[AR] [LO] dom bedacht?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-04 16:04

Levade hier zie je wat foto,s van buiging, aanleuning en verzameling MET slof gereden......... zoals je ziet kan het allemaal best

gijsenkim schreef:
nog wat foto´s van mij

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

moge duidelijk zijn dat we met buiging bezig waren Haha! Haha! Haha!

[HAW] Kim op haar oude bijrijdpaard (met slof!!)

en hier nog een topic waar ik de slof alleen als noodrem heb, op pagina 3 en 4 staan de foto´s

jessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-04 17:38

Afhankelijk van hoe vaak, hoe lang, en het paard, kun je best met slof longeren. Geeft een beetje hetzelfde idee als bijzet.

Kim, Ik vind je foto's in dit topic een beetje moeilijk te beoordelen... Heb je er geen waar het paard van de zijkant opstaat? (wel mooie buiging Tong uitsteken ) In het andere topic lijkt het op een aantal foto's alsof het paard zijn kruis optrekt & de rug wegdrukt? Of ligt dat gewoon een beetje aan z'n bouw? Correct me if I'm wrong. Lachen Mooi beestje is het wel!

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-04 19:28

Vanf de zijkant:
Afbeelding

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-04 20:12

MinX: het valt me op dat je alle hulpteugels als dwangmiddelen ziet, ook de martingaal. Een martingaal, mits goed afgesteld, is een heel vriendelijke hulpteugel die alleen inwerkt als het paard zn hoofd extreem hoog gooit.

Verder is het mij enigzins onduidelijk of het nu over longeren met hulpteugels, rijden met hulpteugels of beide gaat.

Levade

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-04 15:51

Ja Apple je hebt, gelijk. Ik heb hier iets geroepen over rijden met hulpteugels (maar een paar woordjes, maar goed) en de vraag ging eigenlijk over het longeren van een jonge pony... Laten we mss om het enigszins 'on-topic' Knipoog te houden het daar ook bij laten, want ik vrees ook dat als ik nu weer mijn reacties op de foto's ga geven enzovoorts enzovoorts zijn we hier nog wel even bezig omdat er gewoon heel verschillende meningen over de kwestie hulpteugels zijn.
Iedereen heeft zo zijn eigen idee over wat het beste is voor zijn paardje, die van mij heb ik gegeven en ik hoop dan altijd maar dat er mss toch even over nagedacht wordt Meer kun je toch niet verwachten van je mening geven zeker als die niet aansluit bij het 'gros'. Hoe spijtig ook Huilen (naar mijn mening hihi).

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-04 18:30

Je kan prima longeren met een slofteugel hoor! ik doe dit zelfs op aanraden van DA, fysio&instructeur
sinds ik dat doe is mn paard stukken verbeterd.

bij een 3 jarige kan het helemaa geen kwaad, zolang je hem niet te strak zet en niet te vaak longeert.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

de slof gebruik ik tijdens het rijden nauwelijks, alleen af en toe met buitenrijden als noodrem, wanneer ik veel langs drukke wegen/kruisingen moet(mn paard is niet zo heel erg braaf) vind ik het een stuk veiliger voor mezelf, en ja als ie er dan vandoor gaat richting weg trek ik hem stil dmv een flinke ruk aan de slof.
zielig? nee hoor, t is veel zieliger als we samen voor een auto die minstens 80 km/u rijdt terechtkomen!!!

Ididit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-04 18:35

gijsenkim schreef:
nee hoor is helemaal geen grapje Haha!, het is echt waar....... misschien gebruiken andere mensen om het paard in de krul te trekken maar ik alleen als het paard andere ideeen heeft dan ik Haha! Haha! Kan ik gewoon op een gebroken trensje in alle rust en eenvoud met een paard werken en mocht ie van kiet willen lukt het m lekker niet........... en jij waar gebruik jij een slof voor dan????

Laat het even heel duidelijk zijn dat ik ABSOLUUT GEEN slofteugel gebruik. ja, ook ik ben er tegen. reden is simpel omdat men denkt: ik kan er wel mee omgaan en dat vaak flink tegn valt. Belachelijke uitvinding als je het mij vraagt!

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-04 18:41

zo belachelijk vind ik de slofteugel niet hoor Ididit, zie mn reactie+foto's hierboven.

verder zijn er al zoveel discussies geweest over de slof, cinclusie:
ga je er goed mee om en met verstand is er niets mis mee

trek je je paard er mee in de krul, dan loopt ie op zn voorhand, gebruikt zn rug+achterhand niet en dan heb je er niets aan en kan je hem beter aflaten.

als noodrem is ie ook erg handig!

en verder ging het over het longeren van een 3 jarige met slof, kan prima, 1x per week niet te kort bijgezet, lijdt het paard niets van hoor!

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-04 19:01

Ik longeer mijn paard ook met slof maar zoals de slof van Renske20 staat zo strax zet ik hem echt niet! dat vind ik VEEEEEEL te strak! maar dat is mijn mening.....

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-04 19:30

zoals ik al zei longeer ik hem zo op aanraden van de DA, de fysio en mn instructeur(ivm rugproblemen na een val op het hek)

een 3 jarige moet je idd niet op die manier bijzetten en dan gaan longeren, maar dit is een paard van 10 dat Z1 loopt, ieder zijn eigen manier, maar mn paard wordt hier absoluut niet slechter van!

Chantal1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-04 09:56

ik krijg altijd zon buikpijn als ik dit soort fotoos zie... en ik hoop maar voor de baasjes dat hun paardjes ook nog lekker soepel lopen als ze 20 zijn...
Ik kan het een paard niet aandoen. En ik blijf erbij .. een slangenmens is ook vastgeroest als ze 35 zijn. En met je benen in je nek lopen loopt echt niet fijn, ook al gaat het elke dag een beetje beter.

Ididit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-04 12:54

dat is dus het gehele probleem, het zal niet gaan over 1 keer per week maar vast en zeker wat meer.... wat vinden jullie van andere hulpteugels zoals de gogue of dat soort teugels?

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-04 13:28

De gogue is een heel vriendelijke hulpteugel. Het paard wordt gevraagd om te ontspannen (maar als ie daar zin in heeft dan kan ie ook al snurkend rondraven met zn staart op zn rug, gogue of geen gogue Haha!).

Levade

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-04 13:39

Bbrr, bedankt mensen voor dit beetje nog extra overtuiging van de onzin van hulpteugels. Overal stuk voor stuk op alle foto's (die dan nog maar stille moment-opname beelden zijn) geen ontspanning en het gewicht op de voorhand. Tja het zal er zeker vanaf hangen wat je bedoeling is... Ik weet in elk geval dat ik die fysio&instructeur van renske20 voor mijn paardje nooit wil hebben!

Olevalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-04 18:19

MinX schreef:
dat zal ik zeker niet ontkennen dat dat aan mijn (gebrek aan?? =S) inzicht ligt. Met een slof doe je vaak meer fout dat goed. Als je goed weet wat je doet, en je doet je paard er geen kwaad mee (kan dat? als je een slof gebruikt en hem in een bepaalde houding dwingt?...) tja, ga gerust je gang. Jouw paard is mijn paard niet, en als jij denkt dat het voor jouw paard goed is... prima... =S
Maar waarom zou je in hemelsnaam zulke "hulp"middelen, of liever dwangmiddelen gebruiken als je paard ook zonder troep keurig loopt? En ga me niet vertellen "mijn paard loopt niet zo zonder slof" want dat ligt dan aan jouw gebrek aan longeerervaring. Als jij écht kan longeren, kan je je paard zonder enig tuig precies laten lopen zoals jij wil. en dan heb je dus geen slof nodig. Zodra ik dus mensen met een slof zie longeren, kunnen ze in mijn ogen ófwel niet longeren, ófwel ze nemen geen tijd voor hun paard. Want ik vraag me altijd af, waarom die mensen wel een slof nodig hebben, en ik mn paard in diezelfde houding longeer, maar dan zonder enig tuig.
Tegenwoordig moet alles maar "snelsnelsnel" We gooien onze paarden tot 3 jaar in de opfok(niet dat daar iets mis mee is hoor, don't get me wrong!), en dan met 3 1/2 willen we dat ze keurig lopen, braaf zijn, enz enz. En ja, dan heb je inderdaad dit soort dwangmiddelen nodig om da voor mekaar te krijgen. Maar dat het in mijn ogen niet juist is, dat zal nu toch wel duidelijk geworden zijn?
heb ik nog heel even een vraagje... heb je een heeeeel goede reden waarom je je paard met slof rijdt? Dan wil ik die heel erg graag horen. Ik sta namelijk best open voor de mening van iemand anders, ook in deze kwestie, maar dan moet die ander toch met zeer goede argumenten komen.

HELEMAAL MEE EENS

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-04 18:54

Levade schreef:
Bbrr, bedankt mensen voor dit beetje nog extra overtuiging van de onzin van hulpteugels. Overal stuk voor stuk op alle foto's (die dan nog maar stille moment-opname beelden zijn) geen ontspanning en het gewicht op de voorhand. Tja het zal er zeker vanaf hangen wat je bedoeling is... Ik weet in elk geval dat ik die fysio&instructeur van renske20 voor mijn paardje nooit wil hebben!

kweenie waar jij je opleiding hebt gevolgd maar ik geloof dat je hier een heel klein beetje de plank misslaat Knipoog

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-04 19:27

Levade schreef:

Je weet de reden toch niet van die fysio en instructeur!!
Toch zie ik wel een puntje van ontspanning en de achterhand is ook redelijk aan het werk hoor!

Duncan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-04 19:28

't is maar net hoe je het bekijkt. Omdat een paard een ruiter op zijn rug moet dragen, zal hij zijn rug moeten gaan gebruiken. maar waarom drukken dan zoveel parden hun ruggetje weg? Juist, omdat de ruiter nog niet in staat is om goed mee te bewegen, of omdat het paard nog niet sterk genoeg is om een ruiter te dragen. Dan vind ik het een totaal verkeerde beslissing om er een hulpteugel (wat voor een dan ook) aan te hangen. Ik weet niet waarom renske20 haar paard met slof (ZO STRAK) longeert ('t is op aanraden vd DA, maar wat er was Verward), maar hier stop je het probleem mee weg, net als een slof als noodrem gebruiken. Paarden zijn vluchtdieren, maar als je je als sterke leider opsteld zal het paard niet vluchten voor jij ook vlucht. Voor de mensen die de tijd niet nemen zo'n leider te worden of het gewoon niet kunnen, zijn er sloftuegels en de andere berg rommel, maar dan vraag ik me af, ben je je paard dan wel waard? Bedenk eens bij jezelf hoe het voelt om een stuk ijzer door je mond getrokken te krijgen in noodgevallen (je slaat waarschijnlijk nog meer angsten uit...), met in je achterhoofd dat een paard veel gevoeliger is dan de mens....sorry hoor, ik vind het belachelijk

levade schreef:
Bbrr, bedankt mensen voor dit beetje nog extra overtuiging van de onzin van hulpteugels. Overal stuk voor stuk op alle foto's (die dan nog maar stille moment-opname beelden zijn) geen ontspanning en het gewicht op de voorhand. Tja het zal er zeker vanaf hangen wat je bedoeling is...

hier ben ik het dan ook helemaal mee eens!

(ik heb de laatste zin eruit gehaalt omdat ik niet weet wat renske's paard mankeerd(e))(het is niet op de foto's te zien in ieder geval!)

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-04 20:17

er staat in mn vorige post al dat ik zo moest longeren ivm rugproblemen na een val op het hek, maargoed ik zal het nu wat uitgebreider uitleggen:

mijn paard is tijdens het steigeren achterover gevallen, met zn rug op het hek, flinke kneuzingen er aan overgehouden, en toen zn rug niet meer pijnlijk was ben ik weer gaan rijden, ging in t begin vrij goed, tot hij weer gek had gedaan in de wei, en tijdens t rijden ineens alleen maar zn rug wegdrukte en sterren liep te kijken, veel geprobeerd, masseren longeren etc etc toen t niet beter werd naar DA gegaan, die raadde fysio aan(zowel DA als fysio staan hier in de wijde omtrek erg goed bekend, net zoals mijn instructeur trouwens) de fysio is toen 3x in 1 week geweest, en na die 3e keer moest ik hem gaan longeren, en dan vrij kort bijgezet, en hem toch achter actief houden(zoals de laatste foto laat zien loopt hij achter gewoon ruim ondanks dat ie vrij kort is bijgezet) en kwam ze nog 1x per week.
toen hij dat longeren steeds beter oppakte en steeds soepeler werd, en ook zijn rug weer helemaal in orde was ben ik weer 3x per week naar les gegaan(2x clubles 1x priveles) en 3x per week longeren en 1 dag vrij/buitenritje
hij knapte er super van op en werd iedere dag losser en beter.

duncan: ik weet zeker dat ik mijn paard niet in de weg zit en hij mij ook zeker kan dragen, heb niet voor niets na zn blessure, en sinds ik zo ben gaan longeren, regelmatig prijs gereden in de M2 en daarna de overstap naar het Z1 kunnen maken....

Levade, ik heb geen idee waar jij je info vandaan haalt maar ik hoop dat je na deze reactie van mij inziet dat er wel degelijk een reden is om zo te longeren en dat hij er ook sterk door is verbeterd.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-04 20:19

Duncan schreef:
't is maar net hoe je het bekijkt. Omdat een paard een ruiter op zijn rug moet dragen, zal hij zijn rug moeten gaan gebruiken. maar waarom drukken dan zoveel parden hun ruggetje weg? Juist, omdat de ruiter nog niet in staat is om goed mee te bewegen, of omdat het paard nog niet sterk genoeg is om een ruiter te dragen. Dan vind ik het een totaal verkeerde beslissing om er een hulpteugel (wat voor een dan ook) aan te hangen. Ik weet niet waarom renske20 haar paard met slof (ZO STRAK) longeert ('t is op aanraden vd DA, maar wat er was Verward), maar hier stop je het probleem mee weg, net als een slof als noodrem gebruiken. Paarden zijn vluchtdieren, maar als je je als sterke leider opsteld zal het paard niet vluchten voor jij ook vlucht. Voor de mensen die de tijd niet nemen zo'n leider te worden of het gewoon niet kunnen, zijn er sloftuegels en de andere berg rommel, maar dan vraag ik me af, ben je je paard dan wel waard? Bedenk eens bij jezelf hoe het voelt om een stuk ijzer door je mond getrokken te krijgen in noodgevallen (je slaat waarschijnlijk nog meer angsten uit...), met in je achterhoofd dat een paard veel gevoeliger is dan de mens....sorry hoor, ik vind het belachelijk

hier ben ik het dan ook helemaal mee eens!

(ik heb de laatste zin eruit gehaalt omdat ik niet weet wat renske's paard mankeerd(e))(het is niet op de foto's te zien in ieder geval!)

zucht

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-04 20:28

Renske20, ik vind de slof wat strak, of ligt het aan mij?

Duncan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-04 20:31

grijsenkim, waarom in godsnaam zucht? Ik ben niet gek ofzo! Dit is mijn mening en jij hebt een andere maar ga je ajb niet beter voelen! daar ga ik van zuchten

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-04 20:33

Lief, het is niet altijd rozegeur en manenschijn in de paarden. Geloof me maar

Duncan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-04 20:35

Ik weet het, (maak het regelmatig mee) maar om dan met slof te gaan rijden.... (mag het van mij doen, maar als i je site lees, lijk jij me helemaal niet iemand voor een slof, kan me eigenlijk niet voorstellen dat je hem gebruikt en aanraad(als dat hier het geval was...)) Ik los het leiver anders op!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-04 20:41

Ben ook absoluut geen slofrijder, helemaal niet trouwens.......... maar heel soms wel, vooral als je geen tijd hebt om het anders op te lossen of dat het paard erbij gebaat is. Een slof is geen martelwerktuig (kan het overigens wel zijn hoor) Een slof kan een paard door een moeilijk moment heen helpen. Ik rijd liever met een slof als noodrem buiten en dat ik gemakkelijk zit op het dier dan dat ik met een ongeluk in mn achterhoofd naar buiten moet.

op een voor mij vreemd paard, die ik nog nooit of onder het zadel of aan de man heb gezien moet rijden, doe ik het ook graag met slof en ik ben dan heel blij dat ik m gewoon lekker losjes kan laten hangen. Het gaat niet om een krul!

Niet met elk paard kan je in 5 minuten een contact opbouwen en dan is het wel fijn als je wat extra controle hebt, zeker als je weet dat het paard over een half uur weer voorgoed uit je leven is.

Nogmaals ik ben geen slofrijder, helemaal niet.... maar soms komt ie toch onder het stof vandaan........... OF omdat het beter is voor het paard OF voor mn eigen veiligheid

oja dunken........... het is gIJsenkim de R mag je best weglaten Haha! Haha!
Laatst bijgewerkt door KiWiKo op 06-06-04 20:50, in het totaal 1 keer bewerkt