[AR] [NH] Methode Monty Roberts in Paard en Sport?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 09:59

Het is heel moeilijk om de achtergrond van een oefening te zien als dat niet word verteld, of anders word verteld. Monty kan het mooi vertellen, mara als je goed kijkt en luisterd zie je dat er nog wel wat anders gebeurt wat hij niet verteld.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 10:01

josien schreef:
...maar als je goed kijkt en luisterd zie je dat er nog wel wat anders gebeurt wat hij niet verteld.

Misschien KAN hij het niet in woorden uiten? Of hij ziet het nieteens.

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 10:08

Tja kom daar maar achter hé. Trouwens als hij het weet zou hij wel uitkijken om het te vertellen. Dan geeft hij zelf aan dat zijn methode verkeerd met gevolg dat hij zijn positie enz kwijt is. Dan kijk je wel uit dacht ik zo.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 10:12

Zijn methode is NIET verkeerd, niet in die context waarin hij hem gebruikt. Paarden in Amerika zijn veel minder in handen dan hier, en als het alternatief een knokpartij of een potje rodeo is, dan kies ik voor zijn methode. En dan ook alleen maar een keertje. En bij de paarden die het nodig hebben.
Het kan alleen ook anders.

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 10:17

Inderdaad het kan anders, maar als jemoet kiezen tussen het breken van het paard met touwen enz en zijn methode. Dan is de keus inderdaad niet moeilijk.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 10:20

De meeste Amerikanen hebben daar meestal niet zo'n geduld in (ik bedoel dus de andere methode). Voldoet het paard niet komt er zo een ander.
En een ranch met honderden jonge paarden die ingereden moeten worden heeft daar ook de tijd niet voor.

Nogmaals, niets mis met de methode, wordt namelijk al jaren door cowboys gehanteerd, zelfs voordat Monty überhaupt kwam kijken. Het is alleen geen manier om verhoudingen recht te zetten als je paard te dominant wordt of je problemen hebt/krijgt.

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 10:28

Ik zie liever anders. Dit omdat deze methode voor mijn gevoel enkel het paard onderdrukt en er geen echte communicatie met het paard ontstaat. Het paard moet luisteren. Het voorbeeld van dat meisje die ik eerder gaf was ook iemand die dacht zoals jij. Het gevolg is nu dat ze helemaal geen plezier meer in haar paard heeft. Er zit niks meer in gewoon omdat dat hem duidelijk is gemaakt dat hij moet luisteren en voor de rest niks te vertellen heeft.
Ik vertrouw nog regelmatig op mijn paard over dat iets wel of niet kan. Ik heb er niks aan als hij gewoon doet en dan dat het helemaal mis gaat. Het paard weet beter wat hij kan dan wij.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 10:33

Eh....sorry, als ik het denken en het inschatten van situaties aan mijn paard over zou laten kom ik nergens meer. Als het aan mijn paard lag liep ze de hele dag te eten. En ik hoop dat ik genoeg paardenverstand bezit om te beslissen dat situaties wel of niet kunnen. Mijn paard heeft onvoorwaardelijke gehoorzaamheid te tonen, ik accepteer niet dat ze bijvoorbeeld weigert om de trailer in te gaan of om langs een object te lopen waar ze 20 keer langs gaat en de 21ste keer spoken ziet.

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 10:47

Jij ziet dus het paard meer als een slaaf om maar hard te zegen. Ze moet gehoorzamen en mag geen eigen beslissingen nemen.

Sorrie, maar je mist zo heel wat. Een paard is een dier ten uitstek om van te leren. Als je het paard onderdrukt is het bijna onmogelijk om echt van dat paard te leren. Ik geloof in de samenwerking, maar wel dat ik de uiteindelijke beslissing heb. Geloof maar dat ikk bar blij ben dat mijn paard ook een mening heeft. Anders had ik hier waarschijnlijk niet zo gezeten. Hij heeft mij meerdere keren uit kritieke situatie's gehaald.

Twee zijn meer dan 1.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 10:51

Laten we zeggen dat ik een paard niet aan situaties blootstel waardoor we samen in situaties zouden belanden waar haar initiatief levensreddend voor ons beide is.

En mijn paard een slaaf? Nee hoor, ik heb de brandblaren in mijn handen staan door de actie die ze me gisteren weer heeft geflikt. Als de hormonen bij haar mee gaan spelen is het zeer beslist geen slaaf meer, en ze probeert genoeg dingen uit (en blijft ze uit proberen)
Ik kan haar neerzetten zonder haar vast te zetten, maar dan moet ze blijven staan. Als ze een voet verzet dat zet ik haar gewoon weer terug. Tot 10 keer aan toe, als het moet. Meestal als ik de derde keer "nee" zeg, blijft ze staan.

Een slaafs paard zou het nieteens proberen....

Duncan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 10:56

ik ga me er ook even in mengen Haha!

De slaven uit amerika probeerden ook regelmatig te ontsnappen. Slavernij is onderdrukking en dat is tot nu toe in de geschiedenis nooit geaccepteerd, altijd is weer gebleken dat het democratisch beter werkt, zo is het ook bij de paarden IMO.

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 11:03

Ik ben blij voor je dat ze inderdaad niet als een slaaf is. Het blijven paarden die altijd een keer zijde hebben.

Als ik zo lees (vergeef me als ik het verkeerd heb) dat je te strak bent, te moeterig. Ik weet dat dit zeer moeilijk is, omdat je het paard niet de vrijheid kan geven door het moeten weg te laten. Het is dan ook zeer moeilijk uit te leggen. Ons verstand gaat er dan geheel tegen in. Enkel de ervaring leer dat het kan en zelfs beter gaat. Dan heb ik het weer over de samen werken. Als iets niet moet dan moet het op een andere manier gedaan worden. Tja dat is die samenwerking.
Het paard is natuurlijk altijd aan regels gebonden, maar juist deze regels geven het paard de vrijheid.

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-04 12:16

Bedankt voor de reacties, ik ga me vanavond eens verdiepen in dit onderwerp. Ik heb het boek ook gelezen en ben eigenlijk echt teleurgesteld dat het een leugen is.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 13:19

Ik ben ook verbaasd, heb de topics die door Cassidy zijn opgegeven nog niet gelezen, ben net in het boek begonnen en vind het eigenlijk best een leuk boek! Maar Join up heb ik volgens mij met Pablo nog nooit gedaan, ik zou niet weten. Maar ik ben het wel met Cassidy eens, die tijd dat ik er ben moet ie gewoon wel luisteren! Anders sta ik tijdens het rijden tussen de trailers, tijdens het poetsen bij de hooibaal (haha en de kudde wil ook wel eens bij Cassidy op stal op visite komen ) enzovoort enzovoort.

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 13:24

Hé wat leuk dat jouw fjort Pablo heet. Ben bezig met een andalusier hengst die Pablo heet.

Lees is mijn uitleg bij domunantiegeneuzel.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 13:28

Duncan schreef:
ik ga me er ook even in mengen Haha!

De slaven uit amerika probeerden ook regelmatig te ontsnappen. Slavernij is onderdrukking en dat is tot nu toe in de geschiedenis nooit geaccepteerd, altijd is weer gebleken dat het democratisch beter werkt, zo is het ook bij de paarden IMO.

En dat is de grootste kul die ik in tijden heb gehoord. Er bestaat geen democratie bij paarden. Jij bent de baas, of zij zijn de baas. En als je de verkeerde tegenkomt kun je het niet meer navertellen.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 17:26

"Be who you are....say what you feel....because the people who mind don't matter and the people who matter don't mind" schrijft Cassidy in zijn/haar profiel.....weinig van te merken Knipoog !
Ik ga niet mee met de schrijfsels van een nichtje van Monty die wel eens even zal vertellen hoe het werkelijk zit. Die zat waarschijnlijk gewoon om geld verlegen Haha! .

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 17:32

@Paars.

Heb je het boek van Monty's nichtje gelezen? Ik wel, en de tegenstelling die in dat boek worden beschreven komen niet alleen van de kant van dat nichtje, maar er zijn meer mensen waar Monty van beweert ze goed te kennen of bevriend mee te zijn geweest die die goede man nog nooit hebben gezien. Als het allemaal van een kant kwam, zou ik je gelijk geven. Maar dat komt het niet.

Het boek van Monty's nichtje is trouwens op dit moment uitverkocht, indien genoeg belangstelling zou er nog een oplage komen. En niet iedereen schrijft voor het geld. Voor sommigen is waarheid ook belangrijk...

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 18:20

Nee, maar als de herdruk komt ga ik het misschien wel kopen. Ik ben wel door de boeken van Monty erg geinteresseerd geraakt in NH, daarvoor had ik er nog nooit van gehoord. Bij de komst van mijn veulen heb ik ervoor gekozen Slim om de methodes van Parelli te gebruiken. Ik ben dus met de basis bezig, hij is nu 2 en train af en toe de 6 spelletjes. Echt leuk om te doen, ik heb het idee dat hij het erg leuk vindt en respect en vertrouwen in me heeft, zonder dat het een watje is.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 18:21

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 18:28

Als het waar is ben ik geschokt Verward . Soms ligt de waarheid in het midden. Wat zijn Monty's reacties op het boek van zijn nichtje?

Duncan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 20:56

Cassidy schreef:
En dat is de grootste kul die ik in tijden heb gehoord. Er bestaat geen democratie bij paarden. Jij bent de baas, of zij zijn de baas. En als je de verkeerde tegenkomt kun je het niet meer navertellen.

daar heb je helemaal gelijk in, misschien had je het verkeerd begrepen maar het was om je duidelijk te maken dat jou paard ZEKER GEEN slaaf is.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 21:39

@ Duncan....dan heb ik je verkeerd begrepen. Excuses dat ik zo uit mijn slof schoot.

@Paars: Monty's reacties op de beschuldigingen van zijn nichtje? Hij haalt zijn schouders op en zegt: waar maak je je druk om? De methode werkt toch? (ik mis nu toch echt de kotssmiley, denk hem er maar even bij)

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 21:46

Cassidy schreef:
Het hele boek van Monty Roberts is een grote leugen.
Er is een ander boek, geschreven door een nichtje, die haar visie op de familie Roberts geeft. Die recht probeert te zetten van Monty Roberts voor leugens in zijn boek heeft lopen verkondigen.
het is dus het ene verhaal tegen het ander. waarom geloof je de ene wel en de andere niet precies? je was er niet bij neem ik aan.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 21:49

Als ik het verhaal van 1 persoon lees.

En krijg daar tegenover het verhaal van zeker een man of 50.

Dan is dat niet meer een verhaal tegenover het ander.

En dan heb ik de neiging om die 50 te geloven. Die allemaal een stukje van de puzzel in handen hebben.