[AR] Wat is fijner om te mennen groot paard of klein pony?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

welke maat om te mennen

kleinere pony
9 (42%)
middenmaat pony
8 (38%)
epony of paard
4 (19%)

Totaal aantal stemmen: 21

Tessebes

Re: [AR] Wat is fijner om te mennen groot paard of klein po

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 18:09

Ik vind het voordeel van een middelgrote pony, dat je er zelf ook nog eens op kunt kruipen om onder het zadel het rijtechnische gedeelte wat verder door te rijden.

Tinkebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 14:15

Ja dat is wel zo. Op een kleine pony kun je niet zo snel ohz iets doen, als dat moet..

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 16:13

Ik vind Jan de Boer in de dressuur wel erg sterk met zijn kleine pony's. Wat vinden jullie van kleine pony's in een vierspan?

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 17:02

Net zo niets als in tweespan of enkelspan, vind ik Lachen
Zowiezo is de dressuur gewoon bijna onmogelijk om eerlijk en goed te beoordelen. Als je nu een grote D-pony hebt en die is wat onregelmatig in de uitgestrekte draf heb je meteen een 4 staan. Als er een welshje komt met korte pootjes, zie je niet eens het verschil tussen een arbeids- of middendraf. Maar als mijn pony niet verruimt staat er een 4, bij hun kun je het niet zien en krijgen een 6. Je kan zeggen dat het niet zo is, maar zo werkt het wel. We zitten nu al lang genoeg in dit wereldje en de juryleden zeggen het ook gewoon; Het is onmogelijk om die kleintjes goed te jureren.

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 18:23

ik houd me nog niet zolang met menwedstrijden bezig,dus of je benadeeld wordt (of niet) met een grote pony zou ik niet kunnen zeggen. In Duitsland gaan er stemmen op om voor a en b kaders een minimale stokmaat van 1.40 in te voeren.
De kritiek hierop is dat er straks nog maar een soort pony op concours verschijnt.

mijn voorkeur gaat toch uit naar een D-pony, of grote C.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 18:40

In principe zou het niet erg zijn, aangezien de zwaarte van de hindernissen in die buurt. De marathons zijn veel zwaarder... Frits van Dirk had daar natuurlijk ook meer moeite dan de hindernissen hier in het vlakke Nederland...
Maarja we zien het wel, opzich is het wel eerlijker als alle pony's evengroot zijn (ongeveer dan), maar er zijn te weinig kleintjes om echte rubrieken van te maken.

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 19:01

ik vind het juist wel leuk dat er zo veel verschillen zijn. dan kun je zelf kiezen waar je mee start.
de dressuur met kleintjes is idd ook moeilijk te beoordelen en te rijden. maar waar de kleine een 6 scoren voor een voor hun super midden draf kan een grote weer een 8 halen. dus je kan als grotere pony meer verliezen maar ook meer winnen.

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 21:04

Sjonniej schreef:
Frits van Dirk had daar natuurlijk ook meer moeite dan de hindernissen hier in het vlakke Nederland...

Mm het is voor mij ook al weer twee jaar geleden, maar Frits had wel het beste Nederlandse resultaat met, geloof ik een 6e plek in de marathon (enkelspan) en in Dillenburg was ie dat jaar tweede ( in de marathon), en die wedstrijd is echt heel zwaar. Maar in Nederland is ie nog sneller ja Haha!.
En Arjo zijn pony is ook niet zo groot, geloof ik, maar die rijdt klasse drie, dacht ik

Er zijn gewoon te weinig deelnemers om, net als bij de pony's ohz, naar grootte in te delen, maar dat zou wel een oplossing zijn..

Ik ben het met laura eens dat juist al die rassen voor diversiteit zorgen, zelf heb ik, zoals al eerder gezegd, het liefste een D, maar omdat allerlei pony's mee kunnen doen, kunnen ook mensen met bv. een kleiner budget de mensport beoefenen.

Om nog even terug te komen op die Duitse maten: ik geloof dat dat vooral gold voor de enkelspannen. De tweespannen en vierspannen mochten wat kleiner zijn, c-pony's denk ik.
Maar als we dit in Nederland zouden invoeren,dan hadden we geen WK team meer, er zijn nog geen goede DC- ponyvierspannen (toch?) en dan zou de KNHS iemand moeten paseren die al iets van 10 x Nederlands kampioen is. ( Maar ik vind die ook niet zo mooi staan in de dressuur hoor)

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-05 11:02

Arjo heeft wel een grote pony hoor Lachen
Maar het is wel leuk verschillende hoogte, maar je merkt bij de paarden; ze zijn allemaal even hoog. Tussen het grootste paard wat meedoet en het kleinste zit hooguit 10 cm... Die zijn er ondertussen allang uit dat die maat het beste werkt met alles.
Bij de pony's zie je ook steeds meer grote maten komen, maar je komt er anders echt niet meer tussen. Mijn vader redde het met de vosjes net niet, die zijn ongeveer 1.37. Daarom is hij nu overgestapt op grotere pony's; 1.46. De tweespannnen in de klasse 3 zijn bijna allemaal van deze hoogte.

Laura; Die 8 is een leuke gedachte, maaar het is bijna onmogelijk om beide pony's zo goed te laten strekken dat je een 8 hebt.

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-05 12:10

Sjonniej schreef:

Echt? o, sorry arjo! Bloos Maar die van zijn vader zijn toch geen d's? ( of ik kan niet schatten natuurlijk)
Salina van Wim de Jong is trouwens ook maar 1.36, maar ik denk dat je wel kunt stellen dat pony's zoals Frits en Salina echt uitzonderingen zijn.

Beide menners hebben nu immers ook D-pony's...

Laura, bedoelde jij enkel of tweespan? Tweespan lijkt me idd erg moeilijk, maar met enkelspan lijkt t me wel haalbaar

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-05 14:05

Albertine_N schreef:
Sjonniej schreef:

Echt? o, sorry arjo! Bloos Maar die van zijn vader zijn toch geen d's? ( of ik kan niet schatten natuurlijk)
Salina van Wim de Jong is trouwens ook maar 1.36, maar ik denk dat je wel kunt stellen dat pony's zoals Frits en Salina echt uitzonderingen zijn.

Klopt, Karel heeft wel kleintjes. Maar ik zat net te denken, volgens mij zijn ze beide naar klasse 4 overgestapt, met de EK voor pony's als doel.
Die pony van Wim gaat ook steeds leuker lopen zeg! Ik heb hem in het begin zien lopen, vlak voor de EK (toen heb ik eens met de les van Ad Aarts meegereden, via Dirk) en nu rijdt hij dezelfde dressuur competitie en het ziet er echt leuk uit. Gave pony is het geworden.

Essie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-05 19:07

Ik men met een tuiger van 1.74 en een shet van 87cm. Aan beide zitten voor een nadelen. De kleine is erg handebaal (ook door zijn karakter hoor) waardoor ik voor het grootste gedeelte alles zelf kan. Met mijn tuiger moet ik minimaal 1 persoon erbij hebben. Wel is het voordeel dat ik ook eens mensen mee kan nemen op de kar wat met mijn shet niet echt kan.

Misschien dat een tussenmaat helemaal goed is, maar denk dat grote niet uit hoeft te maken, maar dat het meer aan het karakter van het paard ligt. Wel als je de wedstrijden in gaat, maar ik rijd alleen recreatief.

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-05 19:19

maakt niet zoveel uit. ik probeerde te zeggen dat een d pony leniger is dan een kleintje. aan een kleine pony kun je ook net wat minder corrigeren denk ik. die nekjes zijn zo kort. en je kunt ze niet bijrijden onder het zadel.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-05 20:25

laura2span schreef:
maakt niet zoveel uit. ik probeerde te zeggen dat een d pony leniger is dan een kleintje. aan een kleine pony kun je ook net wat minder corrigeren denk ik. die nekjes zijn zo kort. en je kunt ze niet bijrijden onder het zadel.

maar doordat die nekjes zo kort zijn zie je nauwelijks of ze nu wel of net niet aan het bit lopen. Bij een D-pony is het verschil overduidelijk te zien, of hij net tegen het bit aan loopt, of wel netjes aan het bit loopt.

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-05 22:24

[/quote]
Die pony van Wim gaat ook steeds leuker lopen zeg! Ik heb hem in het begin zien lopen, vlak voor de EK (toen heb ik eens met de les van Ad Aarts meegereden, via Dirk) en nu rijdt hij dezelfde dressuur competitie en het ziet er echt leuk uit. Gave pony is het geworden.[/quote]

Ja dat heb ik van ze gehoord, ik heb hem niet meer zien lopen sinds Tilburg,maar Wim heeft nu les gehad van Provoost en nu lopt ie echt goed,hoorde ik van ze. Het zou wel gaaf zijn als ze nu wel naar het WK konden.