[AR] Wie doet hier dressuur aan de lange teugel?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 17:09

Bij mij loopt het longeren met dubbele longe over in het werken in met lange lijnen, ik longeer namelijk eerst en op den duur wordt het lange-lijnen werk.

kellybelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 12:31

Bij ons op de vereniging is Piet Bakker inderdaad ook een keer geweest. Ik was helaas te laat met opgeven dus ik kon niet meer meedoen, maar ik geloof dat we in 'het najaar' nog een keer zo'n clinic zouden krijgen, mogelijk een vast lesgroepje die dan bijvoorbeeld 1x in de maand leskrijgt. Dat lijkt me echt geweldig! Nu durf ik er niet zo veel aan te doen, bang dat ik iets verkeerds aan leer....

Oregon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 19:24

Voor iedereen die geïnteresseerd is: Het boek longeren en werken aan de lange lijnen van Jennie Loriston-Clarke is een echte aanrader! ISBN: 90 384 0789 0

Black_riders

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 20:32

ik werk al heel lang met mijn paarden aan de lange lijn, het is leuk en je kan goed zien hoe je paard beweegt en hoe hij reageert op de hulpen van de stem en de teugels

shemar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 20:05

Ik heb laatst een boek gekocht om te kijken of het voor m'n dochter d'r pony wat is, ik kan er zelf niet op omdat ze te klein voor me is en zo kan ik haar toch nog wat leren. (hoop ik) Moet ze eerst leren dat ze voor me uit moet blijven lopen inplaats van zich om te draaien om te kijken wat ik aan het doen ben.

David29jaar

Re: [AR] Wie doet hier dressuur aan de lange teugel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 18:55

Ik zie hier regelmatig de naam Piet Bakker langskomen. Hij is inderdaad degene die dressuur aan de lange teugel doet met een Lipizzaner hengst. Voor iets meer informatie kun je kijken op zijn site www.lipizzaners.nl
Hierop staat ook een e-mail adres voor het geval je geïnteresseerd bent in bijvoorbeeld een workshop lange teugel of privé les.

corretje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 19:50

abby schreef:
Lange teugelwerk is dressuurmatig werken maar dan zonder dat het paard onder zadel is. Alle oefeningen, inclusief de Hogeschool-sprongen kun je op die manier uitvoeren (zelfs de Grand Prix Special of kür op muziek). Je loopt hierbij heel kort op het paard, op de weense manier iets naast de achterhand. Longeren met de dubbele longe is 'gewoon' longeren, maar dan met een speciale longeerlijn of met twee losse longes (niet aan te bevelen overigens).
Werk aan de hand is vergelijkbaar met lange teugelwerk met dit verschil dat je werkt naast het hoofd van het paard. Het paard is opgetoomd met trenshoofdstel, stang- en trenshoofdstel of kaptoom. Ook op deze manier kun je vele dressuuroefeningen uitvoeren, met name in stap en draf.

veel voor het paard nieuwe oefeningen vanaf de grond voorbereiden zonder dat het paard gestoord wordt door ruitergewicht.

Sluit mij hier helemaal bij aan. Ik ben er pas mee begonnen tezamen met een nieuwe instructeur, hij weet het duidelijk uit te leggen en te onderbouwen. In Spanje en Portugal gebruiken zij deze methode vaak om jonge onervaren paarden de oefeningen vanaf de grond te leren pas als zij deze goed beheersen gaan zij op het paard, het is niet alleen om het paard niet te storen , maar je ziet wat je paard doet, als je erop zit is het erg moeilijk om naar zijn benen te kijken :D