[AR] Leidsels bij tweespan (Hoe vast maken?)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Shayla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-05 20:00

Ik ben sinds kort bezig om er weer even achter te gaan lopen (werk aan de lange lijnen) met de leidsels door de lichtogen heen. Op deze manier ben ik er dus al achter gekomen dat hij vrij gevoelig is voor druk op de teugels.
We zijn gisteren weer even bezig geweest en hij liep heel netjes nageeflijk , ook in de bochten zolang ik maar geen constante druk op de leidsels gaf. Dus de bocht om met constant kneepje , los , kneepje en dan weer los ging prima. Nageeflijk en een goede stelling. OK dan!
Ik ben ik er nu in / voor de bochten bochten links en rechts erbij aan het roepen , zodat hij zich zelf ook weet wat er gaat komen, dit gaat nu ook steeds beter.
Ik wil in de loop van deze week gaan proberen om er achter te gaan lopen met de leidsels door de ringen op de halsriem , als dit goed gaat wil ik het ook gaan proberen als hij voor de wagen staat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 16:12

Misschien een ideetje, maar als je nu aan die ringen van de halsriem, nog een paar extra ringen bevestigd, dus een ring door die ring, dan ligt het punt ietsje hoger. Als ie hier dan goed op loopt, dus wel dressuurmatig rijden, kan je, als ie hier aan gewend is,de ringen weghalen en op de originele ringen rijden. Je hebt van die ringen waar ze hoofdstellen aan hangen in de ruitersport zaken, misschien is dat een (goedkope) optie.
Dan hou je in ieder geval wel de veiligheid van die ringen, maar dan ietsje verplaatst. ( je zou het zelfs met tie-rips kunnen doen, die zijn beresterk, heb ze ook altijd bij mij met rijden, je weet het maar nooit..)

Let wel; ik ben een recreatieve menner,dus dressuurtechnisch moet je echt niets vragen,haha, maar rij wel al 12 jaar aangespannen, dus heb ondertussen wel wat handigheidjes opgedaan.

Succes Marjolein

Jeff3

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 10:04

Zelf heb ik een arabier die in de koets met het hoofd naar boven loopt, dus fout, maar ook geen druk van de leidsels verdroeg. Men raadde me aan om de tandarts te laten komen. Dit is nu gebeurd en ik ben bezig met het paardje (in enkelspan) met het hoofd neerwaarts te laten lopen. Dat is de meest natuurlijk e houding als hij met een borsttuig (en anders ook) een koets trekt. Vooorlopig lukt het enkel in stap, maar ik blijf oefenen. Dus, indien niet het geval, zeker eens naar de tanden laten kijken (is mijn advies)

Jeff3

Re: [AR] Leidsels bij tweespan (Hoe vast maken?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 10:05

Altijd met een correct (aangepast) en degelijk tuig rijden, is een must. De leidsels normaal gezien door de beide ogen (halsriem en schoftje) laten lopen.

Patricia_86

Re: [AR] Leidsels bij tweespan (Hoe vast maken?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 10:23

@ Jef waarom reageer jij op hele oude topics uit 2005?

marina62

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 00:05

Hoi, ook mijn paard heeft problemen daarmee. Ik heb navraag gedaan bij de KNHS en wat blijkt... Als er ogen op je halsriem van je tuig zitten dan ben je verplicht om die te gebruiken (wedstrijden). Zitten ze er niet op dan hoef en kan je ze dus ook niet gebruiken. Voorts heb ik de leidselogen op het schoftje laten zakken tot 25cm vanaf de opzethaak (binnen de wedstrijdregelementen) met behulp van lossen leidselogen voor langspan. Ze loopt er een stuk beter op en geeft beter na en blijft constanter in de aanleuning. Ik heb evt een foto voor je hoe het nu zit, maar dan moet je maar even een pb/tje doen. Succes!