Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
HCdevilin schreef:hoe kun je dan een join up doen zonder je paard weg te jagen?
als je het wegjagen weglaat dan volgt hij je toch al en dat is dan toch geen join-up, of zie ik het nou verkeerd?
hexodrien schreef:Ik heb ook altijd gedacht dat ik niet de leider van het paard wilde zijn, maar dit kan in de meeste gevallen niet anders. Wat als je gaat rijden en hij is de leider? Grote kans dat hij gewoon blijft staan. Ik sta eigen initiatief sterk toe, meer dan de meeste mensen die ik ken, veel mensen keuren dit ook af, wat misschien wel terecht is. Het ligt erg aan het karakter van het paard hoeveel eigen initiatief je toe staat. .
Elpharo schreef:Hoi hoi,
Ik heb denk ik de discussie wel/niet goed join up een beetje gemist heb, maar ik wil je best vertellen over mijn ervaring in het weiland....de situatie is heel anders, maar wie weet kan je er wat mee. ik had ene Welsh A veulen (k heb 'm nog steeds hoorwat altijd op zijn reet gekriebeld wilde worden. Van de fokker hoorde ik dat de hele famili edat lekker vond. Echter, hij gaf dat aan door achteruit naar je toe te komen en zijn kont in je te parkeren, maar als je dan niet reageerde kon je klappen krijgen....precies op kniehoogte! Pijnlijk....ik heb er over nagedacht en had besloten dat de enige manier was om hem elke keer weg te jagen en niet in mijn buurt te laten. Dat kost moeite met zo'n klein pukkie maar na een week ofzo begon het zoden aan de dijk te zetten...paarden vinden genegeerd worden niet fijn en niet bij je mogen komen als zij dat willen helemaal. Inmiddels is hij bijna 4 en doet dat soort dingen nooit meer (al 3 jaar niet meer eigenlijk). Ik denk dat, of je paardje nou bang of dominant is...dit gedrag mag hoe dan ook niet, het is gevaarlijk....doet ze het ook als je haar weer loslaat in het weiland of alleen als je erin loopt? het is best moeilijk om er iets over te zeggen....join up is denk ik hardstikke leuk om t edoen...probeer het gewoon...als het niet lukt kan je er altijd weer mee stoppen...ik ben ook ooit begonnen en je zal toch zelf moeten proberen...kijk goed naar je paard...als het niet gaat zoals je verwacht, maak af waar je dan even mee bezig bent (ook al is het alleen maar een rondje lopen)...doe een stapje terug, denk na wat er gebeurde en ga in boeken lezen of je uit kan dokteren wat er gebeurde en hoe je het zou kunnen oplossen.....sorry....ik vind dit soort dingen erg leuk, dus ik kan nog wel even doorgaan, maar ik heb het al veel te lang gemaakt
Zowiezo succes ermee