[AR] [VD] gedrag van een hengst

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Re: [VD] gedrag van een hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 16:45

Ik heb inderdaad door dat je niet snapt waarom ik maar zo blijf doorhameren op het feit dat jij het echte opvoedende werk niet hoeft te doen. Het is namelijk een stuk makkelijker om om te gaan met een hengst die door een ander zijn grenzen heeft gewezen gekregen, dan dat jij verantwoordelijk bent om hem die grenzen te wijzen.

Het omgaan met een hengst die een basisopvoeding heeft gehad is een heel ander verhaal, dan dat jij die basisopvoeding geeft. En bij tijd en wijle door de hengst wordt uitgedaagd. En dan bedoel ik dus echt uitgedaagd.
Dat je in het dagelijkse leven niet over je heen laat lopen spreekt voor zich. Maar een echt gevecht om het leiderschap ga jij zo snel niet meemaken. Daar zorgen de baas en zijn grooms wel voor.

Stado

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 16:52

Cassidy schreef:
Het omgaan met een hengst die een basisopvoeding heeft gehad is een heel ander verhaal, dan dat jij die basisopvoeding geeft.

Daar heb je ook gelijk in!!! En dat heb ik ook echt niet ontkent ofzo! Maar ik zei ook dat ik zelf ook een hengst heb. Die heb ik vanaf dat hij 3 weken oud is (eerst samen met mamma, toen ging mamma terug en blijf hij bij ons). Ik ben de enige in mijn familie die met paarden bezig is en heb hem dus wél helemaal zelf opgevoed. En ik vind dat me dat goed gelukt is (hij wordt 6). Maar idd, grote hengsten heb ik nog nooit helemaal alleen opgevoed, daar heb je gelijk in. Daar zul jij absoluut meer ervaring mee hebben, dat geloof ik gelijk. Maar zijn die grote zo heel anders dan kleintjes dan?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 16:55

Ik kan het vorige bericht niet meer editen, maar toch nog even dit: dat jij een goede verstandhouding hebt met je hengst thuis kan gerust wel wezen, maar iedere hengst is anders en de een is wel onder de indruk van een zachte correctie, en de andere niet.

Ik veroordeel daarom niemand, die desnoods een bezem moet vernielen om een hengst aan te kunnen. Aan hen aansluitend de keus om nog meer bezems te vernielen, of om het dier dan toch maar te castreren omdat hij als hengst niet te hanteren is.

En de grote hoeven niet anders te zijn dan de kleintjes. Ook een kleintje kun jij niet houden als hij echt linksaf wil en jij rechts. Maar met dat verschil dat je bij een kleintje minder snel zijn navel zult kunnen bestuderen...bij een hengst van 1.80m ziet dat er dan toch snel heel anders uit.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 16:57

Beginnen we weer...?

Ik zou hem toch afstraffen.
Maar omdat je beide al hebt gedaan en ik niet echt in de hengsten zit. Laat ik het toch aan de niet klagende kenners over.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 23:53

er valt inene een kwartje Haha!

het is EEN SHET geef je soms heel af en toe miss iets lekkers uit de hand? ,....zo ja doe dat dan absoluut niet meer
(geef ook een snoepje uit een emmer )

shetten zijn in de regel net ff volhoudender dan andere rassen en soms stront maar dan ook stront eigenwijs en vaak mega hardleers Haha!

dit "probleempje"zou dus ook wel eens puur aan het ras kunnen liggen ipv hengst zijn

mijn shet ruin wil ook nog steeds mij terug krabben als ik hem borstel
tegenwoordig weet hij dat ik dat niet appricieer en hebben een dealtje gemaakt hij legt dan wel zijn hoofd op mijn schouder maar nu zonder ook mij tegelijker tijd liefkozend Boos! (met tandjes dus) te groomen Knipoog
in de regel gaat hij er wel helemaal voor staan , de borstel beurt en valt soms zelfs om omdat hij dan helemaal over helt omdat hij t zo lekker vind

succes Haha!

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 08:32

nickyu schreef:
als hij hapt direct (niet over nadenken moet automatisme zijn) dreun verkopen tegen de kop (komt dan meestal dus automatisch tegen de lippen aan omdat je namelijk niet kijkt niet een seconde denkt waar of hoe maar direct reageert !) dus NIET eerst stapje opzij en denken waar zou ik ergenomisch gezien jou nu eens een tik uit kunnen delen want dan worden ze kop schuw en begrijpen niet waar wat voor is
dan valt t dus eerder onder de catagorie mishandeling , direct reageren naar mijn mening niet

Het valt mij ook op dat in veel reacties wordt nagedacht over waar en hoe je hem zou moeten raken, maar ik hoop dat jullie als het echt gebeurt er ook niet eerst over gaan nadenken want dan ben je naar mijn mening al te laat. Als Roger iets uithaalt bij mij, probeert te bijten vooral, sla ik gewoon uit en raak hem waar ik raken kan.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 09:34

we praten allemaal over onze eigen ervaring met hengsten.
En uiteraard is het normaal dat wij onze mening baseren op wat we zelf hebben meegemaakt.
Maar helaas is er geen doorsnee handelswijze om met een hengst om te gaan. Het ligt geheel aan de situatie waarin hij gehouden wordt, de manier waarop hij opgevoed is en hoe jij ertegen over staat.
We kunnen nog elle lange berichten doorgaan met deze discussie en ik ben de eerste die in de verdediging van de hengsten zal springen.
Maar het verhaal is nou eenmaal dat de situatie juist moet zijn om een hengst te houden. Is deze niet juist dan kan je wrikken en wringen, maar zal het geen goed einde hebben.
Iedereen gaat anders om met paarden, dit is begrijpenlijk aangezien we allemaal een andere persoonlijkheid hebben. We zien daaroom ook dingen op een andere manier en ervaren deze dus ook anders.
Ik begrijp jullie meningen en hoewel ik sommige niet deel en andere geheel ondersteun denk ik dat we allemaal wel ergens een juist puntje hebben. De hoogte van de hengst heeft in de mogenlijke aanbrengschade maar twee varianten. Veel en erg veel...
De echte invloed die zijn schofthoogte heeft is op onszelf. Zijn wij onder de indruk of niet wanneer we het dier zo zien staan?
Veel dingen zijn terug te verhalen op onszelf. Stek het niet te snel op de hengst, maar de hengst zal zeer zeker gebruik maken van elke mogelijkheid die je hem geeft. Bewust of onbewust.
Dus nogmaals, een hengst in onkundige handen is doodgevaarlijk. Maar dit geldt ( misschien in iets mindere maten) ook voor andere geslachten...

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-05 10:55

Ik zie dat mijn topic veel teweeg heeft gebracht.

Ik heb Jorrit de laatste keer stevig aangepakt omdat hij in de afspuitplaats, waar we altijd aanspannen, omhoog ging omdat hij reageerde op 1 van onze merrie's.

Daarna ben ik even weggelopen omdat ik heeeeel erg boos op hem was Boos! Boos! Boos! Boos! Boos! Boos!

Nadat we beiden waren afgekoeld ben ik verder gegaan met poetsen en aanspannen. Hij was erg onder de indruk. Ikzelf ook.
Daarna gedroeg hij zich beter.

Ik vind wel dat je goed corrigerend moet optreden bij een paard. ongeacht het geslacht. Het blijven dieren die groter en sterker zijn dan ons en denk erom.... zachte heelmeesters maken stinkende wonden.
Dit wil echter niet zeggen dat ik het goed vind om altijd maar te slaan en te schoppen. Bij de meeste paarden zal het genoeg zijn om met je stem te corrigeren. Dat verschilt natuurlijk per paard.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 19:46

Die van mij is maar 84 cm en inderdaad een ruk aan het touw en een brul is niet genoeg, gewoon een schop voor zn kont.

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-05 07:55

Gisteren weer met Jorrit bezig geweest. Het lijkt erop dat mijn uitbarsting Bloos van de vorige keer effect heeft. gehad.
Hij bleef nu wel even staan bij een merrie maar hij ging niet omhoog.
Ook met het poetsen was hij gemakkelijker.
Ik probeer de "gevoelige"plaatsen snel te poetsen (buik, hals) en dat werkt goed.
Nadat ik hem lekker had gewassen piepte hij even toen ik met het zweetmes zijn buik droog maakte maar verder ging het super!!

Dus het heeft toch geholpen om ferm op te treden

gesina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 21:51

Black is sinds vandaag dan wel geen hengst meer ,maar vorige week nog had hij een aanvaring met mij.
Nolan en black worden om de beurt naar de wei gebracht,eerst Nolan dan Black.
Maar hij was weer eens ongedurig en happerig bij het halster omdoen
Staat dan even stil en dan probeert ie je te knauwen.
Vorige week ook en als directe reactie even het halster (had ik in de hand) over zijn rug en een flinke brul.
Als ie nu het woord 'over' hoort staat ie stil en kun je het halster omdoen en loopt ie als en lammetje mee

Zal mij benieuwen hoelang ie nog 'hengsttrekjes' houd.

Tender

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 11:20

Ibalia schreef:
Daarna ben ik even weggelopen omdat ik heeeeel erg boos op hem was Boos! Boos! Boos! Boos! Boos! Boos!

deze vind ik erg goed! Ja Haha!
is een aanrader (nadat je uiteraard wel eerst het verkeerde gedrag bestraft hebt!) om ervoor te zorgen dat een situatie niet uit de hand loopt!

Verder ben ik het eens met Cassidy en Tinker-nogwat (sorry!:D)
Een hengst is een hengst en blijft een hengst.
En het zit in hun natuur om elke dag te proberen de leider de loef af te steken. Aan de leider om dit toe te laten en de biezen te pakken of om hem te laten zien dat je het nog steeds verdient om leider genoemd te worden!

Overigens hebben wij zelf 2 hengsten, van het zelfde ras.
Bij de 1 zou ik mijn zoon van een half jaar bij wijze van spreken in de stal laten slapen en de ander is een echte mannetjesputter, die wil het liefst elke 5 minuten bevestigt zien wat zijn plaats is Haha! en maakt daarbij trouwens ook nog eens onderscheid tussen verschillende personen!

Hengsten zijn puur te hanteren voor mensen die er gevoel voor hebben en er niet bang voor zijn.

Overigens ben ik het ook erg eens met de opmerking dat als je gebeten wordt (oid) je niet meer na moet denken, maar al gereageerd moet hebben voordat je überhaupt de pijn voelt (bij wijze van spreken). Waar en hoe je ze dan aanpakt doet niet zo terzake, als je maar indruk hebt gemaakt op je paard!