[AR] Welk bit gebruiken jullie te mennen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kiddokids

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 00:19

xZiva_ schreef:
Als dat het argument is ga ik er niet verder op in :') ik ken mijn eigen pony gelukkig al zijn hele leven :)

halster is niet om te mennen sorry maar sta achter de reacties koop dat gewoon een bitloos men hoofdstel, ipv een halster kan jij je pony wel goed kunnen maar een halster hoor je niet mee te mennen!!

Mowgli4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 00:25

Mijn beide pony’s staan met een enkelgebroken bustrens voor de wagen :D daar doen ze het prima op

xZiva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 13:13

kiddokids schreef:
xZiva_ schreef:
Als dat het argument is ga ik er niet verder op in :') ik ken mijn eigen pony gelukkig al zijn hele leven :)

halster is niet om te mennen sorry maar sta achter de reacties koop dat gewoon een bitloos men hoofdstel, ipv een halster kan jij je pony wel goed kunnen maar een halster hoor je niet mee te mennen!!

zucht.. voor de zoveelste keer: hij staat nog lang niet voor de kar.

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 13:22

Mijn shetlander loopt tot nu toe op een bokkebitje, gaat prima :) heb een liverpool geprobeerd daar was hij het niet mee eens, een tijd met een enkelgebroken kneveltrensje gemend op zich wel ok tot hij begon te hangen.

Aan de longe en dll loopt hij op een ongebroken half cheek.

Ipsilonka

Re: Welk bit gebruiken jullie te mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 13:41

Ik men mijn paarden op een Liverpool met een tongboog. Mijn oudste paard kan ook op een trensje voor de wagen.

kiddokids

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 22:48

xZiva_ schreef:
geen :D

ik beleer hem nu op halster en dat gaat prima. als het over een tijdje toch niet goed gaat wil ik een B-stang gaan gebruiken die licht gebogen is :))

Goh je begint er zelf over beleren op een halster is dat een optie gewoon lekker meteen met een vriendelijk bitje of meteen bitloos

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-18 16:49

Maartje1990 schreef:
Vab mij hoeft Mn paarden nooit een stuk ijzer in de mond. Dus ze hoeven het ook niks te vinden :D

Van mij hoeft ie ook geen ijzer in zijn mond, zijn genoeg alternatieven zoals kunststof.

In de mensport een bit gewoon verplicht, dus zal je het toch goed moeten aanleren als je iets serieus wilt doen in het mennen.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-18 17:08

Als ik voor mijn eigen egoïsme een bit in moet doen, dan doe ik het niet. Ik pas mr dan wel aan dat ik het niet doe ipv dat mijn paard zich moet aanpassen.

MiekeFS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 00:06

Ik men mijn paard op een liverpool bit met flexibel rubber mondstuk. De teugels heb ik aan de bril en de kinketting heb ik niet in gebruik. Ze loopt hier super op. Verschillende andere bitten geprobeerd waar ze allemaal niet echt blij van werd.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 09:41

Hier ook een B licht gebogen. Merk dat hij er veel beter op loopt. Rustiger in de mond dan met zijn oude Liverpool.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 11:31

mijn ene paard met een kimblewick met tongboog en de andere met een b- stang zonder tongboog. was ook per paard een beetje passen en meten wat ze het fijnste vonden. de ene heb ik ook nog een tijdje met haar gewone rijbit voor de wagen gehad.

Apacheshadow

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 11:34

Zowel mijn mini als welsh men ik op een half cheek namaak Myler van MHS

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 13:34

Bitten praat me er niet van wat een ramp zeg!
Ik heb gewoon HET bit nog niet gevonden.
Wel contact gehad met een bitfitter maar helaas had ze er voor die kleintjes maar 2.(waar best een flink prijskaartje aan hing)
Mijn pony liep voorheen redelijk op een ongebroken watertrensje maar toch is het niet helemaal wat we zoeken.
Denk dat hij heel gevoelig is op zn lagen en daarom had ik graag een bitfitter langs gehad.
Ongebroken goldbrass Liverpool is het iig helemaal niet voor hem.
Dubbel gebroken bustrens ook niet.
Nu 2 besteld bij mini horseshop en anders toch die van de bitfitter of andere bitfitter zoeken.
Maar het probleem is dat ik mezelf niet kundig genoeg vind om te zien wat zijn probleem is.dus zou graag een pro erbij hebben die weet wanneer een pony een dikke tong,gevoelige tong,gevoelige lagen oid heeft en welk bit dan het fijnste zou zijn.nu is het zoeken naar een spelt in een hooiberg.
Dus mocht iemand een bitfitter met kleine bitjes weten hoor ik het heel graag :o

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 17:02

Na jaren zoeken en proberen kon ik maar niet het goede bit vinden voor Nickey. Bokkebit, vaste liverpool, losse liverpool, meer of minder tongboog, zilcobit, verschillende kinkettingen..... nu het perfecte bit gevonden. Een 45 graden titanium liverpool van de Menner. Deze is licht en zowel naar voren als naar boven gebogen. In combinatie met een cellpad beschermer om de.kinketting. Maar wat voor de ene werkt werkt voor de andere voor geen meter. Het blijft een kwestie van trail en error

kiddokids

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 22:47

Napie schreef:
Na jaren zoeken en proberen kon ik maar niet het goede bit vinden voor Nickey. Bokkebit, vaste liverpool, losse liverpool, meer of minder tongboog, zilcobit, verschillende kinkettingen..... nu het perfecte bit gevonden. Een 45 graden titanium liverpool van de Menner. Deze is licht en zowel naar voren als naar boven gebogen. In combinatie met een cellpad beschermer om de.kinketting. Maar wat voor de ene werkt werkt voor de andere voor geen meter. Het blijft een kwestie van trail en error

Heb je een foto is middenstuk blauw
Dan heb ik hem ook en vind hem niet fijn
Een hh tongvrijheid loopt de mijne fijner op

Voor me minipony ben ik er ook nog niet uit

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 00:54

cinniz123 schreef:
Wel contact gehad met een bitfitter maar helaas had ze er voor die kleintjes maar 2.(waar best een flink prijskaartje aan hing)
Mijn pony liep voorheen redelijk op een ongebroken watertrensje maar toch is het niet helemaal wat we zoeken.
Denk dat hij heel gevoelig is op zn lagen en daarom had ik graag een bitfitter langs gehad.
Nu 2 besteld bij mini horseshop en anders toch die van de bitfitter of andere bitfitter zoeken.
Maar het probleem is dat ik mezelf niet kundig genoeg vind om te zien wat zijn probleem is.dus zou graag een pro erbij hebben die weet wanneer een pony een dikke tong,gevoelige tong,gevoelige lagen oid heeft en welk bit dan het fijnste zou zijn.nu is het zoeken naar een spelt in een hooiberg.
Dus mocht iemand een bitfitter met kleine bitjes weten hoor ik het heel graag :o

En wat houdt je dan tegen om dan niet bitloos te proberen?

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 09:30

Maartje1990 schreef:
cinniz123 schreef:

En wat houdt je dan tegen om dan niet bitloos te proberen?

Iets in me vind dat op de een of andere manier niet verantwoord voor de wagen.
We (ik en bijrijdster)hebben het wel overwogen maar onze voorkeur gaat toch uit naar een bitje.
Mocht er nou echt geen enkel bit zijn wat hij fijn vindt kunnen we altijd nog overwegen bitloos te gaan rijden.
Maar het plan is om ze met de tijd in 2span te gaan rijden en dat wil ik gewoon echt niet bitloos doen.

kiddokids

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 09:58

Cinnez ik kon mijn minipaard ook goed sturen Met enkel gebroken bustrens

Als hij op ongebroken gevoelig loopt kan je er nog een zemen lap omheen draaien

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 10:28

kiddokids schreef:

Dat zou ik nog kunnen proberen.
Maar wordt het dan niet te dik?
Meen dat de ongebroken die ik heb al 12 mm is anders wordt het helemaal zo’n dik ding.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 10:46

Mijn oud verzorgpaard werd op een liverpool met tongboog gemend. Dier heeft weinig ruimte in de mond, en op een tongboog liep hij het best.
Verzorgpaard wordt op een gewone liverpool gemend.
Ze liepen in tweespan, en men zat eraan te denken om het bovenste paard bitloos te gaan mennen ivm de weinig ruimte in de mond. Maar:
- voor het plaatje moeten beide paarden dezelfde optoming. Dus of beiden bitloos, of beiden met bit.
- Op menwedstrijden is een bit verplicht. En ze gingen regelmatig met de paarden op wedstrijd.
- na lang zoeken en proberen het bit met tongboog 'er in gehangen' waar hij prima op liep.

Ik heb zelf een pony gemend met een, uit mijn hoofd, ongebroken trensje. Liep ze prima op :)

jumpyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 11:23

Ik men op een enkel gebroken watertrensje, pony kan niet tegen iets scherpers als ik op de kar zit. :)

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 11:23

Hier wordt niet meer gemend, hooguit gesleept of gesleet.
Voor mijn merrie heb ik een Myler Liverpool level 2, voor mijn ruin een Myler voor hele kleine pony's. De ruin liep eerst op een bokkebitje maar dat vond hij echt helemaal niks.

Edit: het bit voor mijn ruin is deze: https://www.minihorseshop.nl/tough-1-myler-bit-9-cm

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 12:37

Ik heb nu ook 2 mylers van mhs besteld.
Ben benieuwd!

kiddokids

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 23:17

cinniz123 schreef:
Ik heb nu ook 2 mylers van mhs besteld.
Ben benieuwd!

Vond het niks mijne liep er niet op

kiddokids

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 23:19

cinniz123 schreef:
kiddokids schreef:

Dat zou ik nog kunnen proberen.
Maar wordt het dan niet te dik?
Meen dat de ongebroken die ik heb al 12 mm is anders wordt het helemaal zo’n dik ding.

Je kan hem
Zelf zo dik maken als je wil
Vind zelf ook lastig rij nu op b stang met losse scharen