[AR] Ik zoek ervaren recreatiemenners

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Feufollet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 10:47

malle_pietje schreef:
Je leert namelijk toch de basis

Als je goed les krijgt wel! Maar jammer genoeg zijn er veel te veel van mogelijkheden waar je even in een weekje vakantie een koetsiersbewijs kunt halen. Midden in de bossen met hooguit een slaperig dorpje in de buurt en een supermakke fjord voor de wagen Boos!

Ik ken ook iemand die zo haar koetsiersbewijs haalde en die was daarna van plan om haar, behoorlijk pittige, draver voor een wagen te spannen en even door delft te gaan rijden!
Gelukkig hebben mijn stalgenoten en ik haar toendertijd kunnen overhalen om toch maar eerst eens stevig verder te oefenen!
Maar tegen slechte lessen en onverstand doe je weinig

malle_pietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 10:53

Het is niet zo dat als je de basis kent ook gelijk al kunt mennen met alle paarden. Het is ook een kwestie van gezond verstand.

Feufollet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 11:29

malle_pietje schreef:
Het is niet zo dat als je de basis kent ook gelijk al kunt mennen met alle paarden. Het is ook een kwestie van gezond verstand.

Dat zei ik ook niet Lachen
Ik zei alleen dat je wel een goede menles moest uitzoeken en niet zo'n "snel even makkelijk een papiertje halen" want die zitten er jammer genoeg wèl tussen!

Nobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 11:46

Als men in Nederland vindt dat er weer eens iets "VERPLICHT" Boos! moet worden dan is het voor beginnende menners is een optie. Dan nog zal de cursus helemaal om moeten. Veranderen en herschrijven. Weg met die historische theorie en een berg praktijk erin zetten. Geen makke fjord voor de wagen, maar een paard met pit.
Niet alleen over de weg rijden en bosritjes, maar ook hindernissen rijden. Dan leer je tenminste met je leidsels omgaan en weet je wat ECHT sturen is.

Dan heb je het papiertje als beginnende menner, maar zoals reeds geschreven is, dat wil nog niet zeggen dat je kunt mennen.

Een dosis gezond verstand is waardevoller dan "het koetsiersbewijs".
Onder gezond verstand kan dus ook verstaan worden dat je gewoon les neemt van een ervaren iemand. Die leert je ook hoe je het paard moet optuigen en het tuig afstellen, die leert je ook met 1 hand rijden, die leert je ook hoe in te grijpen in een noodsituatie.
Vaak is het ook nog eens zo dat die mensen al heel wat hachelijke situaties hebben meegemaakt, dus ze weten goed waar ze over praten.

Menlessen nemen kost uiteindelijk wel meer dan het koetsiersbewijs, tenminste als je meerdere lessen neemt of blijft nemen.
Mennen kost t.o.v. onder de man rijden toch al veel meer geld, dus als je een beperkt budget hebt, dan zul je daar rekeneing mee moeten houden. Wil je relatief goedkoop uit zijn en je gaat dat koetsiersbewijs halen en verder niets, dan komen we weer terug op GEZOND VERSTAND.