[AR] [LO]Mijn paard wil niet longeren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Apple

Re: Mijn paard wil niet longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 21:18

Ik verplaats het even naar UZ Lachen.

R0X

Re: Mijn paard wil niet longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 16:07

monsera schreef:
roxje21 schreef:
Je kan het dus ook gewoon met een zadel doen hoor; wat ik al zei = de leidsels (of gewoon 2 longeerlijnen) door de beugels doen en de buitenlijn via de achterhand.
Wel de beugels niet vergeten vast te maken.

Ik meot ook alles alleen doen en dit helpt heel goed.

Omdat je als 't ware gewoon stuurt. Net zoals je erop zou zitten. Dus dan hoeft er niemand te helpen.

Hier zou ik wel mee uitkijken je moet heel goed weten waar je mee bezig bent.Als je je paard niet gewoon zo kan longeren lijkt het me ook sterk dat je wel met dubble longe om kunt gaan.Het is niet zo dat je maar lekker aan de buitenste longeerlijn kunt gaan trekken om zo je paard om je heen te laten lopen.

Wow, aanval...

Nou aller eerst wil ik even tegengas geven, dat ik WEL gewoon kan longeren!
Alleen mijn paard snapt het niet, en geloof mij, ik gebruik de goede lichaamstaal.

En wat betreft met de dubbele lijn, ik heb dus dat boekje van Haamstra, dus het is geheel verantwoord, mijn paard loopt er wel goed van, het is gewoon dat we die aanleuning van de buitenteugel nodig had.
Ik trek er ook niet constant aan, maar als ik wie dat we wilt stoppen en dus naar mij toe wilt draaien, dan kan ik haar corrigeren. Bedankt hoor, voor het vertrouwen. Ik zal nog eens advies geven.. pff.

Voor degene die wel in mij geloven.. sccs

showteam

Re: [LO]Mijn paard wil niet longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-05 18:10

Ik geloof je hoor Tong uitsteken ! Ik he bhet geprobeert en het gaat ook steedsbeter nu bij mij ! Nog veel oefenen en hij kan misschien wel normaal longeren ! Clown

myhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 19:27

bedankt roxje21 Haha! ik ga het zeker poberen
alleen longeer ik haar alleen als ze een week op stal heeft gestaan...
en heb der vandaag gereden dus deze week zal het er wel niet van komen Tong uitsteken

puiloog

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 20:53

myn paard liet zich ook niet longeren maar toen ben ik met iemand anders en ik zelf gaan probren als ik gewoon bleef staan en de lyn vast hield deed zei eracter aan lopen met de longeer zweep Tong uitsteken en als ze dan gewoon weer gek ging doen kreeg ze een tik met de zweep en deed ze t gewoon weer .... maby heb je er wat aan groetjes my

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 22:10

Paardje op de manege had dit ook. Mijn instructrice vindt blijkbaar dat ik erg goed freestyle, want ik doe momenteel 4 paarden (allemaal probleemgevallen) en een daarvan kon ook niet gelongeerd worden. vaste berijder liet mij zien hoe zij longeerde: bleek ze te ver aan de voorkant van het paard te staan. Ze gooide dus als het ware de deur dicht, en het paard stopte dan en draaide naar binnen. Verzorgster liet moedeloos haar schouders zakken en het paard kwam dan helemaal naar binnen.
Verder kreeg ze haar paard nooit op de cirkel: ze duwde 'm in de goede richting en dan moest ie t zelf maar uitzoeken (en daar had ie n probleem want hij was niet zo zelfstandig). Mijn tips waren: kijken en wijzen in de richting waarin je je paard wilt hebben. Je kijkt echt duidelijk, dus met je hoofd in die richting. Je wijst met de hand waar je je lijn in hebt; hou je hand op schouderhoogte (te hoog is stoppend). En tenslotte drijf je met je vrije hand (ik heb daar een deel van mijn leadrope in, andere mensen de longeerzweep). Richt je drijvende hulp op de achterhand van je paard.
Zo, een heel lang verhaal, maar bij de meeste paarden die ook een 'longeerprobleem' hadden, werkte dit.
PS Roxje21, ik denk niet dat het een persoonlijke aanval was, meer van: mensen die niet kunnen longeren, moeten al helemaal geen dubbele longe gebruiken (en daar ben ik het wel mee eens.) Zo iets als: het bit is zo scherp als de hand van de ruiter die m vastheeft (via de teugel natuurlijk).

HCdevilin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 18:44

Hilary schreef:
- bleek ze te ver aan de voorkant van het paard te staan. Ze gooide dus als het ware de deur dicht, en het paard stopte dan en draaide naar binnen.
-Mijn tips waren: kijken en wijzen in de richting waarin je je paard wilt hebben. Je kijkt echt duidelijk, dus met je hoofd in die richting. Je wijst met de hand waar je je lijn in hebt; hou je hand op schouderhoogte (te hoog is stoppend). En tenslotte drijf je met je vrije hand (ik heb daar een deel van mijn leadrope in, andere mensen de longeerzweep). Richt je drijvende hulp op de achterhand van je paard.

amen Haha!

Je lichaamshouding en positie ten opzichte van het paard zijn erg belangrijk. Misschien zou je een keer het boek van emiel voest kunnen lezen.. Ik vond het heel leerzaam. Nu ben ik zelf erg geinteresseerd in natural horsemanship, maar ook als je dit niet bent kun je uit dit boek (en andere NH boeken) naar mijn mening een hoop tips halen.

R0X

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 20:48

Hilary schreef:
PS Roxje21, ik denk niet dat het een persoonlijke aanval was, meer van: mensen die niet kunnen longeren, moeten al helemaal geen dubbele longe gebruiken (en daar ben ik het wel mee eens.) Zo iets als: het bit is zo scherp als de hand van de ruiter die m vastheeft (via de teugel natuurlijk).

Haha, dan zouden er veel ruiters moeten stoppen met rijden!!! Tuurlijk, ben het helemaal met je eens dat het aan de ruiters handen ligt.
Maar nog wat: ook onervaren ruiters kunnen het oden hoor. Je moet ff uitpluizen hoe je de lijnen het beste vast kan houden, maar iedereen heeft dit moeten leren he.

Als een paard goed loopt hoef je niet meer verder te sturen of te trekken.. maar heel veel ruiters moeten dit nog gaan snappen Tong uitsteken

Sccs iedereen en ben blij te horen dat er al verbeteringen zijn.. Slim goed zo haha

tiggeriedoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 11:25

Ik zou niet beginnen met hulpteugels, andere tuigen etc etc...eerst de basis! Eerst het respect van je paard dat jij de baas bent en jij bepaalt wat er gebeurt!

Mijn pony wilde in het begin niet van me weg. Na veel geruzie en drijven met de zweep lukt het. Toen pas ben ik langzaam begonnen met halsverlengers ed.

Nu heb ik door het weer zeker een week niets kunnen doen en ging ik gisteren longeren. Madame vond het niets. Ze had ook energie teveel dus scheurde gelijk in draf weg. Ik liet haar maar even begaan. Op de ene hand ging het top. Veel overgangen stap-draf. Op de andere hand was ze het beu, ging ze afsnijden en kwam ze bij het uitstappen een aantal keer naar het midden...alsof ze wilde zeggen..ik ben klaar hoor!

Erg lief natuurlijk en ik ben al blij dat ze het in draf e.d. niet meer doet, maar ik blijf de baas en stuur haar terug de volte op! Al loopt ze nog maar een half rondje, dat ze toch weet dat ik beslis wanneer we klaar zijn!

Ik moet haar af en toe met de top van de longeerzweep eens een prikje in haar bil geven en wat drijven, maar echt slaan of tikken met de zweep doe ik niet. Dat maakt haar alleen maar angstig en werkt in ons geval averechts.

Ik heb ook hulp gehad van een vriendin die veeel en veeel meer ervaring heeft dan ik. Erg fijn en met geduld en consequentie kun je veel oplossen...echter wel met de goede hulpmiddelen en het is belangrijk dat je weet wat je doet!! niet zomaar wat frutten als je niet zeker bent hoe of wat...Dus mijn advies...vraag hulp!

romyolya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 18:50

vooral niet stoppen als ze het niet goed doet.
de volgende keer dat je dit dan probeert gaat ze het al helemaal niet doen.
desnoods 1 rondje goed (als het echt niet lukt gwn mee lopen) en dat proberen op te bouwen.
ik heb het zelfde probleem :( :(
maarja veel succes :)!

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 19:24

romyolya schreef:
vooral niet stoppen als ze het niet goed doet.
de volgende keer dat je dit dan probeert gaat ze het al helemaal niet doen.
desnoods 1 rondje goed (als het echt niet lukt gwn mee lopen) en dat proberen op te bouwen.
ik heb het zelfde probleem :( :(
maarja veel succes :)!

Ik denk dat ze nu wel gestopt is hoor, zou na 8 jaar een soort van teckel paard geven

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 09:18

Aangezien dit wel echt een héél oud topic is en er weinig is wat er nog aan toegevoegd kan worden, zet ik hier toch maar een slotje.