[AR] [lo] is longeren slecht?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

annek

Re: [lo] is longeren slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 16:05

Longeren is verschrikkelijk geestdodend voor een paard en helemaal als je het te vaak doet. Ik zou er zelf voor kiezen om mn paard te trainen op de verharde weg en daar al je oefeningen doen, daar worden de hoeven ook nog eens lekker hard van. Als je paard geen hoefijzers heeft hoef je ook niet bang te zijn dat je paard uitglijd of iets dergelijks want ze kunnen het heel goed zelf aanvoelen. Tenminste als je ze op de juiste manier bekapt. Ikzelf train mn paard altijd zo. Maar ja zo denk ik erover en dat is niet een aanval naar iemand toe ofzo voor het geval iemand dat denkt.. Knipoog

sandr0

Re: is longeren slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 17:03

Ruudjw schreef:
Te veel longeren op een te kleine volte voor een te lange tijd aan een stuk is inderdaad niet goed.

Maar dat geldt voor alles waar te voor staat.

Met beleid longeren is goed voor de spieropbouw, gangen en souplesse. Tevens biedt longeren de mogelijkheid om op een afstandje de bewegingen van het paard te bestuderen en zo eventuele gebreken te constateren.

Draven over de weg is, mits ook weer met mate, zeker goed voor de botten en pezen. Die worden hier harder en sterker van.
Sterker nog, alleen maar rijden in de bak resulteert in slappere botten en pezen. Vandaar dat veel (endurance) ruiters veel stap en draf werk over harde ondergrond doen. Zeker met een jong paard is het verstandig om regelmatig over harde ondergrond te stappen.

hier sluit ik me helemaal bij aan Tong uitsteken

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-05 17:06

ik denk dat je je paard zoveel mogelijk verschillend moet belasten. Longeren, rijden eventueel mennen , lekkere buitenrit. Zo probeer je om z'optimaal mogelijk pezen, spieren en conditie optimaal te krijgen en het is ook leuker voor het paard. Dus doe van alles wat en alles waar TE voor staat is niet goed.

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-05 20:15

jeetje..zoveel reacties, ik zie dat iedereen er weer anders over denkt maar over het algemeen longeer ik denk ik 1,2 keer per week en soms als ze heel druk is gewoon los aan de longe voor het rijden, ik denk ook dat je aan de longe veel dingen kunt verbeteren die je onder het rijden net niet lukken, natuurlijk is het slecht als je elke dag longeert maar dat is met alles zo! elke dag springen is ook niet goed!

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 16:29

annek schreef:
Longeren is verschrikkelijk geestdodend voor een paard en helemaal als je het te vaak doet. Ik zou er zelf voor kiezen om mn paard te trainen op de verharde weg en daar al je oefeningen doen, daar worden de hoeven ook nog eens lekker hard van. Als je paard geen hoefijzers heeft hoef je ook niet bang te zijn dat je paard uitglijd of iets dergelijks want ze kunnen het heel goed zelf aanvoelen. Tenminste als je ze op de juiste manier bekapt. Ikzelf train mn paard altijd zo. Maar ja zo denk ik erover en dat is niet een aanval naar iemand toe ofzo voor het geval iemand dat denkt.. Knipoog

Of longeren geestdodend is heb je zelf in de hand, het is net als bij het rijden, afwisseling afwisseling en nog eens afwisseleng, ik zie zoveel mensen hun paard rondjes laten lopen, ik zie ze zelden Longeren!
Je kan een paard zo enorm aan het werk zetten aan de lijn zonder dat het eentonig wordt en zonder dat je ze te veel belast.
Dit geldt ook voor het rijden vind ik persoonlijk, zie genoeg ruiters die enkel en alleen maar op de volte rijden...
Longeren kan je een paard echt goed mee krijgen, ook zijgangen kan je aan de longe oefenen, balkjes lopen, overgangen en je bent zeker niet verplicht tot het rondje (volte) als je meeloopt kan je de hele bak gebruiken.

annek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 17:04

Citaat:
Of longeren geestdodend is heb je zelf in de hand, het is net als bij het rijden, afwisseling afwisseling en nog eens afwisseleng, ik zie zoveel mensen hun paard rondjes laten lopen, ik zie ze zelden Longeren!
Je kan een paard zo enorm aan het werk zetten aan de lijn zonder dat het eentonig wordt en zonder dat je ze te veel belast.
Dit geldt ook voor het rijden vind ik persoonlijk, zie genoeg ruiters die enkel en alleen maar op de volte rijden...
Longeren kan je een paard echt goed mee krijgen, ook zijgangen kan je aan de longe oefenen, balkjes lopen, overgangen en je bent zeker niet verplicht tot het rondje (volte) als je meeloopt kan je de hele bak gebruiken.

Ja als je het zo bekijkt, dan heb je daar inderdaad gelijk in.

Maar je ziet ook veel mensen die hun paard eventjes een kwartier aan de lijn hun rondjes laten rennen en daar ben ik het echt niet mee eens.

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 16:27

annek schreef:
Citaat:

Ja als je het zo bekijkt, dan heb je daar inderdaad gelijk in.

Maar je ziet ook veel mensen die hun paard eventjes een kwartier aan de lijn hun rondjes laten rennen en daar ben ik het echt niet mee eens.

Dat noem ik ook geen longeren, dat noem ik rondjes laten lopen Haha!
en idd die zie ik ook met regelmaat..

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 10:56

Ik wil ook even reageren op het longeren.

Ik longeer mijn verzorgpaardje elke keer voor het rijden. Dat is gemiddeld 3 keer per week, gedurende een half uurtje (warming-up inbegrepen).
Eerst laat ik het paard 10 minuutjes opwarmen aan de longe door te stappen, wat draven en daarna galop.
Daarna doe ik de bijzetteugels aan zodat het paardje zacht wordt op de mond. Zo heb ik niet teveel last van pijnlijke armen als ik aan het rijden ben. Anders hou ik het rijden ook niet vol.

Eén keer in de maand longeer ik wel eens een uur, om het paard wat los te maken van op de grond. Ik heb hier al héél veel resultaat mee bereikt. Vertrouwen, souplesse en spieren zijn allemaal resultaten die ik haal uit het longeren. Het is nog niet zoals het moet zijn, maar dat komt ook niet op 1-2-3...

Levade

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 02:37

cloris schreef:

Gelukkig, ik was al bang dat ik de enige was met deze mening...
Goed longeren is net als goed rijden -> een goeie en leuke manier om je paardje te trainen, maar met een andere invalshoek. Zo ook is slecht longeren zoals slecht rijden -> een hel voor het paard!
Je kunt zo onzettend veel vanaf de grond met je paard. Ik heb er dan ook een bloedhekel aan als mensen ergens gaan staan met een sigaret of gsm in de hand en in de andere een lang touw waar aan het uiteinde zich een paard bevindt die enkel de commando's 'stap' 'draf' 'galop' op te volgen heeft en dan tot overmaat van ramp vaak nog in een of andere hoogst oncomfortabele houding wordt gedwongen bbrrr. Oke, dit is natuurlijk wel extreem Bloos (Btw, ik daag hier geen hulpteugel discussie uit, die zijn er al genoeg gevoerd op dit forum... Knipoog )

Wat ik dus wil zeggen: blijf lekker je paardje longeren en leer het zo goed mogelijk te doen, je kunt er enorm veel profijt en lol van hebben. En let inderdaad op met téveel, alles met mate zeg ik altijd, MAAR "geniet nooit met mate" Haha!

Gail

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 14:48

Marije1984 schreef:
1. De vraag was of het slecht is en aangezien ik van een dierenarts heb gehoord dat het de gewrichten beschadigd is het dus slecht.

2. Natuurlijk is het voor sommige een uitkomst. Ik zeg ook niet doen, maar ALS het even kan niet doen.

3. En daar komt bij dat je alles onder het zadel op kunt lossen en dit is een stuk gezonder. Ik pak ook wel eens een paard op de dubbele longe als die op een kant vast zit en dit niet verbeterd.

4.Mensen die werken aan de long hebben VAAK minder tijd.

5.Dus ik zie er gewoon geen voordeel erin, omdat het in vergelijking met Waar of niet waar?!

Ik heb even gequote waar ik op wil reageren.
1. Zo ken ik er nog wel een paar. Mijn dierenarts is juist helemaal pro-longeren dus tja, wie heeft gelijk? Ik denk de mijne Lachen
2. Niet mee eens, elke dag rijden is veel belastender omdat jij er dan opzit, een onnatuurlijke situatie. Een paard kan juist aan de longe onbelast lopen.
3. Hoe kan het dan dat het paard vast zit op 1 kant als je onder het zadel alles op kunt lossen?
4. Vooroordeel in de trant van 'mensen die hun paard aan de stapmolen zetten zijn lui'. Niet mee eens dus, ik longeer bewust met regelmaat, ook als ik alle tijd heb.
5. Niet waar, ik ben een tegenstander van altijd maar rijden!

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 16:00

Ik heb mijn paard een aantal maanden onder de longe moeten laten werken omdat ze last van haar rug had en haar bespiering weer terug moest krijgen. 2 dagen longeren, 1 dag stappen/losgooien. Eerst aan de pessoa later aan touwtjes. Ze is er echt van opgeknapd. Ze heeft al vrij vlot haar spieren teruggekregen en kan nu weer lekker op haar rijden maar ben wel van plan om haar 1 of 2 dagen in de week te blijven longeren om haar soepel te houden. Ben zelf nog niet zo'n superruiter Bloos maar daar word aan gewerkt.

Corazon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 11:54

nickjuh schreef:
longeren is juist goed Haha!
mijn pony gaat er juist veeeeeeel beter van lopen Haha!

hmmmmzz eerst zeg je het is goed en kort daarna zeg dat t niet goed is Verward

Kalimba

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 14:18

Correct longeren is een kunst en spijtig genoeg zijn er maar weinig mensen die dat verstaan. Boos!
Een paard zomaar aan een touwtje binden met zijn halstertje en laten lopen is zéér slecht! Verkeerd ruggebruik, halsinstelling en ook schadelijk voor de pezen, etc

Het is onmogelijk om hier uit te leggen hoe men correct moet longeren omdat de kans erin zit dat iedereen onmiddelijk naar hulpteugels grijpt...
Maar longeren met doel om beweging te geven heeft géén nut! Dan kun je er beter even op rijden ...
Longeren is werk voor het paard waarbij die even correct (zelfs nog beter) moet lopen dan onder zadel.
Dus als je niet zeker weet hoe het moet, probeer een cursus of demonstratie bij te wonen.