[AR] Steigeren voor de wagen

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Albert

Berichten: 5740
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Re: [AR] Steigeren voor de wagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 00:20

Doe de steigeraar een halster om en verbindt dat met de boom, dan komt hij niet zo hoog.
Als je dan toch vertrekt kan je het touw losmaken.
Inspannen terwijl het hek al open staat is misschien de oplossing?
Door dit probleem en omdat ze beiden perse voorop wilden lopen zijn wij ooit begonnen met tandem rijden. Toen was het probleem accuut over en konden wij ontspannen ritjes maken.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78668
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: [AR] Steigeren voor de wagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 07:55

Beginnen met tandem rijden omdat ze allebei voorop willen lopen??? Dan zou ik juist 2-span gaan rijden.......wil de karpony dan niet meer voorop lopen?

Ook wij hebben een steigeraar, meerdere eigenlijk.....om eerlijk te zeggen is er bij ons geen een die niet voor de kar steigert. Op mijn web-site staat ook een mooie steigerfoto onder Reedhill's Lady Dusty. Bij onze pony's is het ook puur enthousiasme (behalve bij de merrie waar die foto van gemaakt is, dat was een ander verhaal). Ze krijgen bij ons als ze het doen wel degelijk op hun donder. Enthousiasme is leuk, maar liever op een andere manier als steigeren. Thuis gebeurd het niet, helaas weten onze hackney's wel dat we op concours niks kunnen doen en daar profiteren ze ook gretig van. Als we daar inspannen zetten we ze vast aan de vrachtwagen, op het moment van aanrijden maken we ze los en moeten ze eerst een kwartslag draaien voor ze weg kunnen. Hierdoor wordt het springen ook onmogelijk, tegen een massieve vrachtwagen springen ze namelijk echt niet. Overigens zetten wij ze niet vast met een halster maar met een koeienband.

Napie

Berichten: 9077
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: [AR] Steigeren voor de wagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-05 12:24

Nogmaals, het probleem deed zich alleen voor als wij terugkeerde van een rit en het erf op rijden. Om het erf op te rijden moeten ze even stilstaan zodat het toegangshek geopened kan worden. Nickey had daar duidelijk het geduld niet voor.
Ik heb dit met Nickey geoefend met de lange lijnen, steeds weer even stilzetten voor het hek en als hij netjes stilstond dan weer voorwaarts. Ook door absoluut geen gedribbel meer toe te staan tijdens het uitstappen heb ik meer rust gekregen in het span. De groom kan ik er niet naast zetten omdat deze het hek aan het openen is (en nog een persoon opsnorren om te helpen, dat lukt bijna niet)
Inmiddels is de rust redelijk terug gekeert in het span en lukt het met zelfs al weer op zelf het hek te openen waarbij is Nickey bij de leidsels vast heb.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78668
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: [AR] Steigeren voor de wagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 20:54

Jij bent op de goede weg! Hopelijk zijn de problemen snel helemaal over, het zou toch fijn zijn als je niet altijd van anderen (met lef) afhankelijk bent.