[AR] [NH] Minderwaardigheidscomplex door boeken van Hempfling...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Achterom

Re: [NH] Minderwaardigheidscomplex door boeken van Hempfling

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 10:26

Levade schreef:

Enkel nog een vraagje: heeft iemand een goeie tip voor een intructeur of gewoon een leuk NH-paardenliefhebber (van anderen met ongeveer dezelfde gedachtengang is sowieso al veel op te steken) in de omgeving van Wilrijk (Antwerpen)? Mijn Haflinger en ik (vooral ik) hebben behoefte aan wat trainingsinspiratie, vooral w.b. rijkunst...

Groetjes Ianthe

Leuk Verhaal Ianthe! Als ze op die manier met je paard kunt communiceren ben je denk ik al wel een heel eind. Als je instructie zoekt, zou ik eens contact opnemen met Josien hier op bokt. Ze geeft ook weleens les in Duitsland vertelde ze, dus Belgie lijkt me ook niet uitgesloten. Je kunt het allicht eens proberen, niet dan?

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 10:35

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 10:42

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 12:15

Gewoon effe een kosmische virus opvangen en je hebt thuis genoeg tijd om te lezen Haha! (een gewoon griepje doet het ook)

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 13:13

wendytjeG schreef:
Dat ie niet op de equitana was, weet ik al, want ik ben er zelf geweest. Maar of waar op de equitana shows over worden gegeven ook echt aangeeft wat kwaliteit is, is een ander verhaal.... Bloos

Wat maakt het uit dat iemand pas op latere leeftijd is begonnen? Misschien is dat juist een voordeel, zodat die persoon onbevooroordeeld kan kijken wat een paard 'zegt'.

Ik vind dat dat idd juist een voordeel is. Ik ben nu pas drie jaar met paarden bezig en rij ook nog geeneens paard, maar dat zegt toch niks over mijn omgaan met paarden. Ik durf zelf wel te zeggen dat ik in de omgang met paarden heus niet onder doe voor mensen die als sinds jaren paardrijden.
Doordat ik nog niks geleerd heb leer ik van mijn pony's en ontdek zelf hoe een paard in elkaar zit en communiceert. Ik ben niet opgezadelt met rare vooroordelen en kennis over hoe je een paard moet "aanpakken" en dat mis ik ook absoluut niet.

Het boek van hempfling heeft mij erg geholpen. Niet dat ik alles precies via het boek doe, maar met de gedachte dat ik niet de enige ben die het anders wil doen dan "normaal" is.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 13:30

viola schreef:

Ik vind dat dat idd juist een voordeel is. Ik ben nu pas drie jaar met paarden bezig en rij ook nog geeneens paard, maar dat zegt toch niks over mijn omgaan met paarden. Ik durf zelf wel te zeggen dat ik in de omgang met paarden heus niet onder doe voor mensen die als sinds jaren paardrijden.
Doordat ik nog niks geleerd heb leer ik van mijn pony's en ontdek zelf hoe een paard in elkaar zit en communiceert. Ik ben niet opgezadelt met rare vooroordelen en kennis over hoe je een paard moet "aanpakken" en dat mis ik ook absoluut niet.

Het boek van hempfling heeft mij erg geholpen. Niet dat ik alles precies via het boek doe, maar met de gedachte dat ik niet de enige ben die het anders wil doen dan "normaal" is.

Ik denk dat een van de voordelen van het boek van Hempfling is dat je enorm vrij wordt gelaten wat betreft de interpretatie. Dat maakt het natuurlijk ook meteen een van de grote nadelen, er zijn geen concrete stappenplannen, mensen vinden het boek vaak te abstract.

Ik heb in de loop der jaren een hoop te horen gekregen hoe ik paarden zou 'moeten' aanpakken, maar wat ik daar uiteindelijk van leerde is dat je eigen gevoel heel belangrijk is. Volgens mij kun je niet paardrijden zonder op kleine signalen te letten van je paard, en daar mag je je gevoel best bij laten meespelen.
Maar niet in die mate dat je bang wordt om bijvoorbeeld een zweep te hanteren. Een zweep is een hulpmiddel, niet per definitie een straf.

Wat ik een ander voordeel van de methode van Hempfling vind is dat er gewerkt wordt met heel normale materialen, een zweep, een halster, een touw Lachen

Radja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 17:22

Hoi Fitch.

Ik ben bezig met de methode. Ben het met je eens, het leest niet altijd even gemakkelijk en af en toe lijkt die meneer Hempfling wel een erg arrogant kereltje.

Zijn methode helpt mij echter wel. Vooral bij het commando stilstaan. Als ik dan inderdaad op het moment dat mijn paard maar wat staat te lummelen en doet alsof ik niet besta even flink in mijn handen klap, dan let zij ineens heel erg op, en voordat ik het weet loopt zij daarna inderdaad als een hondje achter mij aan.

Het kan heel erg confronterend zijn omdat je ten alle tijden naar je paard toe heel zelfverzekerd moet overkomen. Soms legt dit al je onzekerheden juist een beetje bloot.

Daarom oefen je gewoon met z'n tweeën en doe je soms alsof. Als het paard maar een herkenbare zeker houding van je ziet dan verdwijnt die onzekerheid heel snel. Vooral omdat het paard je ook ineens als een dominant persoon accepteert. Voordat je het weet ga je je ook zo gedragen. Dominantie heeft je paard juist nodig. Wees niet bang om zo over te komen denk ik dan maar.

Je moet echt wel eerst het boek helemaal uitlezen en oefenen met je houding op een ander persoon. Erg lachwekkend allemaal maar bij mij werkt het echt!! De ene dag wat beter dan de andere, maar stilaan kan ik steeds meer trucjes toepassen.

Jammer dat je zover van mij vandaan woont anders konden we een keertje samen oefenen.

Ik woon helemaal in België bij Weert in de buurt.

Groetjes Nel Gommans

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 19:22

Radja, ik doe NIET aan KFH, en heb ook de aandacht van mijn paard als ik in mijn handen klap. Ook mijn Paard staat stil als ze naast me loopt en ik ineens stil sta. Ook mijn paard loopt als een hondje achter me aan als ik op haar afloop en me ineens omdraai en weer weg loop...

Geen KFH voor nodig hoor!

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 10:10

Citaat:
Enkel nog een vraagje: heeft iemand een goeie tip voor een intructeur of gewoon een leuk NH-paardenliefhebber (van anderen met ongeveer dezelfde gedachtengang is sowieso al veel op te steken) in de omgeving van Wilrijk (Antwerpen)? Mijn Haflinger en ik (vooral ik) hebben behoefte aan wat trainingsinspiratie, vooral w.b. rijkunst...

Toevallig zit ik begin jullie een week in belgié voor een cursus. Er is nog plek. Haha! Natuurlijk kan ik ook langs komen tijdens de heen of terug weg of beide.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 11:39

En Eddy Modde van Parelli Nederland zit in Zeeland, dat is ook best te doen vanuit Antwerpen en omgeving.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 11:47

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 12:11

En Parelli heeft zeker geen sekte?
Voordat je met die methode aan de slag kunt moet je een fortuin uitgeven, en een schools stappensysteem volgen. Voordat iemand er les in mag geven moet die persoon er ook weer een fortuin aangeven. Geen sekte misschien, maar wel super commercieel.
Een systeem wat m.i. iets teveel lijkt op bijvoorbeeld de agressieve verkoopmethodes van herbalife e.d.

Nee, dan houd ik het liever bij mijn boeken van Hempfling Haha!
Misschien geen stappensysteem en soms wat vaag, maar tenminste niet zo'n methode waarbij je een fortuin moet uitgeven aan producten waar je misschien niks aan hebt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 13:05

Ik wil persoonlijk ook nog een beetje respect behouden voor degene bij wie ik lessen volg. Commerciele instelling is niet verkeerd, en ook zonder geld kun je met de methode Parelli ver komen. Is even wat zoeken en het duurt wat langer, maar je komt er wel.

Ik weet niet of je het Duitse Artikel hebt gelezen, of als je het hebt gelezen ook hebt begrepen. Op het moment dat iemand te veel naar MACHT hongert, zichzelf als GOD/SJAMAAN en SPIRITUEEL leider bestempelt en geen tegengas duldt, krijg ik al braakneigingen.
De volgelingen van KFH die hem op die boerderij hebben gevolgd en ook naar allerlei andere projecten van hem zijn stuk voor stuk financieel uitgekleed. En dat kan ik van de medewerkers (lees goed MEDEWERKERS en geen PUPILLEN) van Parelli toch niet beweren.

Het gaat Parelli om het paard, om de interactie Mens - paard. Het gaat bij KFH om een godsdienst, met als trigger "het paard" . En dat is in mijn ogen het grote verschil.

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-05 13:12

Tsja dat stukje op die site over KFH is inderdaad nogal vreemd. Ik geloof ook echt niet dat alle foto's trucage zijn en iemand die zo goed met dieren om kan gaan hoeft natuurlijk ook niet altijd een geweldige manager te zijn.
Ik leer nu gewoon uit de verschillende boeken hoe ik het beste 'paardentaal' kan spreken (bijv. leidposities etc.) en daarbij ga ik zelf aan de slag: ik longeer mijn paard los, laat haar van afstand achteruit lopen, over balkjes, etc. etc. en het gaat erg goed, en we vinden het allebei erg leuk! Haha!

Radja schreef:
Hoi Fitch.

Ik ben bezig met de methode. Ben het met je eens, het leest niet altijd even gemakkelijk en af en toe lijkt die meneer Hempfling wel een erg arrogant kereltje.

Zijn methode helpt mij echter wel. Vooral bij het commando stilstaan. Als ik dan inderdaad op het moment dat mijn paard maar wat staat te lummelen en doet alsof ik niet besta even flink in mijn handen klap, dan let zij ineens heel erg op, en voordat ik het weet loopt zij daarna inderdaad als een hondje achter mij aan.

Het kan heel erg confronterend zijn omdat je ten alle tijden naar je paard toe heel zelfverzekerd moet overkomen. Soms legt dit al je onzekerheden juist een beetje bloot.

Daarom oefen je gewoon met z'n tweeën en doe je soms alsof. Als het paard maar een herkenbare zeker houding van je ziet dan verdwijnt die onzekerheid heel snel. Vooral omdat het paard je ook ineens als een dominant persoon accepteert. Voordat je het weet ga je je ook zo gedragen. Dominantie heeft je paard juist nodig. Wees niet bang om zo over te komen denk ik dan maar.

Je moet echt wel eerst het boek helemaal uitlezen en oefenen met je houding op een ander persoon. Erg lachwekkend allemaal maar bij mij werkt het echt!! De ene dag wat beter dan de andere, maar stilaan kan ik steeds meer trucjes toepassen.

Jammer dat je zover van mij vandaan woont anders konden we een keertje samen oefenen.

Ik woon helemaal in België bij Weert in de buurt.

Groetjes Nel Gommans

Ja, jammer ik woon helemaal in Leeuwarden, dat is nogal lastig samen oefenen! Huilen

wendytjeG schreef:
En Parelli heeft zeker geen sekte?
Voordat je met die methode aan de slag kunt moet je een fortuin uitgeven, en een schools stappensysteem volgen. Voordat iemand er les in mag geven moet die persoon er ook weer een fortuin aangeven. Geen sekte misschien, maar wel super commercieel.
Een systeem wat m.i. iets teveel lijkt op bijvoorbeeld de agressieve verkoopmethodes van herbalife e.d.

Nee, dan houd ik het liever bij mijn boeken van Hempfling
Misschien geen stappensysteem en soms wat vaag, maar tenminste niet zo'n methode waarbij je een fortuin moet uitgeven aan producten waar je misschien niks aan hebt.

Vind ik ook hoor. Vooral het idee dat je bij elk level een nieuwe kleur touwhalster aan mag schaffen! Misselijk Geld, geld!

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-05 13:17

Cassidy schreef:
Ik wil persoonlijk ook nog een beetje respect behouden voor degene bij wie ik lessen volg. Commerciele instelling is niet verkeerd, en ook zonder geld kun je met de methode Parelli ver komen. Is even wat zoeken en het duurt wat langer, maar je komt er wel.

Ik weet niet of je het Duitse Artikel hebt gelezen, of als je het hebt gelezen ook hebt begrepen. Op het moment dat iemand te veel naar MACHT hongert, zichzelf als GOD/SJAMAAN en SPIRITUEEL leider bestempelt en geen tegengas duldt, krijg ik al braakneigingen.
De volgelingen van KFH die hem op die boerderij hebben gevolgd en ook naar allerlei andere projecten van hem zijn stuk voor stuk financieel uitgekleed. En dat kan ik van de medewerkers (lees goed MEDEWERKERS en geen PUPILLEN) van Parelli toch niet beweren.

Het gaat Parelli om het paard, om de interactie Mens - paard. Het gaat bij KFH om een godsdienst, met als trigger "het paard" . En dat is in mijn ogen het grote verschil.

Wow! Hoe weet je dat van die volgelingen van KFH? Maar bij Parelli moet je toch echt het level ! pakket helemaal kopen... Geld, geld! die kun je niet bij de bibliotheek halen... Huilen KFH wil volgens mij helemaal geen aparte godsdienst promoten, misschien wel een levenswijze, maar hij ziet zichzelf toch niet als een soort priester... heb je het nu trouwens over die Adekah school van Hempfling?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 13:19

Dat staat in dat Duitse Artikel. Voor mij is Duits geen probleem. Heb op dit moment geen tijd om het te vertalen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 13:21

Ook van Parelli is er trouwens een boek te krijgen. En als je de nodige snuffelavonden van hem bezoekt weet je op een gegeven moment hoe het systeem in elkaar zit. De pakketten zijn niet in de bieb te leen, maar wel tweedehands te koop. En als je even op het internet zoekt vind je genoeg communities die je al aardig op weg helpen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 14:05

Cassidy schreef:
Ik wil persoonlijk ook nog een beetje respect behouden voor degene bij wie ik lessen volg.

Ik ook.

Citaat:

Ik denk dat KFH een tijd volkomen de weg kwijt is geweest, en die 'volgelingen' met hem. Ze zijn alle realiteit uit het oog verloren.

Maar dat neemt niet weg dat er vooral in het eerste boek van KFH hele nuttige dingen staan, waar ik tot nu toe veel aan heb gehad.

Voordeel van deze methode tegenover bijvoorbeeld parelli is dat er niet zozeer met druk wordt gewerkt om iets van het paard gedaan te krijgen. Maar sommige mensen zullen iets hebben tegen het gebruik van de zweep bijvoorbeeld. Dat is heel persoonlijk, natuurlijk.

Maar welke methode je ook gebruikt, geen enkele methode is m.i. perfect. Voordeel van Parelli is dat het meer hapklare brokken zijn, bijvoorbeeld.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 14:24

Parelli gebruikt geen zweep, de carrot stick is een verlengde van je arm en een soort aanwijsstok. De mensen die het als zweep zien hebben het duidelijk niet begrepen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 14:24

Cassidy schreef:
Parelli gebruikt geen zweep, de carrot stick is een verlengde van je arm en een soort aanwijsstok. De mensen die het als zweep zien hebben het duidelijk niet begrepen.

Parelli idd niet, maar Hempfling wel Lachen

Dat bedoelde ik

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 14:42

wendytjeG schreef:
Maar dat neemt niet weg dat er vooral in het eerste boek van KFH hele nuttige dingen staan, waar ik tot nu toe veel aan heb gehad.

Voordeel van deze methode tegenover bijvoorbeeld parelli is dat er niet zozeer met druk wordt gewerkt om iets van het paard gedaan te krijgen. Maar sommige mensen zullen iets hebben tegen het gebruik van de zweep bijvoorbeeld. Dat is heel persoonlijk, natuurlijk.

Idd en al al die goede stukjes van andere kan je het beste je eigen methode maken, dan is het tenminste je eigen schuld als er wat fout gaat Tong uitsteken

Citaat:

Volgens mij heeft parelli en met hem jij dan ook iets verkeerd begrepen. Volgens mij gebruik je een zweep oorspronkelijk ook als verlenging van je arm en niet als ding om mee te slaan (tenminste ik wel). Of het nou zweep of carrot stick heet, dik of dun, stevig of flexibel is dat heeft naar mijn inzien niks met het gebruik te maken.
Ja er zijn wel veel mensen die het gebruik van de zweep verkeerd hebben begrepen, maar als de carrot stick wat bekender wordt zullen die ook het gebruik daarvan verkeerd begrijpen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 14:57

Even voor de goede orde: ik gebruik gedeeltes uit Parelli, dus volg hem niet op de voet. Ik durf van mezelf te beweren dat ik aardig doorheb hoe het werkt, en de verstandhouding met mijn beide paarden is goed.

Viola, de consistentie van de zweep of carrot stick is zeer zeker belangrijk voor het gebruik en het effect ervan op je paard. Een te flexibele zweep kan je paard een tik geven op momenten dat jij dat niet wilt. Een dikke carrotstick buigt niet door, wipt niet na, en het effect van een aanraking is zo beter te doseren.

Ik gebruik zelf geen zweep met rijden, soms heb ik hem bij me maar gebruik hem niet. Met longeren gebruik ik een longeerzweep als aanwijsstok, en verlengde arm.

Levade

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 15:22

josien schreef:
Toevallig zit ik begin jullie een week in belgié voor een cursus. Er is nog plek. Haha! Natuurlijk kan ik ook langs komen tijdens de heen of terug weg of beide.

Kun je mij hier meer informatie over geven Josien? Zoals welke datum precies, locatie, kosten, programma etc...?

Cassidy, ook bedankt voor je tip!
Ik ben vooral op zoek naar iemand die een beetje aansluit bij mijn ideeën, en die zijn nu eenmaal al ontstaan met een basis van KFH dus ik hou het liever ook in deze richting.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 15:25

viola schreef:
Idd en al al die goede stukjes van andere kan je het beste je eigen methode maken, dan is het tenminste je eigen schuld als er wat fout gaat Tong uitsteken

Daarom is het soms ook handig als iemand je helpt, je kunt zelf (onbewust) heel kleine subtiele fouten maken in je houding waardoor je paard het niet goed snapt.
Foto's zijn hierbij ook een heel handig hulpmiddel Cool

Citaat:
Volgens mij heeft parelli en met hem jij dan ook iets verkeerd begrepen. Volgens mij gebruik je een zweep oorspronkelijk ook als verlenging van je arm en niet als ding om mee te slaan (tenminste ik wel). Of het nou zweep of carrot stick heet, dik of dun, stevig of flexibel is dat heeft naar mijn inzien niks met het gebruik te maken.
Ja er zijn wel veel mensen die het gebruik van de zweep verkeerd hebben begrepen, maar als de carrot stick wat bekender wordt zullen die ook het gebruik daarvan verkeerd begrijpen.

Mensen die iets verkeerd toepassen houd je toch! Ik gebruik de zweep idd ook als verlengde van mijn arm Lachen

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 15:30

Cassidy schreef:
Viola, de consistentie van de zweep of carrot stick is zeer zeker belangrijk voor het gebruik en het effect ervan op je paard. Een te flexibele zweep kan je paard een tik geven op momenten dat jij dat niet wilt. Een dikke carrotstick buigt niet door, wipt niet na, en het effect van een aanraking is zo beter te doseren.

Ja dan snap ik, ik heb zelf ook "zwepen " van verschillendematerialen/dikte in de schuur staan (is maar net wat je prettig vind werken). Maar ik bedoel dus dat het niet uit maakt wat je gebruikt, zolang je het maar gebruikt als verlangstuk van je arm maakt het niet uit of dat ding nou zweep of carrot stick heet.
En beide kunnen helaas verkeerd gebruikt worden.