Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
gijsenkim schreef:Ik vond idd onterecht schreeuwen naar een paard mishandeling, terecht een schop onder zn kont geven vind ik "normaal"
callippo schreef:Een join-up is echt niet per definitie fout, maar mensen die zomaar uit een boekje ff een join-up proberen, zonder doel en zonder gevoel, richten vaak alleen maar schade aan.
Anya"]
Even voor de mensen die dit topic lezen en niet zo direct met NH bezig zijn... Ik hoor vaak dat join up niet juist gebruikt wordt.
Er is een duidelijk verschil tussen join up en je paard gewoon bij je vragen. Dat laatste doe je als het goed is dagelijks. Het eerste doe ik (laat ik alleen voor mezelf spreken) alleen als ik mij paard iets vraag en daarna vertel en alsnog geen reactie krijg. Dan jaag ik haar weg (met mijn lijf, niet met een zweep) tot ze vraagt of ze bij mij mag komen. Daarbij toont ze dan idd. die "ik ben veulen" -houding en kauwbewegingen. Als ze dan mag komen van mij heet het een join up...
Het is heel belangrijk dat als je aan een join up begint, dat je hem dan afmaakt (desnoods kost het je een uur of langer). Ermee stoppen maakt je relatie met je/dat specifieke paard er niet eenvoudiger op. Dat wordt door veel mensen nog wel eens vergeten. Dat is ook waarom je wordt aangeraden niet zomaar zonder begeleiding aan een join up te beginnen.
Please correct me if I'm wrong.
[/quote]
Ik heb net het hele topic doorgelzen, en heb zelf totaal geen ervaring met de Join-up oid., maar bij de uitleg van de mensen hiervoor snapte ik eigenlijk niet het "doel" van een join-up, maar jij hebt het echt heel goed uitlegd .
Snap alleen 1 ding niet van wat je zegt:
[quote="Anya schreef:Ermee stoppen maakt je relatie met je/dat specifieke paard er niet eenvoudiger op. Dat wordt door veel mensen nog wel eens vergeten. Dat is ook waarom je wordt aangeraden niet zomaar zonder begeleiding aan een join up te beginnen.
.
Cassidy schreef:Op het moment dat jij stopt terwijl je paard nog niet onderdanig is, bevestig je het feit dat HIJ de baas is, en jij naar hem moet luisteren. Als een paard een gevecht aangaat, zal hij doorgaan tot er een winnaar is, en niet voor die tijd stoppen. Niet als hij de ranghoogste is/wil worden.
Cassidy schreef:Op het moment dat jij stopt terwijl je paard nog niet onderdanig is, bevestig je het feit dat HIJ de baas is, en jij naar hem moet luisteren. Als een paard een gevecht aangaat, zal hij doorgaan tot er een winnaar is, en niet voor die tijd stoppen. Niet als hij de ranghoogste is/wil worden.
Ilkkah schreef:Dus als je eerder stopt, heb je meer kans dat hij de baas over je wil gaan spelen en juist het tegenover gestelde gaan doen van wat jij wilt?
Anya schreef:whahaha maandag is join up-dag. Heel grappig! Als er niet zo'n trieste waarheid achter zat. Een slecht uitgevoerde join up is net zo eng als een eigenaar die op eigen houtje maar eens aan het inprinten slaat. Omdat ie heeft gelezen dat dat zo goed is. Daar krijg je dus heel erg verknipte paarden van als je niet weet wat je doet!
Cassidy schreef:En hoe krijg je verknipte paarden? Dat zijn paarden die geen gezag meer accepteren, omdat ze het - ook op de NH manier - altijd van je gewonnen hebben. En dan moet je of onnodig hard worden, of je delft het onderspit als je echt een dominant paard tegenkomt.
Cassidy schreef:En hoe krijg je verknipte paarden? Dat zijn paarden die geen gezag meer accepteren, omdat ze het - ook op de NH manier - altijd van je gewonnen hebben. En dan moet je of onnodig hard worden, of je delft het onderspit als je echt een dominant paard tegenkomt.