[AR] [LO] Pony van 2 al longeren?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

liesje_waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 17:30

ik vin ook dat als je paardje 2,5 is dat je wel rustig kan beginnen
en nu idd nog lekekr laat spelen /
maar je kan de commando's wel gaan leren Lachen
veel cus6

Smurfie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 20:28

Ik longeerde uhm al met 1 en half jaar Haha!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 20:59

Liesje_Waal:
Ja je kan hem commando's leren, maar niet laten werken aan de longe. Maar commando's kan je hem ook leren tijdens het wandelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 10:33

Smurfie schreef:

Dit is echt veel te vroeg! dan kunnen die spieren nog niet aan! Ik dacht dat jij al meerdere paarden had ingereden, dus dat jij wel beter wist maar 1,5? Toen jij 2 was hoefde jij toch ook geen huiswerk van groep 6 te maken? Ik vind dit echt heel erg! Ook voor je paard!

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 14:26

Smurfie schreef:

en daar moet je trots op zijn Lips are sealed
Maar ik ga wel zowat met de rest mee Haha! . 2 jaar is nog net iets te jong om op een belastende longe te werken, lekker nog wat laten genieten, later kan je als het goed gaat er nog minstens 15 jaar van genieten Knipoog

obelix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 20:47

Smurfie schreef:

Goh,wat hou je dan van je paard zeg Lips are sealed Lips are sealed Lekker slim.. Maar goed..Je moet dan ook alles geloven wat ze in de penny schrijven!! Scheve mond

sazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 12:26

Als je je paardje dan toch wat commando`s wil leren, op welke leeftijd dan ook.Laat t paard dan los in de bak en praat met m en laat m dan wennen aan de commando`s dan loopt ie op zn eigen benen en belast je m niet op de volte.Ben gewoon "een" met hem/haar maar doe dit nou ook niet overdreven vaak anders gaan ze er een hekel aan krijgen, want paarden zijn net kinderen ze willen grenzen aftasten en t blijft een kwestie van opvoeden ja OK dan! goodluck en volg je gevoel. Haha!

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 14:17

Smurfie schreef:

ik denk zo maar dat dit moest voor de dierenarts (hoop ik tenminste)
vip is voor het eerst gelongeerd toen hij 9 maanden was, bij de dierenkliniek in rozendaal(daarna nooit meer).

op de echte vraag; nog even wachten, het mooie weer komt er weer aan en als het net lekker weer is is je paard 2½ en kun je rustig gaan beginnen..

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 19:39

Ik heb ook een pony die 2 jaar is. Hij is hengst en dat begin ik nu heel erg te merken ( maar hij word in mei gecastreerd) hem longeer ik eens in de week 5 a 10 min en dan loop ik een stuk met hem mee rechtuit dus nie alleen op de volte. Hij doet stap, draf en galop en als hij moe is stopt ie vanzelf. Dit is dus wel echt nodig bij hem omdat hij anders veel te wild is. Dus het ligt eraan waarom je hem bij 2 jaar wilt longeren als het nog nie echt nodig is zou ik idd wachten. Mijn pony kan ik ook nie los inde bak gooien omdat hij dan ontsnapt ( hengst he !).

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 19:42

das ook wat peachy dat jouw hengst van 2 nu al mag bepalen wat er gaat gebeuren! geen goede ontwikkeling!

zowizo vind ik 2 jaar een mooie leeftijd om nog lekker met vrindjes op het land te staan

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 19:49

Gijsenkim ik ben het gedeeltelijk met je eens, maar omdat je nie veel van zon jong paard kan eisen doe ik het zo. Het is ook nie echt longeren het is voornamelijk zijn energie kwijt kunnen en omdat hij nie los in de bak kan staat hij aan de longeerlijn. Met vriendjes op de wei kan ook nie, want hij is hengst dus probeer maar eens een hengst met andere paarden op de wei te zetten. Hij staat wel met zijn broer op de wei en daar speelt hij al hele dag mee en hard ook!
Dus ik vind dat het geheel aan de situatie ligt waarin je paard zich bevind!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 19:55

Onze hengsten staan tot 3 jaar met vrinden op de wei. Andere mensen hebben hun jonge paarden in de kudde staan. Ik zou zelf nooit een hengst stallen waar hij niet met andere paarden naar buiten kan of uberhaupt niet naar buiten kan behalve aan een longeerlijn maargoed zoals je zegt....... het ligt aan de situatie en die situatie creeer je zelf. Onze hengsten staan in Winterswijk of bij Barendrecht, wij zitten in Delft dus willen wij de dieren zien dan moeten we ver reizen, maargoed wij doen er ook niks mee tot dat ze naar stal komen, behalve hoefsmid en veearts. Haha!

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 19:56

in dit geval ligt het, naar mijn idee, aan de situatie waarin hij gebracht wordt. Er zijn toch ook plekken te vinden waar ze met hengsten samen op het land kunnen?

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 20:08

Hij staat al dag en nacht buiten in een hele grote wei met zijn broer :S

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 20:11

oke, maar heeft hij dan extra beweging nodig? Hij rent toch ook rond in de wei neem ik aan.

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 20:16

Yup klopt maar als je dus met hem bv wilt wandelen springt hij zo in je nek en dat heb ik niet graag. Of hij loopt de hele tijd de draven naast me en te bijten en daar ben ik ook niet echt van gediend en als ik het op zon manier doe dan gaat het wel. Dan is het wilde er grotendeels af.

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 20:18

Heeft dat dan niet gewoon met geen respect voor jou te maken? Ipv energie kwijt kunnen?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 20:19

Ligt niet aan de energie dat het paard heeft ligt aan de grens die jij hem zelf stelt..........

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 20:24

nou dan kan ik aan de gang blijven hij is gewoon wild en ik kan wel 20 x tegen hem zeggen dat het niet mag en hem in houden en als hij bijt een klap op zijn neus geven, maar dat is ook geen doen voor het paardje. Hij moet gewoon ook gecastreerd worden en die 1x in de week 5 a 10 min dat hij aan de longe gaat lijkt me niet overdreven veel. En als hij daarmee beter in de hand te houden is, waarom niet dan ...

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 20:28

Volgens mij staat er in dit topic meerdere keren aangegeven waarom het niet verstandig is om te longeren. De nadelen staan er voor zover ik me herinner toch duidelijk vermeld. Castreren lost denk ik niet op wat hij aan grenzen al heeft kunnen verleggen, daar komt ben ik bang meer bij kijken. Maar hij bijt dus minder als jij hem gelongeerd hebt?

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 20:32

yup want omdat hij zo druk is bijt hij sneller en als hij al een beetje moe is ziet hij opeens het nut er niet zo van in hij doet het soms dan wel ( meestal dreigen want hij weet dat hij dan een flinke tik kan verwachten)maar minder als dat ik hem uit de wei haal en gelijk met hem ga lopen.
En als je goed las wat ik heb geschreven longeer ik hem niet echt hij loopt alleen aan een longeertouw en niet op een volte, omdat hij anders uit de bak ontsnapt

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 20:36

volgens mij, als ik goed gelezen heb, loop je ook stukken mee en niet alleen op de volte, dus op de volte komt hij naar jouw tekst dan wel degelijk. Maar goed het blijft jouw paardje.

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 20:44

goh je gaat wel erg erop in hoor, maar tis idd mijn paardje en mijn dierenarts heeft het zelfs geadviseerd dus lijkt mij dan niet zo slecht anders zegt hij het niet lijkt mij.

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 20:50

Het is slechts een goed bedoelde reactie en mijn mening. Doe er mee wat je wilt of leg het naast je neer, dat bepaal je helemaal zelf. Alles heeft een reden. Dit topic gaat nou eenmal over longeren met 2 jaar, that's all.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 20:52

zoals zovaak weer duidelijk wordt heb je mensen met paarden en paarden mensen....... peachy helaas heb je nog niet veel begrepen van jonge hengsten. Maargoed mn hartslag gaat alweer naar niet acceptabele hoogten. Ik haak hier ook bij af, ik ga me er niet druk om maken.

Peachy, doe wat je niet laten kan........ maar probeer in iedergeval een ding goed te doen en dat is je paard op te voeden. Al jouw problemen komen niet door zijn "wild" zijn maar omdat hij niet opgevoed is. Hij is niet druk, hij is onopgevoed.

Wens je er verder veel succes mee