Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Ruudjw schreef:Te veel longeren op een te kleine volte voor een te lange tijd aan een stuk is inderdaad niet goed.
Maar dat geldt voor alles waar te voor staat.
Met beleid longeren is goed voor de spieropbouw, gangen en souplesse. Tevens biedt longeren de mogelijkheid om op een afstandje de bewegingen van het paard te bestuderen en zo eventuele gebreken te constateren.
Draven over de weg is, mits ook weer met mate, zeker goed voor de botten en pezen. Die worden hier harder en sterker van.
Sterker nog, alleen maar rijden in de bak resulteert in slappere botten en pezen. Vandaar dat veel (endurance) ruiters veel stap en draf werk over harde ondergrond doen. Zeker met een jong paard is het verstandig om regelmatig over harde ondergrond te stappen.
annek schreef:Longeren is verschrikkelijk geestdodend voor een paard en helemaal als je het te vaak doet. Ik zou er zelf voor kiezen om mn paard te trainen op de verharde weg en daar al je oefeningen doen, daar worden de hoeven ook nog eens lekker hard van. Als je paard geen hoefijzers heeft hoef je ook niet bang te zijn dat je paard uitglijd of iets dergelijks want ze kunnen het heel goed zelf aanvoelen. Tenminste als je ze op de juiste manier bekapt. Ikzelf train mn paard altijd zo. Maar ja zo denk ik erover en dat is niet een aanval naar iemand toe ofzo voor het geval iemand dat denkt..
Citaat:Of longeren geestdodend is heb je zelf in de hand, het is net als bij het rijden, afwisseling afwisseling en nog eens afwisseleng, ik zie zoveel mensen hun paard rondjes laten lopen, ik zie ze zelden Longeren!
Je kan een paard zo enorm aan het werk zetten aan de lijn zonder dat het eentonig wordt en zonder dat je ze te veel belast.
Dit geldt ook voor het rijden vind ik persoonlijk, zie genoeg ruiters die enkel en alleen maar op de volte rijden...
Longeren kan je een paard echt goed mee krijgen, ook zijgangen kan je aan de longe oefenen, balkjes lopen, overgangen en je bent zeker niet verplicht tot het rondje (volte) als je meeloopt kan je de hele bak gebruiken.
annek schreef:Citaat:Of longeren geestdodend is heb je zelf in de hand, het is net als bij het rijden, afwisseling afwisseling en nog eens afwisseleng, ik zie zoveel mensen hun paard rondjes laten lopen, ik zie ze zelden Longeren!
Je kan een paard zo enorm aan het werk zetten aan de lijn zonder dat het eentonig wordt en zonder dat je ze te veel belast.
Dit geldt ook voor het rijden vind ik persoonlijk, zie genoeg ruiters die enkel en alleen maar op de volte rijden...
Longeren kan je een paard echt goed mee krijgen, ook zijgangen kan je aan de longe oefenen, balkjes lopen, overgangen en je bent zeker niet verplicht tot het rondje (volte) als je meeloopt kan je de hele bak gebruiken.
Ja als je het zo bekijkt, dan heb je daar inderdaad gelijk in.
Maar je ziet ook veel mensen die hun paard eventjes een kwartier aan de lijn hun rondjes laten rennen en daar ben ik het echt niet mee eens.
cloris schreef:Of longeren geestdodend is heb je zelf in de hand, het is net als bij het rijden, afwisseling afwisseling en nog eens afwisseleng, ik zie zoveel mensen hun paard rondjes laten lopen, ik zie ze zelden Longeren!
Marije1984 schreef:1. De vraag was of het slecht is en aangezien ik van een dierenarts heb gehoord dat het de gewrichten beschadigd is het dus slecht.
2. Natuurlijk is het voor sommige een uitkomst. Ik zeg ook niet doen, maar ALS het even kan niet doen.
3. En daar komt bij dat je alles onder het zadel op kunt lossen en dit is een stuk gezonder. Ik pak ook wel eens een paard op de dubbele longe als die op een kant vast zit en dit niet verbeterd.
4.Mensen die werken aan de long hebben VAAK minder tijd.
5.Dus ik zie er gewoon geen voordeel erin, omdat het in vergelijking met Waar of niet waar?!
nickjuh schreef:longeren is juist goed
mijn pony gaat er juist veeeeeeel beter van lopen