Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
Duncan"]
bv. je rijd en gaat heel passief zitten, je doet gewoon helemaal niets, zijn mensen die dat als ontspanning zien, je paard "denkt" : 'o gut, leider is weggevallen, dan moet ik zelf maar zorgen dat ik blijf overlevemn en loopt precies de andere kant op dan dat jou bedoeling was (bv. op de hoefslagblijven), maaar HOOOO, zegt de ruiter, dat wilde ik bniet en hij stuurt het paard weer terug, om vervolgens weer verder te gaan met zijn ontspanning. Paard denkt weer, he.. monsters in de bosjes en loopt weer naar binnen, ruiter boos: *geeft een paard een tik* en zegt: 'ik zei toch dat je op de hoefslag moest blijven, luister dan ook!' *en gaat weer rustig verder met ontspannen*
[/quote]
[quote="Duncan schreef:Blijf dus ook met uitstappen, je paard begeleiden! Dan zal hij zich niet bedrijgd voelen.
Elise schreef:Wat je zegt is wel gedeeltelijk waar, voor paarden is het heel verwarrend als je je de ene keer als leider gedraagd en de andere keer weer helemaal niet (onbewust). Dan zal een hoger in rang staand paard zeker proberen weer jou leider te worden, want hij kan het beter zelf zijn dan een halfbakken leider hebben, dat is in zijn optiek namelijk niet veilig.
Citaat:In een paardenkudde heb je de drijvende hengst en de leidende merrie, De merrie leid de kudde (loopt voorop) en de hengst drijft. Waar de hond het dichtst bij is, zal tussen de kudde en de vijand gaan staan. de ander leid of druijft de kudde weg.
Citaat:Ik zie een aantal mensen zegggen, dat ik er geen biet van begrijp en dat ik eens naar een echte paardenkudde moet gaan kijken. Nou ik zal je vertellen, ik heb regelmatig in het lauersmeer gebied de kudde konik paarden die daar lopen bestudeert (hele dagen, niet een half uur ofzo...)en ook een heleboel boeken over de structuur in de kudde, maar wat ik hier zeg, is op het moment dat er gevaar drijgt, en is dus het moment dat het van levensbelang is of je leider bent of niet.
memory schreef:Citaat:Ik zie een aantal mensen zegggen, dat ik er geen biet van begrijp en dat ik eens naar een echte paardenkudde moet gaan kijken. Nou ik zal je vertellen, ik heb regelmatig in het lauersmeer gebied de kudde konik paarden die daar lopen bestudeert (hele dagen, niet een half uur ofzo...)en ook een heleboel boeken over de structuur in de kudde, maar wat ik hier zeg, is op het moment dat er gevaar drijgt, en is dus het moment dat het van levensbelang is of je leider bent of niet.
Ja en wat je ook zei is dat de leidende merrie OF de hengst de kudde dan verdedigd, waarna ik zeg dat dit altijd de hengst is die dit doet.
En als er gevaar dreigt (waarschijnlijk verschillen je paard en jij daar ook wel over van mening) is het idd zaak dat jij rust uitstraald naar je paard toe, zodat ie weet dat hij niet bang hoeft te zijn.
Duncan"]
[quote="memory schreef:Citaat:Ik zie een aantal mensen zegggen, dat ik er geen biet van begrijp en dat ik eens naar een echte paardenkudde moet gaan kijken. Nou ik zal je vertellen, ik heb regelmatig in het lauersmeer gebied de kudde konik paarden die daar lopen bestudeert (hele dagen, niet een half uur ofzo...)en ook een heleboel boeken over de structuur in de kudde, maar wat ik hier zeg, is op het moment dat er gevaar drijgt, en is dus het moment dat het van levensbelang is of je leider bent of niet.
Ja en wat je ook zei is dat de leidende merrie OF de hengst de kudde dan verdedigd, waarna ik zeg dat dit altijd de hengst is die dit doet.
En als er gevaar dreigt (waarschijnlijk verschillen je paard en jij daar ook wel over van mening) is het idd zaak dat jij rust uitstraald naar je paard toe, zodat ie weet dat hij niet bang hoeft te zijn.
Duncan"]
Met het begeleiden met uitstappen, bedoel ik dat je je paard nog steeds blijft sturen (aan de lange teugel, gewoon met je zit.). Het komt erop neer; gewoon er ZIJN.
[/quote]
'Gewoon er zijn' doe je geestelijk, dat hoef je een paard niet te vertellen dmv hulpen, hij voelt jou rust en oplettendheid zonder dat je hem hoeft te sturen hoor![]()
[quote="Duncan schreef:Nu wil ik ook nog even zeggen, dat dit mijn idee over leiden en leiders is, en dat ik er wel ervaring mee heb, maar dat jullie gewoon zlf moeten weten of je er iets mee doet of niet.. Voor mij is dit waarheid, maar dat verschilt gewoon voor iedereen. Ik weet dat ik best gewaagde toipics op bokt plaats (aan de reacties te zien...), maar sommige mensen reageren daar vrij lukllig op, vind ik... Even dat jullie er misschien rekening mee houden, at ik niet de wereld wil verbeteren met mijn mening, maar dat ik hem wel graag wil vertellen...