[AR] [VD] Dressuuroefeningen vanaf de grond?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

navaja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-04 21:03

Febe schreef:
niks laat maar, je bericht is nu gewijzigd Lachen

Doe je het het echt voor???(galopwissels enzo) Bloos!

snapt ie dat? Bloos!

Yep, ik heb een heel slimme madam Lachen

Het kost wel oefening hoor, maar als ik iets aan haar vraag en ze snapt de bedoeling niet dan doe ik het eerst voor. Zo ook bij rollen, toen heb ik dus in de bak liggen rollen....met als resultaat een paard dat me een beetje raar aan zat te kijken, maar dat daarna wel lekker mee ging doen!

navaja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-04 21:19

dushi88 schreef:
:? Ik zorg er dan voor dat ik vrij dicht naast haar ren, en op een bepaald moment maak ik een extreme wissel...soms doet zij dat ook....en soms vind ze het te veel moeite. Verward

verklaren mensen je niet voor gek als ze dit zien??
ik zou het zelf ook wel eens willen proberen, dus alle uitleg en tips zijn welkom....

Jawel Haha! , maar gelukkig kom ik niet zweverig over en laat ik het voorkomen alsof het de normaalste zaak van de wereld is.

Vandaag bijv. waren we ook aan het oefenen. Ons weiland ligt aan het spoor en er waren een aantal mannetjes aan het spoor aan het werken.
Die waren dus niet aan het werken Knipoog , maar stonden de hele tijd naar ons te kijken.
Ze verklaarden me niet voor gek, maar waren juist heel eerlijk enthousiast en vonden het leuk en bijzonder..
Het is maar net hoe je het brengt natuurlijk.

Tips?
Zorg ervoor dat jij haar iets kan bieden wat haar motiveert, of dat nou bix is, een aai over de bol of iets anders.

Als ik mijn pony roep en ze ziet dat ik mijn zweepje in mijn hand heb dan weet ze wat er gaat gebeuren en komt ze blij aangehuppeld. Omdat er iets gaat gebeuren dat haar bevalt!

Onze bak is nog niet helemaal af en mevrouw kan dus ten alle tijden terug naar haar maatjes lopen, dat doet ze soms ook; op de dagen dat ik niet lekker in mijn vel zit bijvoorbeeld. Dan ga ik haar niet dwingen en laat ik haar lopen. Wel heb ik een sein met haar afgesproken, als ik in de verte met mijn been ga schrapen dan weet ze dat als ze komt ze brokjes kan verdienen door bepaalde oefeningen uit te voeren.
Als ze dan niet komt dan ga ik iets anders doen, er is altijd wel een stal die uitgemest kan worden.

Soms loopt ze ook even de bak uit, dan gaat ze naar de sloot, gaat even drinken en loopt daarna rustig de bak weer in Lachen Heel grappig om te zien dat ze het dus ook echt voor haar zelf doet!

Ik vraag dus aan haar of ze zin heeft om met mij samen te werken en om haar aandacht grotendeels op mij te vestigen, op deze vraag kan ja of nee geantwoord worden. 9 Van de 10 keer is dit een ja.

De kernwoorden zijn:
- duidelijk nummer 1 VRIJHEID
- duidelijk nummer 2 samenwerking
- motivatie
- respect
- spelenderwijs
- actieve beloning
- passieve 'straffing'
- duidelijkheid
- het gaat om de weg ernaartoe, niet om het doel.
- passende energie. (Voor een levade heel rustige energie, voor een galopwissel explosieve energie.)

Toch denk ik dat het heel belangrijk is dat je weet dat de relatie tussen paard en mens heel belagrijk is, als je paard liever met andere dingen/mensen/dieren bezig is dan gaat het (aan het begin) niet op deze manier lukken. En zul je dus eerst aan de basis moeten beginnen.

Het kan natuurlijk best op andere manieren, maar dit past het beste bij ons.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 22:18

Blossomm schreef:
Ja, van jou wist ik het wel ja! Ik vind je site geweldig!
Zonder over te komen als één of andere malloot graag Lachen

Ben jij ook los begonnen? Of heb je het aan de lange teugel aangeleerd?

Nu je het zo uitlegt over de rollback, krijg ik wel een deja-vu ja...

Ik heb het meeste in het begin in vrijheid aangeleerd, zoals het longeren, voorwaarts-neerwaarts lopen, schouder binnenwaarts enzovoorts. Vervolgens heb ik het op een stemhulp gezet en ben ik ermee aan de slag gegaan aan de lange teugel. Wat trouwens niet altijd de ideale weg is, hoor. Met [***] heb ik bijvoorbeeld het schouder binnenwaarts zo lang in vrijheid tot hij al meteen een mooie serie zijwaartse passen zette als ik naar zijn schouder liep en 'opzij' zei. Met als resultaat dat [***] dus volledig zelf zijn stelling, buiging en tempo bepaalde en ik daar tegenaan liep toen ik het aan de lange teugel ging doen - en dus wel wat te zeggen wilde hebben op tempo, richting enz. Zodra hij het idee had dat ik om zijwaarts vroeg, gingen zijn hersentjes uit, deed hij de oefening en klikte ze pas weer aan als hij klaar was. Nu is dat al een stuk minder, maar dat was dus een wat mindere kant van oefeningen pre-fab in vrijheid aanleren en ze dan pas met teugels vragen. Bij [***] gebruikte ik dus ook een combinatie: Hij kreeg de beginselen van het zijwaarts in vrijheid en aan het halster aangeleerd waarna ik vandaaruit hem verder ging verfijnen aan de lange teugel. Zo ziet hij de oefening niet als 1 geheel of 1 kunstje, maar als een continue reactie op mijn stem- en teugelhulpen. En dat is best handig in de dressuur. Cool

navaja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-04 22:26

xyzutu2 schreef:
Ik heb het meeste in het begin in vrijheid aangeleerd, zoals het longeren, voorwaarts-neerwaarts lopen, schouder binnenwaarts enzovoorts. Vervolgens heb ik het op een stemhulp gezet en ben ik ermee aan de slag gegaan aan de lange teugel. Wat trouwens niet altijd de ideale weg is, hoor. Met Sjors heb ik bijvoorbeeld het schouder binnenwaarts zo lang in vrijheid tot hij al meteen een mooie serie zijwaartse passen zette als ik naar zijn schouder liep en 'opzij' zei. Met als resultaat dat Sjors dus volledig zelf zijn stelling, buiging en tempo bepaalde en ik daar tegenaan liep toen ik het aan de lange teugel ging doen - en dus wel wat te zeggen wilde hebben op tempo, richting enz. Zodra hij het idee had dat ik om zijwaarts vroeg, gingen zijn hersentjes uit, deed hij de oefening en klikte ze pas weer aan als hij klaar was. Nu is dat al een stuk minder, maar dat was dus een wat mindere kant van oefeningen pre-fab in vrijheid aanleren en ze dan pas met teugels vragen. Bij Blacky gebruikte ik dus ook een combinatie: Hij kreeg de beginselen van het zijwaarts in vrijheid en aan het halster aangeleerd waarna ik vandaaruit hem verder ging verfijnen aan de lange teugel. Zo ziet hij de oefening niet als 1 geheel of 1 kunstje, maar als een continue reactie op mijn stem- en teugelhulpen. En dat is best handig in de dressuur. Cool

Daar zeg je me wat, daar heb ik nog niet eens over nagedacht Bloos!
Merkte je dan ook dat de overgang bij Blacky makkelijker ging dan bij Sjors?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 00:03

Tja, ik dacht, ik meldt het maar even. Haha!

Bij [***] heb ik de beginselen, het hele idee van pootje over ook in vrijheid geleerd, maar ben zodra hij een beetje begon over te stappen op de stemhulp 'opzij' dat gaan vragen tijdens de dressuur, voor de oefening dus nog echt zat. Ik dacht dat ik het eerst nog heel even aan de hand (met hoofdstel) heb gedaan, om vervolgens over te stappen op aan de lange teugel. Daarbij heb ik hem gewoon in de schouderbinnenwaarts-stand geparkeerd, heb mijn schouderbinnenwaarts-houding ingenomen en met mijn houding, een licht tegen zijn buik schommelende binnenteugel en de stemhulp om sb gevraagd. Het duurde echt een tiental seconden heel hard nadenken van zijn kant voor hij het eerste pasje pootje over zette, maar daar heb ik natuurlijk meteen extreem voor beloond. Vervolgens heb ik in de daaropvolgende trainingen dat ene pasje zijwaarts uitgebouwd naar langere stukken waarbij mijn drijvende binnenteugel, positie, stemhulp en halve ophoudingen in samenspel hem de weg wezen.

Het verschil merk ik heel duidelijk: Nu is [***] al wat slungeliger dan [***], maar hij zoekt aan de ene kant meer 'steun' (geestelijk) aan de teugelpositie en is daardoor aan de andere kant veel controleerbaarder. Ik kan hem redelijk goed instellen. [***] daarentegen had geen enkele steun van mijn kant nodig (behalve een keer de stemhulp 'opzij') maar was ook nauwelijks bij te sturen. Het duurde echt even voordat ik weer enigszins controle had over de hele beweging. Ook nu nog is [***] in de schouder binnenwaarts zelfstandiger dan [***].

Uiteindelijk is een uitvoering zoals [***] die doet, erg zelfstandig, natuurlijk het ideaal van de klassieke dressuur. Maar dan wel vanuit een beginpunt waarin de trainer alle controle heeft om die uiteindelijke oefening er zo perfect mogelijk in te trainen. [***] staat nog aan het begin van dat pad, zit duidelijk nog in de ondersteunende fase. Met [***] ben ik in feite andersom begonnen, heb hem eerst zelfstandig gemaakt om vervolgens pas tot de conclusie te komen dat een beetje inspraak ook best leuk is. Haha! De methode '[***]' is dressuurmatig correcter, de methode '[***]' is vrijheidsdressuurmatig correcter en ietwat moeilijker om te vormen naar de correcte dressuurmatige variant. Of dit slechter is, hangt af van je standpunt. Ik denk dat het geestelijk juist voor [***] heel goed is om dingen zelfstandig te doen en daarmee zijn eigendunk wat te verhogen (is nu al weer bijna te hoog Haha!). Maar natuurlijk heb ik het me daardoor wel weer eens onnodig moeilijk gemaakt. Ach gut Knipoog

Chippp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 13:44

Mijn pony wou onder het zadel maar niet snappen hoe ze achteruit moest. Heel veel aan de hand gedaan en op een keer weer onder het zadel. En toen deed ze het. Niet super maar wel braaf een paar pasjes.

Amber902

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 16:19

Echt knap Blossom Lachen *LOL* OK dan!

Blossomm schreef:
Jawel Haha! , maar gelukkig kom ik niet zweverig over en laat ik het voorkomen alsof het de normaalste zaak van de wereld is.

Vandaag bijv. waren we ook aan het oefenen. Ons weiland ligt aan het spoor en er waren een aantal mannetjes aan het spoor aan het werken.
Die waren dus niet aan het werken Knipoog , maar stonden de hele tijd naar ons te kijken.
Ze verklaarden me niet voor gek, maar waren juist heel eerlijk enthousiast en vonden het leuk en bijzonder..
Het is maar net hoe je het brengt natuurlijk.

Tips?
Zorg ervoor dat jij haar iets kan bieden wat haar motiveert, of dat nou bix is, een aai over de bol of iets anders.

Als ik mijn pony roep en ze ziet dat ik mijn zweepje in mijn hand heb dan weet ze wat er gaat gebeuren en komt ze blij aangehuppeld. Omdat er iets gaat gebeuren dat haar bevalt!

Onze bak is nog niet helemaal af en mevrouw kan dus ten alle tijden terug naar haar maatjes lopen, dat doet ze soms ook; op de dagen dat ik niet lekker in mijn vel zit bijvoorbeeld. Dan ga ik haar niet dwingen en laat ik haar lopen. Wel heb ik een sein met haar afgesproken, als ik in de verte met mijn been ga schrapen dan weet ze dat als ze komt ze brokjes kan verdienen door bepaalde oefeningen uit te voeren.
Als ze dan niet komt dan ga ik iets anders doen, er is altijd wel een stal die uitgemest kan worden.

Soms loopt ze ook even de bak uit, dan gaat ze naar de sloot, gaat even drinken en loopt daarna rustig de bak weer in Lachen Heel grappig om te zien dat ze het dus ook echt voor haar zelf doet!

Ik vraag dus aan haar of ze zin heeft om met mij samen te werken en om haar aandacht grotendeels op mij te vestigen, op deze vraag kan ja of nee geantwoord worden. 9 Van de 10 keer is dit een ja.

De kernwoorden zijn:
- duidelijk nummer 1 VRIJHEID
- duidelijk nummer 2 samenwerking
- motivatie
- respect
- spelenderwijs
- actieve beloning
- passieve 'straffing'
- duidelijkheid
- het gaat om de weg ernaartoe, niet om het doel.
- passende energie. (Voor een levade heel rustige energie, voor een galopwissel explosieve energie.)

Toch denk ik dat het heel belangrijk is dat je weet dat de relatie tussen paard en mens heel belagrijk is, als je paard liever met andere dingen/mensen/dieren bezig is dan gaat het (aan het begin) niet op deze manier lukken. En zul je dus eerst aan de basis moeten beginnen.

Het kan natuurlijk best op andere manieren, maar dit past het beste bij ons.

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 17:55

opzich wel goed om het je paarden eerst los aan te leren. maar dat levade en spaanse sprongen hoeft van mij niet hoor :S maar ik vraag me ook af hoe je je zithulpen gaat overbrengen op je paard alshij alles al kent!

navaja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-04 09:07

Febe schreef:
Echt knap Blossom Lachen *LOL* OK dan!

Thanks! Lachen Maar net als alles is het gewoon een kwestie van er tijd in steken Knipoog

navaja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-04 09:09

patsur schreef:
maar ik vraag me ook af hoe je je zithulpen gaat overbrengen op je paard alshij alles al kent!

Tsja, net als hoe je dat normaal zou doen. Wijken voor druk en evenwichtshulpen dus.
Maar zo ver zijn we nog lang niet Haha!

beautylin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 19:50

jaa!!

navaja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-04 19:52

beautylin schreef:
jaa!!

Mis ik iets?? Verward Haha!