[AR] zweep??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Roosje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-02 20:41

Zit nou niet zo te zeiken! Iedereen zijn eigen manier! Boos!

Buitenzorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-02 20:46

Misschien bestaat er wel een cursus waarbij geleerd wordt je paard/pony met het leidsel te corrigeren. Ik wens je veel succes in je mensport carriere! Haha!

En, zoals
sjefke schreef:
je snapt het niet hè!

daarmee geeft ze enkel aan dat we niet zeuren, maar jou wijzen op de gevaren en nadelige effecten van het slaan/corrigeren met de leidsels....

Als je niet tegen kritiek kan moet je zoiets ook NIET op bokt zetten!

Na 15 jaar drafsport ben ik 2 jaar geleden overgestapt naar de mensport. Sinds een maand of 3 rij ik tweespan pony en alhoewel ik mijn span goed onder controle heb, weet ik dat er -ook voor mij- nog een boel te leren valt. En als ik wat kan leren van oa mede-bokkers die langer mennen of meer verstand ervan hebben, neem ik de kritiek voor lief en doe er wat mee!

Dus nogmaals, we zeuren niet om te zeuren, maar wijzen je er enkel op dat wat jij doet gewoon -laat ik het zacht uitdrukken- niet slim is......

sjefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-02 21:13

Ik heb altijd mijn zweep bij me, ik probeer hem in de hand te houden, maar aangezien ik dat niet zo lang vol houd en kramp in mijn handen krijg staat ie ook wel eens in de houder. Het is nu al een paar keer gebeurd dat ik de zweep er niet op tijd bij had... het is nog allemaal goed gegaan maar houd hem in de hand ook al gebruik je hem niet. zo bedoel ik dat! Ieder zijn eigen manier, als jouw pony gewend is aan de correcties met de leidsels dan kan dat maar het is verstandiger met de zweep in de hand dat te doen!!

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-02 22:00

even of topic: Als je kramp krijgt dan is of je zweep te zwaar of je houd hem te strak vast.
Deed ik ook, op cusus een poosje gemend met een longeerzweep, spieren op mijn vingers niet te geloven.
Over mennen wel of niet met een zweep. Altijd doen.
Zit me af te vragen hoe je de pony weer voorwaarts krijgt als deze terugdeinst/achteruit loopt, alla de westernfilm methode?

Buitenzorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-02 23:02

Alane schreef:
even of topic: Als je kramp krijgt dan is of je zweep te zwaar of je houd hem te strak vast.
Deed ik ook, op cusus een poosje gemend met een longeerzweep, spieren op mijn vingers niet te geloven.

Ik had er ook vreselijk veel last van. Nu ik tweespan rij heb ik nog meer energie voor mijn wagen en wordt die zweep me idd ook wel eens te veel.

Maar oefenen met een longeerzweep? Oke, daar krijg je idd spieren van (vind het met longeren al zwaar zat Haha! ) maar kan je dan nog wel aanwijzingen geven?

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-02 07:22

Je bent in het begin wel even de "richting" kwijt.
Handigste is als je eerst even "droog" oefent (mentoestel, geen mentoestel? is zo gemaakt voor een paar centen) of gewoon aan de lange teugel, zonder wagen.
Onderstaand even uit mijn hoofd, zal het even precies navragen hoe het zat.........
Wat je veel ziet bij zwepen is dat het middelpunt te ver naar voren, richting boog licht (hebben ze mij "wijsgemaakt)
Leg de zweep op je duim en probeer het middelpunt te vinden (hand rechtop)tot hij in balans is, het middelpunt moet vanuit het midden gezien dichter (dacht op 1/4) bij het handvat liggen. Als je dan volgens het achenbach principe rijdt zal de zweep als het ware op je duim rusten en "voorkomt" je handpalm dat hij naar beneden valt, je hoeft hem dan niet zo stram vast te houden.

Buitenzorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-02 07:49

Mentoestel heb ik idd niet.....

Maar het is altijd te proberen....kan ik wellicht een stevigere grip krijgen.....

Ik rij meestal met 1 hand, dus dan heb ik er niet zoveel problemen mee om de zweep vast te houden. Soms zijn de dames zo fanatiek dat ik allebei mijn handen nodig heb voor de leidsels en dan wordt het idd wel eens lastig die zweep.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-02 09:16

Heb even een nieuw onderwerp gemaakt of hoe ik een mentoestel gemaakt heb.

jantina

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-02 13:01

Je kunt ook eventueel de zweep een stukje boven het handvat vasthouden. Dan ligt het zwaartepunt iets anders en ligt ie meer in evenwicht in je hand.

(maar ik weet dan niet hoe je uit komt met de zweep, bij mijn aanspanning kan het)

Sja, en Roosje, ik denk dat jij wel richting de wereldkampioenschappen kunt. Je weet het immers allemaal goed?
Ik denk dat niemand zit te zeuren, we willen je alleen een tip geven. Omdat dat prettiger en beter is voor je pony.
Het kan inderdaad dat het niet meer zeer doet voor je pony. Dan zal ie waarschijnlijk al een flink betonnen bek hebben.......
Als ik dat zou doen bij mijn paard stond ie recht overeind voor de wagen van de pijn in zijn mond........

Roosje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-02 13:32

Hallo, denk niet dat ik mijn paard altijd een knal geef want dat denken jullie volgens mij, alleen als het echt nodig is en ik niet op tijd mijn zweep kan pakken, doe ik dat. Het is toch beter dan helemaal nix doen als ik bijna onder een auto kom ofzo. Jullie hebben het nog nooit meegemaakt hoe ik het doe dus moet je er ook niet over door gaan zeuren. Ik weet heus wel hoe ik ermee om moet gaan hoor.
Stel je voor je rijdt over de weg strak langs de kant, want er komt een auto aan en je paardje gaat bijna een sloot in. Wat doe je dan, alleen sturen naar link (want je zweep zit in zo´n kokertje en kan je niet op tijd pakken) of naar links sturen en je paard een klapje met de leidsel op zijn kont geven. Je moet het zo bekijken want verder doe ik dit soort dingen ook niet. Ik gebruik veel mijn stem. Veel van jullie denken dat ik altijd mijn leidsel gebruik om aan te sporen, maar dus alleen in noodgevallen.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-02 13:37

Als je paardje uitwijkt voor een auto, dan draai je haar hoofd juist naar de andere kant zodat ze de ,in dit geval de sloot, kan zien. Ze zal heus niet uit zichzelf de sloot inlopen. En dan "trek" je niet aan de ene leidsel, maar geef je haar ook de ruimte op de andere leidsel, en die tik die je dan geeft op haar bil om voorwaarts te gaan = de cowboy methode

Roosje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-02 13:41

Jaah het is goed, geef maar lekker tips maar ik heb geen zin om hier meer op te reageren. Ik doe het in noodgevallen en ga niet in het vorige geval naar de sloot sturen want dan loopt ie er helemaal in.
Maarja niemand begrijpt dat ik het ALLEEN IN NOODGEVALLEN DOE EN NIET ALTIJD! zo duidelijk. Frusty Frusty Frusty Gaaaap Lips are sealed

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-02 14:17

Je stuurt ook niet naar de sloot, maar laat hem rihting sloot kijken.
Joh, maar klungel lekker verder.
Vooral veel westerns blijven kijken. En ga vooral niet op een mencursus, 10 tegen 1 dat je binnen de korste keren ruzie hebt met je instructeur, over zijn adviezen

Roosje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-02 14:38

Ten eerste, westernfilms zijn stom en het heeft er nix mee te maken. Frusty
Als ik hem naar de sloot laat kijken gaat ie erin want hij volgt zijn neus Frusty
En je leest niet want ik heb gezegt dat ik de 1e de beste keer dat er een menbewijscursus is, ik hem ga volgen. Frusty
Ik klungel niet want weet precies wat ik doe. En als mijn pony er last van heeft, had ik het hjeus wel gemerkt want we voelen elkaar goed aan.

Het gaat hier dus om wie er een zweep gebruikt, ik vertel datik wel een zweep gebruik,m aar als ik hem niet optijd kan pakken mijn leidsel gebruik en wie zitten er weer te zeuren?..........

Voor de allerlaatste keer het gaat om een noodgeval als ik met mijn leidsel "aanspoor"begrijp dat dan eens!
Oh ja ik geef niet eerst een ruk want als hij in dat geval met da auto, stuur ik hem verder naar lins zodat ie rechts vrij krijgt en geef hem een klapje dus dan krijgt ie helemaal geen ruk in zijn mond. Als tie harder moet, gebruik ik mijn stem of zweep. het heeft niet met snelheid te maken en al helemaal niet met controle.
Gaaaap Gaaaap Gaaaap Gaaaap Gaaaap Gaaaap Gaaaap Gaaaap Gaaaap Gaaaap Gaaaap Gaaaap Gaaaap Gaaaap Gaaaap Gaaaap Gaaaap Gaaaap Gaaaap

jah sorry hoor. Slapen Dromen

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-02 16:00

Citaat:
Voor de allerlaatste keer het gaat om een noodgeval als ik met mijn leidsel "aanspoor"begrijp dat dan eens!

NEE IK BEGRIJP HET NIET.
Kom mij eens een men lesje geven misschien dat ik het dan begrijp.

Eigenlijk denk ik dat jij het niet begrijpt.
In noodgevallen heb je de zweep niet je leidsels!

**Zucht**

Je kan nooit met je leidsel aansporen als je contact heb met de mond, en dat laatste moet anders kun je nooit en nooit sturen.
Als je dan wel stuurt krijgt paard eerst een ruk in de bek omdat je zo snel de leidsels aanneemt.
Ik weet precies hoe het mennen er bij jou uitziet.

Citaat:
Stel je voor je rijdt over de weg strak langs de kant, want er komt een auto aan en je paardje gaat bijna een sloot in. Wat doe je dan,

Dan stuur ik bij en gebruik ik de zweep Haha!

Citaat:
Ik heb met KWPNers en haflingers gement enheb het zo geleert, dus zal het wel goed zijn

Nee zo is het niet goed, ze hebben het jou dus verkeerd aangleerd

Je zult je nu wel afvragen waarom ik zo'n vreselijke zeikerd ben.
Ik ben ook een behoorlijke zeikerd op dit gebied.
Ik heb enkelt mijn koetsiers bewijs en een klein beetje ervaring. Maar heb nog de meeste ervaring in hoe het vooral niet moet, hoe je een gevaar voor jezelf, je paard en vooral voor je mede weggebruikers kunt zijn.
Daarnaast heb ik door dit soort geklungel bijna mijn paard verloren, ik dacht ook dat ik goed bezig was, niet dus.
We willen jou alleen maar helpen om VEILIG met je aanspanning gebruik te maken van de weg en van je aanspanning. En het is heel jammer dat je gewoon niks van ons aan neemt en niet open wilt staan voor nieuwe dingen. mennen is een hele leuke sport en nog leuker als je weet hoe het moet.
Mennen is net zo moeilijk als , springen, dressuur en westernrijden.
Misschien nog wel moeilijker omdat je beenhulpen wegvallen.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-02 17:27

Citaat:
En je leest niet want ik heb gezegt dat ik de 1e de beste keer dat er een menbewijscursus is, ik hem ga volgen

In een ander topic, heb je 27-04-02 examenvragen voor het koetsiersbewijs nodig omdat je al gauw examen hebt, verder geef je aan dat het boek behorende bij het koetsiersbewijs al hebt. Als dit zo is ga die dan eens lezen.

In weer een ander topic vraag je wel of geen hoofdstel........
Gelijk aan wel of geen zweep bij correctie.

sjefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-02 17:38

het lijkt nu wel een welles nietes strijd! We reageren niet om ruzie te maken, maar gaat er geen lichtje bij je op wanneer iedereen behalve jij zegt dat een zeep in de hand veel veiliger is?
Voel je niet aangevallen! het aan jouw om er wat mee te doen of niet....

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-02 18:53

Tijd voor een slotje damens. Ieder zijn eigen stijl van het menne. Het ene beter dan het ander maar laat please ieder in zijn waarde.

Groetjes Kim, Moderator Aangespannen Rijden