Nieuw in de menwereld: help!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
marga1
Berichten: 908
Geregistreerd: 11-11-10

Re: Nieuw in de menwereld: help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 13:00

Heel veel wandelen langs de weg. eventueel aan de lange lijnen om pony goed verkeersmak te krijgen en veel nieuwe dingen te laten zien, putdekels, rare borden enz.

pien_2010

Berichten: 43885
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 13:17

Dag Cardy, zowel jullie als je pony zijn zo groen als gras. Ze heeft de juiste leeftijd om beleerd te worden voor de wagen. Mijn tips:
1. Breng haar (zsm) naar Janus Geerts in Gilze Rijen: https://www.geertsgilze.nl/ . Het kost wat maar dan heb je ook wat en daar zullen jullie als familie enorm veel plezier van hebben de rest van jullie samenzijn. De pony zal absoluut terug komen als een verkeerssmak paard, zal op industrieterrein zich op zijn gemak voelen tussen de vrachtwagens, ze zal kunnen oversteken over het spoor en bussen, tractors, grote vrachtwagens etc zal gewend zijn. Daar kun je dan ook overleggen over de aanschaf van een menwagen en hij kan je daarbij adviseren. Ook onder het zadel zul je van die training heel veel plezier hebben.
2. Ga zelf of nu al men les nemen, of regel dat als je pony terug komt dat je gelijk met een instructeur gaat mennen.
3. Lees je in Het aangespannen paard via het achenbach systeem en zoek ook een instructeur die je via dit systeem leert mennen.

Wij hebben het op deze manier gedaan met onze Hercule toen ik zelf nog zo groen als gras was zowel met eigen paard hebben als met mennen en ik heb er nooit spijt van gehad dat dit paard zo verschrikkelijk goed beleerd is geweest en daardoor altijd zo braaf in moeilijke situaties in het verkeer is gebleven Zowel onder de man als voor de wagen. Door naar Janus te gaan zorg je voor een enorme goede basis. Ook als je voor iemand anders gaat, zorg dan dat die persoon echt goed bekend staat en een goede naam heeft als het gaat om afleveren van paarden voor de wagen. Janus heeft ongeveer 6 eken nodig, maar bezuinig niet op een weekje langer. Geef je paard die tijd die het nodig heeft!

Mocht het zo zijn dat het Janus Geerts niet lukt, dan lukt het niemand en dan is je paard ongeschikt voor het mennen.

Fotografie91

Berichten: 2449
Geregistreerd: 24-11-06
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 23:12

pien_2010 schreef:
Dag Cardy, zowel jullie als je pony zijn zo groen als gras. Ze heeft de juiste leeftijd om beleerd te worden voor de wagen. Mijn tips:
1. Breng haar (zsm) naar Janus Geerts in Gilze Rijen: https://www.geertsgilze.nl/ . Het kost wat maar dan heb je ook wat en daar zullen jullie als familie enorm veel plezier van hebben de rest van jullie samenzijn. De pony zal absoluut terug komen als een verkeerssmak paard, zal op industrieterrein zich op zijn gemak voelen tussen de vrachtwagens, ze zal kunnen oversteken over het spoor en bussen, tractors, grote vrachtwagens etc zal gewend zijn. Daar kun je dan ook overleggen over de aanschaf van een menwagen en hij kan je daarbij adviseren. Ook onder het zadel zul je van die training heel veel plezier hebben.
2. Ga zelf of nu al men les nemen, of regel dat als je pony terug komt dat je gelijk met een instructeur gaat mennen.
3. Lees je in Het aangespannen paard via het achenbach systeem en zoek ook een instructeur die je via dit systeem leert mennen.

Wij hebben het op deze manier gedaan met onze Hercule toen ik zelf nog zo groen als gras was zowel met eigen paard hebben als met mennen en ik heb er nooit spijt van gehad dat dit paard zo verschrikkelijk goed beleerd is geweest en daardoor altijd zo braaf in moeilijke situaties in het verkeer is gebleven Zowel onder de man als voor de wagen. Door naar Janus te gaan zorg je voor een enorme goede basis. Ook als je voor iemand anders gaat, zorg dan dat die persoon echt goed bekend staat en een goede naam heeft als het gaat om afleveren van paarden voor de wagen. Janus heeft ongeveer 6 eken nodig, maar bezuinig niet op een weekje langer. Geef je paard die tijd die het nodig heeft!

Mocht het zo zijn dat het Janus Geerts niet lukt, dan lukt het niemand en dan is je paard ongeschikt voor het mennen.


TS geeft aan dat ze in noord-holland woont dan is Gilze wel een beetje uit de buurt ;)
En sowieso zijn er zoveel andere goede beleerders! Zelf ben ik niet bekend in Noord holland dus kan je niet helpen TS ;)
En je 3de tip vind ik echt dikke onzin om het Achenbach systeem te moeten leren, ik men nu 4 jaar en heb verschillende instructeurs gehad en nog nooit 1 heeft mij verteld dat ik met het Achenbach systeem moet gaan mennen en gelukkig ook maar, haha moet er niet aan denken om een proef met dat systeem te moeten gaan rijden. :')

Verder TS zal ik vooral doen wat goed aanvoelt! :)
Je kent zelf je pony het beste en ik raad je dan ook altijd aan om een beleerder te zoeken die bij jou pony past, en niet andersom :)
En kwa lessen is er zoveel keuze! Maar denk daarbij vooral aan dat je niet voor 10 jaar aan iemand vast zit! Af en toe wisselen van instructie laat je alleen maar verschillende manieren zien :)
Probeer altijd te doen wat voor jou goed voelt en vooral voor jou pony! :)

pien_2010

Berichten: 43885
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 23:46

Als je woont waar ik woon fotografie91 kijk je totaal anders tegen afstanden en dan is Noord Holland - Gilze een afstand die goed te doen is, want paard blijft 6 weken in Gilze en die afstand 2x rijden is het waard want je krijgt er grote kwaliteit voor terug.
Maar uiteraard besluit TS maar daar ze om tips vroeg heb ik die gegeven :j

Het woordje moeten heb ik niet gebruikt! Ook dat is een tip daar het achenbach systeem zo'n zachte en fijne manier van mennen is voor het paard. Uiteraard is TS daar ook vrij in.

Spaikey

Berichten: 1308
Geregistreerd: 19-01-04

Re: Nieuw in de menwereld: help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 13:47

Achenbach systeem leer je op de mencursus. Wat je er na de mencursus meedoet moet jezelf weten, meeste mensen hanteren het tweehandig systeem net als ik ook. Achenbach is niet handig als je dressuurmatig de puntjes op de i wilt zetten. Ook voor jonge paarden of pony's vind ik dit geen handig systeem.

Wat betreft beleerders er zijn denk ik over het hele land diverse goed bekend staande beleerders dus ook in Noord Holland, je kunt wel denken zes weken is maar effe maar ik zou sowieso zelf snel genoeg onder begeleiding achter mijn pony willen gaan zitten.

MoniqueT

Berichten: 8852
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Re: Nieuw in de menwereld: help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 14:02

Janus Geerts en Hulkesteijn zijn beiden al genoemd en beiden goed!

Ik heb zelf wel Achenbach leren rijden en heb dat altijd volgehouden, het is paardvriendelijk en prettig voor jezelf. Het ziet er ook gewoon uit zoals het hoort.

Dressuurmatig tweehandig rijden kan altijd nog als je dat prettiger vind, maar een menner leert Achenbach :-)

Brainless

Berichten: 29786
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 14:15

MoniqueT schreef:
....maar een menner leert Achenbach :-)

Nee hoor, dat is niet standaard.
De "echte" menners, degene die je ziet bij de tuigpaarden, rijden op 2 handen.
Alleen bij het koetsiersbewijs is het verplicht.
Bij de mensport zelf niet.

Mijn opa (net zoals iedere menner) kon prima met 1 hand mennen, maar gebruikte niet het Achenbachsysteem.
Hij deed 1 lijn links door zijn hand en de andere rechts.
Dan kun je ook prima door een klein knikje in je pols aan te geven welke kant je op wilt.

MoniqueT

Berichten: 8852
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Re: Nieuw in de menwereld: help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 14:44

Tuigpaarden voor de concourswagen, is dat het echte mennen? Voor mij is dat juist de mensport met dressuur, vaardigheid en marathon. Ieder zijn beleving.

Je neemt het misschien ook te letterlijk, ik bedoel dat voor mij het Achenbach een traditionele vorm van mennen is die je eigenlijk zou moeten beheersen.
Of een ander dat belangrijk vindt, maakt mij niet uit, maar ik kan het zeer waarderen.

Ipsilonka

Berichten: 5869
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Re: Nieuw in de menwereld: help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 20:08

In het enkelspan ken ik echt niemand die iets in de sport doet die achenbach rijd. Gewoon doen waar je jezelf het fijnst bij voelt O:) Als je altijd onder zadel gereden hebt, pak je de leidsels gewoon op die manier vast.

Dennis

Berichten: 31492
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 20:56

Ipsilonka schreef:
In het enkelspan ken ik echt niemand die iets in de sport doet die achenbach rijd. Gewoon doen waar je jezelf het fijnst bij voelt O:) Als je altijd onder zadel gereden hebt, pak je de leidsels gewoon op die manier vast.


Ken je mij niet? Of doe ik niet iets in de sport? :P
Hier altijd achenbach, maar nu mijn linker wijsvinger in de kreukels, en dat is toch wel een van de belangrijkste vingers in achenbach. Dus zat gister hopeloos in de knoop met mijn leidsel.

pien_2010

Berichten: 43885
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 20:58

Ipsilonka schreef:
In het enkelspan ken ik echt niemand die iets in de sport doet die achenbach rijd.


Nooit heb ik buiten dit topic dan, iets gepost in het mengedeelte. Dit omdat ik niet kan mennen, zo denk ik er over. MAAR ik kan Hercule mennen, daar hij het zo goed geleerd heeft. Hij vond het zo leuk en hij was zo goed beleerd (geregeld door de verkoper die al haar paarden naar Janus brengt, ook al is dat erg ver weg voor haar) dat ik vond dat ik hem dat plezier moest gunnen.

Dus op les gegaan en Achenbach gemend. Ik vond het zelf een heel gemakkelijk systeem, heel zacht en hij maakte heel gemakkelijk de overstap van men bit naar zacht dubbel gebroken trensje. Wij reden geen men wedstrijden wel dressuur onder de man. Ik reed als koetsier met Hercule overal in Nederland (Brabant, Zeeland, Friesland, Drente en NOord België) vaak met mijn wagen letterlijk vol geladen met mijn kinderen en vriendjes. Vaak in verkeerssituaties terecht gekomen die echt niet grappig waren, maar dankzij training Hercule is het nooit 1 seconde gevaarlijk geweest. Dat is zo veel waard.
Onze Hercule en zijn men tuig ging namelijk overal mee naar toe en naar Zeeland ook zijn menwagen. Op andere plekken kregen we vaak menwagens te leen van menners en hij vond alles prima en was top. Nooit een stap verkeerd gedaan. Het paard was braaf, maar zijn training was zo goed bevestigd dat hij zich als 4 jarige echt niet van de wap liet brengen door een amateur mennen.

De enige reden dat ik nu wel een keer op aangespannen gedeelte heb gepost is, omdat ik het hoge groene gras gehalte van TS herken. Vandaar mijn tips. Ik heb het niet over wedstrijden, dressuur rijden, over menners die heel goed zijn, maar gewoon over veilig recreatief lol met mijn men knol hebben op een voor het paard fijne manier in zijn mond, want de hefboom werking van leidsels met mennen op de mond, is vele male groter dan onder het zadel de teugeldruk. Tenminste dat heb ik me goed gerealiseerd toen ik met die katrolletjes bezig was toen ik zonder paard mijn oefeningen moest doen en in het begin die katrolletjes razendsnel omhoog vlogen :oo

MoniqueT

Berichten: 8852
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Re: Nieuw in de menwereld: help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 21:32

Precies Pien, ook wij oefenden aan de katrollen met touwtjes. En ik had al heel wat jaren dresuurervaring, maar dat was een openbaring.

Spaikey

Berichten: 1308
Geregistreerd: 19-01-04

Re: Nieuw in de menwereld: help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 22:26

Dat klopt leidsels vasthouden is toch een andere ervaring dan teugels. Het is wel zo dat je hulpen wat groter zijn dan bij teugels gewoonweg omdat de afstand tot de mond verder is. Deze hulpen kun je zeker meer verfijnen maar dat heeft tijd nodig.
Dit heb ik echt moeten leren en soms ben ik nog niet duidelijk genoeg voor mijn jonge pony omdat ze nog veel moet leren.

Ik rij mijn pony's bij voorkeur op de bril en niet in de sleuf. Mijns inziens de meest vriendelijke manier.

Fotografie91

Berichten: 2449
Geregistreerd: 24-11-06
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 22:55

MoniqueT schreef:
Dressuurmatig tweehandig rijden kan altijd nog als je dat prettiger vind, maar een menner leert Achenbach :-)



Zo wou mijn moeder ook dat ik Achenbach ging leren, dus zij in de les naar Bram Chardon om te vertellen dat die me dat moest leren.
Nou ik kan je vertellen die verklaarde mijn moeder zowat voor gek haha!
Hij zei letterlijk: het Achenbach systeem is van meer dan honderd jaar geleden. Daarmee men ik ook absoluut niet.

Het Achenbach systeem vind ik dus ook totaal niet geschikt voor jonge paarden en pony's en voor dressuurproeven vind ik het ook niet ideaal :)

Uiteraard is mennen anders als rijden maar ik houd mijn handen nog op dezelfde manier vast, gelukkig krijg ik altijd complimenten dat ik vriendelijk ben in mijn handen.

Hoe ik mijn leidsels in het bit doe, licht niet aan mijn manier van rijden maar aan de manier wat de pony het prettigst vind.
Zo is mijn 7 jarige Z merrie super makkelijk in de mond maar als ik die op de Bril rijd loopt ze gewoon niet fijn in de aanleuning.
En dat is bij iedere pony anders en ook bit afhankelijk :)

MoniqueT

Berichten: 8852
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Re: Nieuw in de menwereld: help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 23:02

Ik ben altijd nog blij dat ik het geleerd heb, dan maar ouderwets.

Spaikey

Berichten: 1308
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 10:13

Fotografie91 schreef:
Hoe ik mijn leidsels in het bit doe, licht niet aan mijn manier van rijden maar aan de manier wat de pony het prettigst vind.
Zo is mijn 7 jarige Z merrie super makkelijk in de mond maar als ik die op de Bril rijd loopt ze gewoon niet fijn in de aanleuning.
En dat is bij iedere pony anders en ook bit afhankelijk :)


Is zeker voor elke pony anders, mijn
instructeurs hebben mij geleerd te beginnen op de bril maar onze appaloosa loopt ook op de sleuf , op de bril is haar aanleuning ook niet fijn. De ruin liep op de sleuf,omdat hij zo altijd gereden was, heb hem in de bril gehad in het dubbelspan de eerste keer omdat de leidsels te breed voor de sleuf waren, dat was geen succes hij was al sterk maar toen echt te sterk. Inmiddels is hij een heel stuk verbeterd doordat hij bij de tandarts is geweest.
Daarna op de bril in het dubbelspan en goed te rijden.

De jonge schimmel loopt op de bril.

Indi_Vito

Berichten: 2745
Geregistreerd: 06-10-09

Re: Nieuw in de menwereld: help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 10:27

Mijn pony wordt vervelend als ik op 2 handen rijd. Dus hier mijn eigen achenbach style :') rechter teugel van rechts naar links door mn hand, linker teugel van links naar rechts.
En knikje in mn pols en pony gaat naar links of rechts. Ideaal!

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 12:20

Cardy schreef:
De sport buggy wordt toch even boven het budget.. 2x koetsiersbewijs, beleren, alle tuig en kar aanschaffen.. En dan ook nog kijken naar een aanhanger waarop de menkar vervoerd kan worden. Wordt allemaal al duur genoeg. Tenzij ik een mooie sport buggy 2e hands zou kunnen vinden.

Is een budget van € 1.000 - € 1.500 haalbaar voor een (2e handse) menkar? Zie genoeg staan maar kan ze nog niet goed uit elkaar houden.


1000-1500 is niet genoeg voor een echte goede marathonwagen waar je in de sport ook nog lang plezier van wilt hebben; al kan je op de tweedehands markt natuurlijk net geluk hebben. Maar ik zou even doorsparen.

De sportbuggy is (nieuw) een van de goedkoopste kwaliteitsvolle wagens die je kan krijgen voor een a/b pony. Mijn buggy leverde tweedehands ook nog 2000 euro op, en dat zijn ze ook wel waard.
De meeste Dominiac wagens (kraay, lemerij, van veluw) zijn tweedehands ook nog 2000-2500 in goede staat.
Nieuw zitten die zo vanaf de 3500.

Koetsiersbewijs is in mijn ogen geen must. Gewone menlessen zijn afdoende. In koetsiersbewijs word je ook een groot deel beoordeeld op achenbach -> totaal onnodig, en heel veel historie over koetserij -> onnodig, en de verkeersregels zijn niet anders dan met de auto dus als je je rijbewijs hebt is dat ook onnodig.
Richting aangeven met je zweep boven je hoofd snapt geen automobilist dus je gaat toch je handen weer gewoon uitsteken. Misschien is het verplicht voeren van een afgeknotte driehoek interessant, maar ik zie dagelijks menners zonder, haha, dus, uh ja....

Je pony slepen en inspannen voor het eerst zou ik zeker uitbesteden, maar als jij hem gewoon al goed aan de dubbele longe en in de hand hebt, je kan hem zelf al laten wennen aan tuig, dan is het werkelijk beleren zo gebeurd en kost dat ook geen hoofdprijs. Mijn stalbaas doet ook beleren en is echt een topper, ik zie echt heel veel beleerpaarden en pony's voor bij komen en voor mij is ze de beste. Milou Huisman van HPH stables in Putten.

Tuigage ja, wil je leer of kunststof. Je kan meteen een zilco tuig kopen (+/- 700 euro) maar, er zijn genoeg niet hele dure maar wel goede lederen merkloze tuigen (+/- 300 euro), misschien beter om mee te beginnen. tweedehands staat er ook altijd genoeg te koop, eventueel een nylon (van ideal of zilco bijv) tuig, slijten wel hard maar om te beginnen kan het prima.

Cardy

Berichten: 6680
Geregistreerd: 08-04-05
Woonplaats: Beverwijk

Re: Nieuw in de menwereld: help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-18 14:36

Iedereen bedankt voor de vele tips!
Toevallig hebben we het budget voor een kar al opgehoogd naar 2.000 - 2.500, het volledige tuig naar 600 (willen wel graag Ideal en denk liever geen leer) en houden rekening met ongeveer 6 tot 8 weken beleren.

Omdat het qua kosten wel leuk moet blijven, gaat waarschijnlijk eerst mijn zusje haar koetsierbewijs halen (mocht het haalbaar zijn dan ga ik het alsnog ook meteen doen).

En dat ik daarnaast gewoon lessen ga volgen. Ik zit momenteel ook nog in een drukke periode qua school (HBO) en ben bezig met het plannen van mijn bruiloft. Moet wel leuk blijven haha.

Maisie

Berichten: 2936
Geregistreerd: 27-09-05
Woonplaats: zeeland

Re: Nieuw in de menwereld: help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 10:31

Ik zou een gevoelige pony absoluut niet naar Geerts in Gilze brengen. Wij hebben daar ook een pony laten beleren en absoluut niet tevreden over.

Verder ben je denk ik al goed bezig. Er worden op dit moment veel 2e hands ideal eurotech tuigen aangeboden op marktplaats. Gewoon goed in de gaten houden.