[AR] Gewicht menwagen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 21:10

L1nda_91 schreef:
Ik vind het voornamelijk lastig omdat ik niet zo goed antwoord kan geven op de vragen die ze stelt.

Iemand die zich serieus afvraagt waaróm dit geen goed idee is, wíl niet zien dat het ding niet deugt.
Het is geen ervoor ontworpen menwagen. Punt. Je hangt ook geen bolderkar achter een auto bij wijze van aanhangwagen om een paar zakken tuingrond te halen bij Intratuin.

Maar een paar dingen:
hij is ongeremd en zo te zien zitten er geen broekogen op het lamoen.
Er zit geen fatsoenlijke opstap op zodat je niet snel op- en af kunt stappen. Vooral voor de groom belangrijk om snel in te kunnen grijpen.
Je vooras draait niet onderlangs en écht, daarmee donder je heel snel om, vooral als je paard in z'n achteruit gaat - bv bij protest omdat de kar te zwaar is.
Hij is echt absoluut te zwaar.

Lukasje

Re: Gewicht menwagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 22:05

Kijk wanneer de pony niet vlot aanstapt, is de wagen mss wel te zwaar, of het tuig niet goed afgesteld of ....
Begin dan toch al eens met die kar te wegen, dan weet je dat toch al. Kans is dat hij te zwaar is. En geld of niet voor een nieuwe, het kan niet de bedoeling zijn de pony te verknoeien door een te zware last te laten trekken.

L1nda_91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-20 23:52

Belker schreef:
Maar dat is jouw verantwoordelijkheid niet, dat is haar verantwoordelijkheid.

Dat is zeker waar! Zo denk ik er nu ook over. Maar dan heb ik in ieder geval mijn best gedaan en advies gegeven.

Bedankt voor jullie reacties.

L1nda_91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-20 00:01

Ibbel schreef:
L1nda_91 schreef:
Ik vind het voornamelijk lastig omdat ik niet zo goed antwoord kan geven op de vragen die ze stelt.

Iemand die zich serieus afvraagt waaróm dit geen goed idee is, wíl niet zien dat het ding niet deugt.
Het is geen ervoor ontworpen menwagen. Punt. Je hangt ook geen bolderkar achter een auto bij wijze van aanhangwagen om een paar zakken tuingrond te halen bij Intratuin.

Maar een paar dingen:
hij is ongeremd en zo te zien zitten er geen broekogen op het lamoen.
Er zit geen fatsoenlijke opstap op zodat je niet snel op- en af kunt stappen. Vooral voor de groom belangrijk om snel in te kunnen grijpen.
Je vooras draait niet onderlangs en écht, daarmee donder je heel snel om, vooral als je paard in z'n achteruit gaat - bv bij protest omdat de kar te zwaar is.
Hij is echt absoluut te zwaar.

Broekogen zitten wel aan het lamoen! De op en afstap ben ik het zeker mee eens. Wellicht kunnen we daar zelf iets mee doen. Had ook al andere tips gekregen via pb waardoor de wagen wat soepeler gaat lopen, zo zwaar is die opzich nou ook weer niet als je naar andere wat degelijkere houten wagens kijkt.

Ze gaat er toch mee door, haar eigen verantwoording, dus dan kan ik wellicht wat veranderen met dit soort tips voor zowel de pony als de kinderen die er op mee gaan. Verder heb ik nu mijn best gedaan.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 09:33

L1nda_91 schreef:
zo zwaar is die opzich nou ook weer niet als je naar andere wat degelijkere houten wagens kijkt.

Ik kan het hier nog 100x neer schrijven maar blijkbaar heeft dat weinig effect: weeg die wagen nou!, dan pas weet je waarover je praat. In je openingspost maak je je zorgen om het gewicht, nu “weegt die ook weer niet zo zwaar”. Zonder wegen weet je niets. Bovendien houdt de vergelijking met een andere houten wagen geen steek. Het enige wat er toe doet is of de wagen niet te zwaar is voor de pony die hem moet trekken.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 10:11

Lukasje dat zegt toch niks over de rolweerstand. Bv mijn wagen daar kun je 4 volwassenen op zetten en dan nog kun je hem met 1 vinger vanuit stilstand wegtrekken. Pony loopt nagenoeg onbelast.

Ts, hoe stabiel is de kar als hij bijvoorbeeld bijna geschaard staat? Kan de groom dan nog veilig afstappen zonder dat de kar omvalt? Dat zou je echt kunnen demonstreren aan de eigenaar, van kijk op het moment dat de groom in moet grijpen kan je al niet meer afstappen.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 11:40

Lukasje
Het gewicht is niet eens het belangrijkste.
De wagen is onveilig. De stoel zit niet eens vast. De menner kukelt zo achterover als de pony onverwachts aan draaft.

Verder is de eigenaresse blijkbaar een onervaren menner met een onervaren menpony in het enkelspan.

Als ik naar de kar kijk, verwach t ik niet dat geinvesteerd is in een deugdelijk passend tuig. Aar ik kan me vergissen.

Heel veel redenen om aan te nemen dat dit niet goed gaat aflopen.

Tip, spaar verder voor goede les en veilige spullen. Investeer in je eigen veiligheid en die van de pony

En ts, heel lief als je wil helpen. Maar je helpt het meest door op de gevaren te wijzen en te weigeren verder in te spannen.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 11:52

janouk schreef:
Lukasje
De wagen is onveilig. De stoel zit niet eens vast. De menner kukelt zo achterover als de pony onverwachts aan draaft.

Verder is de eigenaresse blijkbaar een onervaren menner met een onervaren menpony in het enkelspan.

Als ik naar de kar kijk, verwach t ik niet dat geinvesteerd is in een deugdelijk passend tuig. Aar ik kan me vergissen.

Tip, spaar verder voor goede les en veilige spullen. Investeer in je eigen veiligheid en die van de pony

En ts, heel lief als je wil helpen. Maar je helpt het meest door op de gevaren te wijzen en te weigeren verder in te spannen.

Helemaal mee eens. Want stel, je gaat hiermee door en er gebeurt iets. Hoe groot is dan de kans dat de eigenaresse gaat zeggen dat jij de ervaren menner bent, en dus de schuld in jouw schoenen gaat schuiven? Ik verwacht ook niet veel van het tuig, waardoor de pony een vreselijk nare ervaring gaat krijgen, als hij het al gaat overleven. Want met deze middelen weet je gewoon dat er een ongeluk komt.

Zoals het nu is, niet aan beginnen! Dan kansen op een goede afloop zijn echt minimaal!

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 13:01

janouk schreef:
Lukasje

Nee dat weet ik Janouk maar het was in de eerste plaats een reactie van mij op het feit dat alhoewel de vraag van TS was of de kar niet te zwaar was, “ze plots wel niet zo zwaar zal wegen”. Dan denk ik : “weeg dat ding toch gewoon, dan weet je tenminste waarover je praat”.
En idd ja, om dan te zwijgen van al de rest -O-

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 13:06

Gypsy schreef:
Lukasje dat zegt toch niks over de rolweerstand. Bv mijn wagen daar kun je 4 volwassenen op zetten en dan nog kun je hem met 1 vinger vanuit stilstand wegtrekken. Pony loopt nagenoeg onbelast.

Te zwaar is te zwaar. Rolweerstand speelt uiteraard een rol maar dan hebben we het over een zwaardere kar met betere rolweerstand tov een lichtere met slechtere rolweerstand binnen een aanvaardbaar gewicht voor de pony.
Hoe goed de rolweerstand ook, een kar van bv. 400kg is gewoon... te zwaar.

L1nda_91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-20 21:55

Wow wat een aannames worden er gemaakt..

Dat bankje zit echt wel stevig vast en staat er NIET los op! Zo gek zijn we dan ook weer niet :') Het tuig is gewoon prima. Tweedehands, maar prima.

De eigenaresse zegt dat die niet zwaarder weegt dan een degelijk houten karretje. En daar denk ik dat ze een punt heeft. Ik heb ooit een veel kleinere pony achter zo'n houten wagen gehad en dat ging prima.
Gelukkig al een paar tips gehad om idd te kijken naar de rolweerstand en een nieuw setje lagers. Ik zie inderdaad dat hij het zwaar heeft met wegtrekken of een helling. Maar als ik dat bijvoorbeeld met een setje lagers kan verbeteren scheelt dat natuurlijk een heleboel.

Zo'n wagen opwegen is niet zo makkelijk. Maar ik kan je verzekeren dat deze zeker geen 400 kg weegt. Ook heeft het vrijwel geen nut om te gaan wegen, de eigenaresse gaat er gewoon mee door, met of zonder mij. Ik heb haar gewezen op alle punten en dan ligt de verantwoordelijkheid gewoon bij haar. Ik kan het de pony nog wel makkelijker maken door dus misschien zelf nog wat dingen aan te passen,

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 19:16

Ik ben toch benieuwd.. Waarom is alsnog de keuze gemaakt aan de slag te gaan met dit karretje na alle waarschuwingen in dit topic? Ik lees net op Facebook dat het inderdaad fout is gegaan..

tinkert_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 19:22

nee echt ?

Rivjenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 19:28

nine1987 schreef:
Ik ben toch benieuwd.. Waarom is alsnog de keuze gemaakt aan de slag te gaan met dit karretje na alle waarschuwingen in dit topic? Ik lees net op Facebook dat het inderdaad fout is gegaan..

Niet... :(
Hoe eigenwijs ook.
Mennen is hartstikke leuk maar doe het wel veilig, met mensen die ervaring hebben, goede en veilige wagen, een stevig tuig en gebruik altijd je verstand.

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 19:35

nine1987 schreef:

Je maakt hopelijk een grapje?
En legt ze de schuld bij iemand anders?

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 19:40

Nee geen grapje, er is geen grote schade, maar nu wel schrik bij de pony.. Dit had dus heel makkelijk voorkomen kunnen worden.. Jammer..

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 19:47

:x

Arme pony

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 20:07

Werkelijk....

Dan komt er hier een vraag, komen er heel duidelijke antwoorden en dan uiteindelijk menen dat het toch allemaal niet zo erg is en het wel doen

Zo jammer van die pony.

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 20:11

nine1987 schreef:

Oef.. dan krijg je zoveel waarschuwingen, doe je het alsnog en loopt het fout af.. arme pony.
Weer een schoolvoorbeeld van waarom je veilig moet mennen met iemand met ervaring, een goede wagen en een veilig tuig.

tinkert_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 20:52

nou hoop ik dat de TS het toelicht.
Of ze erbij was of de eigenaar zelf eigenwijs aan het rommelen is gegaan

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 22:30

Ach nee echt -O- ?

Ik word hier triest van. Vaak doen de paardjes zo hun best in handen van een stelletje eigenwijze klungelaars en wie is alweer de dupe?

Arme pony.

L1nda_91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-20 22:41

Ik ben nu wel heel benieuwd wat je hebt gelezen op facebook, volgens mij staat dit niet op facebook.

Maar het is inderdaad niet goed gegaan. Hij had veel spanning en steigerde en bokte en uiteindelijk na wat rondjes paniek stond hij gelukkig weer stil en konden we hem losmaken.

De pony heeft alleen wat oppervlakkige wondjes. Loopt verder goed, maar zal de komende week wel flinke spierpijn hebben. En natuurlijk een trauma opgelopen aan de wagen helaas :(

Het lamoen is aan 1 kant helemaal verbogen, de wagen is trouwens zo stabiel als het maar kan. Ik zat er zelf niet op, maar was er wel bij.

Waarom er is door gegaan? Ja dat was niet mijn keuze.. Ik heb genoeg gedaan om haar hiervan te weerhouden. Ze heeft bij iemand anders aangegeven dat ik niet meer durfde en of diegene met haar verder wilde gaan. Diegene heeft dus op de kar gezeten, ik heb er wel naast gelopen.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 22:48

Knap dat je het verhaal hier brengt.

Heb je enig idee waarom de pony paniekeerde? Was er wat in de omgeving? Vertoonde hij al spanning bij het optuigen? Was het bij het aanstappen?

L1nda_91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-20 23:09

Lukasje schreef:
Knap dat je het verhaal hier brengt.

Heb je enig idee waarom de pony paniekeerde? Was er wat in de omgeving? Vertoonde hij al spanning bij het optuigen? Was het bij het aanstappen?

Hij is bij een van de vorige keren een beetje in paniek geraakt toen we wilden omdraaien in het gras. Dat hebben we toen nog een paar keer gedaan en dat goed afgesloten.

Hij voelde nu vanaf het begin al wat drukker aan. Hij stapte wat druk weg en schudde met zijn hoofd, maar toen hij eenmaal liep ging hij zachtjes draven(op zo'n tempo dat ik mee kon lopen) en daar leek hij wat te ontspannen. Daarna zijn wij stil gaan staan op dat punt bij het gras om te bedenken of we hem gingen aftuigen, omdraaien of nog wat verder doorlopen. En voordat we ook nog maar een beslissing hadden gemaakt draaide hij iets en steigerde en toen ging het mis..

Hij heeft nu 4x voor de wagen gestaan. 1e x dus druk in het gras. 2x daarna ging dat eigenlijk heel goed. Dus wat nu het verschil maakte? Normaal gesproken trekt hij zich nergens wat van aan. Ik zou hem bestempelen als bomproof.

L1nda_91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-20 23:10

Voordeel is wel dat ze wil gaan kijken naar een ander karretje. Maar dat vind ik nu dus erg lastig.

Ze zoekt een karretje voor een laag budget, maar wil dus wel een karretje waar 2 kinderen op mee kunnen. Maar ja, dan kom je wel weer op een wat groter karretje uit waar hij dus een trauma aan heeft opgelopen.

Wat vinden jullie van zoiets dan? Of hebben jullie andere ideeen? Mijn gedachte is om zo snel mogelijk met een betere wagen dit weer op te pakken.

Afbeelding