[AR] [LO] tips nodig om 3 jarige te leren longeren

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Antoinette

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 17:18

Van RT naar UZ Lachen

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 18:08

Je kan ook misschien proberen dat als hij zo overdwars gaat lopen de zweep achter zijn kont blijven houden. Want als hij al zo ver is dat hij zijn hoofd naar jou toe gekeerd heeft kan hij ook zo stilstaan en evt steigeren of omdraaien.
Ik weet niet of je er veel aan hebt, het is maar een tip.

NaadFuryo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 18:14

Als je nou eens 2 longeerlijnen gebruikt. 1tje op de normale manier en de andere aan de buitenkant vast maakt zodat de lijn achter zijn kont komt zodat die neit kan uitwijken naar buiten.... ( weet niet goed hoe ik het moet omschrijven sorry)

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-04 19:44

Aan hulp heb ik bij mij op stal niks want die hebben helemaal geen ervaring. Ik kan wel longeren en heb geen les nodig, ik vraag alleen een tip om die achterhand er bij te houden. (hier zeggen ze bij alle vragen neem les terwijl je de meeste dingen ook met een tipje op kunt lossen )

Ik heb vandaag geprobeerd om een longeerlijn achter zijn kont langs te doen maar dat vind hij dood eng dus dat heb ik maar niet gedaan.

Brendageene

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 21:30

als hij uitzwaait naar buiten, zweep achter zn kont en voorwaarts oplossen. Elke keer als hij uitzwaait ga jij het hem moeilijk maken en als hij goed loopt ontspannen en belonen. Dan gaat hij vanzelf snappen dat dat uitzwaaien niet de bedoeling is en dat het prettiger is om normaal te lopen.

Je kunt ipv een heel rondje af te zetten, ook kleine stukjes afzetten, of pionnen neerzetten. Dan is jouw doel dat hij netjes en ontspannen (zonder te trekken aan de longe) voor die pionnen langs gaat. Dan zet je er gewoon 4 of 5 neer, de rest van de stukken moet hij het wel zelf uitzoeken, alleen corrigeren als hij naar buiten valt en als hij het goed doet geen druk op het touw en belonen.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-04 21:40

Als ik die zweep achter zijn kont hou word het nog erger, dan draait hij nog verder weg. En hij is totaal niet bang voor die zweep (zweep heeft weinig nut bij dit paard met longeren) Ik wou vandaag een stuk afzetten in de bak( had ik al gedaan) met lint wat daar lag. Maar ja dat vond dat p*kke wijf van mijn stal weer is niet goed en moest ik er af halen want mog dat niet gebruiken. En dus wat gebeurde er, vandaag sleepte hij mij door de bak. Hij liep al wel beter zijn rondjes, maar die achterkant

NaadFuryo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 22:22

Ik zou het toch proberen met 2 lijnen. Die van mij vond het ook niks maar uiteindelijk heeft hij het toch geaccepteerd. het helpt echt... Lachen

Brendageene

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 22:54

dan zou ik toch gedeeltes afzetten, desnoods met lint. En dan de open stukken doordrijven, van het ene afgezette stuk naar het volgende en niet opgeven. Hij hoort gewoon respect te hebben voor de zweep en naar voren te gaan als jij die achter zijn kont zet. Doe dat anders eerst op een klein rondje, dan kan hij haast niet wegkomen.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-04 06:55

Ik heb waarschijnlijk iemand gevonden die mijn paard een maand op stal neemt en hem voor mij in gaat rijden (grens van belgie) Van hem heb ik mijn springzadel gekocht en hij had gezegt dat als ik problemen had of toch liever dat hij hem goed in zou rijden ik hem mocht bellen. (omdat ik niet genoeg geld heb om 400 euro bij een andere stal te betalen ) en waarschijnlijk mog ik het dan bij hem voor het zelfde geld als ik nu aan 1 maand stalling kwijt ben. (ander kan het niet, heb al 3 maanden mijn loon niet gehad van mijn werk Boos! ) Dan ga ik daar waarschijnlijk dus de eerste week logeren en het laatste weekend. Dus dan ga ik wel met hem een paar keer longeren om het op te lossen. Maar dit is nog niet zeker, moet het eerst met hem overleggen.

Shettur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 11:33

ik deej eerst ook logeren in en hoek van de bak daar wende hij aan toen wou ik het in het midde doen toen ging hij telkens de andere kant op dat flinkt hij mij nu nog steeds !!!!!!!!!

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 12:24

werkt het ook niet als je zijn voorhand recht duwt, dus ipv de zweep bij zijn achterhand de zweep tegen zijn schouder tikken? kan wel begrijpen dat hij zn kont nog verder wegdraait als je de zweep richting zn kont zwiept(hij wijkt er dan gewoon voor uit denk ik)...

Brendageene

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 17:27

dat lijkt me niet zo'n goed idee, hij moet immers leren dat de zweep voorwaarts betekent. De pony van mijn zus brak altijd uit op rechts, kont wegdraaien naar buiten en over de schouder uitbreken. Die zette ook zijn nek er nog op. dit was wel gewoon koppigheid, pony is ook al langer beleerd.

Hierbij hebben we gelongeerd op het erf, met gedeeltes afgezet en gedeeltes open (kan je ook zelf in de bak maken dus) en dan bijgezet (teugels naar beneden tussen de voorbenen) dan kon hij zijn nek er niet opzetten. Als hij uitbrak met de zweep erachter weer naar voren drijven, hij heeft ook een paar flinke klappen gehad. Na 5 minuten was het hele gezeur over. Hij probeert het nog wel eens, maar dan is even corrigeren voldoende. Hij staat nu ook al losser bijgezet en kan nu na 3 weken op een geheel open stuk gelongeerd worden.

Het is volgens mij best gemakkelijk op te lossen, als je even doorzet. Anders iemand erbij halen die er verstand van heeft. Ga ook goed na of het paard het gewoon niet snapt of dat hij aan het klieren is.

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 19:51

Zou het een idee kunnen zijn om niet in het midden van de cirkel stil te staan maar wat dichter bij je paard het rondje 'mee te lopen'?
Je kunt eventueel beginnen naast je paard en zo rustig steeds een stukje opschuiven naar binnen. Mijn pony vond dat in ieder geval erg fijn.
Hij deed dat in het begin ook, zijn achterhand naar buiten gooien. (ik had zelfs geen bak, alleen weiland), en soms was het ook mijn eigen schuld, stond ik te veel richting zijn schouder ipv de achterhand, of ik liet hem een te kleine cirkel lopen.
Zelfs nu hij al 11 is loop ik nog steeds een piepklein cirkeltje mee, daarmee geef ik voor hem ook een beetje het tempo aan, hij loopt hierdoor aktiever dan wanneer ik stil sta. De zweep gebruik ik eigenlijk alleen nog maar om hem een beetje te sturen.
Succes!!!! Lachen

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-04 20:58

Brendageene schreef:
. Ga ook goed na of het paard het gewoon niet snapt of dat hij aan het klieren is.

Dat laatste is niet het geval, hij is 3 en heeft nu 4 keer aan de gewone longeer lijn gelopen, hij snapt de bedoeling dus niet, en daar ga ik hem niet voor op zijn flikker geven. Wil alleen dat ik zijn achterkant wat meer naar binnen krijg zodat het voor hem wat makkelijker word.

Kanzi: ik heb hem kort en loop met hem mee rondjes. Maar elke keer bij het open gedeelte vliegt zijn achterhand naar buiten weg, of ik nou de zweep erachter heb of niet. En hij is zo sterk dat hij mij gewoon mee trekt.

zondag heeft ie me voor het eerst de bak door gesleept maar dat was meer een paniek reactie Clown

Brendageene

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 21:14

hij heeft pas 4 keer aan de longe gelopen? Dan snap ik er wat meer van, neem er gewoon een paar maanden de tijd voor en dan valt het kwartje vanzelf wel hoor. Hij hoeft het niet na 4 keer al perfect te kunnen natuurlijk Knipoog

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-04 21:18

Nee dat snap ik ook. Maar ik moet een manier vinden om zijn kont naar binnen te houden. Er valt namelijk niet te longeren als hij zijn kont naar buiten draait. (dan valt hij terug) dus daarom moet ik een manier hebben om hem zeg maar een beetje te helpen ( en mezelf) hij gaat echt overdwars lopen namelijk