[AR] [NH] boerenverstand of NH?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-04 15:28

Citaat:
De eerste stappen van Nh zijn duidelijk maken dat jij een rangorde hoger staat dan je paard op een vriendelijke manier dmv van de join up. Als je het niet weet; dit is het paard uit jouw kudde wegjagen tot het iwl onderhandelen over het leiderschap. Jij wordt de leider!!!!
Er is in een kudde geen een paard die het in zjn hoofd haalt zijn leider te bijten of te schoppen hem terugmeppen of schoppen heeft geen zin op de lange termijn. Want de rangorde is nog steeds hetzelfde.

maar je wordt niet zomaar leider, die moet je afdwingen idd, maar join up vind ik niet altijd bijzonder vriendelijk. En leiderschap komt niet door vriendelijkheid.
Wat ik heb gezien tussen de gevechten om het leiderschap ging het er zelfs vrij ruig aan toe. En het leiderschap wordt steeds weer op de proef gesteld en uitgedaagd. En gaan ze ook het gevecht aan met elkaar en de leider moet zijn leiderschap verdedigen. En paarden zullen het idd blijven proberen, maar in de natuur gaat het er ook vrij ruig aan toe dus een klap zie ik gewoon als een bok of een schop of slaan van een paard terug. Hoe los je dat dan op de NH manier op als ze je uitproberen want NH of boerenverstand ze proberen je uit!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 15:31

Als een paard duidelijk aangeeft niets van me te willen is er iets in de relatie niet goed.
Mijn merrie van 2 wil liever ook geen gefrunnik aan haar hoofd, maar blijft wel met haar hoofd in mijn buurt staan als ik niet aan haar zit. Toch zal ze moeten gaan accepteren dat ik haar ook in haar gezicht aanraak.

Wat ik persoonlijk heb geleerd is om een versnelling terug te nemen qua bewegingen als ik bij de paarden ben. Rustig worden om mijn rust op de paarden over te brengen. Ook dit pas na mijn kennismaking met NH.

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-04 15:35

Maar dan vraag ik me af: merk je dat dan niet gewoon in de omgang met de paarden? Hoe ze op stal staan als je veel beweegt of weinig. Als er druk iemand op stal komt dan zie je ze volgen en beetje angstig kijken of onrustig en de hele tijd in de gaten houden en niet ontspannen durven staan. En dit kun je afleiden als je weet hoe je paarden zich normaal gedragen, hoe ze in elkaar zitten. Je moet alleen op merkzaam zijn. En dit doen we al jaren zonder enige kennismaking met NH. En zo ook andere gedragingen.

Als het voor jou werkt goed, maar wat is er nieuw aan?

Op mijn pony deed ik al wat mensen nu met NH doen. Rondcrossen in de polder met alleen halster met een touw aan een kant zelfs er mee springen. En ze was met alles op mijn zit te rijden. Alleen nu zou ik het lef niet meer hebben om dat te doen.

Duncan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 15:37

Citaat:
De eerste stappen van Nh zijn duidelijk maken dat jij een rangorde hoger staat dan je paard op een vriendelijke manier dmv van de join up. Als je het niet weet; dit is het paard uit jouw kudde wegjagen tot het iwl onderhandelen over het leiderschap. Jij wordt de leider!!!!

zat andere manieren om leider te worden, dan is het wel op vrijwillige basis. lees topic over join up eens (en reageer al je er anders over denkt Haha! , ben wel benieuwd)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 15:38

Misschien dat het scheelt dat ik van nature rustig ben in de omgang met paarden.
ben ook niet iemand die snel gebaart met handen enz, vraag me niet waarom. want kan je er geen antwoord op geven. Lachen
op de stal waar ik eerst reed vonden ze ook dat ik het beste paste bij de onrustige, bangere paarden, omdat ik die snel rustig had en het vertrouwen in mens/ruiter gaf.
ook het waarom weet ik niet, iets wat ik perongeluk heb, denk ik.

Duncan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 15:49

per ongeluk????? nee, joh. Dat is niet perongeluk. (nu ff mijn visie op de wereld Haha!) iedereen heeft andere eigenschappen, en zo kan de mensheid hier bestaan. Wat jij kan kunnen andere niet, en wat zij kunnen kan jij weer niet. snappie? Ga dus vooral door met rustige paarden rijden/beleren/trainen, daar heeft iedereen wat aan!

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 17:13

Ik ben ook van nature heel rustig. Ik rij ook niet graag op flegmatieke paarden want terwijl een andere ruiter er zo een Z proef op rijdt, vallen ze bij mij in slaap. Ik werk verdovend Haha!
Ik mag dus altijd op de stuiterballen. Hiephoi.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 19:43

Citaat:
Bjivoorbeeld in de wei, de meeste zullen naar het paard toelopen en hem pakken. Nee, het is de bedoeling dat het paard naar jou komt, zijn leider

*pffff* heb ik ff mazzel: zodra Morrie me ziet, komt ie naar het hek Cool
want dat betekent namelijk eten, dacht ik met mijn boerenverstand, helemaal verkeerd gedacht dus......vandaar dat ie mij op ieder ritje weer ff uittest of ik echt de leider ben door een paar keer flink te schrikken van niks

Als ik dit allemaal zo lees, kan ik maar beter met paard en al naar de psychiater gaan, want wij sporen allebei niet......ik zag Morrie van de week de onbetwiste leider van de kudde een knal verkopen.....die spoort niet Ziek

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 19:47

haha smurf idd.
Snap er ook geen bal van, dat merk ik wel.
ga maar gewoon door op mijn boerenfluitje, want het heeft al jaren goed gewerkt, maar ik ben blij dat ik nu weet dat het niet kan dat 2 paarden soms nog eens ff tegen elkaar ingaan, ook al staan ze jaren bij elkaar.
Toch eens nieuwe lenzen halen, want deze kloppen vast niet Haha!

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 19:52

Citaat:
Toch eens nieuwe lenzen halen, want deze kloppen vast niet

tja, dat excuus heb ik niet, ik heb gewoon een brillie Haha!

Ik ben nu een hele nerveuze, onzekere maar toch dominante merrie aan het helpen betuigen, ik snap echt niet dat ze mij daarvoor vragen, maar ik ben altijd heel instinctief "bang"voor een paard of niet en bij deze heb ik dat helemaal niet.
Gelukkig gaat het allemaal redelijk goed, dus ik heb weer mazzel gehad.....

Wisten jullie btw dat er in de omgang met koeien ook een hele filosofie achter zit, misschien een idee om dat een commercieel te exploiteren

Brendageene

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 08:44

Tja ik ga dus ook al sinds kind af aan op de 'NH manier' met paarden om. Het lijkt mij gewoon allemaal logisch en ik hang dus ook niet een of andere methode aan. Wel krijg ik, doordat NH steeds commercieler wordt, vaak te horen: Oh dus dit is nu freestyle, of doe jij ook aan parelli? Als ik dan zeg: ik doe dit al op deze manier zolang ik mij kan herinneren, staan mensen weleens raar te kijken Scheve mond
Ik kijk ook vanaf jongs af aan naar paarden in kuddes, dus gewoon in de wei gaan zitten en de hele dag kijken (of naar wildreservaten) En daar haal je dan vanzelf een hele hoop uit.

Citaat:

Dan hang je dus typisch een bepaalde methode van NH aan, ik pas nooit join ups toe, maar ik weet toch wel zeker dat ik de leider ben op een voor het paard te begrijpen manier (zou je dus natuurlijk kunnen noemen, dus NH)
Als je eens naar een kudde paarden kijkt en je gaat bestuderen hoe een paard de leider wordt over een ander paard, zal daar echt niet altijd een join up bij plaatsvinden. Dat ligt ook aan het karakter van je paard. De meeste paarden zijn namelijk niet dominant, maar zoeken naar leiderschap. Als jij een paard deze leiderschap aanbiedt, zal het paard je snel vertrouwen en graag voor je willen werken.
Ik heb trouwens nog nooit gewerkt met een paard wat echt dominant was, die dus mijn leiderschap totaal niet accepteerde. (en ik heb toch behoorlijk wat paarden in handen gehad) Misschien zou een join up met zo'n dier wel helpen. Ik vind de join up zeker geen vriendelijke manier, vooral voor paarden die juist op zoek zijn naar leiderschap en duidelijkheid. Er is ook helemaal geen sprake van een kudde als jij alleen met 1 paard bezig bent. Je jaagt het dier dus alleen weg van jezelf, wat ik bij een paard meer over zie komen als een gevecht. Je kunt bij een paard gemakkelijk hoger in rangorde komen puur door de manier waarop je met dat paard omgaat. Dus je houding aanpassen, consequent zijn, rechtvaardig zijn en belonen op de juiste momenten. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 12:05

Citaat:
Je kunt bij een paard gemakkelijk hoger in rangorde komen puur door de manier waarop je met dat paard omgaat. Dus je houding aanpassen, consequent zijn, rechtvaardig zijn en belonen op de juiste momenten.

OK dan!
Zo denk ik er ook over.
Nooit aan join up gedaan, toch altijd fijn meewerkende paarden gehad.
ook met de paarden die van zichzelf dominant waren, wat je in de wei ook goed kunt zien.

maar juist met die paarden had ik altijd het meeste op.
je moet ze eerlijk behandelen, ja mag ze best een keer straffen, maar doe je het op een onterecht moment, word je 10 keer zo hard gestraft.
maar doe je het op een eerlijke manier, dan zijn het paarden die voor je door het vuur gaan en alles voor je doen, heerlijke paarden vind ik het.

796285

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 12:52

Jij schrijft wat ik denk..

Ik heb wel een heel dominant paard gehad. Mijn eerste paard kwam uit Wales. Kuddeleider, pas op z'n 5de geruint en toen naar Nederland gehaalt. Ik was een pennymeisje toen hij kwam, maar van zo'n paard leer je vlot hoor...

Leren op 2 manieren. Ik heb door naar Roy te kijken in de weide ontzettende veel geleerd over leiderschap, want hij was heel puur wat dat betreft. Heel duidelijk over wat wel en niet kon, vriendelijk tegen de merries, veulens en de onderworpen ruinen, maar o wee als er een ruintje bij kwam dat ambitie had. Zodra dat dier het dan opgaf was het ook gelijk weer in orde.

Ik leerde ook dat ik mezelf toch een positie moest geven tov het paard en dat pennytactieken niet holpen. Niet makkelijk als 14-jarige met zo'n paard! Toch is het uiteindelijk gelukt...

Mijn huidige paard is niet zo'n dominante (en dat is wel prettig, helemaal met andere paarden samen rijden is een stuk makkelijker) en die kon je toen hij jonger was soms echt voelen zoeken naar leiderschap. Ik heb van af het begin af aan een harde lijn gestelt in wat wel en niet kon, aan de ene kant beloning en de andere kant afstraffing. Ik heb hem precies 1 keer een trap gegeven - hij haalde uit toen ik aan z'n buik zat. Daarna heeft hij nooit meer zoiets in z'n hoofd gehaalt. Corrigeren doe ik liever 1x goed als 20x gemier van 'dat mag niet'.

Ik mag altijd eerst door de deur. Ik mag altijd eerst bij het voer. Als ik wil kan ik voor de voerbak gaan staan om het 'lekker zelf op te eten'. Rowan is dan wel een beetje geagiteerd, maar hij haalt het niet in z'n hoofd om op te dringen. Hij gaat aan de kant op een aanraking of een tongklikje.

Toch komt hij niet uit de weide, ik moet hem gaan halen. En hij doet wel eens maf in het bos. Luchtsprongetjes maakt 'ie. Maar als ik een beetje no-nonsense "Doe niet zo raar man!" zeg, dan gaat 'ie... En dan gaat 'ie ook echt overal langs.

Het is geen knuffelig paard. Aanraken mag, maar van kriebelen of frummelen draait 'ie al gauw z'n hoofd weg. Iemand beweerde een keer dat dat kwam omdat 'ie me niet vertrouwd, maar ik heb gister toch wel het bewijs van het ultieme vertrouwen gehad...

[VvdD] Paardendromen.. penny-moment met Rowan

Brendageene

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 13:13

Ik denk ook dat je juist door een goede leider te zijn voor je paard je paard je gaat vertrouwen.

Ik heb sinds begin april een 2 jarige, was toen net gecastreert en natuurlijk in een nieuwe omgeving. In het begin was hij alleen maar bezig met de andere paarden, kwam niet naar je toe in de wei, moest eigenlijk niks van mensen hebben.
Ik heb hem gewoon elke dag in handen gehad, gepoetst, gewandeld en daarbij duidelijk gemaakt dat ik beslis waar we heen gaan en dat ik altijd eerst ga en dat hij volgt. Gaat hij voorbij mij, dan wordt hij op zijn plek gezet door hem een paar stappen achterwaarts te laten doen. Heeft hij echt zijn aandacht er totaal niet bij dan volgt er een serie oefeningen waarbij hij wel op mij moet letten. (achtjes draaien aan de hand, paar keer achter elkaar zijn achterhand om laten zetten door op zijn plek te gaan staan) Zodra hij snapte dat hij er niet onderuit kwam, zakte zijn hoofd weer naar beneden en waren de oortjes op mij gericht.

Dit was eigenlijk alleen de eerste 2 weken nodig, hierna is hij een braaf paardje gebleven. Als ik nu aankom en ik stap uit de auto komt hij al aangerend, om me vervolgens langs het hele hek te volgen naar de opening. Laat zich makkelijk pakken en volgt mij overal waar ik ga. Hieruit kan ik toch wel concluderen dat hij mij vertrouwt.

hij is nog wel eenkennig, alleen ik kan zoveel met hem bereiken, als mijn zus het bijvoorbeeld probeert zal hij weer proberen voor haar uit te gaan en niet snel te reageren. Maar ik ben ervan overtuigd dat als zij hem een paar keer duidelijk maakt dat zij de leider is hij dit zal accepteren.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 13:40

wat een onzinnig iets om te vergelijken, dé boerenverstand methode en dé nh-methode. Als je ziet wat voor verschil er al is tussen bijv hempfling en monty robberts, die toch allebei nh genoemd worden, is er echt geen vergelijking te trekken.
grappig trouwens dat er altijd gesproken wordt over vertrouwen en respect, alsof het vaststaande dingen zijn. Alsof het vaststaat dat je "vertrouwen" hebt, als je erbij kan gaan zitten als een paard ligt, of dat je "respect" hebt als een paard niet over je heen rent Verward Dit soort begrippen liggen totaal aan het paard.

Duncan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 13:59

NH is ook voor mensen Haha! die moeten het snappen, of laat jij je paard het boek van roberts/hempfling of wie dan ook altijd lezen Tong uitsteken

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 17:19

Ik ben pas met 14 jaar begonnen met paardrijden. Heb met veel plezier bij verzorgpony's in de wei gezeten om te kijken hoe ze met elkaar omgingen. Toch liep ik 1 1/2 jaar geleden vast met mijn huidige verzorgpony, kwam zelf niet meer verder. Dressuurlessen nemen leek een optie, maar ligt mij niet (het paard geloof ik ook niet, aangezien hij na 5 min. in staking ging). Ik was heel blij dat een collega me op NH wees. Ja, het is logisch nadenken, maar soms is het zo logisch dat ik het niet meer zie.
Gelukkig gaat het nu een stuk beter.

796285

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 17:27

sanne83 schreef:
grappig trouwens dat er altijd gesproken wordt over vertrouwen en respect, alsof het vaststaande dingen zijn. Alsof het vaststaat dat je "vertrouwen" hebt, als je erbij kan gaan zitten als een paard ligt, of dat je "respect" hebt als een paard niet over je heen rent Verward Dit soort begrippen liggen totaal aan het paard.

Dus vertel. Het is mogelijk dat mijn paard mij niet vertrouwt als hij naast me liggend in slaap valt? Als hij zich niet op z'n gemak voelde of bezorgt was over roofdieren zou hij niet eens gaan liggen, laat staan in slaap vallen.

Maargoed, ik doe niet aan NH dus ik weet er geen bal vanaf, dat is toch de conclusie waar jij meestal tot komt?

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 17:45

ArwenLune"]
[quote="sanne83 schreef:

Dus vertel. Het is mogelijk dat mijn paard mij niet vertrouwt als hij naast me liggend in slaap valt? Als hij zich niet op z'n gemak voelde of bezorgt was over roofdieren zou hij niet eens gaan liggen, laat staan in slaap vallen.

Maargoed, ik doe niet aan NH dus ik weet er geen bal vanaf, dat is toch de conclusie waar jij meestal tot komt?
[/quote]

nee hoor Knipoog , ik noemde alleen dit voorbeeld omdat het wel vaker terugkomt. Het is alleen een voorbeeld dat vertrouwen en respect niet een vaststaand iets zijn. Voor sommige paarden is dit niet een blijk van vertrouwen en voor sommige paarden wel. Het wordt gebracht of vertrouwen een verhaal van alles of niets is, maar dat is natuurlijk niet zo. ik blijf altijd opbouwen richting die 100% vertrouwen, misschien kom ik daar wel nooit.
Bij mijn paard is niet schrikken tijdens een buitenrit of de trailer ingaan een blijk van groeiend vertrouwen in mij, omdat ze dat eerst nooit deed, maar ik kon er altijd bij gaan zitten als ze lag.
Vertrouwen en respect zijn niet zwart of wit begrippen, dat bedoelde ik alleen te zeggen Haha!

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 18:15

ArwenLune"]
[quote="sanne83 schreef:

[/quote]
Ascot valt ook gewoon naast mij liggend in slaap..zijn vertrouwen heb ik wel. Alleen dat respect afdwingen, hé. Knipoog

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 18:24

Citaat:
Alleen dat respect afdwingen, hé.

volgens mij kan je geen respect afwingen, respect verdien je! >;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 22:06

Idd, verdienen
Door eerlijk, begrijpelijk, consequent gedrag.

koos2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 14:33

hoi iedereen,
ik benveel gequot dus ga daar niet allemaal op reageren. Ik heb het join up topic nog niet gelezen, maar volgens mij vindt iedereen op dit topic het een onvriendelijke manier, waarom vraag ik me dan af? maar ik zal het eens gaan lezen dan weet ik het ook weer.

Ik heb het idee dat mensen zich bewust afzetten tegen omgangsvormen die anders zijn verteld en waar een boekje over staat dan huis-tuin-keuken omgang.

Je HOEFT geen NH te doen of je erin te verdiepen. Ik vind het wel jammer dat mensen praten over psychiatrisch gedoe en zweverig etc. zonder dat ze het een maandje geprobeerd hebben. ik denk namelijk dat je niet kan oordelen zonder het geprobeerd te hebben.

Nh is echt niet alleen met een touwtje zwaaien en veel geld uit geven aan degene die er een slaatje uit proberen te slaan.

Wat er ook bijhoort is TTeam, en Ttouches een soort massages voor je paard. Grondwerk, dus lopen over planken, zeiltje, wipwappen etc. en daar wordt geen paard slechter van.

maar nogmaals je hoeft het niet te doen! Ik hoop alleen dat mensen na gaan denken over het waarom van hun handelen en dat van hun paard.
vb: waarom komt je paard aangerent als je naar de wei gaat? is hij blij jou te zien? of is hij blij dat worteltje in je hand te zien? of staat hij er al een tijd in en is blij met aandacht?
Wat het antwoord ook is het is nooit fout maar denk of probeer te denken zoals je paard. (en een deze vraag heeft idd ff niks met NH temaken dus hoeft niet gequot te worden, het is eenVB)

En hoe je je problemen ook oplost, jij en je paard moeten je er prettig bij voelen. toch?

Hoop dat de mensen die koeien gedrag willen gaan bestuderen en uitwillen werken er veel plezier aan beleven Tong uitsteken maar meer espect voor andere mensen kunne opbrengen, ik voel me wele en beetje voor L*L gezet namelijk alsof ik een jomanda ben

koos2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 14:45

hahah ik heb het topic gelezen, voor een deel.

. Maar mijn paard vind de join-up leuk Verward . Zou hij stiekem dan ook van sm houden , dus niet alleen van psychische marteling maar ook de lichamelijke? ik zal het maar niet uit proberen :p

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 23:40

Ben al 29 jaar bezig met mijn boerenverstand .

Gewoon veel kijken naar paarden in de wei en paarden bezig met mensen en mensen bezig met paarden.
En daarvan een beetje gepikt en een beetje veel gelaten en dingen op mijn "eige boeren verstand"manier ontdekt en gaan doen.

Afgelopen zondag een NH clinicje gevolgd om er achter te komen
dat heel veel dingen die ik dus "uitgevonden"had een naampje hebben...

Over sommige dingen had ik de vraag;Hoe doe jij dat?
En zijn me nu dingen aangewezen hoe t ook/anders/beter kan .

Sommige dingen blijf ik doen hoe ik ze deed en sommige dingen ga ik nu proberen op de door de "goeroes"beschreven manier.

Met andere woorden ik gebruik nogsteeds mijn boerenverstand , alleen noemen sommige bepaalde onderdelen daarvan NH.

Mijn mening:
Zoveel mensen zoveel paarden zoveel wegen naar de zelfde bestemming
"een een/twee heid" of je nou dressuurt , western rijd ,lekker buitenrijd , ment , springt , VD , NH etc of een combinatie hiervan practiseert.