[AR] [LO] wanneer beginnen longeren jonge pony

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

op welke leeftijd beginnen met longeren?

2jaar
7 (11%)
2.5 jaar
30 (47%)
3jaar
21 (33%)
3.5 jaar
5 (7%)

Totaal aantal stemmen: 63

Chessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 18:17

Volgens de boekjes die ik heb nagelezen is 2.5 de minimum leeftijd, omdat dan bij de meeste paarden de pijpbeenderen zijn uitgegroeid. Die mogen voor die tijd niet zo eenzijdig worden belast.
Je kan hem natuurlijk al wel een beetje laten stappen zodat ie het principe alvast snapt.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 18:25

Minimaal 2,5 jaar.

Ukster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 18:27

toen mijn pony 2,5 was gingen we hem aan de longeerlijn laten wennen. en gewoon spelenderwijs geleerd dat hij rondje om je heen moet lopen. alleen in stap dan en dat per keer 5 minuten. en 3 keer in de week.
het was dan niet echt rondjes lopen, maar gewoon om me heen lopen, dus ook gewoon rechte stukken.
ik liep altijd heel de bak door.
en later ook nog aan lange lijnen.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 21:25

Ik heb gekozen voor drie jaar en het liefst drie en een half. Je kunt ze aan de hand ook leren naar je te luisteren. Longeren, ook aan een halster en zonder bijzets is echt zwaar voor een jong paard. Ook is vaak de bak nog eens erg zwaar en niet geschikt voor longeren, wat het geheel nog funester maakt voor de benen.
In dit topic wordt gesproken over paarden van 2,5 die stappen aan de longe. Mijn 2,5 jarige en meerdere die ik ken had niet alleen gestapt aan de longe. Maar was waarschijnlijk heel erg hard gegaan, en dat soort uitspattingen kan voor grote problemen zorgen.
Ook vind ik het onzin om een paard van 2,5 een half jaar aan stemcommando´s te laten wennen. Het dier gaat zich hopeloos vervelen en heeft dan alle tijd om erg vervelend te worden. En dit zorgt vervolgens weer voor grote problemen met het daadwerkelijk inrijden.