[AR] Nuttige weetjes over mennen en beleren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Percy

Re: [AR] Voor een ieder die wilt beleren: lees dit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 01:31

Mijn paard heb ik zelf ingereden, hij was 2,5 toen hij bij mij kwam, hij is nu 7, ik heb bijna 35 jaar ervaring met paarden, ik heb onze Shetlander zelf beleerd maar mijn paard, die ik door en door ken, is beleerd door een professional.

En weet je waarom? Als het met de kar fout gaat, dan gaat het goed fout. Als ik van mijn paard afval in het bos omdat hij er een keer vandoor gaat is de schade meestal beperkt. Als mijn paard er met een wagen vandoor gaat is het risico voor paard en menner enorm.
Dat risico wilde ik zoveel mogelijk beperken door mijn paard een goede start te geven en niet zelf met hem aan te rommelen.
Daarna heb ik de hele zomer intensief les gehad zodat ik goed leerde mennen en weet je wat? Dat paard wat ik zo door en door kende, dat paard wat ik zelf had ingereden, dat paard reageerde heel anders voor de wagen en ik heb heel wat bijgeleerd deze zomer maar ik ben er nog lang niet.
Ik ga absoluut niet met hem op pad zonder een ervaren menner naast me want ik geef veel te veel om mijn paard om hem door een stomme fout van mij de vernieling in te helpen.
Mijn Shetje is geen echte Shet en niet zo'n sterk diertje maar daar heb ik eindeloos naast gelopen, elk risico vermijdend.

Iedereen die toch lekker eigenwijs is, het toch wel denken te kunnen omdat ze denken hun pony/paard goed genoeg te kennen kan ik niet tegenhouden maar ik vind het oer en oerstom!

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 15:52

Ook een goed bericht Vork

Veel paarden zijn idd veel anders voor de kar dan onder het zadel.
Ik ken zelf ook nog wel een voorbeeldje, onder het zadel erg lastig te rijden en voor de kar echt super. (wel na wat protest de eerste keer)
in de bak onder het zadel was ze ook nog erg bang voor tegemoetkomende paarden enzo, in het tuig kan ze gewoon zonder problemen de weg op en door het centrum lopen. Heel apart.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 16:10

Ben het helemaal met napie eens.Lees ook de verhalen van bokkers die voor een paar honderd euro een kar plus tuig kopen.Ik heb dat helemaal niet.Ik wil goed tuig.Heb ik ook vorige week gekocht en ben nog door aan het sparen voor een kar.Koop geen flut kar.Wil een nette marathon wagen met achterrem ,eentje waar ik degelijk mee door de bossen kan rijden en af en toe een wedstrijdje zonder het idee te hebben dat hij uit elkaar lazert.Weet dat ik voor zo iets tussen de 3000 en 4000 euro kwijt ben.Nou ja dat is nou eenmaal zo.

Ik heb ook niet het koetsiersbewijs.Ik leerde en nog steeds het van een ervaren iemand.Ik leer netjes het achebach systeem en mijn instuctrice gaat nog altijd met me mee.Ik wil pas zonder haar als ik alles goed vertrouw en kan handelen in alle voorkomende problemen.Ook aangezien ik een hoog in bloed staand paardje heb.

Maar ik ben ook al 15 jaar met paarden bezig en zou nooit iets doen als ik er geen vertrouwen in heb.
Mennen is ook iets dat je niet alleen kan je hebt altijd hulp nodig.Schaam je er ook niet voor.Mensen weten het altijd zo goed.Je kan beter stomme vragen stellen(al vind ik dat stomme vragen niet bestaan)dan fouten maken.

Mrietjesueel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 22:15

laura2span schreef:
helemaal mee eens napie!
perfect neergezet!!
zelfs met een koetsiersbewijs op zak zijn vele mensen nog niet in staat een paard of pony te beleren.
eindelijk iemand die dit helder en netjes kan zeggen _/-o_ OK dan!

Ik vind het hele koetsiersbewijs heel erg krom. In sommige gevallen wil het helemaal NIX zeggen.
De eigenaar van bertje heeft ook zn bewijs gehaald, maar die kan bij wijze van spreken het verschil tussen de voor- en achterkant nog niet zien.
Durft te zeggen dat we 3 kilo luzerne MOETEN voeren omdat bertje anders eiwitten tekort komt Cool (naast 3 kilo hooi en hele dagen weidegang...) en ment zonder enig contact met zn paard, liefst met de ene hand aan de leidsels, de andere hand aan de telefoon en dan achterstevoren op de kar zittend... Ooit gaat ie nog eens verongelukken.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 00:43

Tja, wat moet je daar nou van zeggen? Sommige mensen leren nergens wat van, maar ligt dat aan de les of aan de leerling?

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-05 01:38

Koetsiersbewijs is een basis, maar daar gaat deze discussie niet over.
Ik wil gewoon dat mensen hun gezonde verstand eerst goed gebruiken.

pastel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 01:50

ikzelf men niet.
maar heb een bekend persoon in de menwereld aan het werk gezien met zijn paarden, training etc.
jeetje zeg wat komt daar veel bij kijken en wat is het indrukwekkend om te zien!

ben het dus volledig eens met de topicstarter OK dan!

Mrietjesueel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 10:12

MoniqueT schreef:
Tja, wat moet je daar nou van zeggen? Sommige mensen leren nergens wat van, maar ligt dat aan de les of aan de leerling?

Dat ligt grotendeels aan de leerling, maar je kunt van een 'groen' mens geen persoon met gevoel voor paarden maken dmv de cursus. En dat vind ik gevaarlijk.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 10:20

Daarom is een koetsiersbewijs een hulpmiddel en zou het een basis kunnen vormen. Ervaring vormt zich in de jaren en dat zou ook in de koetsierscursussen duidelijk gemaakt moeten worden.

Vergelijk het eens met de 18-jarige jochies die hun rijbewijs halen en zich meteen coureur voelen. Ook die horen van hun rijinstructeur wel dat je rijden pas leert in de praktijk en dat ze niet moeten denken dat verkeersinzicht in één dag ontstaat. Boomklevertjes, noemen we ze hier. Verstand kan je mensen ook niet bijbrengen, dat hebben ze of dat hebben ze niet.

En zo is het ook met iemand die denkt dat hij na een koetsierscursus ineens een "paardenmens" is. Wie met een mobieltje in de hand op een paard of op de bok zit, druk bezig met van alles behalve zijn paard of het verkeer om hem heen, is nooit goed bezig. Beginner of gevorderd, paardenmens of showbinkie. Maar geloof mij maar, die leren het nooit, al zijn ze 20 jaar met paarden bezig.

mriekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 10:23

Mrietjesueel schreef:
MoniqueT schreef:

Dat ligt grotendeels aan de leerling, maar je kunt van een 'groen' mens geen persoon met gevoel voor paarden maken dmv de cursus. En dat vind ik gevaarlijk.

het zou idd aan de leerling kunnen liggen. Maar een instructeur moet het ook kunnen uitleggen. We hebben een tijdje iemand gehad als 2e instructeur maar daar wou naar een maand al niemand meer bij lessen, omdat ze het niet snapte en het gewoon niet klikt.
dus ik denk dat het antwoord op de vraag van MoniqueT is: Afhankelijk van beide factoren. zowel de leerling als de instructeur.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 15:47

Je kan dit soort dingen wel 100 keer vertellen, misschien wel 500 keer maar ik denk dat je er weinig mee opschiet.
Heel veel mensen denken zó makkelijk over het mennen. Je trekt aan links, rechts en alles komt goed. Dáar zit het probleem. Ieder meisje met een (verzorg)shet, wil hem voor de kar, want ze is te groot aan het worden. De ouders snappen niets van paarden en de eigenaren vaak ook niet, dus wordt het goedgekeurd. De mensen kopen een verstevigde kruiwagen (alias menwagen), kopen op de rommelmarkt een tuigje van voor de oorlog en geven het aan het meisje.
Het meisje is 100% overtuigt van zichzelf en heeft al een een foto gezien en dús weet ze hoe het moet. Heeft geen koetsiersbewijs nodig, want ze gaat toch geen wedstrijden rijden...

Dat is het probleem. Hoe op te lossen? Ik weet het niet, de gedachte over het mennen moet op een of andere manier veranderd worden.

mriekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 16:04

ik denk niet dat veel mensen niet alleen het mennen onderschatten maar het hele gebeuren. Dat ze er geen rekening mee houden dat een paard een vluchtdier is, dus op het moment dat het schrikt er van door gaat (Lees: nee dat doen die van ons noooit hoor, tuurlijk niet iedereen heeft zo'n braaf beestje die dat niet durft Hamer )

na dat we op UZ een aantal keer boze meisjes hebben gehad, die het absoluut niet eens waren met de reacties die er werden gegeven. Vind ik het eerlijk gezegd ook moeilijk om mijn reactie te geven op HAW als er weer een pony voor een wagentje is geknoopt en ik zie iets waar ik het niet mee eens ben.

haha de kruiwagen houden we erin (hoevaak zie je niet van die "kruiwagen" gevallen op internet staan met als titel: nieuwe marathonwagen Haha! en om het maar nog niet eens over de tuigenjes te hebben)

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 16:33

mriekie schreef:
ik denk niet dat veel mensen niet alleen het mennen onderschatten maar het hele gebeuren. Dat ze er geen rekening mee houden dat een paard een vluchtdier is, dus op het moment dat het schrikt er van door gaat (Lees: nee dat doen die van ons noooit hoor, tuurlijk niet iedereen heeft zo'n braaf beestje die dat niet durft Hamer )

na dat we op UZ een aantal keer boze meisjes hebben gehad, die het absoluut niet eens waren met de reacties die er werden gegeven. Vind ik het eerlijk gezegd ook moeilijk om mijn reactie te geven op HAW als er weer een pony voor een wagentje is geknoopt en ik zie iets waar ik het niet mee eens ben.

haha de kruiwagen houden we erin (hoevaak zie je niet van die "kruiwagen" gevallen op internet staan met als titel: nieuwe marathonwagen Haha! en om het maar nog niet eens over de tuigenjes te hebben)

Hahaha idd.. Tong uitsteken
Dan staat er 'mooie wagen te koop, ook geschikt voor marathon!' En dan hebben ze het over een verotte houten kist op kruiwagen wielen..
Tong uitsteken

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 18:37

MoniqueT schreef:
Ach ja, overal wel een oud boertje te vinden dat vroeger elk paard voor de wagen kneupte he? Toen er nog gemiddeld 10 auto's per dag over het zandpad kwamen en een vrachtwagen er een was uit het automobielmuseum ...

Geloof me, die boeren zijn er nog steeds en doen het nog steeds op deze manier. En nee, niet met hele brave paarden Knipoog

Maar goed, neemt niet weg dat dat ook wonderbaarlijk is dat het altijd goed blijft gaan. Denk dat die 'lompe' boeren stiekem toch best wel goed met die paarden om kunnen gaan.

Moet heel eerlijk toegeven dat ik ook wat makkelijk dacht over de shet van de boer voor de wagen zetten, heb het overigens nog niet gedaan..... maar denk nog steeds dat het me (als ik wat meer ervaring heb met het mennen) met veel rust en hulp van een stalgenoot wel moet lukken.
Met de gelder, die ervaren is en al een tijdje voor de kar loopt, durf ik het echter niet aan om zo te gaan mennen. Ben nu dus ook op zoek naar iemand die me aan huis menles kan geven met haar.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 18:40

Richtje; Het verschil is alleen dat die boeren met paarden etc. waren opgegroeit en dit al van jongs af aan deden. De penny-meisjes van tegenwoordig weten hooguit wat de voorkant en wat de achterkant van een wagen is maar meer écht niet.

Mriekie; Die term vliegt hier vaak genoeg over tafel Knipoog

mriekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 18:50

Sjonniej schreef:
Richtje; Het verschil is alleen dat die boeren met paarden etc. waren opgegroeit en dit al van jongs af aan deden. De penny-meisjes van tegenwoordig weten hooguit wat de voorkant en wat de achterkant van een wagen is maar meer écht niet.

Mriekie; Die term vliegt hier vaak genoeg over tafel Knipoog

je moet het paard toch achter de wagen spannen Blond voordat we gingen mennen heb ik dat wel heel vaak gezegd Bloos

en de boeren die met paarden zijn opgegroeid zijn ook uit de tijd dat het nog rustig was in het verkeer! dus niet zo veel vrachtwagens en ander gemotoriseerd verkeer.

cijsalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 20:38

confetti schreef:
@MoniqueT, zo denken wij er nu ook over, ieder zijn vak. 3 van onze pony's zijn beleerd bij Odk, en dat bevalt prima, zij weten waar ze mee bezig zijn. Onder het zadel kun je mij erg veel vragen, maar beleren voor de wagen vind ik een vak apart en dat moet goed en netjes gebeuren. Hier in de regio zie je ook veel van die"kenners", als je die verhalen hoort van africhten............... daar wordt ik stil van en die krijgen geen enkel paard van mij in hun handen Boos! .

@Napie, dit was echt eens nodig Knipoog , er wordt echt veel gevraagd hoe je een pony moet beleren. Heb er niks aan toe te voegen.

@Cijsalover we weten je mening, dat hoeft echt niet 100 keer in het forum te worden vermeld.Afbeelding

haha Haha! heb ik het echt al vaak gezegt??? ik vind het wel heel erg lollig *o/* sorry Pling

cijsalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 20:39

laura2span schreef:
zo bedoel ik het ook niet. alleen menen veel mensen dat je omdat ze een koetsiersbewijs hebben meteen de beste menners zijn.
verder vind ik mensen die hun eerste rit bij het koetsiersbewijs maken goed bezig. ze maken hun rit dan met begeleiding.

@ cijsalover, dat jij dat gaat doen weet ik al lang. zal er verder niets meer over zeggen gezien je je daar toch niets van aan trekt. wat ik er van vind weet je ook al. succes!

ik heb zo'n bericht net ook gezet maar hij staat er niet bij. vreeeeemd!!

hahah bedankt Hyper!

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-05 23:58

BLONT

El_vis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 10:42

ik kan het zelf nog nie maar ik ben het dan ook echt met Napie eens, als ik ooit een pony'ke voor de kar ga zetten ga ik eerst zelf de nodige info en mis. lessen bij iemand nemen en dan mag een andere de pony lekker voor mij doen Haha!

Rosiewozie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 22:06

Ik ben het ook met Napie eens. Veel te veel mensen denken dat het gemakkelijk is om een pony even te beleren.

Zelf ben ik ook zo geweest... Ik had al drie shetjes beleerd voor de wagen toen ik mijn haflinger ook wilde gaan beleren. In mijn enthousiasme had ik toen een wagen gekocht zonder rem, maar die zouden we er zelf nog op maken. Nadat ik ongeveer een maand elke dag mijn haflinger voor de autoband had staan in alle gangen en over elke ondergrond vond ik het wel eens tijd dat ie voor de wagen ging. Dus wij in de binnenbak met de pensioneigenaar mn haf voor de wagen gezet. Ook zaten we ongeveer met zijn 5e op de wagen zodat hij wat zwaarder was. Alles ging goed. De tweede keer heb ik haar zelf voor de wagen gezet met een vriendin, weer in de binnenbak. De vorige keer ging het zooo goed dacht ik, nu kunnen we het ook wel alleen.... Mooi niet dus. Mn haf trapte, zn achterbeen kwam over de burry terecht, paniek.. Uiteindelijk sprong ze tegen de bakrand omhoog omdat ze de bochten niet meer kon maken. Ze is toen ineengezakt en we hebben vliegensvlug alles los gemaakt. Ik heb me nog nooit zo stom en zo ontzettend schuldig gevoeld als toen. Ze is een maand op de wei geweest, daarna ben ik weer rustig begonnen en toen ze de autoband weer sleepte heb ik haar weggebracht. Ze is toen twee weken weg geweest nog en ik ben elke dag komen helpen. Ik wilde ervan leren. Ik wilde weten wat ik moest doen als het weer fout zou gaan en hoe ik dalijk zelf met haar moest menen, want de angst was me goed te binnen geschoten.

Mensen, ben niet zo stom als mij!! Het is hard soms te moeten toegeven dat je iets gruwelijk stoms hebt gedaan, maar echt geloof me voor je wilt beleren, beleer dan eerst jezelf. En goed ook, want ik dacht dat ik het ook wel kon na drie shets te hebben beleerd, maar daar heb ik me dus gruwelijk in verkeken.

Ik zeg niet dat ik nooit meer zelf een pony zal gaan inspannen, maar ik heb er wel goed van geleerd van wat mij is overkomen.

En dat is ook wat er al is gezegd, de mensen die het kunnen hebben het ook moeten leren met ups en downs en hebben ook geleerd van hun eigen fouten, maar ik zweer echt dat ik het niemand wens om het zo te leren.
Bespaar je deze leerweg en breng hem lekker weg!!

piedrolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 12:40

Misschien is het handig als er eens een lijstje gemaakt wordt met kosten en locaties om je paard/pony te beleren.

Ikzelf heb net het tuig aangeschaft voor mijn shetlander. Ik ben niet van plan om hem zelf voor de wagen te gaan zetten. (wel alvast aan het tuig laten wennen, oogkleppen enz.)
En hoe lang duurt het gemiddeld tot je je paard dan weer mee terug kan nemen?

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 14:13

piedrolover schreef:
En hoe lang duurt het gemiddeld tot je je paard dan weer mee terug kan nemen?

Heel verschillend het eene paard snapt de eerste keer al wat de bedoeling en en loopt de 2e keer al super rond. Het andere paard probeert de eerste 3x de wagen achter zich vandaan te slaan...

tinkert_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 14:32

heel goed hoor napie helemaal mee eens
ik heb ook er ook zoveel mensen er heel makkelijk over horen praten maar je kan niet uitleggen dat je je paard niet zomaar effe beleerd
ik ben dus ook opgehouden om me daar in te mengen omdat je altijd eigenwijze mensen blijft houden
maar dit topic ga ik wel weer even op in
ik zeg dus ook nog 1 keer als je er geen verstand van hebt doe het dan niet en laat het doen
ik ken meerdere mensen die er mee in de fout gingen en dat hun paard aan de kletter gingen
je wilt het niet meemaken
mensen denk na wat je doet

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 22:29

Na een aanvraag heb ik van dit topic een sticky gemaakt. Goed topic!