[AR] [VD] steigeren

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Evy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 15:39

Ik denk dat het meer aan het karakter van de pony ligt als ie het tegen je wil gebruiken.
Kijk, Odin is zo'n brave sul, die steigerd echt niet zomaar. Moet juist een beetje "moeite" doen om haar omhoog te laten komen Haha! Beetje motiveren enzo (brokjes Haha! )
Maar als je al zo'n hyperactief beestje heb, dan denk ik dat ie veel eerder op z;n achterbenen gaat staan.

Voorderest moet je het helemaal zelf weten. Ik denk dat je alleen eerst ff andere kunstjes kan aan gaan leren en als laatste steigeren. Lachen

EbbyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 13:26

Over het wel of niet aanleren van stijgeren is al genoeg gezecht.
Ik ben nog maar net bezig met "vrijheidsdressuur" ik zet het expres tussen haakjes omdat ik de basis nog aan het perfectioneren ben. Ik dacht dat ik het had vanuit de NH maar na bestudering van enkele sites ben ik tot de ontdekking gekomen dat ik het parkeren nog niet echt onder de knie heb. Dat word dus kunstje 1 Knipoog. Ik zou je kunnen vertellen hoe je stijgeren aan kan leren, grappig genoeg heb ik dat prongelijk bijna aangeleert (woeps, ze ging dus -een piepklein stukje- van de grond terwijl ik met targetten bezig was...) Maar ik zie het leuke er niet van in om mijn paard te leren stijgeren, laat staan als eerste begin van VD! Ik vind het alleen maar eng om een paard te hebben dat op comando zou kunnen stijgeren, je moet constand alert zijn, opletten en heel goed over je doen en laten nadenken. Te veel kans op een foutje wat mij betreft.
Maar dat is de rede niet dat ik dit bericht schrijf, wat ik hierboven heb opgeschreven is al uitgebreid besproken in andere onderwerpen.
Behalve dat ik het verfoeilijk vind om iets met je paard te doen met als reden de mensenlijke sociale structuur. Dingen bij een paard moeten een doel hebben! Anders vind ik dat je -oo, hoe zeg je dat tactisch- niet bepaald diervriendelijk bezig bent. Maar goed, ik ben zeer bang dat ik dat niet uit je hoofd krijg gepraat dus...
Behalve dat ik het zeer stoer vind als je je paard kunt laten liggen en zitten vind ik ook een super goed kunstje dat vast wel indruk zal maken het "niet eten" kunstje. Met liggen ben je denk ik toch wel snel een half jaar bezig, als het niet veel langer is en dit kunstje kan een stuk korter. Het is niet gevaarlijk je haalt er alleen maar voordeel uit en als het mislukt heb je tenminste niets vervelends eraan over gehouden. Ook zijn er vrij weinig paarden die dit beheersen dus dat maakt nòg meer indruk. De uitleg staat op de site members.home/vrijheidsdressuur maar ik zal het nog eens kort herhalen.
Je bied je paard iets te eten aan en als hij het wil gaan eten draai je je hand weg en zecht duidelijk nee!. Als je paard zn hoofd een fractie weg draait klik je en draai je je hand weer om (richting je paard dus) en mag hij het opeten. Ik ben zelf er net een dag mee bezig en al zeg ik het zelf het ging best goed Lachen
IK stel voor dat als je dus perse indruk moet maken met kunstjes om dit maar eens aan te leren. Als het lukt om dit aan te leren (want dat is niet zo simpel...) dan kan je vast ook wel andere kunstjes aan.

Evy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 18:45

Maar is dat "niet eten kunstje" niet een beetje een soort van paardje pesten?
(gewoon een vraag hoor Knipoog )

EbbyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 20:50

Nee, dat denk ik niet, want als hij even wacht en later langer wacht dan mag hij het wel opeten. Ik denk dat als ze het door hebben het niet als pesten zien. Natuurlijk moet je dan je paard wel eerst hebben geleert dat hij voor de klik (of de x of wat dan ook) iets moet doen. En ook niet zomaar iets geven. Ik denk dat als je altijd met een klikker werkt je paard gewoon leert dat hij niet mag eten tenzij je klikt en hij het dus verdient heeft. Hetzij met afwachten met eten hetzij met een "kunstje".
En natuurlijk is dat een gewone vraag, goed om bij dat soort dingen na te denken. Gewoon lekker zelf nadenken. En ik voel me niet snel aangevallen Lachen.

EbbyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 20:52

EmmaK

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 21:30

Ik zou het je paard neit leren al helemaal niet als je er op rijd!!! want als ze dan een keer geen zin hebben om te lopen of te werken gaan ze ook steigeren Scheve mond Schijnheilig misschien kun je Merel (renske) vragen hoe je dit aan kunt pakken? die doet allemaal kunsjes mt haar k-welsh *LOL* *LOL*

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 21:48

Dat is onzin emmelske, als een paard wil steigeren, doet ie het toch wel, of ie het nou geleerd heeft of niet.....

EbbyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 22:12

Ik denk dat mensen ook te vaak roepen dat hij het tegen hem/haar gebruikt omdat hij het kent. Dat het niet altijd komt doordat hij het heeft aangeleert maar omdat het gewoon een verzetsonderdeel is. Maar het is wel getheoretiseer Knipoog.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-04 02:02

EbbyT schreef:
Maar het is wel getheoretiseer Knipoog.

Om 2 uur, en je leest niet goed, staat hiet heel wat anders....
*sorry, moest even*

EbbyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-04 16:43

Uhh, Stef, ik snap niet wat je bedoelt... Maar geloof dat jij hierboven het zelfde zecht als ik daaronder. Dan heb ik idd niet goed gelezen, sorry. Het was meer een algemen reactie, had net de andere topics over stijgeren gelezen en toen kwam dit in me op... Jammer genoeg kan ik hem nu niet meer veranderen.
Kon je niet slapen?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-04 20:36

Ik las dus, maar het is wel geterrosiseerd Tong uitsteken

EbbyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 16:22

hihi, daar doe ik geen uitspraak over. Voortaan toch maar wat meer slapen? IK heb het vast verkeerd geschreven maar ik had geen zin om het op te zoeken in een woordenboek Lachen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 19:38

Bedoel je zoiets? Tong uitsteken
Afbeelding

Balou doet het ook op commando ( zoals ik het hem liet doen voor de foto )
Ik heb het hem zelf niet aangeleerd. Hij kon het al lang voor hij van mij werd
Hij doet het ook alleen als ik het van hem vraag en anders niet. Ik kan zonder gevaren verder met hem gaan rijden.
Zelf zou ik een paard het ook niet zo snel aanleren,,Bij Balou is het goed gegaan , maar je weet maar nooit hoe het kan lopen....

Groetjes Cindy

pearl_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 12:21

nou als jij je paard wil leren stijgeren met het commando hoog, moet je dat gewoon lekker doen .. Veel plezier ermee *LOL*

Maar kom niet vragen over een paar maand, hoe je het weer af moet leren...

Suusiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 19:41

Ik kan mezelf toch zo boos maken op al die wijsneuzen die zeggen dat je een paard beter niet kunt laten steigeren omdat dit levensgevaarlijk is en bladiebla. Het valt me op dat hier al meer topics over zijn geopend en het zijn meestal iedere keer dezelfde wijsneuzen die komen vertellen hoe gevaarlijk dat wel niet is. En dat het een droom van een penny-meisje is en weet ik allemaal wat. Ik vind dat echt irri. Ook zeggen mensen: ja, je bent kennelijk nog erg onervaren dat je hierover een topic gaat openen.
Man, waar slaat al die bull-oliebol nou op? Degenen die zich zogenaamd kampioen-vrijheidsdressuur noemen hebben het toch ook allemaal geleerd. Waarom zou een meisje het dan niet mogen leren?? Waarom zou ze er niet over mogen vragen hoe zoiets moet?? Het is toch je eigen verantwoordelijkheid en dat meisje kent haar pony vast heel goed. En als je het dan niet mee eens bent, kun je dat heus wel zeggen, kun je dit ook op een vriendelijke manier zeggen en desnoods zoiets van: ja en als je het dan alsnog wilt, kun je even kijken op bv:

http://members.home.nl/vrijheidsdressuur/inleiding.html

Zo dat is eruit

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 19:45

Ik kan toch zoooooo boos worden om die eigenwijze mensen

Alleen is mijn mening gebaseerd op 26 jaar paardenervaring Haha! Haha! Haha!
gijsenkim schreef:
Jaaaaaa gaan we weer........... steigeren leer je een paard af, niet aan!!!! Ja.... als je in het circus werkt....

voor de rest moet je blij zijn dat hij het niet doet!

Suusiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 19:47

ow dus het ligt aan paardenervaring??? Of je nou 7 jaar paardenervaring heb of 26 jaar ervaring... die mening die jij geeft GIJSENKIM, kan zelfs iemand geven die 1 jaar ervaring heeft...

Leg t dan wat duidelijk uit, of DEEL je ervaringen met ons!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 19:51

zoals ik zeg, waarom een paard iets aanleren waarvan je blij bent dat hij het niet doen?????????

Voor mijn ervaringen hierover kan ik je verwijzen naar alle topics die hierover al geweest zijn............ daar heb ik al hele boeken geschreven waarom je een paard niet moet leren steigeren

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 20:22

Suusiej schreef:
Ik kan mezelf toch zo boos maken op al die wijsneuzen

dank u Haha!
Citaat:
die zeggen dat je een paard beter niet kunt laten steigeren omdat dit levensgevaarlijk is en bladiebla.

is het ook. Nooit een paar paardenhoeven op je nek gehad? Haha!
Citaat:
Het valt me op dat hier al meer topics over zijn geopend en het zijn meestal iedere keer dezelfde wijsneuzen die komen vertellen hoe gevaarlijk dat wel niet is.

en maar goed dat die verstandige wijsneusen er zijn.
Citaat:
En dat het een droom van een penny-meisje is en weet ik allemaal wat.

ik heb inderdaad(niet alleen op bokt) vaak jonge meisjes horen vragen hoe ze hun pony kunnen leren steigeren want het staat toch zo stoer bij vriendinnetjes
Citaat:
Ik vind dat echt irri. Ook zeggen mensen: ja, je bent kennelijk nog erg onervaren dat je hierover een topic gaat openen.

in veel gevallen wel ja Vork
Citaat:
Man, waar slaat al die bull-oliebol nou op? Degenen die zich zogenaamd kampioen-vrijheidsdressuur noemen hebben het toch ook allemaal geleerd. Waarom zou een meisje het dan niet mogen leren?? Waarom zou ze er niet over mogen vragen hoe zoiets moet??

die zogenaamde kampioenen hebben dan ook niet het steigeren aangeleerd toen hun paard juist een trukje had geleerd, maar pas nadat ze al een hele tijd met VD bezig waren en dus wisten waaraan ze begonnen Vork
Citaat:
Het is toch je eigen verantwoordelijkheid en dat meisje kent haar pony vast heel goed.

geloof me, IEDEREEN kent zijn/haar pony/paard enorm goed. Maar helaas blijkt de werkelijkheid niet altijd hetzelfde...
kan het niet meer vinden, maar er laatst nog een topic geweest door iemand die dacht dat paardlief ook een goede band had met haar dus ze ging even leren steigeren omdat het stoer stond tegenover haar vriendinnen... toen opende ze een topic op bokt hoe ze het terug kon afleren want hij deed het de hele tijd Lips are sealed Haha!
Citaat:

Zo dat is eruit

en bij mij ook Haha!

Black_riders

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 20:29

nou veel plezier met het aanleren om je paard te leren steigeren, ik stuur je wel een kaartje als je met je kop in het verband zit.

Suusiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 20:47

xKatleentjex : Ik kan toch niet echt zeggen dat je met ijzersterke argumenten komt :S
-in veel gevallen wel ja
--en maar goed dat die verstandige wijsneusen er zijn.

Jullie ontmoedigen iedereen maar.. Als we allemaal jullie raad zouden opvolgen zou er strax geen 1 paard meer kunnen steigeren op commando...

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 20:47

Owh, dus ik ben een wijsneus???

Ik ben al zo'n 5 jaar intensief bezig met VD, en ja, mijn haf kan steigeren op commando. Mijn shet leer ik het echter niet omdat er regelmatig jongere (8/10) kids mee lopen, en ik het risico te groot vind dat ze perongeluk het commando geven.
maarja, zodra je het hier op bokt niet met penny's eens bent, ben je gelijk een wijsneus. Penny's hebben namelijk toch gelijk, en ondanks waarschuwingen doen ze het toch wel, want ze weten het toch beter.....
Wordt een beetje scheitziek van zulke topics inmiddels.

Zelfs scherps, die al veel langer in de VD zit als ik, zegt er niks over. Lijkt me duidelijk genoeg

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 20:55

Suusiej schreef:
Jullie ontmoedigen iedereen maar.. Als we allemaal jullie raad zouden opvolgen zou er strax geen 1 paard meer kunnen steigeren op commando...

DAT zou nou eens fijn zijn Haha! Haha! Haha!

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 21:07

gijsenkim schreef:
DAT zou nou eens fijn zijn Haha! Haha! Haha!

Haha!

Suus, ik vind mijn argumenten toch wel sterk genoeg om iemand ervan te weerhouden een paard niet te leren steigeren als ze juist een trukje heeft geleerd Haha!
btw die stukjes die jij hebt overgeschreven noem ik wel geen argumenten, maar antwoorden op jouw antwoorden Vork

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 21:27

goh he overdrijven kunne jullie ook!
Mijn paard steigert op commando ( foto hierboven..) en er zijn nog NOOIT ongelukken mee gebeurt en gebruikt het niet tegen je!
Het kan dus ook wel GOED aflopen hoor...jeetje wat een drama