtopic.php?f=21&t=211071
Dit is het 16de hoofdstuk uit het boek "Horse Whispers and Lies", dat helaas niet meer verkrijgbaar is. Het beschrijft de trainingsmethodes van Marvin Roberts, en de methode van Monty. En dan moet ik toch zeggen dat het akelig op elkaar lijkt. En als er dan nog verhalen komen dat hij het bij de Mustangs allemaal heeft afgekeken (een reis die hij samen met zijn broer zou hebben gemaakt en waar die broer ook niets meer van afweet) hoe geloofwaardig ben je dan?
Cassidy schreef:
Horse Whispers and Lies, hoofdstuk 16
In 1957 Marvin E. Roberts (Monty Roberts vader) called it "Training a Horse to catch"
In 1997, Monty calls it Join-Up
In the 1960s, Dr William "Billy" Lintfoot, a veterinarian from Pleasanton, California, offered demonstrations clinics on a method of working with horses that would allow him to mount a "wild, unridden"horse in a matter of minutes.He used the terms "Advance and Retreat"and "Approach at a fourty-five degree angle". A review of Dr. Lintfoot's early films offer a glimpse of the natural horsemanship wave to hit the horse industry. Marvin Roberts was a fan of Dr. Linfoot and ofter spoke highly of the equine veterinarian.
In Horse and Horseman training, Marvin E. Roberts offered advice on how to teach a horse to be caught in an open area. His directions were simple in 1957. He gave no reason for the action. He only offered that it worked.
Marvin Roberts - Training a Horse to catch
- Use a corral about 50 feet in diameter, turn the horse loose
- Take a rope about thirty-five feet long, toss it at the horse, and pull back.
- Make him go one way around the corral, and then the other.
- When he slows, make him go on, but do not whip him.
- When he begins to tire, step in front of him, hands up and say "Whoa"
- If he stops, walk up and pet him.
- If he runs away, throw the rope overhim and make him continue to run.
- Do this two or three times: soon he will face you when you walk toward him.
Monty Roberts - Join up
- Use a pen that is fifty feet in diameter
- Have a light sash thirty feet long
- Pitch the linetowards his rear quarters, it will not hurt him.
- Keep the horse moving. He is retreating. You must advance
- Get the horse to canter five or six revolutions one way.
- Reverse and repeat
- When he wants to stop, coil the sash and assume a submissive mode.
- If he stands and faces you, moce closer to him, but not straight on.
- Soon he will reach out with his nose to your shoulder, this is Join-up.
Monty Roberts laat in zijn video's ook zien dat hij aan de lange lijnen werkt voordat hij er voor het eerst opstapt. Zijn vader Marvin Roberts geloofde er heilig in dat een paard vanaf de grond manieren bijgebracht konden worden, dat hij het gevoel kon krijgen van de teugels, kon draven, galopperen en wenden zonder ruiter op zijn rug. Marvin Roberts noemde het "Line Work", Monty Roberts noemt het "Line Work". Ook van dit Line Work staat uitvoerig beschreven hoe het door Marvin en door Robert werd en wordt gedaan, maar het zou te ver gaan om dit hier ook neer te zetten. Neem maar van mij aan dat het akelig op elkaar lijkt, net als dat wat hierboven staat.
Monty Roberts is onvermoeibaar geweest in het uitdragen van de (zijn?) trainingsmethode zoals hierboven beschreven. Hij heeft het imago van de cowboy zoals we die in westernfilms krijgen voorgeschoteld, weer rechtgezet. Maar als zijn vader dit al in de vijftiger jaren van de vorige eeuw heeft gebruikt, is het niet mogelijk dat er meer paardenmensen zijn geweest die deze methode hebben gebruikt? Is Monty Roberts echt de eerste geweest die deze methode heeft gebruikt? Daar geloof ik niet in.
Wat ik zeer zeker geloof is dat Monty een minder indrukwekkende binnenkomer had gehad als hij eerlijk had toegegeven deze methode van zijn vader te hebben geleerd, i.p.v. verhalen op te dissen (en ik ben er zeker van dat je op een gegeven moment je eigen leugens gaat geloven) van een misdadige vader en moordenaar.
Zijn methode werkt, dat staat vast. Maar ik persoonlijk wil ook nog een beetje respect hebben voor de leraar de me probeert wat bij te brengen, en dat is Monty intussen wel kwijtgeraakt.