[AR] [LO/AR] 2-jarigen aan het werk

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Glossi

Re: [LO/AR] 2-jarigen aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 19:20

oeps niet goed gelezen. Ik las dat je het paard al poetste Clown

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 20:11

MIsschien heeft ie zogezegd een flinke schop voor zn kont nodig. Die van mij probeerde me altijd letterlijk te vermoorden ben gewoon een keer het gevecht zeg maar aangegaan en vanaf toen is het heel duidelijk wie de baas is en gaat hij altijd netjes voor me aan de kant. Echt met werken word dat heus niet minder eerst meot duidelijk zijn wie de baas is.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-05 17:42

ze is er niet onder de indruk van.
als ik de stal wil uitmesten krijg ik ze zelfs de stal niet uit door met de riek in haar billen te prikken.
(ze keert constant terug, geeft me dan een duw, gooit de kruiwagen om.
allemaal speels gedrag,maar niet gewenst, maar het lukt me niet om het aan haar verstand te brengen.
hoogstwaarschijnlijk beseft ze het gewoon niet.
het enige dat helpt is hooi in de wei te leggen, dan blijft ze buiten.
als ik beloon met snoepjes wordt ze opdringerig en nog ambetanter...

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 17:48

Ja maar in haar billen prikken is iets anders als een schop voor dr kont. Een schop voor dr kont (niet heel hard natuurlijk) snapt ze waarschijnlijk wel want andere paarden zetten haar op die manier ook op haar plaats.

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 19:20

Ik denk als je met zo'n lompert het gevecht aangaat je er niet heelhuids van afkomt..
Zou ik absoluut niet doen

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 19:22

heb ik ook gedaan ben er zonder krasje uit gekomen

Jasmijn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 19:35

mmm, ik zou ook oppassen..
is anders iets als clickertraining niet wat?
Je geeft ze geen snoep ((later)), maar je leert je paard spelenderwijs misschien wel wat meer respect...
je hoeft niet meteen te beginnen met lopen, maar bijvoorbeeld met iets aan laten tikken. Totdat ze begrijpt dat de klik een beloning is
ik weet ook niet of het hier werkt hoor, maar je weet maar nooit.
Verder zou ik het anders ook niet weten
in ieder geval veel succes met je paardje:D

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 20:25

De mijne is wel iets rustiger geworden van de clicker training. Ze lijven beter opletten en hij is ook niet opdrigerig omdat hij weet dat na de click pas ene snoepje komt. Op de grond zodat hij ook niet happerig word.

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 20:45

karoliena schreef:
heb ik ook gedaan ben er zonder krasje uit gekomen

Dan heb je toch echt geluk gehad hoor!
Het is zeer gevaarlijk, ik moet er niet aan denken brr..

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 21:16

ach ja het was de enigste oplossing toendertijd. Zou het zo weer doen. Heb er nog geen minuuut spijt van gehad. Heb nu een heel braaf paardje.

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 21:18

ik zou wachten tot de paarden 2.5 zijn.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 21:30

Als ze je proberen te vermoorden kan dat niet altijd.

Lola4913

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 13:10

dutske schreef:
ze is er niet onder de indruk van.
als ik de stal wil uitmesten krijg ik ze zelfs de stal niet uit door met de riek in haar billen te prikken.
(ze keert constant terug, geeft me dan een duw, gooit de kruiwagen om.
allemaal speels gedrag,maar niet gewenst, maar het lukt me niet om het aan haar verstand te brengen.
hoogstwaarschijnlijk beseft ze het gewoon niet.
het enige dat helpt is hooi in de wei te leggen, dan blijft ze buiten.
als ik beloon met snoepjes wordt ze opdringerig en nog ambetanter...

Ik vind dat je op moet passen met dit alleen als "speels gedrag" te zien.
Je paard wordt alleen maar groter en sterker. Als ze in de gate heeft
dat ze over je heen kan lopen ( figuurlijk bedoeld). Kan je er een zware dobber aan krijgen. Ze is qua leeftijd te vergelijken met een puber en moet leren waar ze staat ten opzichte van jou. Jij bent de baas, niet zij.
Ze heeft gewoon de stal uit te blijven als jij ze naar buiten hebt gestuurd. Het klinkt misschien wat onvriendelijk, maar zo is het niet bedoeld.
Je kan proberen je paard een stap voor te zijn. Als ze de stal in wilt als jij aan het mesten bent. Zodra ze de stal in wil geef je haar die kans niet. Je kan in de deuropening staan staan. Je stem verheffen en je hand omhoog steken richting haar hoofd. Niet om haar meteen te slaan, maar om de indruk te wekken dat je groter bent dan zij denkt.
gr Lola

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-05 20:31

karoliena schreef:
Ja maar in haar billen prikken is iets anders als een schop voor dr kont. Een schop voor dr kont (niet heel hard natuurlijk) snapt ze waarschijnlijk wel want andere paarden zetten haar op die manier ook op haar plaats.

een schop reageert ze ook niet op, ze draait zich zelfs om om te knuffelen!
ik wil ook dat als ik zeg uit de stal, dat ze daar ook blijft.
maar ik mag in de deuropening staan, staan zwaaien met men handen, armen, of zelfs een touw, ze kijket naar mij, perst haar hoofd tussen mij en de muur, en dan de rest van haar lichaam, ga ik niet opzij? dan bern ik plat
ik kan het gewoon niet verhinderen.
klikkertraining is mss wel iets, vrijdag ga ik gewapend met de klikker van men hond naar stal Haha!

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 21:32

denk toch dat je echt moet zorgen dat ze neit door je heen loopt dat kan je er met clicker training echt niet zo uithalen. Misschien meot je haar een keer zo n harde tik geven dat het echt pijn doet maar ze moet echt snappen dat dit niet kan ander word het alleen maar erger.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-05 18:23

kan ik eens proberen, maar ze is echt ongevoelig.
"leuke" anekdote:
het was voedertijd, ze hadden vers voordroog gekregen.
ze zijn met 3 waarvan de 2 twenters en een dominant belg.
normaal eten de twenters samen, en de belg in de andere stal, nu en dan wisselen ze van stal Haha!
mina stond in de ene stal (de belg), en pascalien (de opdringerige twenter) kwam erbij.
mina legxe haar oren plat.
geen reactie
ze dreigde, pascalien kwam zich ertussen dringen.
mina mepte met volle kracht, en raakte pascalien op haar borst.
pascalien gooide haar hoofd omhoog en zette 1 (!!!) pasje (!) achteruit, ze keek wat dommig, en dringde zich verder vooruit om te eten.
mina heeft het dan zo gelaten en wat opgeschoven.

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 18:27

Klint hard nu maar als ie écht ongevoelloos is moet je misschien een keer een stroomprikker mee nemen.. klinkt zielig maar dat voelt ie écht wel...
Misschien niet de beste oplossing maar anders kan het nog wel eens gevaarlijk worden met zo'n groot sterk beest..

Victory

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 13:27

Je kan echt geen twee jarige iets laten trekken. Hij si nog niet uitgegroeit. Het zal absoluut de groei verstoren.
Wel vind ik dat je iets moet doen. Een paard dat 5 keer bijt achter elkaar en geen idee heeft wat het betekend een dreun op je neus te krijgen heeft er geen idee van dat mensen dominater kunnen zijn dan hij of zij. Ik denk zelf dat het goed is te beginnen met los te werken. Niet met longeer lijn, maar los dus. Jou paard moet eerst besluiten dat jij de baas bent. Dit leer je hem echt niet met slaan. Lees het boek van Monthy Roberts eens. Hier heb ik heel veel aan gehad, heb precies gedaan in het begin met mijn paard wat daat in staat en heb nu een band voor het leven. geen dominantie gevechten. staat nooit op mijn teen, als ik op zijn plek wil staan gaat hij netjes aan de kant. hoef hem niet eens aan te raken, alleen maat bewegin met mijn lichaam. Wel is de eerste keer loswerken een gevecht. want een heel dominant paard geeft echt niet zomaar op. Dus voor je hier aan begint, lees het boek.
Als je paardje iets ouder dan drie iszou ik pas beginnen met Knipoog trekken. Knipoog

Victory

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 13:28

dat laatste ziet er een baatje raar uit. Er had maar een smilie moeten staan. Lachen

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 13:55

dutske schreef:
kan ik eens proberen, maar ze is echt ongevoelig.
"leuke" anekdote:
het was voedertijd, ze hadden vers voordroog gekregen.
ze zijn met 3 waarvan de 2 twenters en een dominant belg.
normaal eten de twenters samen, en de belg in de andere stal, nu en dan wisselen ze van stal Haha!
mina stond in de ene stal (de belg), en pascalien (de opdringerige twenter) kwam erbij.
mina legxe haar oren plat.
geen reactie
ze dreigde, pascalien kwam zich ertussen dringen.
mina mepte met volle kracht, en raakte pascalien op haar borst.
pascalien gooide haar hoofd omhoog en zette 1 (!!!) pasje (!) achteruit, ze keek wat dommig, en dringde zich verder vooruit om te eten.
mina heeft het dan zo gelaten en wat opgeschoven.

Het probleem zit ook gedeeltelijk bij jou. Jij bent er heel erg van overtuigd dat de twenter iedereen de baas is. Dat straal je waarschijnlijk ook uit (lichaamstaal) en dat zal je niet helpen om respect te verwerven.
Grondwerk of loswerken is een goede optie, maar zorg dat je dan wel hulp hebt die je de dingen goed uit kan leggen, en ook de dingen qua houding en zelfvertrouwen Lachen