Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
. Terwijl Kayce Cover steeds nauwer "haar" methode omschrijft (b&t heet nu trouwens officieel "SATS - Syn Alia Training Systems) waardoor ik daar afstand van heb genomen, zie ik juist clickertraining zeer sterk evolueren richting wat b&t had kunnen zijn. Viijf jaar geleden mocht je niet zeggen dat een beloning iets anders kon zijn dan voedsel (terwijl een van de eerste grondregels toch is dat het pààrd bepaalt waar hij voor wil werken en niet de eigenaar), dat je je stem zou gebruiken, dat je met bodyparts zou werken of dat je een intermediate bridge zou gebruiken - NU wordt dat allemaal open en bloot op clickryder besproken - de inzichten evolueren - ook die van Alex. Het is niet voor niks dat ik nu zeg "clickertraining" te doen en de omschrijving Bridge & Target niet meer gebruik. Er is een flexibiliteit gekomen in clickertraining die helaas in b&t juist steeds meer verdwijnt, en daar ben ik het dus NIET eens mee. Ik vind dat je moet mixen naar de individuele mens en het individuele paard. Wat werkt voor de ene, werkt niet voor de andere, of niet in alle omstandigheden. Dus ja, na elke click komt een beloning, maar het moet niet altijd voedsel zijn, het kan ook je appreciatie zijn of de kans om een andere oefening te doen - zelfs Karen Pryor zegt dat! 10 redenen om beloningen te varieren vind je (sorry, Engels) op http://www.cremebrulee.be/inge/artikels/fixedratio.html .
) beloning. Bij B&T komt daarbij het gebruik van de intermediate bridge en het targetten waarmee alles opgebouwd 'moet' worden, als letters van het alfabet die later samen woorden vormen. Terwijl het bij clickertraining toch al snel 'zoek het nu zelf maar uit, wat werkt dat werkt en houd het zo vrij mogelijk voor je paard zodat hij alles zelf kan uitvogelen'. Aan de ene kant is dat af en toe best even slikken, aan de andere kant zorgt juist dat totale gebrek aan regels (behale click + beloning en ga hier verstandig mee om) ervoor dat het met iedere vorm van paardentrainen te combineren valt, dressuur, springen, mennen, vrijheidsdressuur enz.
SmithsGirl schreef:bedankt voor deze uitleg... heb nooit geweten dat er zoiets als Bridge en Target bestond...
Ik denk dat het inderdaad bij paarden op jouw manier moet gebeuren en bij de honden bridge en target ofzoiets. Honden zijn toch wel enthousiaster en die gaan juist harder werken als ze het een keertje niet krijgen.
tamaraatjuh schreef:Ik wilde afgelopen zomer mijn bijrijdpaard de beginsels van vrijheidsdressuur leren, een pas, lopen en stilstaan op commando e.d. Ik beloonde hem met snoepjes. Al na een paar keer luisterde hij naar het commando, maar begint dan ook gelijk met zijn voorbeen te maaien voor het snoepjeZijn er ook andere manieren om hem goed en duidelijk te belonen?
En/of kriebel hem even door zijn manen.