[AR] Rijden zonder broek

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jantina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-02 14:04

hmmm... ik weet nooit zo goed het verschil tussen die twee Sanderijn Haha!
Maar bij mij kunnen de bomen niet doorschieten, zodat ze de siel (denk dialect voor zweng oid) nooit op haar kont kan krijgen.

Het zou kunnen dat die man met een boerewagen reed, en de paarden in de losse strengen had. Zonder boom dus.
Vroeger hadden de mensen geen rem en zat de koetsier half op de kant van de (boere-) wagen, zodat hij kon remmen (beetje dan) met de klomp.
Die wagens zijn er ook nog steeds, maar daar zou ik Isolda niet voor durven zetten Lachen

party-girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-02 14:28

k heb niet echt veel verstand van mennen maar die man waar jullie het over hebben is mijn vader duz maar hij reed gewoon met een marathon wagen maar zal nog wel ff kes vragen hoe het precies is gebeurd, hij had geloof k geen broek om maar dat had ie wel vaker niet maar er was geloof k wat met de strengen.

party-girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-02 18:42

k weet nu wat er gebeurt was:

het lag niet aan de broek maar aan de kar er was iets kapot of neit goed of zo!

Buitenzorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-02 19:38

Doortje schreef:
Citaat:
Ik weet ook niet hoe het heet. ( De zweng???)

Klopt! *LOL*

Wat jullie bedoelen met de zweng is wat ik bedoel met de dissel.
Maar dat gedeelte van de kar bedoel ik niet. Ik zal een foto bewerken en aangeven over welk gedeelte van de kar ik het heb. Haha!

SORRY! Jantina, ik ga helemaal off-topic!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-02 22:45

De termen zoals ik ze ken en in de boeken terugvind (maar dat verschilt ook nog wel eens, om het moeilijk te maken!)

Lamoen: de bomen waar het enkelspanpaard tussen staat. Heeft een
U-vorm waarbij de onderkant aan de koets verbonden wordt
Dissel: de boom waaraan een tweespan staat (T-vorm, aan de onderste
stok staan de paarden en wordt met de dwarsbalk aan de koets
bevestigd
Zwengen: De een/twee 'losse' dwarsbalkjes die aan het lamoen/het kalf
van de dissel vast zitten en waar je het paard met de strengen
mee aan vast maakt.
Kalf: De dwarsbalk van de T (deze wordt met scharnieren aan het onderstel van de koets vastgemaakt en aan deze balk hangen dus ook de 2 zwengen van het tweespan.

Zelf rijd ik trouwens met broek en rem, dus dubbelop. Ik gebruik wel vaak de rem omdat ons tweespan het niet altijd eens is met de duur van het stilstaan of eentje langzamer of sneller vertraagt dan de ander. Bovendien gaat [***] in de broek hangen als hij die echt om zich heen voelt zitten dus moet die altijd redelijk los. Ons tweespan op de broek laten remmen is sowieso altijd wat lastig omdat de ene pony korter is dan de ander zodat ze dan wat scheef komen te zitten (en de teugels minder precies in kunnen werken).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-02 22:48

De termen zoals ik ze ken en in de boeken terugvind (maar dat verschilt ook nog wel eens, om het moeilijk te maken!)

Lamoen: de bomen waar het enkelspanpaard tussen staat. Heeft een
U-vorm waarbij de onderkant aan de koets verbonden wordt
Dissel: de boom waaraan een tweespan staat (T-vorm, aan de onderste
stok staan de paarden en wordt met de dwarsbalk aan de koets
bevestigd
Zwengen: De een/twee 'losse' dwarsbalkjes die aan het lamoen/het kalf
van de dissel vast zitten en waar je het paard met de strengen
mee aan vast maakt.
Kalf: De dwarsbalk van de T (deze wordt met scharnieren aan het onderstel van de koets vastgemaakt en aan deze balk hangen dus ook de 2 zwengen van het tweespan.

Zelf rijd ik trouwens met broek en rem, dus dubbelop. Ik gebruik wel vaak de rem omdat ons tweespan het niet altijd eens is met de duur van het stilstaan of eentje langzamer of sneller vertraagt dan de ander. Bovendien gaat [***] in de broek hangen als hij die echt om zich heen voelt zitten dus moet die altijd redelijk los. Ons tweespan op de broek laten remmen is sowieso altijd wat lastig omdat de ene pony korter is dan de ander zodat ze dan wat scheef komen te zitten (en de teugels minder precies in kunnen werken).

jantina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-02 23:08

Het woord zweng ken ik dus helemaal niet, omdat wij daar het woord Siel of Sielhout voor gebruiken. *LOL*
Net als Lamoen, gebruiken wij ook nooit. Grappig zo'n dialect!
Zo hebben wij ook een Sielberg. Dat is het deel van een boerentuig, een combinatie van borsttuig en schoftstuk. Daar zou ik ook niet van weten hoe het hete!
Echt grappig *LOL*

Mika

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-02 18:03

Eigenlijk rijdt ik ook altijd zonder broek, zij zowel het tuig van Mika als nu het nieuwe tuig van japik heb ik brancardbeugels en dat bevalt me hartstikke goed....En gewoon viaduct ofzo kunnen ze makkelijk opvangen op de buitensingel en mocht ik in ruiger terrein gaan rijden zou ik er altijd nog een broek aan kunnen doen....Bij het nieuwe tuig van Japik zit een broek dus dat is een kwestie van eraan doen en dan kunnen we rijden....

sanderijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-02 12:12

bij brancard-beugels zitten de beugels zo vast aan het schofttuig dat de bomen niet door kunnen schieten ,de beugels zelf zijn een bepaald veiligheidsmechanisme dat als je de boom erin plaatst ze gelijk vastzitten.
bij gewone beugels moet je een extra singel om de bomen heen slaan en onder de buik door vastmaken,maar die beugels zitten vast met een riem aan het schofttuig en zonder broek kunnen die riemen best een eind naar voren schieten,tja ik kan het verschil tussen beiden moeilijk uitleggen,misschien dat ik het je gauw eens kan laten zien Knipoog

jantina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-02 14:07

Lachen Sanderijn, dat zou ik geweldig vinden!
Maar ik begrijp het verschil hoor! Maar ik weet nog eigelijk niet welke ik heb... Haha!
Ik heb op de bomen twee uitstulpingen zitten (hoe noem je dat nou weer Lachen ) direct achter de beugels.
Nou ja, uitleggen is niet mijn sterkste punt *LOL* De bomen kunnen in ieder geval niet doorschieten, dat is toch het belangrijkste he?

Speedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-02 21:06

ik rij meestal met een rijbroek *LOL*

groetjes esther (speedy) Lips are sealed

Jurga

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-02 14:27

Wij hebben wel een geremde wagen, maar rijden altijd met broek. In onze omgeving is dat gewoon veiliger, ik heb lievr niet dat Jur zonder pardon de kar op haar kont krijgt. Bovendien gaat het prima met broek, dus we rijden er lekker mee door. Ik kan het wel snappen als je het niet doet, waarom niet, als de omgeving er geschikt voor is....?

Ganna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-02 02:09

Ik reed Ilonk wel met een broek, toen ze voor het eerst voor de kar ging is ze aan het bokken geslagen en de broek brak (niet mijn tuig, en ik had dus duidelijk beter moeten kijken of de broek nog goed genoeg was, dom dom dom). Ze is uit het lamoen gesprongen, haar been, kar en tuig stuk. Ik helemaal van de kaart (wat komen die achterijzers dichtbij dan!!!)
Volgende maand gaat iemand haar weer voor me voor de kar doen, met broek, en stevig ook. Ik ben gewoon bang dat ze nog eens uit het lamoen springt.
Midan, Prince en Nico, (de tuigers van een vriendin en van de man die Ilonk weer gaat doen) lopen allemaal zonder, en de kar is ook niet geremd, maar ik durf niet meer anders.