[AR] (NH) Paard reageert niet op join-up...

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 17:42

in een kudden paarden of paardachtige is toch ook heel veel geweld?
mijn paard heeft maandag nog een mega trap tegen haar ribbenkast gekregen omdat ze de leider in de weg stond.
en wij , als leider, mogen dan geen geweld gebruiken om ze op hun plaats te zetten?
geweld is in mijn ogen iets heel anders dan mishandeling... dat is namelijk onterecht geweld gebruiken..
of zit ik er naast????

marina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 17:51

Jouw paard kreeg hoogstwaarschijnlijk niet zomaar een trap, daar zijn heel wat waarschuwingen aan vooraf gegaan van de leider. Ik sla of schop bijna nooit, omdat een keer een schreeuw(tje) ook afdoende werkt. Mocht het echt nodig zijn dan krijgt hij een knal.
Ik vind het woord geweld alleen niet echt op zijn plaats. Heb het liever over een corrigerende tik. Lachen

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 17:54

die waarschuwingen zijn er ook wel geweest, maar die zijn zo subtiel dat je ze als mens bijna niet ziet.
het is echt niet zo dat zodra een paard niet luisterd ie gelijk een trap heeft zitten, ik gebruik mijn stem, handen en lichaam eerst om hem/haar op zijn plaats te zetten, maar net zoals de leider afgelopen maandag, hoef ook ik niet 3 x te waarschuwen.

marina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 19:17

Mijn paard is ook de leider, maar zijn waarschuwingen zijn toch niet zo subtiel dat ik ze niet kan zien hoor Knipoog. Oren naar achter, zwiepje van zijn staart, keer drijgen. Meestal is dat wel voldoende, ik heb hem ook nooit een ander paard echt zien slaan. Kan ook komen dat er maar 1 groot paard bijstaat, ook nogeens een merrie. De andere 3 zijn shetten.
Wat ik overigens wel heel opvallend vind is dat bij ons de orde van baas zijn (weet ff niet hoe ik het moet noemen) absoluut niet lineair is. Maar dat is weer een hele ander discussie.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 19:21

Ik vond idd onterecht schreeuwen naar een paard mishandeling, terecht een schop onder zn kont geven vind ik "normaal"

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 20:57

gijsenkim schreef:
Ik vond idd onterecht schreeuwen naar een paard mishandeling, terecht een schop onder zn kont geven vind ik "normaal"

Mee eens hoor gijsenkim!
Schreeuwen is inderdaad geen natuurlijk paardengedrag. Het is roofdier gedrag en het maakt het paard bang ipv dat het respect voor je krijgt. Een terechte schop onder zn kont is veel duidelijker voor hem, dat snapt een paard tenminste!

Margriet7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-04 22:01

callippo schreef:
Een join-up is echt niet per definitie fout, maar mensen die zomaar uit een boekje ff een join-up proberen, zonder doel en zonder gevoel, richten vaak alleen maar schade aan.

ik had me er echt al langer in verdiept hoor! en zo als ik zei had ik het ook al eens iemand zien doen op TV, was best wel uitgebreid, heb het toen opgenomen en heb het nog een paar keer nagekeken...
Maar goed, je hebt gelijk ik heb er geen ervaring mee...
Het was alleen maar mijn bedoeling om op een goede 'paardvriendelijke/begrijpbare' wijze met mijn paard op een andere manier te beginnen i.p.v. zoals al die mensen die denken dat ze het zo goed weten en die alleen maar schreeuwen:" Jij bent de baas he, geef um maar een goed harde tik" Schijnheilig

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 23:42

Even voor de mensen die dit topic lezen en niet zo direct met NH bezig zijn... Ik hoor vaak dat join up niet juist gebruikt wordt.

Er is een duidelijk verschil tussen join up en je paard gewoon bij je vragen. Dat laatste doe je als het goed is dagelijks. Het eerste doe ik (laat ik alleen voor mezelf spreken) alleen als ik mij paard iets vraag en daarna vertel en alsnog geen reactie krijg. Dan jaag ik haar weg (met mijn lijf, niet met een zweep) tot ze vraagt of ze bij mij mag komen. Daarbij toont ze dan idd. die "ik ben veulen" -houding en kauwbewegingen. Als ze dan mag komen van mij heet het een join up...

Het is heel belangrijk dat als je aan een join up begint, dat je hem dan afmaakt (desnoods kost het je een uur of langer). Ermee stoppen maakt je relatie met je/dat specifieke paard er niet eenvoudiger op. Dat wordt door veel mensen nog wel eens vergeten. Dat is ook waarom je wordt aangeraden niet zomaar zonder begeleiding aan een join up te beginnen.
Please correct me if I'm wrong.

Meisje201

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 11:33

Anya"]
Even voor de mensen die dit topic lezen en niet zo direct met NH bezig zijn... Ik hoor vaak dat join up niet juist gebruikt wordt.

Er is een duidelijk verschil tussen join up en je paard gewoon bij je vragen. Dat laatste doe je als het goed is dagelijks. Het eerste doe ik (laat ik alleen voor mezelf spreken) alleen als ik mij paard iets vraag en daarna vertel en alsnog geen reactie krijg. Dan jaag ik haar weg (met mijn lijf, niet met een zweep) tot ze vraagt of ze bij mij mag komen. Daarbij toont ze dan idd. die "ik ben veulen" -houding en kauwbewegingen. Als ze dan mag komen van mij heet het een join up...

Het is heel belangrijk dat als je aan een join up begint, dat je hem dan afmaakt (desnoods kost het je een uur of langer). Ermee stoppen maakt je relatie met je/dat specifieke paard er niet eenvoudiger op. Dat wordt door veel mensen nog wel eens vergeten. Dat is ook waarom je wordt aangeraden niet zomaar zonder begeleiding aan een join up te beginnen.
Please correct me if I'm wrong.
[/quote]

Ik heb net het hele topic doorgelzen, en heb zelf totaal geen ervaring met de Join-up oid., maar bij de uitleg van de mensen hiervoor snapte ik eigenlijk niet het "doel" van een join-up, maar jij hebt het echt heel goed uitlegd .
Snap alleen 1 ding niet van wat je zegt:

[quote="Anya schreef:
Ermee stoppen maakt je relatie met je/dat specifieke paard er niet eenvoudiger op. Dat wordt door veel mensen nog wel eens vergeten. Dat is ook waarom je wordt aangeraden niet zomaar zonder begeleiding aan een join up te beginnen.
.

Hoezo dit dan?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 12:10

Ik ben geen expert in join up ikkah.. Ik ben zo'n typisch iemand die van alle NH-goeroes boeken en video's heeft gelezen en idd met hulp van een gevorderde NH-er aan de slag ben gegaan. Maar ik zal proberen mijn visie uit te leggen aan de hand van twee paarden waar ik zelf veel mee werk.

B'elanna, mijn eigen paard, is een heel eigenwijze dominante merrie die in de wei de bovenste rangorde heeft. Zij is dus niet altijd van plan te doen wat ik van haar vraag. Eens in de zoveel tijd test ze uit of het nog steeds echt moet of dat ik wellicht een treetje ben gezakt in de rangorde. Als zij niet doet wat ik van haar vraag, dan stuur ik haar weg, gaat ze niet, dan jaag ik haar weg en laat haar net zo lang voor mij aan de kant gaan tot ze zich overgeeft. Dan mag ze komen. Dat vind ik een join up. Die overigens de laatste tijd niet echt meer nodig is. Onze rangorde is voorlopig geregeld.

Seven is een laag in rangorde staande pony die liever wegloopt dan naar je toekomt. Als zij teveel in de stress raakt (door iets dat vaak in haar hoofd gebeurt) dan let ze niet meer op wat je van haar vraagt. Ook als ze je niet denkt te begrijpen reageert ze stressig. Seven stuur ik ook weg (maar veel rustiger als B'elanna) en ook Seven mag terugkomen als zij de bekende houding aanneemt (Seven smakt nooit overigens). Seven moet je daarna tonen dat je haar vertrouwen waard bent. De rust die je uitstraalt is voor haar heel belangrijk. Ze moet zich veilig voelen.

Als je in het geval van B'elanna ophoudt met een eenmaal begonnen join up, dan heeft B'elanna het idee dat het niet zo nodig hoeft. Je geeft als het ware jouw dominante positie aan B'elanna. Een volgende keer zal het moeilijker worden. B'elanna ziet immers mogelijkheden haar dominantie te bevestigen.

Als je bij Seven ophoudt met een join up voordat ze je vertrouwt, zal het voor zo'n stressige pony nog moeilijker worden die stap te nemen. Het kost je dus in het beste geval de keer daarop veel meer tijd.

Ik hoop dat ik het goed heb uitgelegd. En nogmaals...correct me if I'm wrong.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 12:14

Op het moment dat jij stopt terwijl je paard nog niet onderdanig is, bevestig je het feit dat HIJ de baas is, en jij naar hem moet luisteren. Als een paard een gevecht aangaat, zal hij doorgaan tot er een winnaar is, en niet voor die tijd stoppen. Niet als hij de ranghoogste is/wil worden.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 12:32

Cassidy schreef:
Op het moment dat jij stopt terwijl je paard nog niet onderdanig is, bevestig je het feit dat HIJ de baas is, en jij naar hem moet luisteren. Als een paard een gevecht aangaat, zal hij doorgaan tot er een winnaar is, en niet voor die tijd stoppen. Niet als hij de ranghoogste is/wil worden.

Prachtig. Je hebt er een stuk minder woorden voor nodig als ik Haha!

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 14:42

ik heb juist hele goede ervaringen met de join- up. mijn vriendin had een hengsten veulen waar we het vaak mee oefenende!! hij kreeg meer respect en leerde je echt kennen. met mijn eigen haflinger doe ik het ook al moet ik hem eerst leren dat hij niet recht voor m'n neus moet gaan staan! maar rondjes moet lopen maar doet hij dat dan doe ik de join- up vaak gaat dat goed.!

wat kunnen de nadelen van de join-up zijn dan?
sandra

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 14:44

Een join up is goed en soms idd ontroerend. Als je het afmaakt! Als je het kunt! Anders moet je er niet aan beginnen zonder hulp. Dat is de strekking van deze twee pagina's.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 14:47

Je paard krijgt bij een join-up een psychische dreun van heb-ik-jou-daar, terwijl hij in principe niets verkeerd heeft gedaan. Je moet de join-up alleen maar doen als er echt iets aan de hand is, als je paard weer even op zijn plek gezet moet worden, en niet standaard in je programma meenemen (Maandag is Join-up dag, dinsdag gaan we dressuren, woensdag springen, donderdag de buitenrit, vrijdag heeft ze vrij...enz...)
En dat zie ik teveel kinderen nog doen...want de join-up is zo leuk....

Meisje201

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 14:55

Cassidy schreef:

Dus als je eerder stopt, heb je meer kans dat hij de baas over je wil gaan spelen en juist het tegenover gestelde gaan doen van wat jij wilt?
(sorry dat ik zoveel vraag hoor, maar vind dit een heel boeiend onderwerp Bloos )

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 14:56

whahaha maandag is join up-dag. Heel grappig! Als er niet zo'n trieste waarheid achter zat. Een slecht uitgevoerde join up is net zo eng als een eigenaar die op eigen houtje maar eens aan het inprinten slaat. Omdat ie heeft gelezen dat dat zo goed is. Daar krijg je dus heel erg verknipte paarden van als je niet weet wat je doet!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 14:59

Ilkkah schreef:
Dus als je eerder stopt, heb je meer kans dat hij de baas over je wil gaan spelen en juist het tegenover gestelde gaan doen van wat jij wilt?

Precies, jij hebt het begrepen. Je beter geen join-up doen dan een verkeerde join-up doen.

En dan heb ik het nog nieteens over te vroeg stoppen...maar ook als je net zoals Grietje niet genoeg druk op je paard weet te letten dat hij maar halfslachtig wordt. Je moet er dan wel staan als je paard zich over wil geven. En als je bijna zover bent, en je paard wendt zijn aandacht van jouw af, moet je wel weten hoe je zijn aandacht vast kunt houden.

Meisje201

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 15:00

Cassidy schreef:

Na alles wat ik hierin heb gelezen, vind ik sowieso dat kinderen van mijn leeftijd hier niet aan moeten beginnen, zou het ook zelf nooit doen, zeker niet zonder een prof. iemand.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 15:01

Ilkkah"]
[quote="Cassidy schreef:

Na alles wat ik hierin heb gelezen, vind ik sowieso dat kinderen van mijn leeftijd hier niet aan moeten beginnen, zou het ook zelf nooit doen, zeker niet zonder een prof. iemand.
[/quote]

OK dan!

Meisje201

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 15:06

Anya schreef:
whahaha maandag is join up-dag. Heel grappig! Als er niet zo'n trieste waarheid achter zat. Een slecht uitgevoerde join up is net zo eng als een eigenaar die op eigen houtje maar eens aan het inprinten slaat. Omdat ie heeft gelezen dat dat zo goed is. Daar krijg je dus heel erg verknipte paarden van als je niet weet wat je doet!

Maar is de Join-up dan zo slecht voor een "paardengeest"
Zoveel indruk kan een slechte join-up toch niet maken op een paard waardoor je verknipte paarden krijgt?
Want een slechte Join-up geeft het paard alleen maar meer zelfvertrouwen van "ik-ben-de-baas" lijkt mij?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 15:08

En hoe krijg je verknipte paarden? Dat zijn paarden die geen gezag meer accepteren, omdat ze het - ook op de NH manier - altijd van je gewonnen hebben. En dan moet je of onnodig hard worden, of je delft het onderspit als je echt een dominant paard tegenkomt.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 15:12

Cassidy schreef:
En hoe krijg je verknipte paarden? Dat zijn paarden die geen gezag meer accepteren, omdat ze het - ook op de NH manier - altijd van je gewonnen hebben. En dan moet je of onnodig hard worden, of je delft het onderspit als je echt een dominant paard tegenkomt.

Precies!
En Ikkah geloof me met verknipte paarden werken (d.w.z. die geen gezag meer accepteren) is absoluut geen pretje. Of blijf jij graag staan als er 500 kg in aanvalshouding op je af dendert? En toch is dat wat je dan moet doen. Niet aan de kant gaan, zorgen dat dat paard dan voor jou aan de kant gaat. Een geloof maar dat ze precies voelen of je aarzelt!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 15:13

En dan krijg je van die zogenaamde 'onhandelbare' paarden waar niemand meer veilig iets mee kan doen Lachen.

Meisje201

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-04 15:14

Cassidy schreef:

Maar wat verstaan we onder een verknipt paard?
Jou manier kan, maar ik denk dat iedereen een andere mening heeft over "een verknipt paard"
Maar elk paard kan anders gaan reageren op een slechte join-up.
Idd, net als wat jij al zei: heel dominant, maar ook omdat het paard zo dominant word, en jij dat de kop wil indrukken heel bang van je worden.
Dus ik denk dat het begrip "een verknipt paard" hier niet echt op zijn plek is.
Meer iets van "een paard met een dominantheids probleem"
Dat dan wel dankzij de mens