[AR] mennen zonder bit

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Ing__Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 17:46

ik vind het een gestoord plan...
snap niet hoe je dat kan bedenken..
Een bit in met mennen is echt wel iets wat je nodig hebt.. naar mijn mening.

Nobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 21:56

Huertecilla schreef:
Citaat:
Het punt van de verzekeing is wel valide in Nederland. Hier mag je ook zonder bit rijden en mennen en is met of zonder kar allemaal geen punt onder de basis-wa.
In Nederland moet je héél voorzichtig zijn met de zogenaamde 'kapstok-artikelen'. Een paard kan ook met bit doorlopen en een ongeluk maken, maar als dat zonder bit of zonder geaccepteerde alternatieve optoming gebeurd is het makkelijk om de schuld in de schoenen van de menner te schuiven ook al heb je die niet.

Noem het maar gewoon "de algemene voorwaarden" die bij iedere verzekeringspolis zit.
Natuurlijk gebeuren er ook ongelukken met bit, maar;

Allereerst, wat is een verzekering?
Art. 246.
Assurantie of verzekering in eene overenkomst bij welke de verzekeraar zich aan den verzekerde, tegen genot eener premie, verbindt om denzelve schadeloos te stellen wegens een verlies, schade of gemis van verwacht voordeel, welke dezelve door een onzeker voorval zoude kunnen lijden.

Een premie voor een WA verzekering is een bedrag dat eigenlijk niet in verhouding staat tot de uitkering die bij een aansprakelijkheidsschade uitgekeerd moet worden. Die kunnen oplopen tot ruim boven €1 milj.
Een verzekeraar loopt dus het RISICO i.p.v. dat je het risico zelf loopt. Daarom zijn er de algemene voorwaarden om bepaalde uitsluitingen van risico vast te leggen.

Dan de kwestie "eigen schuld" staat beschreven in:
Art. 249.
Voor schade of verlies uit eenig gebrek, eigen bederf, of uit den aard en de natuur van de verzekerde zaak zelve onmiddellijk voortspruitende, is de verzekeraar nimmer gehouden, ten ware ook daarvoor uitdrukkelijk zij verzekerd.

Vraag je het dus niet na bij de verz.mij. en bij schade blijkt dat zij de eis stellen dat er met een hoofdstel met bit gereden dient te worden, dan kunnen ze zich beroepen op art. 249 en zullen ze niet uitkeren!

En om dan nog eens de weigering van uitkering kracht bij te zetten, krijg je het volgende artikel nog eens over je heen:
Art. 251.
Alle verkeerde of onwaarachtige opgave, of alle verzwijging van aan den verzekerde bekende omstandigheden, hoezeer te goeder trouw aan diens zijde hebbende plaats gehad, welke van dien aard zijn, dat de overeenkomst niet, of niet onder dezelfde voorwaarden zoude zijn gesloten, indien de verzekeraar van den waren staat der zaak had kennis gedragen, maakt de verzekering vernietigbaar.

Verzekeringen is mijn beroep. Ik heb dagelijks te maken met mensen die de polisvoorwaarden van hun verzekeringen nog nooit gelezen hebben. Bovenstaande artikelen zijn letterlijke citaten uit het wetboek van koophandel. Zowel een verzekeraar dient zich daaraan te houden, maar ook de consument, ofwel de verzekerde.

Daarom een welgemeend advies:
Ken je de polisvoorwaarden niet? Ken je de artikelen uit het wetboek van koophandel "negende titel" niet?
VRAAG DAN EERST NA BIJ DE VERZEKERINGSMAATSCHAPPIJ OF ZIJ DIT ACCEPTEERT!!

Nobby

796285

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 21:53

de clou bij dit soort dingen is dat alles kan zolang het goedgaat. Ik kan ook met Rowan aan een nek-touw het bos in hoor, geen probleem.

Zolang alles goed gaat

Want als het een keertje *niet* goed gaat, en hij schrikt van een mountainbiker of er komt opeens een auto de bocht omzeilen, dan heb ik dus geen bal te vertellen. Daarom hangt er een bit in. 99% van de tijd heb ik het niet nodig, maar als ik het wel nodig heb is het er. Mennen is geen happy-go-lucky activiteit, er kunnen de grootste ongelukken gebeuren met een oncontroleerbare aanspanning. Dus moet je zorgen dat je *ook* nog wat in handen hebt als het een keer niet allemaal van een leie dakje gaat.

MinX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-04 23:54

haai
tja, met deze uitspraak ben ik het dus niet eens:
"Want als het een keertje *niet* goed gaat, en hij schrikt van een mountainbiker of er komt opeens een auto de bocht omzeilen, dan heb ik dus geen bal te vertellen. Daarom hangt er een bit in"
Als je paard goed getraind is en goed voorbereid is reageert het net zo goed, soms zelfs beter op een touwtje dan op een bit. Maar ja, als je paard het niet is... dan lijkt het me duideijk, dan kunnen er inderdaad grote ongelukken gebeuren. Maar ik ben het niet met je eens dat een paard per definitie beter te controleren is met bit dan met touwtje.
Baai,MinX

796285

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-04 00:29

Ik denk dat veel bitloze oplossingen (en dan niet hackamore ofzo, en een bitlessbridle heeft ook aardig wat controle, maar een neusriempje ofzo) voor een groot gedeelte werken omdat het paard ze laat werken. Raakt het paard in paniek of vertikt 'ie het, dan kan je aan je nektouwtje sjorren wat je wil, maar dan steekt 'ie spreekwoordelijk z'n middelvinger naar je op en doet lekker wat 'ie zelf wil.

Of het moment dat alle 'training' overboord gaat omdat je *echt* een situatie hebt, moet je nog steeds wel iets kunnen. Dat probeer ik te zeggen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-04 11:23

Arwen, ik ben hier nog niet op in gegaan omdat Minx een andere vraag stelde.
Nog steeds wil ik niet ingaan op slim of niet en evenmin op de mogelijkheid en haar alleen een alternatieve oplossing aangeven en dat is mijns inziens het bitlessbridle.

Jij heb helemaal gelijk, recht op de kop, met jouw opmerking dat een optoming werkt omdat een paard deze laat werken. Dat geldt voor élke optoming.
Met scherpe oplossingen zoals een bit, moet een paard niet alleen leren te wijken voor druk en dit te vertalen naar luisteren naar een optoming maar ook nog eens éérst leren zich niet te verzetten tegen de scherpere werking van een bit. Hoe scherper de werking van een optoming hoe meer potentieel verzet.
Jouw opmerking over 'als er wat gebeurd' is een beetje een tweesnijdend zwaard; ja, een scherper bit is een duidelijk signaal dat een paard beter wel kan luisteren, maar áls er een panieksituatie ontstaat, dan is een scherpe optoming alleen maar een extra paniekfactor en NIET veiliger.
Het probleem met mennen is dat het paard op afstand vertrouwen in zijn roerganger moet hebben. Dát is de crux, niet de optoming. De meerderheid van de paarden heeft een redelijk duidelijk bit nodig als 'stok'-achter-de-deur' maar voor een panieksituatie is het vertrouwen in de menner de reddende factor en een scherpe optoming een verergerende-.

Mijn persoonlijke opvatting is dat:
- je alleen moet gaan mennen met een paard dat aan de lange teugel vertrouwen uit jou haalt én geen stresskont is.
- je een optoming moet gebruiken die jouw combinatie onder jouw omstandigheden voor paard en omgeving veilig maakt.

Over Minx en haar pony: probeer het eerst maar eens uit onder omstandigheden die niet kunnen escaleren en wacht met het mennend verkennen van de buitenwereld tot het dier minimaal een jaar ouder is.

MinX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-04 17:42

haai
even om me nog verder te verduidelijken, ik zie mennen zonder bit als een uitdaging. Ik ga dit absoluut goed voorbereiden, ik ben niet zo iemand die één of ander idee in dr kop krijgt en vervolgens dat direct wil uitvoeren. Alles moet goed voorbereid zijn. Ik ben me heus bewust van de gevaren en risico's, en ik ben niet op zoek naar ongelukken. Dus vandaar herhaal ik nog maar even, je zal me echt niet zien zonder bit op de weg ofzo hoor! Ik ben dan volgens sommigen knettergek,maar ik ben niet achterlijk. =) Ik heb een mooi omheind stuk, waar ik goed kan trainen.
Mijn paard is geen stresskont, en mijn paardje vertrouwd mij helemaal. Ook aan de lange teugel.
Mijn paardje heeft alles wat hij nu kan geleerd zonder bit. Pas later ben ik het bit erin gaan hangen. (ingereden met een touwtje om de nek, aan de lange teugel lopen op een halstertje, enz.) Dus vandaar ook dat ik ook wil mennen zonder bit. Dat is het enige wat we nog niet kunnen zonder.
Baai, MinX

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 19:51

Ik hoop heel eerlijk gezegd dat ik je niet tegenkom, want ik vind het levensgevaarlijk
Waarschuw ff als je gaat mennen zonder bit, dan maak ik dat ik uit de buurt blijf.
Kun je niet gaan bungyjumpen of zo als je een uitdaging wilt?
Dan breng je anderen iig niet in gevaar.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 20:03

MinX schreef:
...vandaar herhaal ik nog maar even, je zal me echt niet zien zonder bit op de weg ofzo hoor! Ik ben dan volgens sommigen knettergek,maar ik ben niet achterlijk. =) Ik heb een mooi omheind stuk, waar ik goed kan trainen.

Helemaal goed Minx, veel succes, met een BitlessBridle gaat het vást lukken, wellicht ooit, óóít, zelfs buíten het hek Knipoog

MinX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-04 23:22

Haai
Billy, bungeejumpen ga ik ook nog doen ja =) maar dat mag nog ni van me ouders. Ennuh, ik wil je best waarschuwen hoor als ik ga mennen zonder bit. JE mag ook komen kijken =P Haha! geloof mij nou, als ik iets voorbereid met mn eigen paard, dan gaat het echt goed hoor! ennuh, ik heb nou al... (ben ff de tel kwijt)... een aantal keer gezegt dat ik NIET meteen buiten ging mennen, maar een OMHEIND stuk heb om op te oefenen. Nou mijn vraag aan jou Billy, WIE, behalve mezelf kan ik nu in gevaar brengen?
Huertecilla, bedankt =) ik laat jullie weten wat de vorderingen zijn, en och, als het niet gaat, ik reserveer wel vast een bed in het Ikazia ofzo =P
Groetjes en bedankt allemaal,
Baai, MinX

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 20:47

Bedoel je dat je helemaal zonder hoofdstel wil mennen? Zo ja..dan ben je gek..Je bent dan een gevaar voor jezelf, voor anderen, en voor je paard. Bedoel je dat je zonder bit wilt mennen. dan zou je miss een hackmore kunnen gebruiken? Ik rij die van mij onder het zadel met hackamore, omdat ie onder t zadel geen bit accepteerd. En voor de wagen met een Utrechtse Stang. Doit gaat heel goed. Maar wat is de preciece reden dat je bitloos wilt mennen. Als je zorgvulig met me druk op je teugels bent, en er niet aan zit te rukken..dan zou je eigenlijk gewoon voor de wagen met bit kunnen rijden? toch?? want dan is het niet wreed tegenover je paardje..

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 09:44

MinX schreef:
WIE, behalve mezelf kan ik nu in gevaar brengen?

Je paard. Knipoog Eens een trauma, altijd een trauma hoor, maar ja je moet het helemaal zelf weten natuurlijk. Het is JOUW paard.

Ing__Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 10:15

Tessebes"]
[quote="MinX schreef:
WIE, behalve mezelf kan ik nu in gevaar brengen?

Je paard. Knipoog Eens een trauma, altijd een trauma hoor, maar ja je moet het helemaal zelf weten natuurlijk. Het is JOUW paard.
[/quote]

als je naar buiten gaat andere ook Scheve mond

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 19:23

MinX schreef:
. Nou mijn vraag aan jou Billy, WIE, behalve mezelf kan ik nu in gevaar brengen?

in een omheining alleen jezelf en je paard, maar als je je paard genoeg vertrouwd en hij er volgens jou genoeg in is getraind en je gaat naar buiten, breng je ook de andere in gevaar, je bent niet op een simpel ruiterpadje waar je 1 keer per jaar een tegenligger tegen komt, je rijd op de rijbaan, waar je om de 5 min ofzo een auto/fietser of iets dergelijks tegenkomt... dus helemaal zonder hoofdstel zou ik NOOIT doen, maar misschien is idd met een hackamore of een ander bitloos hoofdstel wel wat..

MinX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-04 21:06

ik citeer:
"maar als je je paard genoeg vertrouwd ..."
Het gaat er niet om dat ik mijn paard vertrouw, dat doe ik sowieso. Het gaat erom dat mijn paard mij vertrouwd. en als dat niet zo zou zijn dan zou ik er niet eens aan beginnen. Als mijn paard mij écht vertrouwd én mij écht ziet als leider, dan zal hij er niet vandoor gaan als hij schrikt. Dus dan gebeurd er verder niets. En tja... aangezien dat zo is... zie ik het probleem even niet. (ik ben ook blonT hoor =P) maar even serieus, je hebt gelijk dat ik mn paardje in gevaar kan brengen, of andersom, mijn paardje mij in gevaar kan brengen. Nou is mijn afgeschermd stuk in het begin wel zo klein dat hij niet eens een fatsoenlijk galopje kan trekken hoor. En jah, mensen, wat is een leven zonder risico's? Dan liever dood hoor!
Baai, MinX

MinX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-04 21:08

ennuh.. ik geloof niet dat ik ergens heb gezegd "zonder hoofdstel" toch? alleen zonder bit. uiteraard moet ik controle kunnen houden in één of andere onvoorziene situatie. Niet dat je met bit wel controle houdt in een panieksituatie ofzo, maar goed, het gaat om het idee. Dus alleen zonder bit dan ben ik al tevreden hoor.
Baai, MinX

gretoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 19:08

Hoi!!

Het lijkt mij zelf geen slim om zonder bit te gaan mennen, die diertjes zijn zo snel wge, helemaal als je er achter zit, het is bloed link!! Ik men zelf al een hele tijd, maar zonder bit.............. zzou ik nooooooit doen, als een paard/pony iets wil dan doet ie t toch, en als je dan geen bit hebt, dan heb je helemaal een probleem!!
Maar goed, als je het wel doet ben ik wel benieuwd hoe het gaat!!

Suc-6 ermee!!

MinX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-04 21:39

haai
ja, als ze besluiten te gaan, dan heb je een probleem ja. Maar uhh, dat probleem is in mijn ervaring niet minder groot als je wel een bit hebt. Het ligt er denk ik ook heel erg aan hoe je je paard traint en hoe je zelf ment. Uiteraard zou ik niet met "zomaar een paard" of eentje die niet op de juiste manier getraint is zonder bit gaan mennen. Niet eens rijden, ik zou er niet eens opstappen!
Ennuh, ik ga het doen, en ik ben ook heel benieuwd hoe het gaat. Vrijdag ga ik proberen zonder bit met een vriendin in de kar en ik ernaast. En dan uitbouwen en we zien wel hoe ver we komen.
Groetjes, en bedankt voor al jullie reacties, ik hou jullie wel op de hoogte.
Baai,MinX

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 00:02

MinX schreef:
Vrijdag ga ik proberen zonder bit met een vriendin in de kar en ik ernaast.

Veel plezier

Citaat:
En dan uitbouwen en we zien wel hoe ver we komen.

Best ver denk ik Knipoog Veel succes OK dan!

Brendageene

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 17:14

Ik heb een shetlander, daar heb ik ook mee gemend. Dat is wel een paardje met een verleden en daar zou ik nooit zonder scherp bit mee gaan mennen. Er hangt dan ook nog al een martelwerktuig in, maar daar kom ik niet aan, de teugels hangen in een ligt boogje. Pas als hij streken krijgt (naar links gaan als ik rechts vraag, zomaar wegspurten) dan grijp ik in. En soms moet dat echt hardhandig. Een gewone trens pakt hij dan tussen zijn kiezen en dan heb je niets te vertellen. Maar met een liverpoolstang op het eerste gat (en soms op het tweede als hij een echte klierweek heeft) en een kinketting heeft hij toch wel respect. Klinkt misschien erg hard, maar anders kan ik met hem gewoon niet de weg op. Ik ga ook nooit en te nimmer in mijn eentje mennen met hem, ik heb altijd iemand bij me die of bekent is met hem, of van te voren instructies heeft gehad over wat te doen als er wat mis gaat. een keer was ik te laat en toen schaarde de kar bijna, kon ik hem helemaal los halen van de kar, dat was me nooit in mijn eentje gelukt...

Dan even waar het je dit topic voor geopend hebt Knipoog
Als je een pony helemaal zelf hebt beleerd, van jongs af aan, en hij weet wat zijn plek is ligt het denk ik anders, maar ik zou idd eerst een jaartje oefenen in een omheind stuk. Of anders lekker mennen in de bak zonder bit en als je naar buiten gaat er wel een bitje inhangen en dan met twee teugels rijden. Dat als het misgaat je een noodrem hebt zeg maar. Probeer ook in het omheinde stuk zoveel mogelijk situaties na te bootsen die je op straat tegenkomt en kijk hoe hij er op reageerd. Of zet hem eens in een flinke galop voor de kar en kijk hoe snel je kunt stoppen zonder bit. Dus gewoon heel veel oefenen

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 17:46

Brendageene schreef:
Als je een pony helemaal zelf hebt beleerd, van jongs af aan, en hij weet wat zijn plek is ligt het denk ik anders....

Het punt is, dat als je een paard/pony op een touwhalster beleerd, je die prima met één teugel en zelfs zonder kan rijden omdat je als noodrem de one-reign-stop hebt aangeleerd. Die ORS heeft i.t.t. de naam doet vermoeden niets met de teugel van doen, maar met een reflex om een handbeweging.
Die noodrem ontbreekt als je op de bok ver achter het paard zit.

Ik dénk dus dat je niet aan bitgebruik ontkomt omdat je én niet met lichaamstaal én niet met handbewegingen kan communiceren en een al-dan-niet refexmatige noodrem heb je wel degelijk nodig ook al is het twijfelachtig of die voldoende is bij échte paniek.
Dat bit kan wellicht zelfs een Meroth-bit zijn; áls je maar kan communiceren en een reflexrem aanleert.

Laat Minx het lekker zelf ontdekken; zoals zij het aanpakt zie ik niet wat het extra rsico voor paard of medeweggebruikers is.

MinX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-04 13:20

haai
oww wat is mijn pony saai =( helemaal niet leuk. Maaruh, hij deed het perfect voor me hoor =) het is wel een schat. Ben begonnen met een bitless bridle te maken van mn eigen hoofdstelletje, lekker mee gereden, uiteindelijk aangegaloppeerd, en binnen 5 passen terug naar draf, 2 passen draf terug naar halt. Dus dat ging heel lekker.
Hoofdstel er helemaal af, stalhalster om en leidsels aan de zijkant vastgemaakt. Lekker gereden, goed reageren, netjes ook vanuit galop keurig terug naar halt. (vergeten de passen te tellen...)
Nou, dat was natuurlijk ook niet echt geweldig, dus halster eraf, leidsels om de hals heen, hoofdje los. En rijden! Nou hij deed het SUPER! heel netjes reageren, 1 keer meningsverschil of we nou links of rechts gingen... (uiteindelijk tóch rechts! haha! hij luistert wel hoor! ik win het wel (zoiets altijd ff afkloppen...) en vanuit galop binnen 4 passen terug naar draf en in 3 passen terug naar halt... dussuh, geloof dat we wel redelijk veilig bezig waren.
Toen mn vriendin nog ff de touwtjes in handen... nou mooi dattie niet meer luisterde he! =P niet links of rechts willen, niet voorwaarts of terug te rijden... haha! lekker ding! en toen ik dan de touwtjes weer had, weer netjes lopen! De etterbak! hij weet precies wie die waarop kan pakken =P
Volgende keer zallik ff foto;s maken.
Groetje, MinX

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-04 13:24

MinX:
Hartstikke gaaf dat het zo goed gaat!
Maar een paard blijft een vluchtdier, als jij door het bos rijdt zonder iets aan zijn hoofd en er komt ineens een hond uit de bosjes schieten en die gaat blaffen en om hem heen schrikken, dan verwacht ik niet dat je pony dan ook na 5 stappen trug naar halt is...
Dan heb je met een bitje in wel meer te vertellen....

Je kan beter een bitje indoen en met lange leidsels rijden, dan kan je altijd ingrijpen als dat nodig is.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-04 17:41

Sjonniej schreef:
Maar een paard blijft een vluchtdier, als jij door het bos rijdt zonder iets aan zijn hoofd en er komt ineens een hond uit de bosjes schieten en die gaat blaffen en om hem heen schrikken, dan verwacht ik niet dat je pony dan ook na 5 stappen trug naar halt is...

Hangt heel sterk van het paard af en wat het gewend is; onze paarden trekken zich zelfs van een hond die naar de enkels hapt niets aan en eergisteren schoot, tijdens een doorsteek door redelijk zwaar terrein een steile helling op, een haas zo'n beetje onder de hoeven van Arabella vandaan uit een graspol en zij richtte er één oor op.....

Ik ben er wel van overtuigd dat je vanaf de bok met een bit 'meer te vertellen hebt', maar of het werkelijk een noodrem is betwijfel ik; is het in het zadel ook niet en de one-reign-stop wel. Heb ik echter al eerder gemeld Bloos

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-04 19:18

Maar een one-rein-stop is vanaf de bok erg lastig lijkt me...

Ik ben het met je eens dat het van het paard afhangt, maar de meeste zouden toch wel een stukje keihard gaan als ze worden aangevallen door een hond.