Awel ik zal men best is doen se

WILD: een jong paard in de kudde gedraagt zich niet naar zijn "rang". De alfamerrie kan hier beslissen om eens drastisch in te grijpen en besluit om het paard te verstoten. de merrie jaagt het paard weg tot op een zekere, voor het paard onveilige afstand van de groep. Ze houdt het paard op die afstand door het gebruiken van haar lichaamstaal: rechte schouders (hoekig uitzicht), ze richt haar hoofd naar het paard en blijft het in de gaten houden. Nu hangt het er vanaf hoe koppig het jong paard is, maar het zal al snel door hebben dat het daar niet veilig is. het moet de veiligheid van de groep hebben, maar...dan moet ie dus ook "om gratie' vragen bij de merrie. dit doet ie door zen hoofd laag te brengen en te "happen" (mond open, tong buiten, happen in de lucht). hij zegt dan eigenlijk: ok, ik aanvaard jouw als leider, ik zal voortaan braaf zijn, mag ik nu aub terugkomen want ik voel mij hier ontzettend onveilig; de merrie reageert hierop door haar schouders ronder te maken en haar hooft wat af te draaien en lager te houden. voila, conflict opgelost

BAK of Longe:
je laat het paard in de ring en gaat zelf in het midden staan. dan jaag je het paard weg door een grote, hoekige houding aan te nemen en je stem te verheffen..., sommigen gebruiken hier vanalle hulptuigen bij...hangt er allemaal wat vanaf he.
het paard zet het op een lopen natuurlijk en dan moet je ervoor zorgen dat het moet blijven lopen. het mag niet stoppen. dit heeft ongeveer hetzelfde effect als uit de kudde gestoten worden, het klopt bij dat paard niet dat hij moet blijven lopen en dat het gevaar niet mindert.
na een bepaalde afstand heeft het paard door: ok dit helpt niet, ik heb deze afstand gelopen en het gevaar is er nog altijd (onveilig gevoel), ik heb een leider nodig die mij hier uitredt....
het paard vertoont hetzelfde gedrag als het jonge paard dat uit de kudde wordt gestoten: het gaat happen, likken, brengt zijn hoofd laag => het vraagt om een leider en wel nu...
en dan verandert de ruiter zijn houding: hoofd omlaag, schouders naar binnen, stoppen met het paard op te jagen.
en wel onmiddelijk stopt het paard met lopen, het heeft zijn leider gevonden. het paard gaat vanzelf naar de leider = JOIN-UP. en wanneer de ruiter wat rondjes loopt met schouders omlaag enzo zal het ook volgen = FOLLOW UP
voila ik hoop dat dit wat duidelijkheid brengt, een verdere mening van mij hierover vindt ge hierboven ergens