Jawel

, maar gelukkig kom ik niet zweverig over en laat ik het voorkomen alsof het de normaalste zaak van de wereld is.
Vandaag bijv. waren we ook aan het oefenen. Ons weiland ligt aan het spoor en er waren een aantal mannetjes aan het spoor aan het werken.
Die waren dus niet aan het werken

, maar stonden de hele tijd naar ons te kijken.
Ze verklaarden me niet voor gek, maar waren juist heel eerlijk enthousiast en vonden het leuk en bijzonder..
Het is maar net hoe je het brengt natuurlijk.
Tips?
Zorg ervoor dat jij haar iets kan bieden wat haar motiveert, of dat nou bix is, een aai over de bol of iets anders.
Als ik mijn pony roep en ze ziet dat ik mijn zweepje in mijn hand heb dan weet ze wat er gaat gebeuren en komt ze blij aangehuppeld. Omdat er iets gaat gebeuren dat haar bevalt!
Onze bak is nog niet helemaal af en mevrouw kan dus ten alle tijden terug naar haar maatjes lopen, dat doet ze soms ook; op de dagen dat ik niet lekker in mijn vel zit bijvoorbeeld. Dan ga ik haar niet dwingen en laat ik haar lopen. Wel heb ik een sein met haar afgesproken, als ik in de verte met mijn been ga schrapen dan weet ze dat als ze komt ze brokjes kan verdienen door bepaalde oefeningen uit te voeren.
Als ze dan niet komt dan ga ik iets anders doen, er is altijd wel een stal die uitgemest kan worden.
Soms loopt ze ook even de bak uit, dan gaat ze naar de sloot, gaat even drinken en loopt daarna rustig de bak weer in

Heel grappig om te zien dat ze het dus ook echt voor haar zelf doet!
Ik vraag dus aan haar of ze zin heeft om met mij samen te werken en om haar aandacht grotendeels op mij te vestigen, op deze vraag kan ja of nee geantwoord worden. 9 Van de 10 keer is dit een ja.
De kernwoorden zijn:
- duidelijk nummer 1 VRIJHEID
- duidelijk nummer 2 samenwerking
- motivatie
- respect
- spelenderwijs
- actieve beloning
- passieve 'straffing'
- duidelijkheid
- het gaat om de weg ernaartoe, niet om het doel.
- passende energie. (Voor een levade heel rustige energie, voor een galopwissel explosieve energie.)
Toch denk ik dat het heel belangrijk is dat je weet dat de relatie tussen paard en mens heel belagrijk is, als je paard liever met andere dingen/mensen/dieren bezig is dan gaat het (aan het begin) niet op deze manier lukken. En zul je dus eerst aan de basis moeten beginnen.
Het kan natuurlijk best op andere manieren, maar dit past het beste bij ons.