[AR] [NH] Leiderschap

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Meisje201

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 21:28

Ja, maar het is heel onbewust, heb het echt alleen op Ilkkah, ik kan op elk ander paard rijden zonder dat, maar echt alleen op Ilkkah, en probeer zoveel mogelijk te doen wat jullie al zeggen, maar dat is ook weer dan "te" gespannen, wat voor Ilkkah soms de druppel kan zijn.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 21:29

ga eens een liedje zingen of fluit eens een deuntje, werkt echt!

Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 21:31

Duncan"]
bv. je rijd en gaat heel passief zitten, je doet gewoon helemaal niets, zijn mensen die dat als ontspanning zien Boos! , je paard "denkt" : 'o gut, leider is weggevallen, dan moet ik zelf maar zorgen dat ik blijf overlevemn en loopt precies de andere kant op dan dat jou bedoeling was (bv. op de hoefslagblijven), maaar HOOOO, zegt de ruiter, dat wilde ik bniet en hij stuurt het paard weer terug, om vervolgens weer verder te gaan met zijn ontspanning. Paard denkt weer, he.. monsters in de bosjes en loopt weer naar binnen, ruiter boos: *geeft een paard een tik* en zegt: 'ik zei toch dat je op de hoefslag moest blijven, luister dan ook!' *en gaat weer rustig verder met ontspannen*
[/quote]

[quote="Duncan schreef:
Blijf dus ook met uitstappen, je paard begeleiden! Dan zal hij zich niet bedrijgd voelen.

Deze twee verhaaltjes zijn wat mij betreft echt nonsens.
Heb je wel eens een kudde paarden bestudeerd? En dan bedoel ik een echte kudde, niet vier ruintjes met wat merries in een weiland want dan is er weinig sprake van leiden en drijven.

De hengst voert geen ruk uit!! Tot het moment dat het nodig is...

Hij loopt wat achter de kudde aan en pas als er gevaar drijgt zal hij de kudde wegdrijven of wegleiden, afhankelijk van de ernst.

Een leider is niet constant zijn merries aan het begeleiden met lopen ofzo Verward

Wat je zegt is wel gedeeltelijk waar, voor paarden is het heel verwarrend als je je de ene keer als leider gedraagd en de andere keer weer helemaal niet (onbewust). Dan zal een hoger in rang staand paard zeker proberen weer jou leider te worden, want hij kan het beter zelf zijn dan een halfbakken leider hebben, dat is in zijn optiek namelijk niet veilig.

Maar dat is toch ook het moeilijke aan met paarden omgaan, je niet laten verlagen tot menselijk gedrag (kwaad worden, geduld verliezen) want dat zijn de momenten dat je zeker geen evenwichte leider bent voor je paard...

Meisje201

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 21:32

Das idd een goed idee, werkte bij PP(=Praal Prinses, geen paardenpraat Knipoog ) altijd wel, stom dat ik daar zelf nooit op ben gekomen Bloos
Ga het eens proberen Lachen Bedankt !

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 21:37

Elise schreef:
Maar dat is toch ook het moeilijke aan met paarden omgaan, je niet laten verlagen tot menselijk gedrag (kwaad worden, geduld verliezen) want dat zijn de momenten dat je zeker geen evenwichte leider bent voor je paard...

oeioeioei, wat een waar woord. zo is het

Meisje201

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 21:54

Elise schreef:
Wat je zegt is wel gedeeltelijk waar, voor paarden is het heel verwarrend als je je de ene keer als leider gedraagd en de andere keer weer helemaal niet (onbewust). Dan zal een hoger in rang staand paard zeker proberen weer jou leider te worden, want hij kan het beter zelf zijn dan een halfbakken leider hebben, dat is in zijn optiek namelijk niet veilig.

Kortom: je paard gaat je weer uitproberen of begrijp ik het nu helemaal verkeerd?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 21:58

ik weet niet of je dat uitproberen mag noemen, hij zoekt gewoon duidelijkheid die de baas hem niet (genoeg) geeft.

Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 22:01

Lielle schreef:
ik weet niet of je dat uitproberen mag noemen, hij zoekt gewoon duidelijkheid die de baas hem niet (genoeg) geeft.

Precies, en dat noemt de gemiddelde ruiter uitproberen Haha!

memory

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 22:14

Citaat:
In een paardenkudde heb je de drijvende hengst en de leidende merrie, De merrie leid de kudde (loopt voorop) en de hengst drijft. Waar de hond het dichtst bij is, zal tussen de kudde en de vijand gaan staan. de ander leid of druijft de kudde weg.

Dat je een drijvende hengst hebt en een leidende merrie dat hoef je mij niet te vertellen Haha! (maar leuk dat je het uitlegd hoor) . Jammer dat de helft van wat je hierboven beweerd niet klopt... De hengst is er om zijn harem te beschermen en niet de merrie. Een haremhengst is er voor voortplanting en bescherming, het is zeker geen zaak van wie het dichtste bij staat.

Meisje201

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 08:36

Lielle schreef:

Oow, en dat zou dus een leider van een kudde wel doen.

Duncan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-04 16:24

Ik zie een aantal mensen zegggen, dat ik er geen biet van begrijp en dat ik eens naar een echte paardenkudde moet gaan kijken. Nou ik zal je vertellen, ik heb regelmatig in het lauersmeer gebied de kudde konik paarden die daar lopen bestudeert (hele dagen, niet een half uur ofzo...)en ook een heleboel boeken over de structuur in de kudde, maar wat ik hier zeg, is op het moment dat er gevaar drijgt, en is dus het moment dat het van levensbelang is of je leider bent of niet.

Met het begeleiden met uitstappen, bedoel ik dat je je paard nog steeds blijft sturen (aan de lange teugel, gewoon met je zit.). Het komt erop neer; gewoon er ZIJN. Ook is het raadzaam de omgeving in de gaten te houden, maar zoals een aantal mesen al zei, je niet concentreren op enge dingen. Laat een paard duidelijk weten dat je het gezien hebt, maar ga dan gewoon verder met kijken, want zo laat je merken dat het gewoon niet eng is. zodra je je er op gaat focussen, laat je je paard zien dat er reden tot argwaan of zelfs vluchten is, dus dat niet doen. Als je nl naar een kudde kijt, zie je ook altijd een paard 'op wacht' staan, die houd de omgeving in de gaten, maar de rest van de kudde loopt dan toch ook niet te stressen, de leider (of degene die op wacht staat) geeft namelijk niet aan dat het gevaarlijk is.

Nu wil ik ook nog even zeggen, dat dit mijn idee over leiden en leiders is, en dat ik er wel ervaring mee heb, maar dat jullie gewoon zlf moeten weten of je er iets mee doet of niet.. Voor mij is dit waarheid, maar dat verschilt gewoon voor iedereen. Ik weet dat ik best gewaagde toipics op bokt plaats (aan de reacties te zien...), maar sommige mensen reageren daar vrij lukllig op, vind ik... Even dat jullie er misschien rekening mee houden Haha! , at ik niet de wereld wil verbeteren met mijn mening, maar dat ik hem wel graag wil vertellen...

Cindyt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 17:35

Ik vind het erg interessant dit topic Duncan...
En ik vind ook dat iedereen zijn/haar mening mag geven... alleen zijn er altijd (waar dan ook) mensen die daar overdreven op reageren... alsof je dom bent ofzo (ik heb er ervaring mee *LOL*...
Ik vind het wel erg moeilijk om leider te zijn... ik doe echt mijn best met mijn paard, maar soms zie ik het niet meer zitten Lachen

Duncan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-04 17:41

volhouden meid! Ik las je topic over je haflinger en ik vond dat je heel goed bezig was. Je doet wat jou ligt en dat werkt gewoon het beste. Ook als het wat minder gaat, gewoon doorgaan, want uiteindelijk win je er heel veel voor, wel opletten dat je niet doordraaft maar dat is volgens mij niet het geval... Heel veel succes in iedergeval (zo, dit was even off topic, zullen we weer on topic gaan??? Haha! )

Meisje201

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 18:05

Zo duncan, dat is een heel goed stukje wat je nou daar neerzet OK dan!

memory

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 19:55

Citaat:
Ik zie een aantal mensen zegggen, dat ik er geen biet van begrijp en dat ik eens naar een echte paardenkudde moet gaan kijken. Nou ik zal je vertellen, ik heb regelmatig in het lauersmeer gebied de kudde konik paarden die daar lopen bestudeert (hele dagen, niet een half uur ofzo...)en ook een heleboel boeken over de structuur in de kudde, maar wat ik hier zeg, is op het moment dat er gevaar drijgt, en is dus het moment dat het van levensbelang is of je leider bent of niet.

Ja en wat je ook zei is dat de leidende merrie OF de hengst de kudde dan verdedigd, waarna ik zeg dat dit altijd de hengst is die dit doet.

En als er gevaar dreigt (waarschijnlijk verschillen je paard en jij daar ook wel over van mening Knipoog) is het idd zaak dat jij rust uitstraald naar je paard toe, zodat ie weet dat hij niet bang hoeft te zijn.

Duncan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-04 10:30

memory schreef:
Citaat:

Ja en wat je ook zei is dat de leidende merrie OF de hengst de kudde dan verdedigd, waarna ik zeg dat dit altijd de hengst is die dit doet.

En als er gevaar dreigt (waarschijnlijk verschillen je paard en jij daar ook wel over van mening Knipoog) is het idd zaak dat jij rust uitstraald naar je paard toe, zodat ie weet dat hij niet bang hoeft te zijn.

hier kan een eeuwige discussie over blijven aangezien paarden niet kunnen praten Haha! maar dat is helemaal niet het belangrijkste. Als leider van een paard moet je namelijk hengst en merrie zijn.dus sowieso het pard verdedigen Tong uitsteken

Meisje201

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 19:10

Duncan"]
[quote="memory schreef:
Citaat:

hier kan een eeuwige discussie over blijven aangezien paarden niet kunnen praten Haha! maar dat is helemaal niet het belangrijkste. Als leider van een paard moet je namelijk hengst en merrie zijn.dus sowieso het pard verdedigen Tong uitsteken
[/quote]
Dit snap ik niet,
leg is uit?
Hoezo Merri én hengst zijn voor het paard?

[edit] wat bijgevoegd

Duncan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-04 21:42

nou, als je met paarden werkt, moet je kunnen drijven en leiden. lijden als je bv. een paard uit de wei haalt, en drijven als je longeert. snap je?

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 11:15

Het is ook een heel ruime term, "leiderschap". Sommige mensen voelen zich leider als hun paard hen volgt en stilstaat wanneer zij dat doen. De manier waarop deert hen dikwijls niet (soms ook uit angst, snok er maar eens aan!...) (Dat heb je ook bij aan de teugel gaan...) En dan zijn er mensen die toch wat verder willen gaan en echt paarden willen begrijpen en NH en join-up doen enz...Ik vind dat zeker positief zolang het op de juiste manier gebeurt en eerlijk is t.o het paard ook. Dan zie je uiteindelijk direct het verschil tussen de 2 soorten leiderschappen, die éné groep gaat vrder, het paard vertrouwt hen nu ook, en dat is een bijkomend sleutelwoord volgens mij. respect en vertrouwen.

Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 13:30

Duncan"]
Met het begeleiden met uitstappen, bedoel ik dat je je paard nog steeds blijft sturen (aan de lange teugel, gewoon met je zit.). Het komt erop neer; gewoon er ZIJN.
[/quote]

'Gewoon er zijn' doe je geestelijk, dat hoef je een paard niet te vertellen dmv hulpen, hij voelt jou rust en oplettendheid zonder dat je hem hoeft te sturen hoor Lachen

[quote="Duncan schreef:
Nu wil ik ook nog even zeggen, dat dit mijn idee over leiden en leiders is, en dat ik er wel ervaring mee heb, maar dat jullie gewoon zlf moeten weten of je er iets mee doet of niet.. Voor mij is dit waarheid, maar dat verschilt gewoon voor iedereen. Ik weet dat ik best gewaagde toipics op bokt plaats (aan de reacties te zien...), maar sommige mensen reageren daar vrij lukllig op, vind ik... Even dat jullie er misschien rekening mee houden Haha! , at ik niet de wereld wil verbeteren met mijn mening, maar dat ik hem wel graag wil vertellen...

Ach er is niet mis met gewaagde topics, alleen je kan toch ook open staan voor andere meningen en ideeën. Mij hoor je nooit zeggen dat ik de waarheid in pacht heb, bij lange na niet..

Discussieren is alleen mogelijk als de ander luistert en nadenkt over tegenargumenten. Misschien dat je daar ook eens over kunt denken..

Kim1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 15:00

Maar als ik jou zo hoor, Duncan, dan zou jij voor je paard springen als hij werd aangevallen? Ik zeg dan eerlijk dat ik niet weet wat ik zou doen(eerlijk gezegt ben ik niet zo held en ik denk dat ik hard wegren) maar ik denk niet dat dit zo belangrijk is (in ons land wordt een paard niet vaak aangevallen) wat ik belangrijk vindt is dat sommige mensen niet de verantwoordelijk nemen om zich in te leven in paarden. Hierbij bedoel ik bv huisvesting van een paard. Een paard dat gewent is om met heleboel soortgenoten de hele dag te lopen, te eten wordt door ons, mensen, soms gedwongen om 24 uur per dag op een stalletje van 3 bij 3 te staan. En dan vinden die mensen het ook nog raar als z'n paard hartstikke druk bij het rijden is of andere problemen heeft. En als je tegen die mensen erover hebt dat een paard beweging nodig heeft dat zeggen ze maar ik rij hem toch iedere dag? Als jij de hele dag werd opgesloten in een hok van 3 bij 3 zonder andere mensen zou je toch ook knettergek worden?
Ik las laatst in de krant dat 70 % van de Nederlandse paarden alleen staat! Een paard dat in de natuur in een kudde leeft. Alleen laten staan. Hier kan ik me aan ergeren.

Meisje201

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 15:17

Wat wil je hier precies mee zegen Kim16?
Bij mijn weten heeft dit heel weinig met het onderwerp te maken.

Kim1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 15:30

Dat ik niet denk dat mensen de verantwoordelijkheid, die paardenleiders wel hebben, nooit zullen evenaren. Mensen zullen bijna nooit voor een paard zelf gevaar lopen maar dit vindt ik ook niet verantwoordlijkheid die mensen moeten hebben. Ik vindt dat mensen als leider moeten zorgen dat hun paard gelukkig is en dat kunnen mensen meestal al niet. Dat vindt ik de verantwoordelijkheid die mensen moeten nemen en niet zoals Duncan zegt dat mensen de verantwoordelijkheid van een paardenleider moeten hebben want dat lukt mensen nooit.

Meisje201

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 19:44

Kim16:
Maar we kunnen wel een poging doen tot.
Ik vind dat als je echt van je paard houd en om hem geeft dat je gevaren voor hem moet kunnen doorstaan.
En het mensenras is daar niet goed op gebouwd, maar we kunnen het altijd wel proberen, waardoor we het paard een veilig gevoel kunnen geven.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 19:57

toevallig heb ik er vandaag op zitten letten met los stappen. Pablo (neurootje, angsthaas) stapte aan een lang teugeltje over het terrein en is zeker 10 keer verschoten van doodenge en levensgevaarlijke zaken als daar zijn: iemand die de bak staat te sproeien, het tweespan, een paard dat dat zijn hoofd naar buiten steekt etc. Ik reageer daar dus bewust helemaal niet op, hij is oud en wijs en ervaren genoeg om te weten dat die dingen hem geen kwaad doen en dat hij dus rustig door moet stappen. Kijken mag, maar dat is alles. Kortom, ik ga er dus als 'leider' vanuit dat hij zelf ook eigen initatief en vertrouwen heeft, binnen grenzen die ik stel. Zeker omdat ik met hem spring en cross, dan verwacht ik ook dat hij me redt als ik een blunder maak en dat hij zelf meedenkt over afstanden e.d.

ps een half uur later in de springles springt hij zonder blikken of blozen een behoorlijke nepsloot.
Laatst bijgewerkt door Lielle op 13-05-04 20:21, in het totaal 1 keer bewerkt