[LO] Longeren Van Een Veulen? Ja Of Nee?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Zou jij je eigen veulen intesief longeren?!

Jah tuurlijk dan luisteren ze veeeel beter!
1 (1%)
jah maar niet intensief en niet te lang
12 (12%)
Nee dat vind ik zielig
2 (2%)
Nee dat is nog niet goed ze moeten eerst ff uitveulenen
84 (84%)

Totaal aantal stemmen: 99


Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 21:52

xtwisterx schreef:
Interessant onderwerp trouwens...
Eindelijk een onderwerp waarbij bokt het met elkaar eens is... Schijnheilig

toch niet Tong uitsteken

Citaat:
Jah tuurlijk dan luisteren ze veeeel beter!
2% [ 1 ]
jah maar niet intensief en niet te lang
15% [ 6 ]
Nee dat vind ik zielig
5% [ 2 ]
Nee dat is nog niet goed ze moeten eerst ff uitveulenen
78% [ 32 ]

Duhelo

Berichten: 28617
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 21:53

Update:

Zou jij je eigen veulen intesief longeren?!
Jah tuurlijk dan luisteren ze veeeel beter!
2% [ 1 ]
jah maar niet intensief en niet te lang
14% [ 6 ]
Nee dat vind ik zielig
5% [ 2 ]
Nee dat is nog niet goed ze moeten eerst ff uitveulenen
79% [ 33 ]

Totaal aantal stemmen : 42

Monster

Berichten: 9515
Geregistreerd: 04-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 22:02

uhhmm, is dit een grap ofzo??

Kom op zeg, het is hetzelfde als een baby van 1 sommen te geven van een 4de kalsser op havo nivo

Bayja

Berichten: 4268
Geregistreerd: 07-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 22:10

Nee, ik laat mijn veulen lekker veulen zijn. Ik leer hem de nodige dingen in de periode dat hij op stal staat als poetsen, voetjes geven, vast staan enz. maar longeren begin ik op die leeftijd absoluut nog niet aan. Laat hem maar lekker met soortgenootjes optrekken daar worden ze sociaal van.
Ik laat hem lekker jong zijn en begin ermee wanner hij de leeftijd heeft en aantoont dat hij het aan kan.

Nadir

Berichten: 12743
Geregistreerd: 12-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 22:14

xKatleentjex schreef:
toch niet Tong uitsteken

Er moet er altijd weer 1tje dwarsliggen natuurlijk... Haha!

Persoonlijk vind ik het nogal een domme vraag... Deze antwoorden zijn toch te verwachten? Of had de TS gedacht dat er gezegd zou worden dat je veulens wel moet longeren... Scheve mond Probeer de zoekmachine maar eens, bokt is allang dood gegooid met deze topics...

Arabesk

Berichten: 28681
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 23:36

xKatleentjex schreef:
ok, ga jij je jaarling maar intensief longeren. Dat is toch iets héél anders dan want lekker spelen in de wei. Intensief longeren is enorm belastend voor de gewrichten en spieren en ik heb sterke twijfels dat dit paard later nog veel gaat kunnen doen

ja ik weet ook wel dat de DB wat overgereageerd is, maar ik ben nogalin schock Tong uitsteken

Je leest mijn antwoord niet goed!!! Ik zei ik keur het niet goed, maar DB vind ik overdreven hoor.

prompter

Berichten: 11382
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 07:59

Goed, ik zal jullie eens een nog grotere shock bezorgen: ik heb mijn paarden al aan de longeerlijn gehad toen ze 8 maanden oud waren.

Natuurlijk laat je ze niet werken, maar ik vind het heel belangrijk dat ze al heel jong de stemcommando's voor stap, draf en vooral halt leren kennen, daar hebben we hun hele verdere leven profijt van. Vooral bij het voor de kar beleren is dat heel belangrijk.

Het blijft beperkt tot een paar sessies tot de stemcommando's er goed in zitten, en het zijn ook hele korte sessies. Dat de beestjes er niets aan over houden blijkt wel: oudste is 18 en kerngezond, jongste is 6 en nooit een dag kreupel geweest, geen gallen, niks.

Ik denk niet dat de dierenbescherming hierop had ingegrepen Lachen. Wanneer je weet wat je doet, ben ik er niet tegen. Helaas gaan de meesten, als ze met een erg jong paard aan de gang gaan, veel te ver, en daar ben ik uiteraard wel tegen!

MoniqueT

Berichten: 8852
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 13:21

Ik vraag me af hoeveel topics hierover al zijn geopend ...

eva92

Berichten: 1734
Geregistreerd: 13-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 20:13

jeetje wat is diet erg wie doet dat zijn veulen nou aan zijn die wijfen niet goed bij hun hoofd ofzo ik zal meteen die baas van dat veulen toe spreken en zeggen wat ze doen met dat arme beest ik heb natuurlijk op het laatste antwoord gestemd arm veulen Huilen Boos! Verdrietig

yolande

Berichten: 309
Geregistreerd: 04-08-04
Woonplaats: Egmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 13:52

Boos! NEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEE Boos! !

Met die leeftijd longeer je beslist NIET!

Longeren is een veels te grote belastig voor pezen en gewrichten!

Je maakt een paard van die leeftijd kapot met longeren Huilen terwijl het ongetwijfeld goed is bedoelt! Doe het dus niet!

navaja
Berichten: 971
Geregistreerd: 14-05-04
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 09:30

Intensief longeren mag niet op 1 jarige leeftijd niet omdat bewegen slecht voor ze is, jaarlingen horen juist erg veel te bewegen, ze gaan bij mij elfs los mee op buitenrit, maar..

longeren is een eenzijdige beweging, wat dus ook eenzijdige belasting geeft op spieren, pezen, gewrichten, het zenuwstelsel en voornamelijk de ruggenwervels. Ook wordt bij longeren (de mensen die het niet kunnen dus) vaak hard aan het leidsel getrokken, of wordt er door druk op het leidsel stelling gevraagd, met resultaat dat het paard aan dat touw gaat hangen en zijn hele voorhand nog meer belast.
Paard heeft een grotere kans op peesblessuren, artrose op jonge leeftijd en andere gewrischtsproblematiek.

tallie

Berichten: 2207
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 16:21

iksnap niet dat dit topic alweer 2 pagina's lang is... hier zijn al zoveel topics over.... zie de zoekfunctie....

Lijkt me logisch wat voor antwoord je op deze vraag krijgt...

qwinty

Berichten: 2212
Geregistreerd: 16-02-04
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 15:09

Nou ik vind ook niet dat je intensief dat moet gaan doen , want zijn of haar spieren zijn nog niet helemaal ontwikkeld voor het echte werk.
Wel vind ik dat je kan longeren maar dan niet te lang gewoon eventjes misschien net 5 tot 10 min dan kan het er aan wennen ..

Mijn veulen is nu bijna anderhalf en ik wou met hem er ook al mee beginnen maar omdat hij is een enorme wei staat met nog 5 andere hengsten leek dat mij niet verstandig.

Maar over een week gaat hij naar een nieuwe wei met ook een haflinger van 10 die ik ook rij.
Daar wil ik wel met hem aan de slag gaan maar net als wat ik al zei is niet te lang hoog uit 10 min....
Ik ga dat trouwens met een knopen halster doen dus geen getrek of wta dan ook!

sow een heel verhaal haha maja dit is dus mij mening hier over!

qwinty

Berichten: 2212
Geregistreerd: 16-02-04
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 15:11

promptertje schreef:
Goed, ik zal jullie eens een nog grotere shock bezorgen: ik heb mijn paarden al aan de longeerlijn gehad toen ze 8 maanden oud waren.

Natuurlijk laat je ze niet werken, maar ik vind het heel belangrijk dat ze al heel jong de stemcommando's voor stap, draf en vooral halt leren kennen, daar hebben we hun hele verdere leven profijt van. Vooral bij het voor de kar beleren is dat heel belangrijk.

Het blijft beperkt tot een paar sessies tot de stemcommando's er goed in zitten, en het zijn ook hele korte sessies. Dat de beestjes er niets aan over houden blijkt wel: oudste is 18 en kerngezond, jongste is 6 en nooit een dag kreupel geweest, geen gallen, niks.

Ik denk niet dat de dierenbescherming hierop had ingegrepen Lachen. Wanneer je weet wat je doet, ben ik er niet tegen. Helaas gaan de meesten, als ze met een erg jong paard aan de gang gaan, veel te ver, en daar ben ik uiteraard wel tegen!



Precies! ben het met je eens!

Teigetje008

Berichten: 1539
Geregistreerd: 26-01-04
Woonplaats: In het noorden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 19:56

ohohoh, dat mensen zo onwetend kunnen zijn Boos! .. Erg jammer, vooral voor dat veulen! Een jong paard mag je nooit longeren, eigenlijk pas als ze drie zijn. Het is ontzettend slecht voor de pezen en gewrichten die nog niet uit gegroeid zijn. Zelfs voor een paard van 3 jaar oud, is elke dag longeren nog te veel. Ik hoop dat je die mensen kan uitleggen dat, als ze zo doorgaan, het veulentje geen 10 jaar zal worden zonder gebreken aan de benen. Succes!

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78618
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 22:54

qwinty schreef:
Precies! ben het met je eens!


En ook ik ben het hier mee eens. Onze jaarlingen worden ook gedurende een week of 3 tot een maand, 2 a 3 keer per week zo'n 5 tot 10 minuten gelongeerd. Gewoon aan een halstertje, beetje stap, draf en halthouden. Wij doen dit al 20 jaar zo, en we hebben nog nooit een paard kreupel gehad! Onze oudste wordt nu 20, en heeft tot zijn 18de op nationaal nivo concoursen gelopen.

Overigens vond ik het wel een wazig topic. TS heeft het in poll over een veulen, en in haar verhaal over een veulen van 1 jaar en 3 maanden.....dat is geen veulen meer!!!!

Ik heb nu voor optie 2 gekozen, er vanuit gaande dat het toch over jaarlingen ging.

Caye

Berichten: 7505
Geregistreerd: 20-07-04
Woonplaats: 070

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 12:08

ik begin meestal met 2 en half RUSTIG te longeren. lange lijn en niet te vaak.. 2 keer per week. en dat opbouwend..
Wel hoofdstel en zadel er op om daar spelender wijs aan te wennen.

Als hij wat meer ervaren wordt hang ik er een pessoateugel aan,.. tot hij 3 jaar is en dan er op!

klomp

Berichten: 4998
Geregistreerd: 25-05-04
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 12:41

qwinty schreef:
Precies! ben het met je eens!


Ik ben het met jullie eens promptertje en qwinty!!!