[AR] [NH] Join-up

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Kaiya

Re: Join-up

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 18:00

nujaro schreef:
heej

ik ben er hartsikke voor ik heb zelf 9 paardenboeken waar het ook minimaal 1 keer in elk boek voor komt en ik kan zelf ook een join-up met mijn pony het boek dat het is dat ik heb heet heartland ik vind het een boek voor echte paarden liefhebbers

ik heb uit het boek zelfs geleerd wat alle tekens betekenen eg leuk en het werkt echt bij een pony ik heb er onderhand zelf heel wat ervaring mee

groetjes jeltien

Ik heb die boeken zelf ook gelezen, en Heartland is een gewoon leesboek voor Pennymeisjes.
Als je uit Heartland zoiets leert vind ik het heel knap Nagelbijten / Gniffelen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 18:04

Francis schreef:
Het is nou eenmaal een feit dat mensen zichzelf graag laten beduvelen... MR geeft een demo... paardje doet niet leuk mee ('t is ook maar een dier), publiek baalt... MR, wijzer geworden, mensen willen tenslotte waar voor hun geld, neemt volgende demo een paardje wat de truukjes al kent, zodat'ie wel leuk mee doet. Mensen blij, hebben leuk paardje-spelen kunnen kijken, MR blij, heeft vanavond weer een vette T-bone op z'n bord.

Je kunt van alles over MR zeggen, maar het zijn tijdens de demonstraties altijd paarden die de truukjes niet kennen (omdat het geen truukjes zijn maar natuurlijk paardengedrag) en lukt MR altijd om dat te doen wat hij wil doen met het dier. Hij zoekt de paarden daags of twee dagen van tevoren uit, en werkt er zelf niet mee tot aan de demonstratieavond.

De methode werkt, en hij werkt altijd. Alleen zijn er andere en vriendelijkere methodes dan de join-up volgens MR. Het resultaat is hetzelfde, het paard krijgt alleen niet die psychische dreun terwijl hij niets verkeerd heeft gedaan.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 18:40

Och, als we het over psychische dreunen gaan hebben, blijft er bijna geen methode meer overeind....

Feit blijft dat veel mensen een paard kopen en denken dat het een cavia is. Alles wat mensen erop wijst dat het anders kan, is okee.
De methode van MR gebruiken zonder dat je er verstand van hebt is het zelfde als een tiedeman in de winkel halen zonder dat je weet hoe die werkt.... en er zijn ook legio die dat doen..

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 20:13

En dan is een tiedeman nog lief vergeleken bij een slof. Ik zie zelf heel goed de gevaren van achter NH-goeroes aanlopen. Maar ik heb dezelfde methodes ook veel goed zien doen. Gewoon omdat ze mensen helpen te kijken naar hun paard, helpen paardengedrag en kuddegedrag te begrijpen. En in een aantal gevallen kreeg je daar gelukkiger paarden en eigenaren van. Het is zo makkelijk om alleen naar het commerciele aspect te kijken. Als rechtgeaarde Nederlanders wordt ik daar ook een beetje 'eng' van. Het is inderdaad opgezet vanuit een uitgekiend marketingidee. Maar toch... er zijn zeker onderdelen die wel werken. En die werken met je paard ook leuker maken in een aantal gevallen. Daar is volgens mij niets mis mee.

Quincy4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-05 22:07

Ik was aanwezig bij de demonstratie van MR en was er ook bij tijdens de selectie van de paarden. Het enige wat hij hierbij deed ( hij heeft de paarden niet aangeraakt) is het probleem bekijken en hij heeft naar mijn idee echt de moeilijkste paarden uitgekozen. Ook vond ik het ook best commercieel, maar je kreeg ook echt de tijd om de boeken te laten signeren en dingen te vragen ( in een boekenwinkel krijg je die kans niet). Ik vind wel dat mensen snel hun conclusies trekken en vaak liever iets afkraken dan iets aan zichzelf te veranderen. Dit merkte ik ook aan 1 van de deelnemers, wiens paard niet in de trailer wou en waarbij MR hem er wel in kreeg. In plaats van dat ze er van leerde begon ze allerlei rare dingen te beweren zodat ze zichzelf niet hoefde te veranderen.

Wat betreft de de methode: Ik denk dat het een goede basismethode is (vooral bij probleempaarden) en dat je van daaruit verder moet werken, dus ook in je dagelijkse gang van zaken je gedragen als als een leider en een vriend.

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 00:00

-> UZ
Titel aangepast aan eisen nieuwe forum.

Quincy4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-05 11:24

[quote="Cassidy"]Vera, niet alleen die Jerry Springer site doet een boekje open, ook zijn eigen familie:

www.horsewhispersandlies.com

Ik had die site nog niet eerder gezien, maar vind het echt belachelijk ik geloof echt niks van wat die vader beweerd. Je kan nog zoveel schrijven, maar die foto's in MR zijn boek ( de man die naar paarden luister) zeggen veel meer, zoals ie daar een paard inbreekt.

Splash_

Re: [NH] Join-up

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 11:28

Er zijn hier al 100 discussies over geweest... Lachen

Ik vind dat je alleen een Join-up moet doen als je denkt dat je paard dat echt nodig heeft, en het allerbelangrijkst, als jíj weet waar je mee bezig bent.

Ik ken namelijk een heel goed voorbeeld waarmee de Join-up totaal de mist mee is in gegaan, en met deze merrie is geen land meer mee te bezeilen. En dit allemaal door een dom kind van 15 jaar oud, dat dacht dat ze wist waar ze mee bezig was...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 11:47

Quincy4 schreef:
Cassidy schreef:
Vera, niet alleen die Jerry Springer site doet een boekje open, ook zijn eigen familie:

www.horsewhispersandlies.com

Ik had die site nog niet eerder gezien, maar vind het echt belachelijk ik geloof echt niks van wat die vader beweerd. Je kan nog zoveel schrijven, maar die foto's in MR zijn boek ( de man die naar paarden luister) zeggen veel meer, zoals ie daar een paard inbreekt.

Die vader beweert niets, die is dood, die kan zich niet meer verantwoorden of zijn door zijn eigen zoon slechtgemaakte naam weer zuiveren. Het boek Horse Whispers and Lies is geschreven door een nichtje en een tante van Monty Roberts, omdat dingen wilden rechtzetten die MR in het boek heeft verzonnen, en dan met name over de moeder en de vader van Monty.

Monty Roberts beweert zelf in zijn boek "De man die naar paarden luistert", dat zijn vader een zwarte heeft vermoord, en dat hij Monty zelf met een ketting het ziekenhuis in heeft geslagen. Toch raar dat de broer van Monty, met wie hij zoveel heeft opgetrokken (lees zijn boek maar) en die altijd samen waren, nooit de blauwe plekken van de mishandelingen heeft gezien, en zich ook niet kan herinneren dat Monty in het ziekenhuis heeft gelegen na die mishandeling.

Monty's vader was hulpsheriff tijdens de jeugd van Monty. Gedurende die periode zou hij ook een zwarte man zo hebben toegetakeld dat hij aan de verwondingen overleed. Maar nerges, in geen enkel officieel document van het gerechtshof duikt er een dode zwarte man, nergens is een aanklacht ingediend, en het verhaal is ook niet bekend bij de sheriff of de andere hulpsheriffs in de buurt, in de kranten staat niets.
Monty beschrijft zijn eigen moeder als een stille huismus die de mishandelingen van haar man t.o.v de kinderen en ook t.o.v haar zelf zonder wat te zeggen heeft ondergaan.

Als je een zo'n verkeerd beeld de wereld in helpt en de personen waarover het gaat zich niet meer kunnen verantwoorden, ben je zo ontzettend laag bezig, daar heb ik geen woorden voor.

Trouwens: jou argument betreffende de foto's in het boek van Monty, de man bij dat paard is idd Monty's vader. Dat paard is neergelegd voor een CASTRATIE, en niet met de bedoeling om het paard te BREKEN! Helaas is daar een foto van gemaakt, helaas kun je er dan een heel ander verhaal onder plakken. Zet er een verhaal bij van dierenmishandeling, stop deze foto in een boek en de hele wereld geloofd je.

Monty Roberts blijft de verhalen herhalen dat hij is mishandeld door zijn vader. Iedere keer dat ik hem zie heeft hij het er weer over. Maar als je de link volgt naar een eerder topic over MR kun je zien dat hij de hele methode van zijn VADER heeft overgenomen. De vader waarvan hij beweert dat hij hem het ziekenhuis heeft ingeslagen. Is het niet een zoveel betere binnenkomer als je zegt: "dit heb ik zelf uitgevonden" i.p.v "dit heb ik van mijn vader geleerd"?

Cassidy

Re: [NH] Join-up

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 11:53

Ik heb even een berichtje van mezelf opgezocht uit een ander topic

viewtopic.php?f=21&t=211071

Dit is het 16de hoofdstuk uit het boek "Horse Whispers and Lies", dat helaas niet meer verkrijgbaar is. Het beschrijft de trainingsmethodes van Marvin Roberts, en de methode van Monty. En dan moet ik toch zeggen dat het akelig op elkaar lijkt. En als er dan nog verhalen komen dat hij het bij de Mustangs allemaal heeft afgekeken (een reis die hij samen met zijn broer zou hebben gemaakt en waar die broer ook niets meer van afweet) hoe geloofwaardig ben je dan?

Cassidy schreef:

Horse Whispers and Lies
, hoofdstuk 16

In 1957 Marvin E. Roberts (Monty Roberts vader) called it "Training a Horse to catch"
In 1997, Monty calls it Join-Up
In the 1960s, Dr William "Billy" Lintfoot, a veterinarian from Pleasanton, California, offered demonstrations clinics on a method of working with horses that would allow him to mount a "wild, unridden"horse in a matter of minutes.He used the terms "Advance and Retreat"and "Approach at a fourty-five degree angle". A review of Dr. Lintfoot's early films offer a glimpse of the natural horsemanship wave to hit the horse industry. Marvin Roberts was a fan of Dr. Linfoot and ofter spoke highly of the equine veterinarian.

In Horse and Horseman training, Marvin E. Roberts offered advice on how to teach a horse to be caught in an open area. His directions were simple in 1957. He gave no reason for the action. He only offered that it worked.

Marvin Roberts - Training a Horse to catch

- Use a corral about 50 feet in diameter, turn the horse loose

- Take a rope about thirty-five feet long, toss it at the horse, and pull back.

- Make him go one way around the corral, and then the other.

- When he slows, make him go on, but do not whip him.

- When he begins to tire, step in front of him, hands up and say "Whoa"

- If he stops, walk up and pet him.

- If he runs away, throw the rope overhim and make him continue to run.

- Do this two or three times: soon he will face you when you walk toward him.

Monty Roberts - Join up

- Use a pen that is fifty feet in diameter

- Have a light sash thirty feet long

- Pitch the linetowards his rear quarters, it will not hurt him.

- Keep the horse moving. He is retreating. You must advance

- Get the horse to canter five or six revolutions one way.

- Reverse and repeat

- When he wants to stop, coil the sash and assume a submissive mode.

- If he stands and faces you, moce closer to him, but not straight on.

- Soon he will reach out with his nose to your shoulder, this is Join-up.

Monty Roberts laat in zijn video's ook zien dat hij aan de lange lijnen werkt voordat hij er voor het eerst opstapt. Zijn vader Marvin Roberts geloofde er heilig in dat een paard vanaf de grond manieren bijgebracht konden worden, dat hij het gevoel kon krijgen van de teugels, kon draven, galopperen en wenden zonder ruiter op zijn rug. Marvin Roberts noemde het "Line Work", Monty Roberts noemt het "Line Work". Ook van dit Line Work staat uitvoerig beschreven hoe het door Marvin en door Robert werd en wordt gedaan, maar het zou te ver gaan om dit hier ook neer te zetten. Neem maar van mij aan dat het akelig op elkaar lijkt, net als dat wat hierboven staat.

Monty Roberts is onvermoeibaar geweest in het uitdragen van de (zijn?) trainingsmethode zoals hierboven beschreven. Hij heeft het imago van de cowboy zoals we die in westernfilms krijgen voorgeschoteld, weer rechtgezet. Maar als zijn vader dit al in de vijftiger jaren van de vorige eeuw heeft gebruikt, is het niet mogelijk dat er meer paardenmensen zijn geweest die deze methode hebben gebruikt? Is Monty Roberts echt de eerste geweest die deze methode heeft gebruikt? Daar geloof ik niet in.

Wat ik zeer zeker geloof is dat Monty een minder indrukwekkende binnenkomer had gehad als hij eerlijk had toegegeven deze methode van zijn vader te hebben geleerd, i.p.v. verhalen op te dissen (en ik ben er zeker van dat je op een gegeven moment je eigen leugens gaat geloven) van een misdadige vader en moordenaar.

Zijn methode werkt, dat staat vast. Maar ik persoonlijk wil ook nog een beetje respect hebben voor de leraar de me probeert wat bij te brengen, en dat is Monty intussen wel kwijtgeraakt.