[AR] Hoe passeer je een andere menner op een smal bospad?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ElCamino

Re: Hoe passeer je een andere menner op een smal bospad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 10:40

Regel is toch ook dat je niet alleen op de wagen mag mennen ? of heb ik dat verkeerd ? of geldt dat voor grotere karren ? ik weet dat je met een sulky bv slecht samen kan

gerpiegorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 10:43

ElCamino schreef:
Regel is toch ook dat je niet alleen op de wagen mag mennen ? of heb ik dat verkeerd ? of geldt dat voor grotere karren ? ik weet dat je met een sulky bv slecht samen kan

Hier áltijd met groom :j Sulky gaat prima alleen, die kun je namelijk ook zo optillen mocht het nodig zijn.

MiekeFS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 10:44

Hier ook van de paden die ook gewoon gebruikt mogen worden.
Het enige dat erop zit dat een van tweeen uitpant en de kar draait.
Ik zou dus ook echt nooit alleen op pad gaan

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 10:58

Mennen alleen. Het kan. Uitspannen alleen. Bij een braaf en fijn paard kan dat. Maar nah, ik heb nog niet vaak een paard/pony gezien waarbij ik dat vertrouw.

Maar nee, als je geen sulky hebt, neem dan een groom mee op de wagen. Niet verplicht, maar wel verhipte handig en een stuk veiliger.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 11:09

Ik men zelfs mijn ene met sulky niet zonder groom. Die heeft af en toe van voren even hulp nodig, die blokkeert soms volledig als hij wat engs ziet. Of hij wil gaan rennen, dan is het toch fijn dat hij voor zich ook iemand heeft die hem dan even helpt kalmeren. Hij begint nu al steeds meer zelfstandig te worden van zijn groom en op mij te vertrouwen. Mijn andere men ik al 12 jaar mee, wij gaan altijd alleen op pad. Ik kan hem ook op een dubbeltje draaien (1 wiel verplaatst zich dan niet van plek) of in de struiken parkeren. Die is echt precies tegengesteld aan mijn zenuwpees qua karakter. Dat is heel handig in tweespan later, maar met tweespan gaat mijn groom gewoon mee hoor. Ik wandel wel met beide alleen voor mij uit in tweespan. Dan hangt er nog geen kar achter en het enige wat ze soms per ongeluk doen is met elkaar in de knoop draaien. En dat is iets wat ze met wagen erachter niet zouden doen. Dat is dan weer een streek van mijn oudste, die weet dat hij naar me toe kan draaien als er geen kar achter staat. :')

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 11:53

Ik heb geleerd altijd een groom bij je te hebben.
Nu heb ik het geluk dat mijn man ook altijd mee is. Want we rijden allebei en hebben ook beide ons ruiter en koetsiersbewijs.

In en uitspannen doen we altijd met z'n tweeën.
In de rijbaan zit ik meestal wel alleen op de wagen.
Maar buiten zal ik dat nooit doen. Kom ook omdat we het verkeer in moeten en dan vind ik een groom toch wel handig als er even groot verkeer of een druk kruispunt aan komt.
Toen we de tweewieler hadden ging ik op de fiets mee, zodat ik niet bij moeilijke punten eerst uit het bakje moest proberen te springen. :')

Napie

Re: Hoe passeer je een andere menner op een smal bospad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 15:33

Ik heb tien jaar met mijn spam in het Drents Friese wold gement. Tientallen km per week. Er zijn inderdaad paden bij waarbij het passeren lastig wordt maar om eerlijk te zijn ben ik zelden in zo een situatie terecht gekomen. Er is ook geen enkel pad waarop ik niet het hele span kon keren ( ze draaide echt om een dubbeltje als het moest) Dat was dan ook vaak de enige oplossing: terugrijden naar een plek waar je wel kan passeren.