[AR] [VD] Vrijheidsdressuur stelling

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lageveld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-04 02:13

Ik wacht nog even af Lachen

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 07:10

Uhm ik kan een hoop bewegingen en houdingen inderdaad wel terug vinden in de natuur van een paard. Maar wanneer buigt of zit een paard??? Verward Heb wel eens een paard zien zitten, maar dat was als hij vanuit liggen niet helemaal in 1x op staat. Maar dat noem ik geen zitten.

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 08:44

manzano schreef:
Uhm ik kan een hoop bewegingen en houdingen inderdaad wel terug vinden in de natuur van een paard. Maar wanneer buigt of zit een paard??? Verward Heb wel eens een paard zien zitten, maar dat was als hij vanuit liggen niet helemaal in 1x op staat. Maar dat noem ik geen zitten.

Buigen heb ik eigenlijk idd ook nog nooit gezien (maar misschien andere wel), en ik leer dit mijn pony ook niet omdat ik het er eigenlijk niet "goed" vind uitzien. Het compiment echter (op één knie) heb ik wel degelijk gezien, tijdens het spelen gebeurt het regelmatig en om de gras sprietjes onder het hek door te eten waar ze net niet bij kunnen bijvoorbeeld.

Het zitten zeg je zelf al. Het is ook vanuit deze actie van het paard dat het word aangeleerd. Deze tussenstap in het opstaan word alleen verlengt.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 08:52

Ik vind het allemaal wel grappig............ als ze dat steigeren maar achterwegen laten Haha! Haha! Haha!

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 09:00

gijsenkim schreef:
Ik vind het allemaal wel grappig............ als ze dat steigeren maar achterwegen laten Haha! Haha! Haha!

O nee hoor, in mijn eerste berichtje staan toch ook het steigeren als natuurlijk gedrag wat ik regelmatig zie van mijn pony's tijdens het spel. In die relatie gebeurt dat ook als ik Eli laat steigeren, een spel tussen ons.

Het word idd ook tijdens het vechten gbruikt, maar als de relatie bevestigt is (en dat is'tie) zie je het bij het spelen. En zo gebeurt het tussen ons ook, ik daag Eli uit en hij speelt mee. Eli zal nooit mij uitdagen door te steigeren omdat hij weet dat mijn postitie sterk is en hij niet meer probeert mij daarvan te verstoten.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 09:04

Ik zal er nooit maar dan ook nooit achterstaan dat mensen hun paarden iets leren waarvan je blij bent dat ie het niet doet! Hoe mooi je het ook brengt Haha! Haha! Haha!

Erika3

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 10:08

Hier ook weer even een reactie van mij Knipoog
Cissie, tuurlijk geniet het paard van de aandacht, maar wat Jocye al zei: met longeren oid krijgen ze ook aandacht en dat hoeven ze niet altijd leuk te vinden.

Ik weet gewoon dat mijn pony er plezier in heeft. Sinds ik ermee bezig ben is ze veel vrolijker geworden en reken er maar op dat ze daarvoor ook echt geen aandachttekort kreeg! Als ze het echt niet zou willen zou ze echt niet op mijn commando 'liggen' gaan liggen.
Dan nog over het zitten. Dit wordt vanuit het liggen aangeleerd, dus idd die stop ertussen. Ik heb er bij mijn pony niks voor hoeven doen. Toen ik haar op commando had leren liggen ging ze zelf vandaaruit zitten. Ik doe ook absoluut alles zonder dwang en bepaalde oefeningen leer ik haar niet omdat dat niet bij haar past (zoals steigeren) en buigen vind ze zelf niet leuk dus dat doe ik ook bijna niet.

Ook hier drie foto's van Erika. Ik vind het er niet uitzien alsof ze er geen plezier in heeft of bedreigd voelt. Daarnaast kan ze zo weer op vier benen gaan staan als ze het niet meer zou willen en daar wordt ze écht niet voor gestraft oid hoor!

Liggen met mij erop

liggen

Zitten

Ik weet ook zeker dat er een verschil zit tussen VD en VD. Dat vind ik jammer. Want het is toch echt iets wat heel leuk kan zijn en het vertrouwen tussen jou en het paard kan versterken.

WenS

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 10:13

Leuke fotos Lachen Je kan zien dat ze het juist leuk vind, vooral op de eerste foto met dat vrolijke koppie Lachen

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 10:50

Ik denk idd dat VD juist erg leuk voor een paard is, hoewel ik bij sommige oefeningen ook wel eens zoiets heb van, dit kan een paard niet leuk vinden. Maar zoals Zhanna bijv. haar veulen was afgespeend en ik wilde het uier bekijken. Dus ik loop de wei in naar haar toe, loop langs haar hoofd naar achter en mevr. staat ineens in de buiging! Tegenwoordig als ik de wei in kom krijg ik direct een kus, ik beloon het niet, maar ze merkt wel aan me dat ik dat leuk vindt. Eigenlijk beloon ik het dus wel, ik ga lachen en geef d'r een knuffel. Er zijn dagen waarop ik maar naar knie hoef te wijzen en ze ligt er al op, en er zijn dagen waarop ik op m'n kop kan gaan staan maar ze vertikt het gewoon.

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 14:15

Zitten is wel een 'natuurlijke' houding voor een paard, ik zie het wel eens paarden doen die jeuk hebben aan hun staart en na het liggen nog even zittend schuren

Compliment doet mijn paard als hij gras wil eten onder de draad door, of ook gewoon uit zijn voeremmer. Gebogen been gaat echt tot op de grond hoor Lachen Ik heb dit zelfs nog nooit als VD gevraagd, want daar ben ik niet zo mee bezig.

Helemaal plat liggen doen ze van nature ook, alleen met de benen omhoog komt enkel in beweging voor(nl tijdens het rollen), niet in stille houding.

Spaanse pas heeft mijn paard vorig weekend voor het eerst laten zien. Helemaal los, wel 10 stappen. Er zat een vliegje op zijn buik en blijkbaar vond hij het nodig om zijn benen heel hoog op te trekken en dan naar voren te gooien.

Allemaal natuurlijke bewegingen dus.

Evy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 15:11

cissie schreef:
Een paard op zn rug laten liggen is in mijn beleving paard-onwaardig en IK vind dat je een paard hiermee beledigd.
Je brengt hem in een positie waarin hij zich onderdanig en kwetsbaar moet op stellen.
Paarden zij prooidieren en wij mensen worden door paarden gezien als roofdieren, nu doen wij dagelijks onze best om door een paard niet als roofdier aangezien te worden, ik vind op het moment van dit soort kunstjes dat je het paard alleen bevestigd in zn vermoeden en gevoel van het prooidier zijn.

Dat zegt dan toch maar weer genoeg over het vertrouwen van zo'n beestje toch? Knipoog Als hij zich echt bedreigd zou voelen en hij vertrouwde de "roofdier" (wij dus) niet, dan zou hij écht niet op z'n rug gaan liggen. Zelfs niet 'gewoon' recht liggen Knipoog
En overigens heb ik veel meer paarden gezien hier op bokt waarvan je echt kan zien dat ze er plezier in hebben
En of dat is omdat ze aandacht krijgen of voor de kunstjes weet ik niet, maar bij mijn paard is het voor de kunstjes! Niet dat ze helemaal uit zichzelf dan een compliment gaat doen, maar ze doet dan van die simpele dingen zoals flemen ofzo Haha!

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 21:15

Ik moet heel eerlijk toe geven dat ik niet het hele topic door heb gelezen Bloos! , maar eerst even dit ik vindt dat hier echt op een leuke manier gediscuseert wordt OK dan! (zie het nog wel eens anders op bokt).

Ik doe ook wat vd oefeningen met mijn paard. Ik ben hiermee begonnen omdat ik er al veel van had gehoord en vooral dat je er een betere band mee krijgt met je paard omdat hij je meer gaat vertouwen.
Ik vindt dat als er op een verantwoorde manier ge-vd't wordt hier niets mis mee is.

Ook vindt ik het zo fijn dat alles ongedwongen gaat. Daarom heet het ook VRIJHEIDS- dressuur. Ik heb nu even een dip met m'n paard hij zit niet lekker in zijn vel en ik ook niet. Ik neem gewoon ook niet de moeite om nu op dit moment met hem te gaan vd'en. Dat werkt toch niet. Wij hebben er heel veel plezier aan beleeft en hoop dat dat nog weer terug zal gaan komen (volgend voorjaar hopelijk weer Scheve mond ).

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 21:24

Evy schreef:
Dat zegt dan toch maar weer genoeg over het vertrouwen van zo'n beestje toch? Knipoog Als hij zich echt bedreigd zou voelen en hij vertrouwde de "roofdier" (wij dus) niet, dan zou hij écht niet op z'n rug gaan liggen. Zelfs niet 'gewoon' recht liggen Knipoog
En overigens heb ik veel meer paarden gezien hier op bokt waarvan je echt kan zien dat ze er plezier in hebben
En of dat is omdat ze aandacht krijgen of voor de kunstjes weet ik niet, maar bij mijn paard is het voor de kunstjes! Niet dat ze helemaal uit zichzelf dan een compliment gaat doen, maar ze doet dan van die simpele dingen zoals flemen ofzo Haha!

Dat het grotendeels met vertrouwen te maken heeft, dat denk ik ook.

Maar sommige paarden worden gedwongen (met een goedwillend paard kom je heeel ver onder dwang, hoe sneu dat ook is) of men staat er met een zweep naast om hem bepaalde trukjes te laten doen en dan vind ik het erg oneerbiedig en dus beledigend om een paard in een positie te duwen waarin hij zich kwetsbaar voelt, paarden in een liggende positie zijn nou eenmaal kwestbaarder dan staand op 4 benen, hoe je het of went of keerdt, zo zie ik het tenminste!

Mijn paard kan op commando "lachen", als ik zeg "doe is lachen", krult ie zn bovenlip omhoog, ziet er leuk uit, maar hij doet het echt niet om mij een plezier te doen hij verwacht een snoepje of kroelletje van mij, een beloning dus.
Hij doet het soms ook uit zichzelf idd., maar alleen als er mensen in de buurt zijn, mijn conclusie, hij zegt: "Hallo mensjes... hier ben ik en ik wil graag aandacht....of iets lekkers" *LOL*

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 22:23

Crissie, uiteraard doet een paard alle kunstjes voor ene beloning, maar eerlijk is eerlijk, dat doen wij mensen ook... Er zijn niet voor niets diploma's, salarissen en personeelsfeestjes...

Over dieren op een paard laten rijden, er staan bij 1 van mijn verzorgpaarden in de buurt 3 shetlanders en een paar geitjes samen in de wei. De 2-jarige shet die loopt regelmatig met een geitje op haar rug door de wei. Zoals iedereen wellicht weet klimmen geiten graag overal op, en die pony vind het blijkbaar geen enkel probleem. De eigenaren hebben er foto's van gemaakt, zal eens vragen of ik een copie mag hebben, dan zal ik die plaatsen Haha!

Joyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 13:23

Ook ik zie hier op bokt VD wat ik gewoon geen VD kan noemen omdat het alles behalve met vrijheid te maken heeft. Dat is erg jammer, en ik begrijp dan ook best dat er snel een verkeerd beeld van gevormd kan worden. Maar dit is met alles in de paardensport. De ene trekt zijn paard in de krul, prikt er onnodig in met sporen en de ander rijd zijn paard heerlijk ontspannen. Om dan te zeggen; Verkoop je paard want hij is niet om op te rijden, is natuurlijk onzin.

Dat mensen er met een zweep langs staan wil niet direct zeggen dat het niet goed is. Ik zelf gebruik nooit een zweep met vrijheidsdressuur, maar niet perse omdat ik dit slecht vind, het is niet om mee te straffen namelijk maar als een verlengde van je hand, wat fijn kan zijn als je je pony de Pas wil leren oid, zodat hij niet jou per ongeluk kan raken.
Zelf gebruikte ik bij mijn vorige pony ook geen zweep, omdat hij alles redelijk op stem kon.

Ik zou zeggen, kijk eens wat foto's van Dagami, Annemieke, Pinky_girl en Erika3 Lachen

marquez1 schreef:
Ik moet heel eerlijk toe geven dat ik niet het hele topic door heb gelezen Bloos! , maar eerst even dit ik vindt dat hier echt op een leuke manier gediscuseert wordt OK dan! (zie het nog wel eens anders op bokt).

Ja dat is zeker

Evy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 23:17

cissie schreef:
Maar sommige paarden worden gedwongen (met een goedwillend paard kom je heeel ver onder dwang, hoe sneu dat ook is) of men staat er met een zweep naast om hem bepaalde trukjes te laten doen en dan vind ik het erg oneerbiedig en dus beledigend om een paard in een positie te duwen waarin hij zich kwetsbaar voelt, paarden in een liggende positie zijn nou eenmaal kwestbaarder dan staand op 4 benen, hoe je het of went of keerdt, zo zie ik het tenminste!

Daar ben ik het helemaal mee eens!
Het is idd sneu voor zo'n paardje die dat allemaal over zich heen laat komen. Ik denk dat dit veel voorkomt bij mensen die kunstjes leren voor hun 'werk'. Om geld mee te verdienen....

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 12:47

In Frankrijk heb ik een heel erg sneu-e VD voorstelling gezien.

Paard was een wat ouder fries-achtig type met een enorm ingezakte rug (vandaar dat ze er VD mee deden ipv mee reden waarschijnlijk)

maar dat paard had al 5 dagen optreden achter de rug (3x per dag) dus had er niet veel zin meer in.

Hij moest op een kist gaan staan, toen werden onder elke voet dobbelstenen gelegd, vervolgens werd er een klein kistje tussen die dobbelstenen in gelegd en moest het paard met alle 4 benen daar op gaan staan (paste net) en in totaal heeft hij zo een kwartier bovenop dat blok gestaan! Toen ging er nog iemand bovenop. En een duif erbij. En toen mocht hij er eindelijk vanaf...
Arm beest Boos!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 18:16

gijsenkim schreef:
Ik zal er nooit maar dan ook nooit achterstaan dat mensen hun paarden iets leren waarvan je blij bent dat ie het niet doet! Hoe mooi je het ook brengt Haha! Haha! Haha!

Ik ben het niet helemaal oneens met je hoor... Maar er is een tijd en plaats voor alles. Dat je paard kan stilstaan betekent niet dat dat altijd maar moet. En dat ie 1.80 kan springen tijdens de springles is nog geen excuus om uit de weide te breken. Etc
Oftewel: bij de meeste dingen die je je paard aanleert ben je wel eens blij dat ie dat niet doet, toch?

Evy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 18:52

Ja, daar ben ik het ook helemaal mee eens!
Maar Gijsenkim heeft toch helemaal niet geantwoord in dit topic? Verward

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 19:52

Jawel hoor, kijk maar even terug Knipoog

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 20:16

Gijsenkim is heel gemakkelijk te herkennen aan haar " Haha! Haha! Haha! " verslaving Haha!

Ik zie trouwens ook soms dingen en foto's op bokt waarvan ik denk dat ik maar beter mijn mond houd Lips are sealed . Of mensen die paarden dwingen, maar dat vind ik dan ook geen VD meer.
Mijn paard wordt nergens toe gedwongen, ze heeft zelfs geen halster om en als ze geen zin heeft dan doet het niet en dan hoeft het ook niet voor mij Lachen

lageveld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-04 23:10

Wel fijn trouwens dat niet iedereen meteen op een negatieve manier over elkaar heen rollebolt en dat de meeste meningen met argumenten gestaafd worden.
Een groot voorstander ervan zal ik wel nooit worden, maar ik begrijp nu wel dat lang niet iedereen er hetzelfde onder verstaat.
Een aantal gehoorzaamheidsoefeningen vind ik bijvoorbeeld best acceptabel en niets mis mee. Voetje geven is in feite weinig anders toch ?

Zodra het circusachtige toestanden worden of zaken die ronduit tot gevaarlijke toestanden zouden kunnen leiden tja.....

"dan sta IK op mijn achterste benen Lachen"

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 13:24

Leuk topic! Ben je even van Bokt weg en dan mis je dus weer een heleboel. Haha!

Zelf denk ik dat er nogal wat mythes rond vrijheidsdressuur en vooral de link met circuskunstjes zweven. Je hebt vrijheidsdressuur-trainers die zeggen dat hun training absoluut niets met circusdressuur te maken heeft, en je hebt circustrainers die ieder vrijheidsdressuurkunstje behalve het steigeren weigert aan zijn paarden te leren, omdat ze niet natuurlijk zouden zijn. Om maar even twee extremen te noemen.

Voor mij is vrijheidsdressuur een erg intelligente vorm van paardentraining omdat het aantal oefeningen onbeperkt is dat je je paard aan kunt leren. Bij gewone dressuur is het aantal oefeningen dat je je paard leert in feite relatief beperkt omdat alles terug te voeren valt op een klein aantal basisbewegingen: rechtsaf, linksaf, versnellen, vertragen, zijwaarts met je hoofd in de bewegingsrichting, zijwaarts met je hoofd niet in de bewegingsrichting en verzamelen. Uit een goed ingereden paard dat deze basisbeginselen kent maar verder niets bijzonders, kan elke goede ruiter een beginnende piaffe, passage en appuyement rijden. Als dit er eenmaal inzit, is het denkwerk namelijk voor het paard voorbij en is het de ruiter die de grote denker wordt. De taak van het paard is continu op scherp staan om zich te onderwerpen aan de aanwijzingen van zijn ruiter.

Met vrijheidsdressuur is dit veel minder het geval. Als een oefening uiteindelijk op commando staat, dan moet je paard hem ook laten zien als je er om vraagt (als je vraag redelijk is), maar met een paard dat de basis kent (voetje geven, parkeren, achterwaarts, niet eten enz.) kan geen enkeel professional binnen een uur een compliment, buiging, apporteren, steigeren, zitten, liggen laten zien. Dat komt doordat niet al deze oefeningen logisch aan elkaar gelinkt zijn en zeker niet allemaal dezelfde basis als uitgangspunt hebben. De grootste 'vertragende factor' is echter het feit dat bij alles wat je traint, je paard actief mee zal moeten denken, juist omdat de logica minder doorzichtig is. Ja-knikken en amen zeggen is gewoon niet genoeg. Dat werkt vertragend, maar dat is in mijn ogen ook juist datgene wat vrijheidsdressuur zo fascinerend maakt. Met alleen onderwerpen red je het niet, je moet je paard uitdagen om mee te blijven werken. Je bent dus veel psychologischer bezig als trainer.

En of het natuurlijk is of niet, dat is het punt waarop de circusachtergrond denk ik steeds onbewust naar boven komt. Mensen die beelden voor de ogen hebben van paarden die met opgetrokken benen tegen de grond worden gesmakt om het liggen te 'leren' (kijk voor de grap eens naar The Horsewhisperer Haha!), zullen dit soort oefeningen barbaars, onnatuurlijk en paardonvriendelijk vinden. De beweging 'liggen' is echter heel natuurlijk, netals rollen, dingen vastpakken met de mond, knielen, steigeren, compliment, uitslaan met de voorbenen en ga zo maar door. De bewegingen zelf kun je bij elk wild paard zien. Dan is er het argument dat het op commando zetten en het trainen ervan tegen-natuurlijk is, omdat een paard in het wild niet gaat liggen als een ander dat wil, dat het compliment nooit zo statisch is als tijdens het trainen en dat de Spaanse pas niet tientallen passen volgehouden wordt in het wild. Dat klopt. In de vrijheidsdressuur worden natuurlijke bewegingen gestileerd. Net als in de gewone dressuur. Want er wordt wel continu verteld hoe natuurlijk een piaffe, passage en galopwissel is (iedere hengst doet ze! Haha!), maar een wild paard zie je echt niet 60 meter galopwissels om de pas doen (te belastend voor de achterbenen), of een piaffe exact op de plaats, of een passage met ruiter op de rug en zo lang achter elkaar. Ook de dressuur laat gestileerde oefeningen uit 'de natuur' zien. Alleen wordt gewone dresuur als natuurlijker gezien omdat je al die moeilijke oefeningen als goede ruiter in een kwartier in beginsel uit elk goed ingereden paard kunt rijden, en dat bij vrijheidsdressuur niet lukt. In mijn ogen komt dat niet doordat dressuur natuurlijker is, maar doordat dresuur veel minder eisen stelt aan het paard. Het moet lichamelijk ok zijn, maar dat is het dan vaak wel. Opvallend is dat de meeste dressuurproblemen zich vaak uiten doordat het paard opeens niet meer meewerkt - zelf na gaat denken. Voor een ruiter die een passief rijdier gewend is, is dat best eng. Voor een vrijheidsdressuur trainer, die gewend is dat zijn paard altijd zelf nadenkt en af en toe daardoor ook op een dwaalspoor komt die hij dan weer op het goede pad moet brengen ('nee, geen Spaanse pas tegen mensenbenen aan doen, gewoon in de lucht is ook echt prima'), hoort dat bij het dagelijk leven.

Dus even samengevat Cool, Ik vind dressuur en vrijheidsdressuur even 'natuurlijk', maar het verschil dat lijkt te bestaan komt doordat de ene tak van training slechts een beperkt aantal oefeningen kent die uit slechts 7 basisprincipes voortkomen die elk paard kan tonen zolang hij maar gehoorzaam is en een keer de basisprincipes geleerd heeft gekregen, terwijl de andere tak een oneindig aantal oefeningen kent die heel vaak niet logisch op elkaar aansluiten (logisch aangezien er zoveel zijn) dus waarbij het paard keer op keer opnieuw het leerproces door moet gaan om ze op commando te kunnen laten zien.

Trouwens, over natuurlijk of niet: Wat mij opvalt is dat ik de pony's niet alleen oefeningen leer die zij in hun dagelijks leven ook al (tegen elkaar) gebruiken zoals liggen en knielen, maar dat andersom veel oefeningen die ik ze leer, vervolgens ook meegenomen worden naar hun dagelijks leven. Sinds [***] het compliment kan op een zweephulp (dus zonder ondersteuning), gebruikt hij diezelfde oefening om onder het hek door gras te kunnen eten. Ook blijft hij tegenwoordig na het rollen even zitten voordat hij opstaat. [***] was altijd heel onderdanig tegenover [***] en rende voornamelijk hard weg als Black weer eens zijn tanden in zijn billen zette. Toen [***] de Spaanse pas echter onder de knie kreeg, werd hij veel assertiever en kreeg [***] vanaf dat moment regelmatig een shetland voorhoef tegen zijn borst of hoofd. Vrijheidsdressuur als assertiviteitstraining dus.. Knipoog Toen ik [***] geleerd had om met zijn voorbenen op een podiumpje te staan en ik dat eens in de bak liet liggen na een training, zag ik vervolgens een paar uut later uit het keukenraam dat [***] met zijn voorbenen op het podium om zich heen stond te kijken, een soort van lion king - koningsrots idee. Dat soort gekke dingen. Ik denk dat juist doordat je ze elke oefening bewust aanleert met een hoop zelfdenkzaamheid, dat ze ze ook veel beter onthouden en daardoor ook als gereedschap kunnen gaan gebruiken om hun eigen leven vorm te geven. Ze komen op ideeen. En dat vind ik misschien nog wel het leukste aan dat hele vrijheidsdressuurgebeuren.

Katie1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 22:40

Ik denk dat paarden het leuker vinden om beloont te worden met snoepjes voor kunstjes die ze zo enorm goed kunnen, als dat ze een klopje krijgen bij het dressuren. Maar dat is dan mijn interpetatie, daarmee wil ik niet zeggen dat paarden geen lol hebben in het dressuur, mennen en springen etc. ieder paard heeft zijn voorkeur, perfect toch als dat matcht met de voorkeur van het baasje. MAAR ik zeg wel zijn er signalen dat je paard er geen lol aan heeft en het niet wil/het hem pijn doet, en men dan toch door gaat omdat deze het zelf zo leuk vind, vind ik toch een beetje egoistisch. Ieder zo zijn eigen ding, ga op zoek naar iets wat jij en je paard beide leuk vinden en HAVE FUN

Joyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 15:13

lageveld schreef:
Een aantal gehoorzaamheidsoefeningen vind ik bijvoorbeeld best acceptabel en niets mis mee. Voetje geven is in feite weinig anders toch ?

Zodra het circusachtige toestanden worden of zaken die ronduit tot gevaarlijke toestanden zouden kunnen leiden tja.....

"dan sta IK op mijn achterste benen Lachen"

Mag ik vragen welke kunstjes je onder circusachtig rekent? Lachen