[AR] [NH] Stelling: gaan Dresuurwedstr. en NH samen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 19:36

Precies Cissie. Sommige NH-ers schieten volledig door. Die kun je op 1 lijn zetten met sommige penny-meisjes. In zo'n geval maakt het paard de dienst uit en is alles waar ijzer of werken van een paard aan te pas komt sielugh.

Maar er zijn gelukkig ook NH-ers die binnen die methodieken hun eigen weg gaan. En daarbij net als goede dressuurruiters, of westernruiters etc. hun paard eerst vragen iets te doen, daarna vertellen, en daarna wel maatregelen nemen.

Dat doet een kudde ook bij een dissident. En dan gaat een kudde niet zachtzinnig te werk.

Dus het komt er op neer dat ik mijn paard (met de bovenkant van mijn voet) echt wel een welgemikte schop geef als ze zich echt misdraagt en niet voor rede vatbaar is.

De laatste keer dat dat nodig was, is een jaar of twee geleden. Dat wel. Maar ik geef em weer als de noodzaak zich aandient.

Basis van NH is immers rangorde. En dus laat ik mijn paard nooit maar dan ook nooit door me heen lopen. Uitdagen als spelletje prima, dan speel ik mee.. maar zodra het menes wordt dus niet.

Ik doe mijn best mijn paard redelijk gelukkig te houden, maar zij is (net als ik) soms sjaggerijnig, met of zonder leadrope. Altijd blij en ontspannen is ze als ze doorheeft dat we op buitenrit gaan: zonder bit, met bit, met shanks, met willekeurig welk zadel. Dat wat ze moet doen bepaald deels haar humeur. Net als bij mij. Ik loop ook niet te zingen van blijheid als de strijkwas weggewerkt moet.

licorne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 20:52

Leuk topic! Het meeste van wat ik ervan vind is eigenlijk al gezegd... Ik vind het prima samen gaan. Als je de dressuur gebruikt om je paard te "verbeteren", om hem zorgvuldig en met beleid (zoals het toch ook echt in de meeste dressuurboeken staat!) een goede bespiering en soepelheid en balans te geven, dan IS dressuur wat mij betreft zelfs NH....
Vorig jaar november kocht ik een 12-jarige schimmelmerrie. Was drie jaar lang alleen maar redelijk grof op rond geragd. Als je haar hoofd aan de voorkant draaide, zwaaide de achterkant uit, alsof ze een plank had ingeslikt, zo stijf was ze. Ze was ook helemaal verzuurd en scheef en heel slecht bespierd. Ik ben o.a. rustig wat dressuurwerk met haar gaan doen (en nog veel meer, maar dressuur maakte onderdeel uit van het proces van haar weer "oplappen"), o.a. aan de lange lijnen. Nu is ze veel soepeler, sterk, haar bewegingen zijn veel elastischer en evenwichtiger geworden en ze is mooi bespierd geworden. Ze heeft er duidelijk minder moeite mee om mij en mijn leerlingen (ze is ook lespaard geworden) rond te dragen dan voorheen, en ze heeft beduidend plezier in de oefeningen. Aan de lange lijnen boodt ze me zelfs uit zichzelf de piaffe aan!
Als "NH" alleen maar op een paard met zo min mogelijk tuigage door de bossen rijden zou zijn, dan is dat voor paarden die van nature niet goed weg weten met een ruiter (bijv. door de bouw of lichaamsgebruik of hoe ze in het verleden gereden zijn) zelfs alleen maar slecht! Een goed passend zadel is voor veel paarden en ruiters aangenamer dan zonder zadel rijden, een deskundige gevoelige hand aan een stang en trens is minder vervelend voor een paard dan een ondeskundige hand aan een hackamore, side-pull of touwhalster....

Groetjes
Yvonne

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 22:38

Voor mij is NH meer een basis, de manier waarop je met je paard omgaat. Dat heeft toch niks met dressuur, springen, western, of wat dan ook voor rijstijl te maken?

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 13:05

nee, het is eigenlijk zoals je zegt meer een basis voor mij, vanwaaruit je naar alle kanten op kunt.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 13:14

NH is een manier van met je paard omgaan, heeft geen fluit te maken met touwhalster, huisvesting, sporen, zweep, slof, western, dressuur, springen of wat dan ook.

NH is met gezond verstand en gevoel met je paard omgaan. Ongeacht de discipline!

Alle bijbehorende spelletjes zijn enkel aanvullingen op het NH, en is GEEN NH op zichzelf.

Ik heb heel veel respect voor paarden en eis dat ook terug (soms op een wat minder subtiele manier, als het paard ook niet zo subtiel naar mij toe is) en dat is in mijn ogen meer NH dan een driving game, of een paard aaien met een carrotstick.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 14:15

cissie schreef:
En dat is nou juist wat ik jammer vind (of gewoon niet snap Verward ), dat als je met sporen rijd, dat je dan volgens sommige NH aanhangers een grote dierenbeul bent, wat een kul zeg Scheve mond , ja als je je je paard ermee loopt te prikken, dan wel ja, maar als je de spoor gebruikt waarvoor hij bedoeld is en idd het verfijnenen van je hulpen, zie ik geen probleem

Soms heb ik wel eens het idee dat NH-ers TEWEINIG van echte klassieke rijkunst weten om te snappen hoe het nou allemaal werkt, ze zien iets en hebben er gelijk een mening over, terwijl ze zelf nooit hoog in de dress gereden hebben (dan zeggen sommige ja maar ik hoef niet hoog in de dress te hebben gereden om in te zien dat, dit of dat niet goed is of wat dan ook is) naar mijn mening kun je pas oordelen als je weet hoe het er achter de schermen aan toe gaat, vele DENKEN dat te weten maar hebben zelf nooit een Z dress paard getraint.

Ik ben volgens de klassieke rijkunst getraint en heb op deze wijze altijd paarden gereden, ik zag ook dat sommige paarden gefrustreerd waren en niet al te vrolijk de ring in kwamen.
De afgelopen tijd (ong. 2,5 a 3 jr) ben ik me aan het orienteren op de NH methode, wat schets mijn verbazing, ook tijdens NH trainingen lopen sommige paarden gefrustreerd en chaggie rond, hoe kan dat nou???

Mijn conclusie: het gaat er niet om WAT je doet maar HOE je doet, al Spring je 1.40 hoog of je werkt in de round penn met een Lead Rope het maakt geen zak uit!

Even een kleine aanvulling, omdat het anders lijkt alsof ik Nh aanhangers de grond in boor, Nh heeft een heleboel goede dingen , vind ik.
Dress ruiters zouden net zoals Nh -ers zich meer kunnen verdiepen in de verschillende omgangvormen met paarden en dat de eis van perfectie niet een goede basis van samenwerken mag zijn.

Amen! Schijnheilig

De NH-er die jij beschrijft vind het vaak dan wel doodnormaal om zijn/haar paard ff een uurtje te gaan domineren en vinden NH een excuus om tóch op hun paard te gaan zitten ondanks dat het eiiiigenlijk al heel onnatuurlijk is.

Maar goed, dat is mijn mening Bloos

NH is gewoon wat je oude opa ook al wist over hoe een paard zich gedraagt, dat is geen doel op zich lijkt me maar een middel wat je gewoon altijd gebruikt in de omgang met paarden.

Omegamedo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 22:33

Fijn topic dit, geeft een hoop duidelijkheid !!
Ik heb sinds twee en een half jaar een draver van nu 7 jaar. Als (toen !! )angstige, onzekere "herintereder" niet de juiste combi.
Ben gaan zoeken naar instructie wat het beste bij me paste en ben begonnen met NH Parelli van Lynn en Marjan Apple. Ik ben daar een stuk zekerder door geworden en volg nu eigenlijk mijn eigen weg.
Ik krijg steeds meer het gevoel van : YES !
Jullie snappen wel wat ik bedoel voor gevoel (hoop ik). Ik heb in die jaren de "leiding" overgenomen , mijn paardje is erg op mij gericht, komt altijd naar me toe uit het weiland. Dan denk ik dus dat het wel goed zit.
Alleen, om weer even terug te komen waarom ik dit een prettig topic vind....
Ik loop er natuurlijk tegenaan dat ik les nodig heb. En daar was ik op een punt gekomen welke richting ik op moest...
Zelf trekt de westernkant mij wel (heel rekreatief gericht ), ik dacht dat dat beter aansloot op Parelli.
Tegenwoordig vind ik natuurlijk meer dat niet alleen Parelli NH vertegenwoordigt, NH is een combinatie van veel verschillende stijlen en idd deels hoe je je paard houdt/verzorgd. Als beginner heb je dat in eeste instantie niet altijd helemaal door, ik deed ook tot in den treure de seven games. En had ergens wat les met rijden volgens PP gehad, en dacht , ja maar dan moet ik dus alle levels doen omdat ik anders nooit op de juiste manier zal kunnen rijden.....gelukkig weet ik nu beter.....ik volg mijn EIGEN gevoel, kan anderen ook weer meer in hun waarde laten. ( Ik had eerst nog wel eens dat ik dacht van : tjee al die hulpteugels , dekens enz zijn toch niet nodig...hierboven wordt ergens iets gezegd over een soort penny's maar dan in NH , nouja, zoiets had ik een beetje Bloos.....)
Enige tijd geleden zocht ik naar instructie, kreeg leuke aanbiedingen, maar ja, "dressuurmatigere stijl" en voor mij .....
Nu weer een oproep gezet voor westerninstructie bij mij op stal , wat niet te vinden is, lijkt wel, en heb ik iemand die al eerder dus hulp aanbood , gemaild, en ga dus wel een proefles vragen ! (Nu nog maar hopen dat ze het nog steeds wel wilt ).

Hopelijk is mijn verhaal niet al te chaotisch, ik wil alleen maar laten zien dat het erg fijn is dat je bevestiging krijgt dat je gerust kan mixen ipv alleen maar "krampachtig" vasthouden aan 1 denk/omgangswijze.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 07:48

Omega, zoals je weet ben ik én dravereigenaar én parelli-er én heb ik les van GijsenKim (zie reactie hierboven). Dat brengt - ook voor het paard - geen enkele verwarring mee, het mixt allemaal prima Lachen.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 08:30

En ik doe aan Parelli, krijg westernles, rij westernwedstrijden, en ben zo eigenwijs om ook dressuur met mijn paard te starten (met punten). Lanna weet aan de optoming waar ik mee aankom wat we gaan doen Lachen

Geen verwarring dus.

Omegamedo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 11:27

Inderdaad ben ik wel eens wat onzeker en door jullie antwoorden krijg ik gewoon meer bevestiging dat je gewoon kan mixen zonder dat het verwarrend is. Erg fijn !!
Het is alleen wat jammer dat ik overal op zoek ben naar eigenlijk zo iemand als 1 van jullie ( Bloos ) die me wat les zou kunnen geven. Iemand die dus in verschillende richtingen geinteresseerd is. Helaas wonen die, lijkt wel, allemaal ver weg.

Inderdaad Prom, weet ik dat jij verschillende dingen combineert, vind ik ook altijd super om te lezen. (En dan wilde ik graag dat je dus bij mij in de buurt zou wonen om me een keertje misschien wat te kunnen helpen Bloos Je hebt gewoon onwijs veel ervaring met paarden en ik kom nog maar net kijken). (Maar ben wel erg trots wat Omega en ik al samen bereikt hebben, en dat we door zijn gegaan ipv denkende dat we een slechte combi zouden zijn. Dat is nu dus ook niet meer zo, we trekken erg naar elkaar toe, fantastisch !).En ik heb een speciaal plekje voor (rekreatie)dravers in mijn hart.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 09:40

Omega, ik ben maar een simpel ruitertje, heb een klein beetje kijk op dravers, maar zo bijzonder is het echt allemaal niet Lachen. Gewoon lekker je gevoel volgen en probeer zo veel mogelijk te leren van zoveel mogelijk mensen. Ga kijken bij demo's en clinics (veel hebben gratis toegang), ga een paar keer naar een koersbaan om meer over dravers te leren (m.n. karakter en de omgang), probeer of je bij een dravertrainer misschien eens een paar dravers uit mag rijden (meestal zijn ze daar erg blij mee!) en ga lekker je eigen gangetje, dan kom je een heel eind Lachen.

Omegamedo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 15:18

Als er demo's hier ergens 'in de buurt" zijn , ga ik ook wel kijken, dat gebeurt dus helaas niet zo vaak Scheve mond
En ik ben ook altijd erg geinteresseerd in wat anderen doen.
Bij mij is misschien een stukje verschil dat ik er jaren uit ben geweest, denk dat de meesten hier altijd wel in/tussen de paarden zijn gebleven, ik kon dat helaas niet.
Nu ik " oud en wijs genoeg " Knipoog ben , heb ik de mogelijkheid om mijn eigen paard te houden (vroeger nooooooit gedacht ). Maar omdat je over meer dingen nadenkt, meer interesses in verschillende diciplines hebt en die ook toegankelijker zijn geworden voor iedereen in de loop der jaren ( volgens mij kende ik vroeger ( zo'n 20 jaar geleden ) alleen maar de engelse manier van rijden, van de manege ), is het best moeilijk om het "goed' te doen. Wat ik al zei, ik volg me gevoel, voel me daar goed bij en denk dat mijn paard ook best tevreden is zo, ze glanst je tegemoet met appeltjes en al. Pling
En binnekort heb ik een proefles richting dressuur (dat is toch wat ze noemen het engels rijden ?), en mijn man krijgt zaterdag zijn eerste les western, eerst nog op een lespaard maar dat gaat ook op Omeeg toegepast worden , als het ooit kan, nemen we haar mee naar westernles.
Dus binnekort zijn we echt aan het mixen !!!
Mijn verwarring van het mixen was overigens alleen op het rijden gebasseerd hoor ! De omgang en verzorging daar twijfel ik niet over, en dat kan ik toch wel zeggen dat dat erg "natural" is ( qua bekappen, geen deken maar wintervacht, rangorde, enz).

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 15:26

gijsenkim schreef:
Alle bijbehorende spelletjes zijn enkel aanvullingen op het NH, en is GEEN NH op zichzelf.

Ik heb heel veel respect voor paarden en eis dat ook terug (soms op een wat minder subtiele manier, als het paard ook niet zo subtiel naar mij toe is) en dat is in mijn ogen meer NH dan een driving game, of een paard aaien met een carrotstick.

Ik ben het hier niet mee eens, je houding is heel belangrijk (die je juist beter kan maken door middel van die "spelletjes"), maar ik denk dat een goede kennis van theorie en wanneer, waar en waarom bepaalde oefeningen toe te passen ook een heel groot gedeelte zijn.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 15:28

Maar wat als je houding van nature al goed is?

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 15:55

sommige mensen hebben van nature een betere houding dan anderen, maar je kan altijd beter worden, het ligt eraan wat je doel is Lachen
Zolang mijn paard nog niet in piaffe gaat als ik met mijn vingers knip, denk ik niet dat wij elkaar 100% begrijpen *LOL* Haha!

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 16:41

Ik denk dat dat niet echt een kwestie van begrijpen is , maar van aanleren. Het paard moet 'begrijpen' dat jij de leider bent maar er verrouwen voor terugkrijgt. En dat kan dan volgen in de oefeningen. Maar ik vind wel dat er een duidelijk verschil moet gemaakt worden in leider zijn door 'angst' of door 'vertrouwen geven". Je kan je paard wel op zijn donder geven een keer, maar je mag niet vergeten er ook bij belonen als hij hem juist gedraagt! Positieve training als het ware, dan krijf je vertrouwen zonder angst. En dat kan iedereen doen, daar is niets NH aan, maar is wel een belangrijk uitgangspunt voor mij. Daarom dat ik altijd grondwerk doe met een nieuw paardje, om zijn plaats duidelijk te stellen , maar ook om hem te leren me te vertrouwen, dat ondervind je ook in het rijden denk ik, maar velen kijken daar niet naar en vinden het tijdverlies. Lachen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 23:25

en als ik als niet NHer nou zeg dat een paard ALLEEN maar leert van de beloning?

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 00:10

Omegamedo schreef:
De omgang en verzorging daar twijfel ik niet over, en dat kan ik toch wel zeggen dat dat erg "natural" is ( qua bekappen, geen deken maar wintervacht, rangorde, enz).

Nu gaat bij mij weer geen lichtje branden.........waarom geen deken op, dit heeft voor mij dus weer helemaal NIKS met NH te maken, net zoals je ook niet NH kunt bekappen of een NH rangorde hebt. Vind de term natural ook erg vreemd.....laat je je paarden in het wild lopen? En waarom ga je er dan op zitten? Maar goed, deze discussie willen we hier waarschijnlijk niet (weer) voeren.

Omegamedo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 01:08

Nee, ik denk dat er hier ook al genoeg dicussies over rondgaan wat NH nu 'precies' inhoudt.
Daar zijn mijn reacties op zich ook niet op gebasseerd, ik heb laten merken in mijn antwoorden hier, dat ik nogal onzeker was over het mixen van stijlen. Ik heb enkele voor mij erg verhelderende antwoorden hierop gehad, waar ik wat mee kan , en zo zekerder een bepaalde richting op kan gaan of meerdere richtingen. Erg prettig idee. En daar ging het mij om.
Kendra, jammer dat je zo negatief reageert tov mijn antwoord, ik wilde hier alleen maar mee duidelijk maken dat ik inmiddels wel weet dat NH niet alleen maar het rijden inhoudt.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-04 19:29

Astragirl schreef:
Ik denk dat dat niet echt een kwestie van begrijpen is , maar van aanleren. Het paard moet 'begrijpen' dat jij de leider bent maar er verrouwen voor terugkrijgt. En dat kan dan volgen in de oefeningen. Maar ik vind wel dat er een duidelijk verschil moet gemaakt worden in leider zijn door 'angst' of door 'vertrouwen geven". Je kan je paard wel op zijn donder geven een keer, maar je mag niet vergeten er ook bij belonen als hij hem juist gedraagt! Positieve training als het ware, dan krijf je vertrouwen zonder angst. En dat kan iedereen doen, daar is niets NH aan, maar is wel een belangrijk uitgangspunt voor mij. Daarom dat ik altijd grondwerk doe met een nieuw paardje, om zijn plaats duidelijk te stellen , maar ook om hem te leren me te vertrouwen, dat ondervind je ook in het rijden denk ik, maar velen kijken daar niet naar en vinden het tijdverlies. Lachen

Dat je paard moeten weten dat je boven hem staat dat snap ik, maar wat ik dan weer niet snap is dat vele nh-ers dat willen bereiken dmv van grondwerk oefeningen, (niet dat daar iets mis mee is), dat kun je toch ook doen door het paard stil te laten staan/met poetsen/hoefsmid/da opzadelen/ jij eerst in de stal dan hij/stil staan met opstappen enz enz enz.??

Ik weet dat een heleboel mensen grondwerk leuk en leerzaam vinden, vooral mee doorgaan.
Maar ik heb dat niet nodig, een paard heeft in de meeste gevallen heel snel door wie de baas is en daar hoef ik niet een half uur in een cirkel te gaan staan.

Ho is ho en niks anders, links is links en niet rechts, ik zie (sorry) grondwerk niet als het verduidelijken van leiderschap maar meer als leuke bezigheid en ontspanning, waar imo niks mis mee is.
Tenzij jij je dominantie in dat half uurtje gaat afdwingen....
Helaas heb ik paarden gezien die er tureluurs van zijn geworden en de eig. maar hameren op dat dominantie gedoe.
Vervolgens naar de weide lopen, het hek openen en het paard EERST de wei in laten lopen om vervolgens een paar meter meegesleurt te worden naar een vers plukje gras. Verward

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 19:41

Ik denk dat cissie wel een punt heeft.

Ik loop altijd naast, iets voor de schouder....... Daar hoort een paard te lopen. als ik stop met lopen, stopt hij ook... idem voor rechtsaf, linksaf en versnellen. Mocht een paard andere ideeen hebben over de route dan kan ik het dier aangepast aan zijn karakter even duidelijk maken dat dit dus echt niet de bedoeling is, vaak is dat eenmalig. Bij iets hardleersere paarden moet je het wel een keer of 3 herhalen.

Zelfde geld voor poetsen, vaststaan. Als ik met een paard bezig ben dan wil ik alle 4 de voetjes op de vloer, tenzij ik heeeeel expliciet anders vraag. Voetjes optillen (en dan vooral achterbenen) is goed voor een correctie passend bij het karakter van het paard, vaak is wederom eenmalig genoeg.

Ik ben van het type, beter een keer goed dan 60 keer een beetje. Ik doe geen spelletjes ala parelli, niet omdat het me niks lijkt (want het lijkt me heel leuk om te doen) maar gewoonweg omdat ik met paarden van andere mensen bezig ben en gewoonweg niet de tijd heb om dat soort dingen te doen. Mocht ik ooit (maar dat betwijfel ik) een paard voor mezelf kopen, dan zou ik best wel dat soort spellen willen doen........ maar niet om het respect, want dat is niet nodig, maar meer om ook eens op een andere manier bezig te zijn met het paard

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 20:52

Ik speel met Lanna omdat we dat leuk vinden. Niet om mijn dominantie te bevestigen of zo.

En verder is het ongelofelijk handig met longeren. Ik knoop haar in een pessoaset en heb verder geen longeerlijn of zo nodig. Door de Parelli-games loopt ze ook los haar cirkel, verandert van hand als ik een pas naar de voorhand doe en komt als ik haar roep. Maar dat is vooral heel handig Lachen

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 23:14

Ik heb dit topic niet helemaal gelezen.. Ik beantwoord gewoon de vraag..
Ik denk dat Dressuur en NH heel goed samen gaat, ik denk dat het zelfs erg goed is voor je paard, dat het dan lekker ontspannen kan lopen enz..

memory

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 02:21

cissie schreef:
Dat je paard moeten weten dat je boven hem staat dat snap ik, maar wat ik dan weer niet snap is dat vele nh-ers dat willen bereiken dmv van grondwerk oefeningen, (niet dat daar iets mis mee is), dat kun je toch ook doen door het paard stil te laten staan/met poetsen/hoefsmid/da opzadelen/ jij eerst in de stal dan hij/stil staan met opstappen enz enz enz.??
Citaat:

dat doen ze ook,..Ik in ieder geval wel. Het Nh houdt bij ij niet op bij het verlaten van de bak hoor Knipoog

Citaat:
Ik weet dat een heleboel mensen grondwerk leuk en leerzaam vinden, vooral mee doorgaan.
Maar ik heb dat niet nodig, een paard heeft in de meeste gevallen heel snel door wie de baas is en daar hoef ik niet een half uur in een cirkel te gaan staan.

Voor mij betekend grondwerk ook totaal niet een half uur in een cirkel staan. Het is zoveel meer! Alle bewegingen die het paard kan maken, over en onder dingen, zijwaarts, tempowisselingen, communicatie over steeds grotere afstanden. Prachtig Haha!!

Citaat:
Ho is ho en niks anders, links is links en niet rechts, ik zie (sorry) grondwerk niet als het verduidelijken van leiderschap maar meer als leuke bezigheid en ontspanning, waar imo niks mis mee is.
Tenzij jij je dominantie in dat half uurtje gaat afdwingen....
Helaas heb ik paarden gezien die er tureluurs van zijn geworden en de eig. maar hameren op dat dominantie gedoe.
Vervolgens naar de weide lopen, het hek openen en het paard EERST de wei in laten lopen om vervolgens een paar meter meegesleurt te worden naar een vers plukje gras. Verward

Tja, in elke stroming zitten prutsers..

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 12:13

Ik vind het woord dominantie ook een beetje vaag, ik zou eerder willen zeggen dat je door verder te gaan met grondwerk de communicatie verbeterd. Je kan het misschien beter over respect hebben, als je paard niet over je heen rent etc heb je misschien respect, maar hoeveel respect heb je als je paard op een afstand van 20 meter zijwaarts, achterwaarts etc etc kan laten gaan.
Precies hetzelfde met vertrouwen
Daarbij heeft grondwerk gewoon een hele goede uitwerking op het rijden.