Jola schreef:Is het boek ook aan te raden voor iemand die nog nooit grondwerk heeft gedaan? En het paard ook niet?
Ja, zéker Jola. het zou voor jou perféct zijn om op de grond een band met jouw bink te krijgen waarin hij jou ziet als iemand om léuke dingen mee te doen en spelenderwijs grenzen leert.
Inge legt verder heel duidelijk én correct uit hoe leerprocessen in hun werk zitten.
Het boek is uitnodigend, intelligent en toch laagdrempelig, met humor en van geen kant dogmatisch geschreven. Inge beweert niet dat haar aanpak haar uitvinding is en ook niet dat die zaligmakend is.
Een geweldige toegevoegde waarde vind ík dat ze bíj de tekst de juiste en zeer duidelijke fotoseries plaatst.
Het is een zeldzaam boek omdat ze naast het waarom exact het hoé vertelt én laat zien, compleet met de valkuilen.
Het boek heet niet voor niets geen 'klikkeren' maar Grondwerk met paarden' Ik ken dat 'klikkeren' overigens al van ruim vóór 'een hond en een dolfijn' en heb er met honden ook veel mee gewerkt. Wat dat betreft en ook wat betreft de leerprocessen staat er niets wereldschokkend voor míj in dit boek en toch heeft zij met haar nuchtere kijk vanuit een breed perspectief mijn interesse in het 'bridgen' nieuw leven ingeblazen.
Verder kan ik het heel prima afwegen tegen de dozíjnen boeken over trainen, paardrijden en paarden hier aanwezig.
Tis tegen de rest van mijn bibliotheek afgezet een juweel. In het Nederlands zelfs aardig wat zeldzamer dan juweel en als klap op de vuurpijl is ze ook nog eens laagdrempelig beschikbaar voor raad in datzelfde NL.
Inge is geen goeroe maar een deskundige met een breed perspectief en een open geest ; wees daar zuinig op!
¡Kópen Jola! Al doe je er niet meer dan de eerste oefeningen, dan nóg neem je kennis van belangrijke informatie en zet je bij jezeld en je paard een deur open naar een vrolijke, positieve manier van samenwerken.